Oud 01-03-2012, 20:27
Verwijderd
Greep!

Maar volgens mij is dat gewoon iets anders.
Advertentie
Oud 01-03-2012, 20:31
Verwijderd
Ik denk dat het dan meer gaat over een ergerlijke situatie, dan dat 't gaat over onjuist gebruik der Nederlandse taal.
Oud 01-03-2012, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Dat is een gewone uitdrukking, hoor Wat wil jij zeggen, dan, ergens grijp op hebben?
Ik zou eerder zeggen 'ergens vat op hebben', misschien bedoelt hij dat?
Oud 01-03-2012, 20:33
Verwijderd
Oh haha. Dan vind ik het nog wel een goeie uitdrukking; het gevoel dat alles je uit je vingers glipt, oftewel, je hebt nergens meer grip op.
Oud 02-03-2012, 16:57
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Dat is een gewone uitdrukking, hoor Wat wil jij zeggen, dan, ergens grijp op hebben?
Ehm nee, grijpen is een sterk werkwoord. Dat wordt dus greep. Je weet wel, als je iets niet in de vingers hebt, heb je er geen greep op.

Maar goed, dit zit in dezelfde categorie als eens-ins. Sommige mensen vinden ins mooier (ik niet hoor).

Edit: Grip is trouwens wel een bestaand woord. In de natuurkunde staat het voor de mate waarin er tussen twee voorwerpen een wrijvingskracht opgewekt kan worden.

Laatst gewijzigd op 02-03-2012 om 19:24.
Oud 02-03-2012, 20:50
Verwijderd
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/ad...p-iets-krijgen

Maar ga vooral door met je lekker te ergeren zonder het één keer te controleren
Oud 02-03-2012, 20:51
Verwijderd
Citaat:
Ehm nee, grijpen is een sterk werkwoord. Dat wordt dus greep. Je weet wel, als je iets niet in de vingers hebt, heb je er geen greep op.

Maar goed, dit zit in dezelfde categorie als eens-ins. Sommige mensen vinden ins mooier (ik niet hoor).

Edit: Grip is trouwens wel een bestaand woord. In de natuurkunde staat het voor de mate waarin er tussen twee voorwerpen een wrijvingskracht opgewekt kan worden.
Het is totaal niet vergelijkbaar met eens-ins, want dat is een spreektaalonderscheid. Ik hoor en lees nóóit "ergens greep op krijgen", maar Onze Taal vertelt me dat het wel degelijk mag: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/ad...p-iets-krijgen

In de betekenis van "iets onder controle krijgen" zou ik altijd zeggen "kan geen vat krijgen op", en als het gaat om iets begrijpen, "grip krijgen op". "Greep krijgen op" klinkt alsof iemand de uitdrukking niet goed kent en het verkeerde woord gebruikt

Vind het trouwens erg grappig dat het een Engels leenwoord is, dat had ik niet verwacht! 't Is er eentje die blijkbaar al heel erg lang in onze taal voorkomt.
Oud 02-03-2012, 23:47
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Jeetje! Jullie springen er wel meteen met z'n allen bovenop zeg. Het was zomaar een opmerking richting Mutant, gewoon iets wat in me opkwam...

Het viel me gewoon op dat mensen het woord grip gebruiken, terwijl er nog wel zo'n duidelijk verband is met grijpen.
Oud 03-03-2012, 18:42
Verwijderd
Het stamt alsnog van dezelfde bron, hoor Maar Lusi en ik postten tegelijkertijd; ik had niet gezien dat zij ook al postte.
Oud 04-03-2012, 09:22
Verwijderd
En met zijn allen is ook lichtelijk overdreven
Oud 05-03-2012, 12:28
Martiño
Martiño is offline
Sommige mannen vinden het juist leuk als Freyja en Lusi tegelijkertijd boven op ze springen.
Oud 05-03-2012, 12:42
Verwijderd
Shhhh Martino, straks hebben ze ons door
Oud 07-03-2012, 17:01
Zeppelin
Zeppelin is offline
[...]..van de juf hoorde ik [blabla].. dat je dat erg goed vind.

