Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2002, 02:09
Verwijderd
Lang moge haat EN liefde door onze aderen vloeien
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2002, 08:21
Prada
Prada is offline
Citaat:
Ik heb ooit eens geschreven:Haat bestaat niet zonder liefde, dat moet duidelijk zijn. Wij haten anderen doordat ze ons hebben aangetast in onze liefde voor onszelf of onze liefde voor anderen. Ook is het mogelijk dat wij mensen haten uit materiële of chauvinistische liefde. Een logisch gevolg van mensen die naar gevoel leven en niet rationeel denken.
Schaf liefde af en alle verderf en ellende zal eidigen...Door zonder liefde te leven, zullen we pas liefde kennen...

Oud 30-03-2002, 10:35
jimmyO
jimmyO is offline
"De liefde is lankmoedig,
de liefde is goedertieren,
zij is niet afgunstig,
de liefde praalt niet,
zij is niet opgeblazen,
zij kwetst niemands gevoel,
zij zoekt zichzelf niet,
zij wordt niet verbitterd,
zij rekent het kwade niet toe,
Zij is niet blijde over ongerechtigheid,
maar zij is blijde met de waarheid.
Alles bedekt zij,
alles gelooft zij,
alles hoopt zij,
alles verdraagt zij."

(1 Korintiers 13, 4-7)
Oud 30-03-2002, 19:12
Silindistani
Silindistani is offline
"Haat wat gehaat verdient te worden en heb lief wat geliefd verdient te worden."

Het leven van Silindistani 30-3-2002
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 19:14
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Het probleem heet "Silindistani." Deze man kan niet omgaan met argumenten - en als gevolg daarvan: niet discussiëren. Jammer hè, want ik vermoed dat hij er wel het intellect voor heeft.

Hij begint toch wel schattig te worden op zijn eigen manier.

Misschien dat ik ooit nog begrijp waarom mensen mongolen laten leven.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 21:24
Isa
Isa is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
"Haat wat gehaat verdient te worden

oftewel niets.

en heb lief wat geliefd verdient te worden."

oftewel alles.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2002, 12:07
Verwijderd
*is het daar volhartig mee eens*

Heb alles lief en je bent een gelukkig mens.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2002, 16:07
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
qequotestukjedatikgeenzinhebomoverteschrijven
Onzin. Heb Osama lief. Heb Adolf Hitler lief. Heb alle dictatoren lief. Heb geld lief. Heb je ras lief. O nee, dat is allemaal GEEN liefde volgens jou.

Dat gezever over liefde heeft totaal geen functie. Liefde betaald geen brood.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2002, 20:57
jenny13
jenny13 is offline
...
Oud 02-04-2002, 09:46
Isa
Isa is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Onzin. Heb Osama lief. Heb Adolf Hitler lief. Heb alle dictatoren lief. Heb geld lief. Heb je ras lief. O nee, dat is allemaal GEEN liefde volgens jou.

die laatste 2 zijn zeker geen liefde nee.

Dat gezever over liefde heeft totaal geen functie. Liefde betaald geen brood.
als iedereen liefdevol was hoefden we niet te
betalen voor brood. Dan zou al het voedsel verdeelt zijn tussen alle 6 miljard mensen zoals het hoort.
er is genoeg voedsel op de wereld voor iedereen.

Met citaat reageren
Oud 02-04-2002, 09:59
Isa
Isa is offline
Citaat:
Prada schreef:
Wereldproblemen los je op door rationeel te denken, niet door met emoties aan te komen kakken...Nuchterheid lost problemen op...
Emotionaliteit en irrationaliteit zijn niet synoniem.

het zijn emoties die ons zeggen 'dat is slecht en een probleem', en 'dat is goed en geen probleem'.

