Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
(worden) hij erg snel ziek? (worden) jij erg snel ziek? Ik (worden) snel ziek. Jij (worden) snel ziek. Even het werkwoord worden vervangen door lopen of denken oid. Dan hoor je makkelijk of het met t is of dt: Dus: Hij wordt erg snel ziek. Wordt hij erg snel ziek? Word jij erg snel ziek? Ik Word snel ziek. Jij wordt snel ziek. Ga maar na
||
Citaat:
Vinden is toevallig sterk, net als worden. Dan schrijf je het zo simpel mogelijk. Vond jij? Vond hij? Werd zij? (Werden zij?) Sterke werkwoorden in de verleden tijd nóóit met een -t. Bij verleden tijd bij een zwak werkwoord (bijvoorbeeld 'dromen') heb je 't kofschip nodig. Dan neem je stam + de óf te + (eventueel +n als het meerdere personen gaat) Dus bij dromen, stam: droom. Droom eindigt op 'n m, zit niet in 't kofschip, dus moet je 'n -d gebruiken. Ik droom + de = ik droomde. En ook hij droomde, zij droomde, ect. Máár 'jullie droomdeN' omdat 'jullie' meervoud is! En ten slotte, als er al een d of t in de stám staat, doe je er nog een d of t bij. Dan krijg je dus dubbel d, of dubbel t. (Dt is niet mogelijk, want een d zit niet in het kofschip, dus dan krijg je altijd een -d. En td ook niet, want de t zit in 't kofschip, dus krijg je dubbel t.) Bijvoorbeeld: praten. Stam: praat + te (+ n) Ik praatte, hij praatte en jullie praatten. Die dubbel t, of dubbel d en de +n willen nog wel eens vergeten worden. Volgens mij klopt het zo, maar spelling was nooit echt mijn sterkste kant. :') |
![]() |
||
Citaat:
Ik word --> ik werd Ik eet --> ik at Zwakke werkwoorden zijn werkwoorden die niet veranderen als je ze in de verleden tijd zet: Ik ren --> ik rende Ik verwacht --> ik verwachtte
||
Citaat:
Ik denk, ik dacht. Ik word, ik werd. Ik ben, ik was, enzovoort. Er zit geen speciale regel achter, het zijn gewoon uitzonderingen en als moedertaalspreker zul je ze wel kennen, als je ze hoort. 'Ik dachtte' klinkt immers nogal stom. ![]() En zwakke werkwoorden volgen gewoon de regel. Ik dans, ik danste. Ik lach, ik lachte. Ik schreeuw, ik schreeuwde. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
ik mis hem zo.. devilcat | 74 | 23-10-2002 20:27 |