Oud 03-11-2015, 14:32
Hazel
Hazel is offline
Nou, hier voldoen we hypothetisch helaas wel aan iets
Oud 03-11-2015, 14:32
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Nou, hier voldoen we helaas wel aan iets
Gezamenlijk koophuis, gok ik...?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 14:33
Hazel
Hazel is offline
Neen.
Oud 03-11-2015, 14:37
df
df is offline
Laat die wandelende piemel van je gewoon meebetalen aan je studieschuld joh.
Oud 03-11-2015, 14:38
Hazel
Hazel is offline
Oud 03-11-2015, 14:40
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik betaal momenteel niks, in principe tot 2019. Eventueel begin ik eerder als het financieel een beetje aan begint te trekken.

Hoe zit dat eigenlijk met die nieuwe terugbetaalregels? Ik mag kiezen, maar ik weet niet zo goed wat nou het meest in mijn voordeel is. Vooralsnog zit ik nog op de oude regels.
Als je in de rekenhulp aanvinkt "Nee, nog geen keuze gemaakt", kun je het vergelijken: http://www.duo.nl/studiepunt/rekenhu...016&periode=1#
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 15:25
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Dus je inkomen is dan zo laag dat je niets terug hoeft te betalen?
Nee ik heb het gewoon op pauze gezet. Dat mag eenmalig gedurende een periode van 5 jaar. Die periode mag je wel in stukjes knippen trouwens. Denk dat ik volgend jaar als ik een betere baan heb wel ga terugbetalen.
Oud 03-11-2015, 15:34
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Als je in de rekenhulp aanvinkt "Nee, nog geen keuze gemaakt", kun je het vergelijken: http://www.duo.nl/studiepunt/rekenhu...016&periode=1#
Ja die kan ik nu niet invullen want ik weet niet wat ik eigenlijk zou moeten betalen per maand De website van duo heeft dat ook niet in z'n geheugen want daar staat mijn uitstel van betaling geregistreerd (dus 0). Als ik een fictief bedrag invul is het 30 euro per maand in het voordeel van de nieuwe regels op mijn huidige inkomen. Als ik dat verander naar mijn toekomstige inkomen dan draait dat compleet om en kan ik beter de oude regels houden (dat scheelt 40 euro).
Oud 03-11-2015, 15:51
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ja die kan ik nu niet invullen want ik weet niet wat ik eigenlijk zou moeten betalen per maand De website van duo heeft dat ook niet in z'n geheugen want daar staat mijn uitstel van betaling geregistreerd (dus 0). Als ik een fictief bedrag invul is het 30 euro per maand in het voordeel van de nieuwe regels op mijn huidige inkomen. Als ik dat verander naar mijn toekomstige inkomen dan draait dat compleet om en kan ik beter de oude regels houden (dat scheelt 40 euro).
Dat fictief bedrag maakt nogal uit. Je kunt het bedrag wel vinden in de berichten van DUO die je in het verleden op papier hebt gehad (netjes bewaard allemaal? ), of als je je berichten digitaal (pdf) ontving: in het berichtenarchief op Mijn Duo.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 15:53
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb mijn studieschuld al helemaal terug betaald
Oud 03-11-2015, 15:53
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Dat fictief bedrag maakt nogal uit. Je kunt het bedrag wel vinden in de berichten van DUO die je in het verleden op papier hebt gehad (netjes bewaard allemaal? ), of als je je berichten digitaal (pdf) ontving: in het berichtenarchief op Mijn Duo.
Ja ik had op de gok 245 ingevuld want dat meende ik me te herinneren. Heb alles braaf bewaard, maar op een gegeven moment is dat alleen nog maar digitaal geworden, en in dat digitale archief staat het dus niet. Wel van toen ik afstudeerde en ze liepen te zeiken, maar niets over het bedrag dat ik in theorie moest betalen.
Oud 03-11-2015, 17:07
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Nee ik heb het gewoon op pauze gezet. Dat mag eenmalig gedurende een periode van 5 jaar.
Wait what
Oud 03-11-2015, 17:12
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Wait what
Ja, wist je dat niet? Je hoeft er niet eens een reden voor op te geven. Enige catch is dat die 15-jaars periode voor kwijtschelding dan natuurlijk ook wordt opgerekt met de tijd waarin het stilstaat.
Oud 03-11-2015, 17:23
Verwijderd
Citaat:
Denk dat ik volgend jaar als ik een betere baan heb wel ga terugbetalen.
Waarom?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 17:31
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Waarom?
zodat ik een soort van "buffertijd" overhoud voor als er ooit iets gebeurt waardoor we weer heel krap zitten. Ik kom er waarschijnlijk toch niet onderuit om het hele bedrag terug te moeten betalen, dus dan ben ik er maar liever van af.
Oud 03-11-2015, 17:39
df
df is offline
Citaat:
Enige catch is dat die 15-jaars periode voor kwijtschelding dan natuurlijk ook wordt opgerekt met de tijd waarin het stilstaat.
En dat maakt het eigenlijk wel een vrij slechte deal..

