Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Kloteshitzooi. |
![]() |
|
![]() |
Tot nu toe heb ik alles lager dan mijn SE-cijfers gehaald. En ik verwacht dat de trend zich wel gaat voortzetten, haha. Alleen misschien dat ik Engels hetzelfde of hoger haal, maar ik denk lager. XD
Maar het is gewoon zo: Die examens maken me echt gek. Ik kan niet meer nadenken. Ik voel me net een kleine kleuter die niets meer weet. Ik kan zelfs de allersimpelste dingen niet meer, die ik wel kan en ik weet ook dat ik die kan, maar ik weet niet. Het lukt niet meer. Alsof er iets geblokkeerd is in mijn hoofd. Ik voel me net een idioot. Echt geen wonder dat ik alles zo slecht maak. Het lijkt wel alsof mijn intelligentiecapaciteit opeens 20 IQ lager is of zo. Ik moest zelfs opzoeken hoe ik continentaal moest schrijven net. En nu ik het net wilde typen deed ik het weer verkeerd en moest ik het weer opzoeken. Echt, dat ze eerst maar eens een uitstekend middel tegen stress vinden en dan die stomme eisen gaan verscherpen. Ik heb me al die jaren voor niets druk gemaakt om mijn SE-cijfers. Heeft toch echt totaal geen nut gehad, ik had beter al die tijd kunnen inzetten voor het oefenen van examens. Laatst gewijzigd op 23-05-2012 om 20:19. |
![]() |
|
![]() |
Milou, je gaat het halen, daarvan ben ik overtuigd. Zet een hersenloze film op en ga slapen. Morgen gaat je lukken en dan heb je nog tot woensdag om muziek te leren, en daar zijn ook een heel aantal vragen van voorspelbaar. Wil je daar nog oefenexamens van? Dan DM me je emailadres, dan mail ik je de CD's door
|
![]() |
|
![]() |
ik vind de regeling een goede zaak. Draai het nou eens om: een leerling haalt een 6,0 op SE, en een 5,0 op CE. Een enorme dicrepantie, net als de rest van zijn medeleerlingen op die school. Want inderdaad is discrepantie schoolgebonden, zie hierboven. Is het dan wel terecht dat de leerling slaagt, vooral vergeleken met de leerling die op een andere school 5,5 en 5,4 haalt, en dus zakt.
De regeling zou alleen niet zo zwart-wit moeten zijn: een slaaggrens van 6.0 als de CE onvoldoende zijn bijvoorbeeld. |
![]() |
|
![]() |
The economist, ik ben het wel met je eens. Dat de eisen strenger worden, oké, maar ik vind de manier waarop oneerlijk.
En voor mezelf is het gewoon heel irritant, want hadden ze het drie jaar eerder gezegd, dan had ik nog andere vakken kunnen kiezen. Voor Frans sta ik nu bijvoorbeeld een 8,0. Dit omdat ik erg goed ben in het verstaan en het spreken van Frans (daar haal ik makkelijk een 8 of hoger voor), maar ik ben een stuk (een 5,5 zal al bijzonder zijn) slechter in teksten. Als ik dit in de derde geweten had, had ik waarschijnlijk andere vakken gekozen. Dan had ik Duits laten vallen, want hoewel ik het niet slecht spreek (ik woon bij de grens) en ook best Duitsers kan verstaan, ben ik heel slecht in teksten. Hetzelfde met muziek. Als ik deze regeling eerder had geweten, had ik dat vak ook niet gekozen. In de stof die voor het SE getoetst wordt, ben ik wel redelijk goed, maar de stof die voor het CE getoetst wordt, is heel anders en daar ben ik ook niet erg goed in. Als ik nu dus zak, ga ik naar de VAVO en verruil ik Duits en muziek voor filosofie en maatschappijwetenschappen. En dan haal ik het opeens wel. En sorry, maar ik ben vegetariër. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Vietnam zeker niet, dat staat vast. En over republiek, tjah, dit jaar is het nieuw.. dus veel kan er toch niet met volgend jaar worden vergeleken als ze de normering willen bepalen? Of kijken ze alleen naar dit jaar? ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() En o ja, ik zit nu ook al te zenuwpezen. ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Nog met die rot 5.5 regel erbij.. oh nee niet voor gs ![]() Ik ook!! Vooral door deze regel & de normeringen die niet te best klinken.. ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Natuurkunde moet ik al herkansen voor een 5.5 gemiddeld, terwijl scheikunde nog niet eens geweest is. En dan nog een verkrachte N term. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Ik vond de 5.5 regeling in eerste instantie nog niet eens zo'n slecht idee. Maar ik dacht dat ook dat het allemaal best (makkelijk) haalbaar zou zijn. Dit valt me tegen, de examens zijn moeilijker dan verwacht. Als ik zak is het dan ook omdat ik de 5.5 gemiddeld niet haal.