D/t fout in een briefje van de juf. Oei oei oei
Oud 08-03-2012, 20:58
Geel
Geel is offline
Op één van de karretjes van de schoonmakers op onze school staat dat dat karretje voor de 'trapen' is. Op een kaartje dat geprint en geplastificeerd is. Misschien werken er wel veel buitenlanders in dat bedrijf, maar er moet toch iemand zijn in dat bedrijf die Nederlands kan
Oud 09-03-2012, 10:48
Em.
Em. is offline
Citaat:
[...]..van de juf hoorde ik [blabla].. dat je dat erg goed vind.

D/t fout in een briefje van de juf. Oei oei oei
Oei. Doet me denken aan de 'vindt je' in een mail van de kunstbende. Het was nog van het onderdeel TAAL ook.
Oud 09-03-2012, 13:42
Martiño
Martiño is offline
Zo'n twintig spel-, grammatica- en stijlfouten (schrijf ik dit goed zo, trouwens? ) in de laatste Expreszo. Snap dat het door vrijwilligers wordt gemaakt, maar even doorlezen aan het einde kan geen kwaad, lijkt me zo.
Oud 10-03-2012, 14:47
Noedelhap
Noedelhap is offline
Iemand over homo's:

Citaat:
Ik zeg al de hele tijd dat ik het niet erg vind wat die mensen doen, ik schaam me niet om met hen gezien te worden, ik behandel hen zoals iedereen anders.
Mooie verspreking
Oud 10-03-2012, 14:49
Verwijderd
Citaat:
iemand over homo's:

Mooie verspreking
Oud 31-03-2012, 09:31
Verwijderd
Passend bij de topictitel:

Citaat:
Hoi allemaal

Ik heb de laatste tijd erg veel last van mijn linker oor
Als ik gewoon muziek luister met de boxen is er niks aan de hand maar als ik mijn oortjes in doet dan heb ik na 5 min al zere oren (m'n iPod staat dan op 3 streepjes qua hardheid) ik heb vroeger als kind heel vaak oorontsteking gehad (had het bijna groniesch) heb toen buisjes gehad en toen nooit keer last van gehad maar nu heb ik dus zere oren!? Ik ga nooit uit en ben ook nog nooit bij een consert geweest dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik luister wel 5 uur per dag muziek maar dat staat dan niet super hard ofso

Heeft iemand een idee wat het is en wat ik er aan kan doen en moet ik hier mee naar een oorarts?
Oud 31-03-2012, 13:45
Verwijderd
Is krachtdadig een woord? Anders heeft de krant een hele stomme fout gemaakt.
Oud 31-03-2012, 14:33
Martiño
Martiño is offline
Volgens mij wel!
Oud 31-03-2012, 14:48
Verwijderd
Oh. Ik kende wel daadkrachtig, maar krachtdadig niet. Ik vind het een raar woord!
Oud 31-03-2012, 21:56
Geel
Geel is offline
Volgens nederlandsewoorden.nl is het een bestaand woord!
Oud 03-04-2012, 13:42
Verwijderd
Citaat:
Je gaat hier een strafbare feit mee onder.
Heel hard je best doen om moeilijk te praten... en dan falen
Oud 03-04-2012, 13:48
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Heel hard je best doen om moeilijk te praten... en dan falen
Oud 05-04-2012, 17:30
Geel
Geel is offline
Citaat:

btw wie ben jij om te zeggen dat andere mensen hun niet moeten aanstellen =/
Zo'n één ben ik nog niet eerder tegengekomen
Oud 05-04-2012, 17:38
Verwijderd
'Nooit getwijfeld aan de afloop van een goede stage'.

Tja, aan elke stage komt een eind
Oud 06-04-2012, 13:25
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
voor een jongen heb ik nog geen vlauw idee
Oud 10-04-2012, 15:22
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
We still have a view places left for tomorrows Talking Films event with Runa Islam and Willem de Rooij!
Oeioeioei.
Oud 10-04-2012, 15:28
Verwijderd
Dat is geen Nederlands.
Oud 10-04-2012, 16:16
Chick Rock
Chick Rock is offline
Nou en!
Oud 12-04-2012, 07:59
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Op een website met tips voor je rijexamen:
Citaat:
Wanneer je op een smal weggetje rijdt hoef je dus niet alle minuut om te keren.
Ah gossie.
Oud 12-04-2012, 17:07
Verwijderd
Ik snap het niet.
Oud 12-04-2012, 17:15
Chick Rock
Chick Rock is offline
à la minute?
Oud 12-04-2012, 17:32
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Dat, ja.
Oud 19-04-2012, 15:23
Verwijderd
Citaat:
Iedereen is toch wel is misselijk? Zet het over je heen.
Hier moest ik wel een beetje om lachen.
Oud 23-04-2012, 09:24
Lorelei
Lorelei is offline
Misschien niet echt fout maar ik blijf het raar en lelijk vinden:

