Oud 01-01-2013, 01:53
Minu1
Minu1 is offline
Beste medemensen.

Ik heb een vriend die word in februari 18. Zelf ben ik al 18 en word in september 19.
Nou zijn we ±3 maand erachter gekomen dat ik zwanger ben. Ik zit nu op 31 week.
Het is nu de bedoeling dat het kindje tijdelijk bij mij in zou gaan wonen en van woensdag tm zaterdag zijn wij bij mijn vriend en als het kindje ongeveer 3 maand is dat we gaan samenwonen.

Mijn vriend is gestopt met school (al voor dat we erachter kwamen dat ik zwanger ben) omdat hij geen geschikte opleiding kon vinden en dus eerst een jaartje gaat werken.
Hij werkt bij een kleding winkel en verdiend ±550 euro in de maand. Ik zelf werk in een supermarkt en ga nog naar school, ik verdien ±130 in de maand

Is het mogelijk om te gaan samenwonen met ons inkomen?
Zo krijg ik bij mijn studiefinanciering (1e jaar) ook nog 500 euro extra

Het gaat gewoon om een simpel huur huisje/appartement met 2 kamers.
Zouden wij huurtoeslag krijgen? En zijn er nog dingen waar we op kunnen letten?

Groet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-01-2013, 19:45
.Daan
.Daan is offline
Huurtoeslag is mogelijk. Er zitten wel strenge regels aan dus lees dit goed door. Om het beste een indruk te krijgen kan je het beste een proefberekening maken op http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Zo kan je meerdere toeslagen berekenen zoals kinderbijslag en kinderopvang etc.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2013, 10:59
bierkoning
bierkoning is offline
Vergeet niet dat je vaak ook los nog, gas water licht, waterschapsbelasting, zuiveringsbelasting, vuilnisbakkenophaaldienstbelasting etc betaald. Dus als ik je vriend was zou ik meer gaan werken ( kan met niet voorstellen dat hij voor 40 uur werk per week, dan per maand 550 euro krijgt...) om meer geld in het la'tje te brengen. Dan wordt het allemaal wat makkelijker. Succes
Oud 03-01-2013, 12:17
Verwijderd
Je vriend mocht niet stoppen met school, hij is leerplichtig en wat hij nu verdient is een lachertje.

Twee personen en een baby wonen belastingen zorg eten kleding kost je rond de 1000 euro per maand. Als je het heel krap aan doet.

Mijn advies: Schop hem terug naar school en geniet zelf zoveel mogelijk onderwijs. Daarbij heb je hulp nodig van je ouders. En blijf voorlopig beide thuis wonen. Je moet een baby wat vastigheid kunnen bieden, niet elke keer de situatie of er wel eten is.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2013, 12:50
Em.
Em. is offline
Hoeveel geld denk je dat je nodig hebt? Kan je iets huren en wat kost dat dan? Wat zijn je andere vaste lasten? Wat kost een baby? Aan luiers en kleding en babyspullen en eten enzovoort enzoverder. Kinderen zijn duur. En hoe ga je dat doen als jij naar school moet en je vriend moet werken? Waar laat je het kind dan? Ik vermoed dat een opvang nog wel eens duurder kan zijn dat wat jij of je vriend verdient en dat zijn en jouw ouders niet echt zin hebben om continu op te passen.

€550 per maand is niet veel, als werkende. En wat als hij weer terug gaat naar school? Dan is dat inkomen weg. En wat als hij dat níet doet, moet hij de rest van z'n leven ongeschoold werk blijven doen en heel weinig verdienen?

Ik denk eigenlijk dat je beter thuis kan blijven wonen. Een baby onderhouden én zelf nog naar school gaan is al lastig zat, zonder dat je ook nog je eigen huishouden moet doen en dat ook nog eens allemaal moet betalen. Ik zou nog even wachten met uit huis gaan, misschien kun je dat beter uitstellen tot in ieder geval één van jullie een opleiding heeft afgerond en meer verdient of anders toch tot je gewend bent om voor een kind te zorgen en zeker weet dat je het aankan, in plaats van dat je tegelijkertijd begint aan een kind én aan op jezelf wonen én ook nog eens begint met een opleiding.

Als je wel écht uit huis wilt, zou ik eerst eens goed uitzoeken wat het allemaal echt kost en wat je bijvoorbeeld gaat doen als jij moet studeren en je vriend moet werken. En wat als er bijvoorbeeld een inkomen wegvalt en waar je sowieso naar toe wilt (hoe lang gaat jouw opleiding duren en wat dan? en wat gaat je vriend doen?)
Oud 03-01-2013, 15:26
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Staan jullie al wel ingeschreven bij een woningbouwvereniging? Met dat inkomen denk ik niet dat het lukt om particulier iets te vinden. Ik zou ook langer thuis blijven wonen als dat mogelijk is. Want als vriend werkt en jij nog naar school gaat heb je ook oppas nodig, dat is ook duur.
Oud 04-01-2013, 07:26
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Wellicht kun je antikraak iets goedkoops krijgen of via urgentie van de woningcorporatie in jouw woonplaats.
Vergeet niet om ook zorgtoeslag aan te vragen. En als je je kind hebt, heb je bij laag inkomen recht op kindgebonden budget, naast de kinderbijslag. Kijk op www.berekenuwrecht.nl voor welke tegemoetkomingen je allemaal in aanmerking komt. Vaak heeft een gemeente ook diverse regelingen waar je gebruik van kunt maken.

