Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() aan de andere kant dan weer: http://nos.nl/audio/334546-aob-ik-sc...Journaal+audio |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En het klopt niet om het een op een te vergelijken. De Nederlandse docentenopleidingen zitten anders in elkaar, omdat wij hier meer de scheiding hebben tussen toegepast/beroeps (HBO) en wetenschappelijk (WO) onderwijs. Het is dan 'maar' een bachelor, maar de bachelor is inhoudelijk 'beter' dan de Finse bachelor omdat het systeem er hier op gericht is om leraren klaar af te leveren na het volgen van een bachelor, en het in het Finland gebruikelijk is om direct door te gaan voor een master. Wat in Finland in de master zit, zit hier in de bachelor en dat is voldoende voor onderbouw en vmbo. Daarnaast wordt er hier op de universiteiten anders gedoceerd, veel meer op theorie en minder op toepassing, daarvoor hebben we juist het HBO.
|
Verwijderd
|
Googelen leert mij dat in Finland vakdocenten ofwel een bachelor+master van 4-5 jaar hebben gehaald in het vak dat ze onderwijzen en daarnaast een onderwijsmaster van een jaar, eigenlijk hetzelfde als bij Nederlandse eerstegraads leraren, ofwel een bachelor+master van 5 jaar tot klassendocent (vergelijkbaar met academische pabo) met daarnaast een eenjarige aanvullende opleiding voor het vak.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Edit: toen ik op de middelbare school zat hadden we er minstens 6 per week. Het was heel irritant. ![]() Edit: en vooral omdat sommige KWT-uren de laatste uren van de dag waren en we vaak vóór dat uur nog tussenuren hadden, dus dan zit je daar 2 uur te wachten op een KWT-uur. Pfft. |
![]() |
|
![]() |
ik zie nu pas dat er ook hier een 1040-uren-topic is.
Wat we met zijn allen schijnen te vergeten is dit; - inlevering van een week vakantie voor docenten komt neer op 2,5 % salaris inleveren. Dit staat haaks op voorstellen om de lonen te verhogen. - vanuit de leerling gezien is het nog dramatischer. Hij krijgt 5 willekeurige dagen her en der in het jaar zomaar een dag vrij, wat doe je op een doordeweekse dinsdag in november ? Juist: je vervelen. Die vijf dagen worden ingehaald op zomerse dagen waar je met een vakantiebaantje en je daadwerkelijke vakantie veel meer hebt aan vrije dagen. |
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast ga ik op mijn doordeweekse dinsdag in november bijvoorbeeld naar de film, of doe ik andere leuke dingen waar ik normaal gesproken geen tijd voor heb, zoals uitslapen. Ook kan ik, in de extra uurtjes die ik krijg, een keer mijn huiswerk doen. Ik zie het als volkomen reëel dat de 1040-uren norm wordt gerealiseerd.
|
Leraren hebben geen riante extraatjes. Leraren verdienen (samen met zorgwerkers) het minste van alle HBO-afgestudeerden, dus de vakanties zijn wellicht het enige dat het beroep aantrekkelijk maakt. Daarnaast zijn vakanties (ongeveer) gelijk zijn aan schoolvakanties, maar vergeet niet dat er ook werk is in de vakanties, dus je hebt dan als leraar niet standaard vrij. Ook kun je door het jaar heen juist moeilijker vakantiedagen opnemen, dus je hebt meestal alleen de schoolvakanties.
Verder is kwantiteit nooit een garantie voor kwaliteit, dus wat dat betreft is de norm al absurd. Je moet juist normen stellen aan de inhoud van de lessen en de hoeveelheid leraren en leerlingen in een klas.
|
Kan iemand voor mij even een beeld schetsen hoe het er tegenwoordig aan toe gaat op een middelbare school?
Toen ik op de middelbare school zat had ik volgens mij (in de bovenbouw) 3 lesuren in de week ingeroosterd voor zelfstudie. Als je een onvoldoende stond voor een vak dan had je tijdens de zelfstudie een verplicht uur bijles in dat vak, als je geen onvoldoendes had werd je geacht om naar de zelfstudie ruimtes te gaan, dit werd echter nooit gecontroleerd. Zelfde met tussenuren (ingeroosterd of vanwege een zieke docent), je werd geacht naar de zelfstudie ruimtes te gaan maar deed je dit niet dan was er niks aan de hand. Is het tegenwoordig echt heel anders of werkt het nog steeds een beetje op deze manier?
|
Ik ben zelf al weer enige tijd van het middelbare onderwijs af, maar ik weet van een vriend van me die er lesgeeft dat de ophokuren ingeroosterde uren zijn met 0 input van een opzichter op docent. Ze voegen niets toe.
Deze urennorm is geen slecht idee op zichzelf, maar de invulling daarvan is gewoon niet goed.
|
Nou, toen ik nog op de middelbare school zat was het al een zooitje hoor. Dan hadden we bijvoorbeeld KWT-uren waar de docent Beeldende Vorming kwam "oppassen." Wat heb je daar nou aan? Het enige vak dat je niet kon doen in het KWT-lokaal was namelijk Tekenen, want er was geen materiaal (dat lag bij ons in het hoofdgebouw; het KWT-lokaal lag in het bijgebouw). En als je dan problemen had met wiskunde of Grieks of zo, dan kon je daar niet mee aan de slag, want er was geen docent.
Oh en we hebben ook wel KWT-uren gehad met de conciërge als opzichter, want dan waren er geen leraren vrij of zo. Dan kun je nog beter thuiszitten. Zoals Alpha_Omega zegt: het idee is absoluut niet slecht, maar dan moet het wel mogelijk zijn, want op deze manier zitten veel leerlingen hun uren te verspillen. |
![]() |
||
Citaat:
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Demotivatie onder studenten Love & Peace | 67 | 12-04-2008 22:02 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
schoolenquete(invullen PLZ) twan-h | 4 | 12-03-2008 14:06 | |
Verhalen & Gedichten |
column Verwijderd | 11 | 25-02-2008 18:00 | |
Algemene schoolzaken |
staking <3_natasja | 39 | 07-12-2007 14:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Scholierenstakingen Sultan_of_Swing | 216 | 03-12-2007 19:51 | |
Algemene schoolzaken |
Verplichte Onderwijstijd, hoe gaat het bij jou op school? Verwijderd | 26 | 21-12-2006 17:02 |