Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]()
|
Weinig animo superprovincie Drenthe, Limburg en Zeeland
‘Dit voelt toch een beetje als een gedwongen huwelijk’ Het kabinetsplan om Drenthe, Limburg en Zeeland samen te voegen tot één superprovincie kan vooralsnog op weinig enthousiasme rekenen. Vooral de gedeputeerden van Zuid-Holland en Overijssel kijken met argusogen naar het kabinetsvoornemen. Gedeputeerde Piet Jansen van Overijssel: “We voelen ons toch wel een beetje gepasseerd. Ik had altijd het idee dat we een soort van natuurlijke eenheid met Zeeland vormden. Het is heel jammer dat ze dan opeens met Limburg samengaan.” Jansen heeft bij het Interprovinciaal Overleg (IPO) zijn bezorgdheid uitgesproken over komst van de superprovincie. Ook in de Tweede Kamer bestaat grote weerstand tegen het plan. De oppositie noemt het ‘broddelwerk’. “Ik ben een grote voorstander van minder provincies”, zegt Harry van Bommel (SP). “Maar ik zie de noodzaak niet voor een fusie van drie provincies. Misschien moeten Drenthe en Limburg het eerst een paar jaar samen proberen. Als dat goed gaat kunnen we verder praten.” Met de provinciale herindeling wil het kabinet het land slagvaardiger maken. Als provinciehoofdstad heeft Minister Piet Hein Donner van Binnenlandse Zaken Venray op het oog. “Dat ligt in het noordelijkste puntje van Limburg en dus het meest centraal” In de provincies zelf heersen gemengde gevoelens. “Dit voelt toch een beetje als een gedwongen huwelijk”, zegt gedeputeerde Antoine Janssen van Limburg. “Enerzijds verwacht ik natuurlijk dat het samengaan van Emmen en Zierikzee grote synergievoordelen oplevert, anderzijds vrees ik wel enigszins voor de Drentse eigenheid. Kunnen de hunebedden wel op tegen de Deltawerken, dat is de vraag.”
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|