In zo'n situatie is het belangrijk dat je goed grip houdt op je geld, want elke euro telt. Het is slim om eens je uitgaven goed op een rijtje te zetten en te zien waar je (nog) minder aan kunt besteden: http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/...p-op-geld.html
Oud 06-01-2013, 19:20
Verwijderd
Antikraak kan zelden met kinderen of zwangeren. Al dan niet helemaal nooit. Ook is haar vriend nog minderjarig en kan hierdoor zowel bij woningcorporatie als antikraakvereniging gedoe ontstaan. Het is vrijwel niet haalbaar.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2013, 22:00
Verwijderd
wat een situatie dat zou ik echt niet willen
Met citaat reageren
Oud 07-01-2013, 07:34
Verwijderd
Citaat:
Je vriend mocht niet stoppen met school, hij is leerplichtig
Als hij een havo- of vwo-diploma heeft is hij niet meer leerplichtig.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2013, 10:08
Verwijderd
Hij is een nieuwe opleiding begonnen en alweer gestopt, dus de kans is klein maar inderdaad
Met citaat reageren
Oud 13-01-2013, 08:46
freyk
freyk is offline
Citaat:
wat een situatie dat zou ik echt niet willen
het is net "sixteen and pregnant", van Mtv.

Minu, bekijk de allereerste seizoenen van deze show en lees onze adviezen en bepaal dan wat je gaat doen.
Spoiler

mijn advies in het kort: een adoptie of abortus, opleiding volgen, cariere opbouwen en dan over een paar jaar verder kijken.

Laatst gewijzigd op 13-01-2013 om 14:20.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2013, 09:18
Em.
Em. is offline
Voor abortus is het echt veel te laat, freyk.
Oud 14-01-2013, 06:07
Grassprietjes
Grassprietjes is offline
Citaat:
Voor abortus is het echt veel te laat, freyk.
Sowieso geeft TS niet aan dat ze dat of een adoptie wil. Daar komt bij dat de impact van abortus of adoptie enorm is en daar heeft de TS nu helemaal geen boodschap aan. Bijzonder slecht advies dus.

Je vriend verdient nu erg weinig, dus misschien kan hij meer werken of proberen een andere baan te krijgen. Bedenk je wel dat als je veel leent bij DUO, je dat straks ook allemaal moet terugbetalen. Dus dat is een goede tijdelijke oplossing. Volgens mij is er overigens als je studeert extra budget voor mensen met een kind, maar dat moet je uitzoeken op de website van DUO.

Probeer anders met iemand samen, een ouder, oom, tante, docent, eens even te gaan zitten en te kijken naar je situatie.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 15:48
Verwijderd
^ of je huisarts! En misschien is er wel een (landelijk) steunpunt voor jonge ouders.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 15:29
660117.5
660117.5 is offline
Citaat:
Je vriend mocht niet stoppen met school, hij is leerplichtig en wat hij nu verdient is een lachertje.

Twee personen en een baby wonen belastingen zorg eten kleding kost je rond de 1000 euro per maand. Als je het heel krap aan doet.

Mijn advies: Schop hem terug naar school en geniet zelf zoveel mogelijk onderwijs. Daarbij heb je hulp nodig van je ouders. En blijf voorlopig beide thuis wonen. Je moet een baby wat vastigheid kunnen bieden, niet elke keer de situatie of er wel eten is.
Ik en mijn vriendin hebben ook een kind en je mag het nog zo krap doen als je wil met 1000 euro kom je er echt niet.
Je kan je niets permiteren en een kind kost veel geld zoals pampers, eten, dokterskosten, de hele uitzet voor je kind,... Wij moeten met 2 werken men vriendin verdient ongeveer 1100 euro en ik ongeveer 1500 euro en we mogen nog niet te zot doen (wij wonen ook samen) en als je zo weinig verdient blijf dan nog wat onder de vleugels van je ouders
Met citaat reageren
Oud 27-01-2013, 14:44
Grassprietjes
Grassprietjes is offline
Ohja, 1000 euro is echt veel te weinig.