het idee van non-emotionaliteit is illusie.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2002, 11:14
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
die laatste 2 zijn zeker geen liefde nee.
Mag jij mij haarfijn gaan uitleggen waarom niet.
Citaat:
als iedereen liefdevol was hoefden we niet te
betalen voor brood. Dan zou al het voedsel verdeelt zijn tussen alle 6 miljard mensen zoals het hoort.
er is genoeg voedsel op de wereld voor iedereen.
Dat is dus het probleem ook niet. Het probleem is dat sommige mensen geld niet lief hebben. Het probleem is ook nog eens dat als iedereen lief heeft en geen problemen meer heeft, je met geen mogelijkheid meer van het leven kan genieten.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2002, 14:34
Isa
Isa is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Mag jij mij haarfijn gaan uitleggen waarom niet. Dat is dus het probleem ook niet. Het probleem is dat sommige mensen geld niet lief hebben.

dat is begeerte, daarom is dat geen liefde. mensen willen geld omdat hen dat vrijheid of macht of zekerheid/veiligheid geeft.
en liefde voor je ras is meestal niet meer dan een onterecht superioriteitsgevoel.

Het probleem is ook nog eens dat als iedereen lief heeft en geen problemen meer heeft, je met geen mogelijkheid meer van het leven kan genieten.
waar haal je die ONGELOFELIJKE BULLSHIT vandaan????
kan jij soms alleen van het leven genieten op momenten waarop je je liefdeloos gedraagt, wanneer je anderen je wil oplegt of beledigd ofzo?
dan ben je namelijk erg zielig.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2002, 13:21
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
dat is begeerte, daarom is dat geen liefde. mensen willen geld omdat hen dat vrijheid of macht of zekerheid/veiligheid geeft.
en liefde voor je ras is meestal niet meer dan een onterecht superioriteitsgevoel.
Dat is gewoon een andere naam aan liefde geven als dat toevallig zo uitkomt. Lekker makkelijk inderdaad, maar voor de rest niet functioneel.

Citaat:

waar haal je die ONGELOFELIJKE BULLSHIT vandaan????
kan jij soms alleen van het leven genieten op momenten waarop je je liefdeloos gedraagt, wanneer je anderen je wil oplegt of beledigd ofzo?
dan ben je namelijk erg zielig.
Heel simpel. Als jij geen shit meer in je leven kent, dan kan je de goede momenten ook niet meer waarderen. Als er geen haat was op deze wereld, dan had er ook geen liefde meer geweest. Als iedereen, iedereen lief had, dan is het leven oneindig saai.

En ja, ik beleef oneindig meer plezier in het leven als ik degeen die mijn fiets wil jatten in puin sla. Of degeen die mij voor me bek slaat terug te slaan. Met alle haat in de wereld.

Ik zie totaal geen reden om die mensen liefd te hebben, en alle reden om die mensen te haten. Dat is menselijk.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2002, 17:50
AGH
AGH is offline
Liefde en haat zijn natuurlijke gevolgen van je eigen leven.
Zonder haat geen tegenslagen, zonder haat geen échte liefde en écht geluk.
Haat is vaak ook een gevolg van liefde.
Een liefde die is weggelopen.
Een liefde die ook fouten maakt, want dat gebeurd nu eenmaal in de liefde.
Liefde is altijd impulsief en neemt altijd emoties met zich mee.

Als je vriendin word doodgereden door een Opel Vectra, dan is het natuurlijk heel netjes als je zegt: ‘dit is wat ze had gewild. Als ze overreden zou worden, dan zou ze het liefst door een Opel Vectra overreden willen worden!’
Maar het is natuurlijker als je je emoties de vrije loop laat en elke Opel Vectra die je op je pad tegenkomt afbreekt, in de fik steekt om vervolgens, tegen beter weten in, met benzine proberen te blussen.

Liefde is mooi, zolang het natuurlijk is.
Haat is nooit leuk, maar ook nooit ondenkbaar zolang er liefde in het spel is.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2002, 19:45
Cinamon
Cinamon is offline
WAT IS LIEFDE ??? want dit ehm tja... IEMAND LEG EVEN UIT HOE HET VOELT? IEDEREEN ZEGT ALTIJD ik ben zooooooooo verliefd... Maar ben je het dan ook? Ik geloof pas dat je verliefd bent als je de goed EN de slechte kanten van iemand accepteert en respecteert
Oud 05-04-2002, 19:56
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Misschien dat ik ooit nog begrijp waarom mensen mongolen laten leven.
Je beweert hier glashard dat je op dit moment niet begrijpt waarom mensen andere mensen die het syndroom van Down hebben (waaraan ze niets kunnen doen), niet doden.