__________________
Nobody really cares if you're miserable, so you might as well be happy
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Ja mag natuurlijk wel gewoon 2 x een 5.4 halen, zolang je er maar geen staat. Maar inderdaad, kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die ervan balen. Vooral omdat mensen die slecht zijn in talen, bijvoorbeeld engels, niet een vijfje halen voor die leestekst, maar vaak een 2 of 3. En een 4 staan voor wiskunde, engels of nederlands mag dan ook gewoon niet meer. Beetje lullig als je het mij vraagt.
__________________
Nobody really cares if you're miserable, so you might as well be happy
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
|
![]() |
|
![]() |
Ik ben ziek sinds vandaag. Heb net over moeten geven en ik lig nu met koorts in bed. Verder bespaar ik jullie de details. Bah! Ik hoop echt zo dat ik me beter ga voelen straks, want ik moet echt leren/oefenen voor muziek! Waarom moet ik nu ook weer ziek worden tijdens de examens?! En gewoon een keelpijntje, daar zou ik nog wel mee kunnen leven, maar dit is echt gewoon echt ziek zijn.
Nouja, ik heb een telefoon waar ik mee op internet kan, dus ik ga maar wat fanficties in het Frans lezen ofzo om me in ieder geval daarop voor te bereiden. Maar ik wil echt niet muziek herkansen! Dan moet ik naar Eindhoven! Ik hoop echt dat ik snel beter ben! Ik heb ook echt geen zin om mijn examens te moeten maken als ik nog ziek ben bijvoorbeeld. En die kut 5,5-regel ook. Zonder die regel was ik al geslaagd, want zelfs als ik een 1 voor Frans en muziek nu haal, was ik dan nog geslaagd. En nu kan ik het me gewoon niet veroorloven om ziek te zijn! |
![]() |
||
Citaat:
Trouwens, mijn doel is om ze te laten inzien met wat voor domme dingen ze zich bezig houden. Als je het niveau al zogenaamd wilt opvoeren, zorg er dan ook voor dat er fatsoenlijk onderwijs wordt gegeven. Anders hoeft het niet. Niveau van de leerling verhogen = niveau van onderwijs verhogen. |
![]() |
|
![]() |
Ik denk ook niet dat een brief veel zal helpen, maar voor je gevoel helpt het waarschijnlijk wel.
![]() En dankjewel. Ik heb mijn laptop maar in mijn bed gezet en ik ga nu maar proberen er iets van te maken. En hopen dat ik woensdag beter ben, want muziek kun je niet in het tweede tijdvak zelf op school maken. Laatst gewijzigd op 27-05-2012 om 16:32. |
![]() |
|
@Miloutchi: Ik zou je meer focussen op beter worden (en dat gaat het best door te relaxen en niet zoveel te doen, geloof ik) dan op leren. Een examen maken terwijl je je goed voelt werkt veel beter dan een examen maken terwijl je je ziekjes voelt, ook al heb je nog wel dingen doorgekeken. Beterschap in ieder geval!
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
|
![]() |
|
![]() |
Ja, maar ik moet voor muziek echt leren anders haal ik dat niet! En dan neem ik maar gewoon risico. Ik weet dat ik misschien minder snel beter ben dan, maar als ik niet leer, dan weet ik dat ik het sowieso niet goed ga maken. Bovendien kan ik nog zó ziek zijn. Nietsdoen is niets voor mij. De enige keer in mijn leven dat ik echt rustig op de bank heb gelegen, is de keer dat ik opgenomen werd in het ziekenhuis, omdat ik dus écht doodziek was.