Marion Gout, president-directeur van spoorbeheerder Prorail, zegt geschokt te zijn door het nieuws. "Onze intense gedachten gaan uit naar de nabestaanden.
Oud 23-04-2012, 16:57
Verwijderd
''Intense gedachten''

Dat is gewoon fout lijkt me hoor, verkeerd bijvoeglijk naamwoord bij het zelfstandig zelfstandig naamwoord, hoe heet die stijlfout ook al weer?
Oud 24-04-2012, 08:18
Verwijderd
Ik bedacht me laatst weer die hele mooie fout die ik een paar jaar geleden maakte: ik had het over een post-anale depressie
Ik schaamde me echt heul diep, gelukkig zei ik het tegen 1 persoon en niet in een groep ofzo.
Oud 24-04-2012, 08:21
Verwijderd
Och, eigenlijk slaat postnatale depressie net zo goed nergens op. Natus is geboorte. Een postnatale depressie is dus een depressie na je geboorte. De moeder is niet geboren (althans niet recent), die is bevallen. Bevalling is partus, dus ik zeg altijd postpartumdepressie (zoals artsen onderling altijd doen, maar ik leg aan patienten ook uit waarom ).
Oud 24-04-2012, 09:24
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Maar het is toch meestal de geboorte, niet per se de bevalling, waar de gevoelens door loskomen? Ik vind het niet zo heel gek om te zeggen (en ik wist wel precies wat ik zeg met posnataal).
Oud 24-04-2012, 09:35
Verwijderd
Citaat:
Maar het is toch meestal de geboorte, niet per se de bevalling, waar de gevoelens door loskomen? Ik vind het niet zo heel gek om te zeggen (en ik wist wel precies wat ik zeg met posnataal).
Hoe bedoel je? De geboorte en de bevalling zijn één gebeurtenis, maar de baby doet de geboorte en de moeder doet de bevalling. De baby is niet degene die erna depressief wordt
Oud 24-04-2012, 09:52
Verwijderd
Ja, maar bevallen doe je maar een paar uur. En je wordt niet depressief van die bevalling, maar van het krijgen van een kind. Ik denk dat dat is wat Fizzle bedoelt?
Oud 24-04-2012, 10:04
Verwijderd
Maar je krijgt een kind door te bevallen, niet door geboren te worden
Daarbij spelen alle hormonale veranderingen een minstens zo belangrijke rol als de veranderingen in je leven.
Oud 24-04-2012, 10:07
Verwijderd
Citaat:
Maar je krijgt een kind door te bevallen, niet door geboren te worden
Daarbij spelen alle hormonale veranderingen een minstens zo belangrijke rol als de veranderingen in je leven.
Ja ik snap 'm wel
Oud 27-04-2012, 19:50
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
In een advertentie voor een sportbeha:
Citaat:
De bewegingen worden grotendeels geblokt, opgevangen en geeft je het gevoel geeft dat je borsten geen kant meer op kunnen. De sportbeha heeft een laag decolleté zodat ze niet onder shirtjes uitkomt.
Nou die ga ik maar niet kopen dan
Oud 27-04-2012, 20:39
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
En een pareltje op D&A:
Citaat:

Je zou mij erg kunnen helpen door deze enquête in te vullen, het neemt slecht enkele minuten in beslag.

Deze enquête is uiteraard unaniem.
Alvast bedankt!
Oud 27-04-2012, 22:07
Verwijderd
:')
Oud 04-05-2012, 14:32
Verwijderd
Citaat:
vakjargon
Oud 05-05-2012, 10:38
Zeppelin
Zeppelin is offline