Maar @660117.5: jullie hebben samen een aardig bedrag te besteden. Dat is prima te doen. Of hebben jullie een heel duur huis?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2013, 13:40
660117.5
660117.5 is offline
Citaat:

Maar @660117.5: jullie hebben samen een aardig bedrag te besteden. Dat is prima te doen. Of hebben jullie een heel duur huis?
een huis huren kost tegenwoordig veel geld zeker als je een beetje ruimte wilt voor een kind dat speelt enal we betalen rond de 800 euro voor een huis met 3 slaapkamers, een tuin, en al het nodige dus daar bovenop je water, electriciteit, gas, ... Het leven kost geld hoor maar toch bedankt voor je opmerking
Met citaat reageren
Oud 31-01-2013, 17:22
Heer Wil
Heer Wil is offline
Er zijn een aantal dingen die het lastig maken voor je om rond te komen:
- je moet enigszins in de buurt van school of een verbinding naar school wonen, terwijl een woning ver afgelegen van alles soms de helft kost
-je hebt een kind die ook geld kost
-je studiefinanciering krijg je zolang je studeert, dus je moet doorstuderen en de kosten die het meebrengt dragen
-In de ene gemeente kom je makkelijker aan subsidie dan in de andere, en in grote steden waar de universiteiten zijn is het vaak het lastigste.

Dat je vriend voor 40 uur 550 krijgt is niet weinig aangezien hij net 18 is en vrij onhandig. Maar hij kan makkelijk 60 uur werken. Dat is 10 uur per dag en op zondag vrij. Jij hebt het ook zwaar met je studie en het kind.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2013, 21:34
Verwijderd
Citaat:
Dat geloof ik zo, zeker, maar ik bedoelde vooral wat je nog bij moet leggen na zorgtoeslag, huurtoeslag en kinderbijslag. En het getal was vooral bedoeld om een verhouding te schetsen tussen wat ze nu binnenkrijgen en wat er daadwerkelijk nodig is om uberhaupt te kunnen leven (dus nérgens een dubbeltje over hebben naast het broodnodige).
Met citaat reageren
Oud 06-02-2013, 06:35
Grassprietjes
Grassprietjes is offline
Citaat:
een huis huren kost tegenwoordig veel geld zeker als je een beetje ruimte wilt voor een kind dat speelt enal we betalen rond de 800 euro voor een huis met 3 slaapkamers, een tuin, en al het nodige dus daar bovenop je water, electriciteit, gas, ... Het leven kost geld hoor maar toch bedankt voor je opmerking
Ik heb met mijn vriend samen minder te besteden dan jullie en wij redden het ook prima (met kind en ruimte voor mijn kind). Vandaar mijn opmerking
Met citaat reageren
Oud 07-02-2013, 10:33
bierkoning
bierkoning is offline
Citaat:
Niet iedereen huurt particulier. Als je via een woningbouw huurt, kost een woning huren echt niet zoveel, en is het met iets minder geld ook prima te doen.
Oud 07-02-2013, 18:31
Verwijderd
Citaat:
Er zijn een aantal dingen die het lastig maken voor je om rond te komen:
- je moet enigszins in de buurt van school of een verbinding naar school wonen, terwijl een woning ver afgelegen van alles soms de helft kost
-je hebt een kind die ook geld kost
-je studiefinanciering krijg je zolang je studeert, dus je moet doorstuderen en de kosten die het meebrengt dragen
-In de ene gemeente kom je makkelijker aan subsidie dan in de andere, en in grote steden waar de universiteiten zijn is het vaak het lastigste.

Dat je vriend voor 40 uur 550 krijgt is niet weinig aangezien hij net 18 is en vrij onhandig. Maar hij kan makkelijk 60 uur werken. Dat is 10 uur per dag en op zondag vrij. Jij hebt het ook zwaar met je studie en het kind.
Dan is het misschien praktischer om een baantje te zoeken waar je zondag dubbel/150% betaald krijgt. Ziet ie het kind ook nog 's.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2013, 22:08
Duvelke_024
Duvelke_024 is offline
Citaat:
het is net "sixteen and pregnant", van Mtv.

Minu, bekijk de allereerste seizoenen van deze show en lees onze adviezen en bepaal dan wat je gaat doen.
Spoiler

mijn advies in het kort: een adoptie of abortus, opleiding volgen, cariere opbouwen en dan over een paar jaar verder kijken.
Wat voor onzin is dat nou weer! Een adoptie of abortus! Ik ben ook zwanger,woon samen met mijn vriend en het gaat hartstikke goed en ik ben zelfs jonger dan haar! Gewoon onzin! Sommige mannen/jongens hebben nog geen hersen..proberen alleen volwassen te doen!
Oud 10-02-2013, 23:22
nigelgein
nigelgein is offline
Citaat:
550 euro per maand voor 40 uur werken (per week hea) dat kan in nederland niet, dat is onder het miniumloon o_o
Oud 11-02-2013, 06:53
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
550 euro per maand voor 40 uur werken (per week hea) dat kan in nederland niet, dat is onder het miniumloon o_o
Netto zou het best kunnen, aangezien het minimumloon voor 18-jarigen bruto ongeveer 100 euro per maand meer is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten