Citaat:
Naja wat ik met echte wetenschap bedoel is dat je een zo objectief mogelijke meetmethode gebruikt om ergens achter te komen. Dat is dus nooit een vragenlijst omdat je 100 mensen dezelfde vraag kunt stellen en hoewel ze hetzelfde antwoord willen geven, geven ze toch een ander antwoord omdat hun referentiekader anders is. Dan kun je wel met ingewikkelde statistiek aantonen dat het heus wel significant is maar daar kan ik niet zo veel mee, heel simpel: als je wilt weten of iemand zijn been gebroken is dan maak je een rontgenfoto, je maakt niet een pijnschaal en als iemand meer dan 5 op de schaal van pijn heeft dan is het een breuk en bij 2-5 een kneuzing en <2 een aansteller. Zo zou je in de sociale wetenschappen gebruik moeten maken van hersenscans, maar dan heet het neurologie. En als neuroloog is het een stuk lastiger om een Stapeltje artikelen te hoaxen.
|
Ik snap dat je waar mogelijk het werk moet laten aan neurologen, daar ben ik zelfs een groot voorstander van. Naarmate de natuurwetenschappen meer kunnen, kunnen die meer overnemen. Sterker: Ik ben denk ik één van de weinigen die daadwerkelijk gelooft dat de natuurwetenschappen op een gegeven moment bijna alles zullen beheersen (wanneer we ontmaskerd zijn als de simpele dieren die we eigenlijk zijn). Maar er zullen uit zulke overnames altijd nieuwe, zeer complexe (vaak ethische) vragen uit voortkomen, en de behandeling daarvan wil ik ook alvast wetenschap noemen. Waar jij het over hebt: die sociale wetenschappen bevinden zich inderdaad op een raar tussengebied. Ik denk dat hun resultaten hartstikke betrouwbaar kunnen zijn, alleen de interpretatie begint bij sociale wetenschappen altijd al vooraf, omdat het nu eenmaal over (groeps-)gedrag gaat... wat het niet minder interessant (en m.i. niet minder wetenschappelijk) maakt, maar wel opener voor discussie dan veel sociale wetenschappers willen toegeven.
Ik ben trouwens maar wat blij dat ik straks wat met sociale/maatschappijwetenschappen mag doen in mijn master, is nog altijd beter te verantwoorden aan leken dan wanneer je 'slechts' een geesteswetenschapper bent.