Begrijp je nu waarom ik vind dat jij eigenlijk niet op dit forum thuishoort?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2002, 20:24
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Je beweert hier glashard dat je op dit moment niet begrijpt waarom mensen andere mensen die het syndroom van Down hebben (waaraan ze niets kunnen doen), niet doden.

Yups, en nee ik begrijp niet waarom ik niet zou mogen afwijken van de mening van de massa.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2002, 22:40
de abt van sion
Citaat:
Silindistani schreef:

1) Yups,
2) en nee ik begrijp niet waarom ik niet zou mogen afwijken van de mening van de massa.
1) Zie je wel (als ik uit het vage "yups" kan opmaken dat je mijn woorden bevestigt).
2) Je mag zeker afwijken van de mening van de massa. Maar in dit geval keur je het doden van mensen met het syndroom van Down goed, of in ieder geval: niet af. Die houding vind ik verderfelijk. Je wijkt er zeker mee af van de massa, vermoed ik.

Forumbaas, ik heb geen moeite met mensen die provoceren, maar wel met mensen die op een bepaalde manier denken over het doden van mensen (zoals hierboven gedaan door Silindistani over mensen met het syndroom van Down).
Met citaat reageren
Oud 05-04-2002, 23:19
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

1) Zie je wel (als ik uit het vage "yups" kan opmaken dat je mijn woorden bevestigt).
2) Je mag zeker afwijken van de mening van de massa. Maar in dit geval keur je het doden van mensen met het syndroom van Down goed, of in ieder geval: niet af. Die houding vind ik verderfelijk. Je wijkt er zeker mee af van de massa, vermoed ik.

Forumbaas, ik heb geen moeite met mensen die provoceren, maar wel met mensen die op een bepaalde manier denken over het doden van mensen (zoals hierboven gedaan door Silindistani over mensen met het syndroom van Down).
Ik ook van jou
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 00:34
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Echte filosofie kenmerkt zich door het niet zomaar verketteren van bepaalde onconventionele gedachtengangen. (filosofie omarmt elke vorm van stelling/paradox die een mens kan bedenken om er over na te denken)

Dus Silindistani zijn gedachtengangen horen hier gewoon thuis.

Daarnaas pleitte een zeer groot filosoof genaamd Nietzsche ook voor 'het uitbannen van de zwakkeren in de samenleving'.

Daar mogen jij en ik het dan wel niet mee eens zijn, het verschil is wel dat hij het verdomd goed kon verdedigen ook.
Dus hij kwam daadwerkelijk ook met argumenten aan die zijn stelling ondersteunde.

Dus wat jij als moreel onaanvaadbaar vind, wil nog niet zeggen dat het een niet te onderbouwen of onjuiste gedachtegang moet zijn. Want in dat opzicht ga je er dus van uit dat jouw manier van leven, jouw waarden en normen de enige juiste kunnen zijn. En dat zou wel erg arrogant zijn als je zo dacht.

Groetjes
Ben(die zo gaat slapen en al weer te veel op internet aan het lezen is

Laatst gewijzigd op 06-04-2002 om 00:40.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2002, 10:13
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Kindjes, niet ruziën.
Oud 06-04-2002, 14:04
de abt van sion
Je weet dan ook waartoe de denkbeelden van Nietzsche via via hebben geleid.

Alle filosofen zijn uiteindelijk op zoek naar geluk. Maar de werkelijk grote filosofen concentreren zich ook op het geluk van de zwakkeren onder ons.

Ik blijf het daarom onaanvaardbaar vinden dat iemand hier suggereert dat het goed, of in ieder geval: niet erg, is wanneer er mensen worden gedood.

Ik ben vóór logisch redeneren, maar ik ben er niet voor wanneer het om mensenlevens gaat. De rechten van de (al dan niet geestelijk of lichamelijk invalide) mens onttrekken zich nu eenmaal soms aan de ijzeren greep van de logica.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten