Citaat:
Ik bedoel meer , hoe luister ik zonder dat ik niet geintreseerd over kom.
Als ik afentoe oke , ja , inderdaad ,etc zeg lijkt het of ik zeer ongeintreseerd over kom
|
Ook dingen zeggen die aangeven dat je daadwerkelijk hebt gehoord waar het over gaat, zoals "oh echt?" of "haha" of "wat kut zeg" enzo. En vragen stellen over wat ze vertelt, je mening geven, enzovoort. Hetzelfde als wanneer iemand anders je wat vertelt wat je boeiend vindt.
En je mag best advies geven als je dat hebt, als je eerst maar hebt laten merken echt naar het probleem te hebben geluisterd. Anders kom je inderdaad ongeïnteresseerd over.
Stel jouw computer is stuk, je hebt alles al geprobeerd, je neef die er verstand van heeft, heeft ook mee gekeken maar het helpt allemaal niet, en de volgende dag kom je op school en zegt tegen een vriend "m'n computer doet het niet meer" en die vriend reageert met "dan moet je 'm opnieuw opstarten". Dat lijkt alsof het 'm niets boeit, toch? En alsof hij denkt dat je dom bent.
Daarom eerst luisteren, interesse tonen, laten merken dat je doorhebt dat wat iemand vertelt stom/leuk/verrassend/zielig/etc is. Daarna mag je gaan proberen te helpen. En misschien kun je het wel helemaal niet oplossen, dat weet je pas als je weet waar het over gaat.