En ik moet er gewoon voor zorgen dat ik iets minder ziek word en dat ik dus niet meer over hoef te geven enzo, want dan kun je het sowieso wel vergeten. Ergens vind ik het ook belachelijk grappig dat ik nu ziek ben. Wat een schijtzooi. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
wat wou jij voor muziek nog allemaal leren? Stijlkenmerken, dat is toch eigenlijk het enige? De rest is inzicht. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Om die allemaal te compenseren voor een 5.5 heb ik een erg hoog cijfer nodig. ![]() Maar.. Hoe is het bij jou gegaan?! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik ben overigens wel benieuwd hoe het achteraf uitgepakt blijkt te hebben, hoeveel mensen er meer gezakt zijn (en in hoeverre dat verwacht werd).
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Mensen moeten eens realistisch zijn over die 5.5 regeling. Serieus; ik ben waarschijnlijk gezakt dit jaar, toch vind ik het een goede regel. Hoe wil je jezelf vwo'er noemen als je geen CE-gemiddelde van een 5.5 kunt halen. Dit houdt in dat je zelfs 3 vieren mag staan, maar er wel 3 zevens tegenover moet hebben (toch?). Je mag zelfs zes keer een 6.0 halen en twee keer een 4.0 en alsnog 44/8 = 5.5
![]() Als ik zak dit jaar dan weet ik door wie het komt; door mezelf. Hele jaar door niks aan natuurkunde gedaan (ik ben er overigens ook superslecht in, wat de motivatie niet ten goede komt ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De 5,5 regeling is inderdaad geen slecht initiatief. Scholen worden gedwongen hun SE's écht op het niveau van de CE's te brengen en niet lager. Een 5,5 gemiddeld is laag. Niemand zegt dat het heel makkelijk is, je moet er zeker iets voor doen, maar zoveel (extra) werk kan het toch niet zijn? Een verzonnen eindlijst: Nederlands 5.2 Engels 4.9 Wiskunde 5.3 Frans 4.8 Economie 6.4 Geschiedenis 5.3 Aardrijkskunde 5.8 M&O 6.3 Ik vind dit een heel lelijke lijst: een onvoldoende voor vijf vakken en voor de rest alleen maar zesjes! Veel fout gedaan tegenover weinig compensatiepunten. Toch zou deze verzonnen persoon ondanks zijn miezerige cijfers dit jaar wel geslaagd zijn, want het gemiddelde van zijn cijfers is een 5,5. De nieuwe regel van volgend jaar vind ik iets minder mooi: één 5 voor Nederlands, Engels en wiskunde. Er valt wel iets van begrip op te brengen voor de regel, maar ik zie het liever niet. Een leerling die bijvoorbeeld slechts is in Engels en wiskunde wordt zwaar benadeeld, ondanks dat hij of zij misschien 8en en 9s staat voor de rest van de vakken. Iemand die dan een 5 staat voor bijvoorbeeld natuurkunde en economie, maar een 6 weet te staan voor de rest, komt hier daarentegen wel mooi onderuit. Het is inconsistent. Daarnaast moet ik toevoegen dat ik de mentaliteit van regels verscherpen helemaal geen goede manier vindt om het onderwijs te verbeteren. Begin dan liever met het verbeteren van het lesgeven met bijvoorbeeld betere leraren of andere lesmethodes of een verbeterd onderwijssysteem. Door de regels te verscherpen maak je het de leerlingen moeilijker zonder ze betere stof te bieden. Bovendien doen zulke regels de 'zesjescultuur' niet verdwijnen, een luie leerling zal altijd streven naar het minimale, in dit geval een 5,5 gemiddeld. Voor het vak dat hij/zij nog een beetje leuk vindt dan misschien toch maar een 6,5, zo kan hij ergens nog een 4,5 halen. Desondanks moeten er nog enige eisen gesteld worden en deze 5,5 regel had er allang al moeten zijn. |
Advertentie |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eindexamens 2015 |
Slaag/Zak regeling VWO Racsoz | 2 | 03-05-2015 17:14 | |
Havo |
Te behalen cijfer berekenen Caviamax | 10 | 08-06-2012 15:56 | |
Eindexamens 2012 |
VAVO Regeling Thymen | 6 | 01-06-2012 09:37 | |
Eindexamens 2003 |
slaag en zak regeling @Moon | 6 | 28-03-2003 13:10 |