Als je al weinig kan missen net na je afstuderen, kun je dan niet beter dat beetje terugbetalen, om te voorkomen dat je heel veel moet gaan terugbetalen op het moment dat je wat verder in je carrière bent?

Want in principe stel je nu het betalen van een (zeer) laag maandbedrag uit, om later op je 40ste een hoog maandbedrag te gaan betalen.
Oud 03-11-2015, 17:41
Hazel
Hazel is offline
Citaat:

Als je al weinig kan missen net na je afstuderen, kun je dan niet beter dat beetje terugbetalen, om te voorkomen dat je heel veel moet gaan terugbetalen op het moment dat je wat verder in je carrière bent?

Want in principe stel je nu het betalen van een (zeer) laag maandbedrag uit, om later op je 40ste een hoog maandbedrag te gaan betalen.
Dit is ook waarom ik nu al terugbetaal. Klopt het nu nog steeds dat als je het in 15 jaar niet helemaal hebt terugbetaald het restant kwijtgescholden wordt? Dat is toch echt insane?
Oud 03-11-2015, 17:42
df
df is offline
Citaat:
Dit is ook waarom ik nu al terugbetaal. Klopt het nu nog steeds dat als je het in 15 jaar niet helemaal hebt terugbetaald het restant kwijtgescholden wordt? Dat is toch echt insane?
Ja, daarom is de terugbetaalperiode nu ook verlengd naar 35 jaar voor alle leenstelselklanten.
Oud 03-11-2015, 17:42
Hazel
Hazel is offline
Haha oh wow. Dat is wel zuur als je nu nog moet gaan studeren.
Oud 03-11-2015, 17:44
df
df is offline
Klopt. Ik mag volgens mij kiezen omdat m'n bachelor in het oude systeem valt en m'n master in het leenstelsel: Liever 15 jaar wat meer betalen dan er ongeveer tot aan je pensioen aan vast zitten.
Oud 03-11-2015, 17:45
Verwijderd
Citaat:
Ja, daarom is de terugbetaalperiode nu ook verlengd naar 35 jaar voor alle leenstelselklanten.
Dat geldt toch niet voor het oude stelsel he
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 17:48
Hazel
Hazel is offline
Citaat:
Mee eens.
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:

Pluis hoeft, hoeveel ze ook verdient of gaat verdienen, "maar" maximaal ongeveer 245 euro per maand terug te betalen, zoals ze postte. En ik gok dat ze met haar inkomen na haar afstuderen sowieso direct al op dat maximum zou hebben gezeten

Lijkt me dus dat ze handelt in lijn met o.a. Erturs advies om terugbetalen zo lang mogelijk uit te stellen.
Met citaat reageren
Verwijderd
Dat is toch ook voornamelijk als je zelf niet in staat bent het terug te betalen? Als je dat wel kan, dan moet je dat gewoon doen..
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 17:50
Verwijderd
Citaat:
Ja, wist je dat niet? Je hoeft er niet eens een reden voor op te geven. Enige catch is dat die 15-jaars periode voor kwijtschelding dan natuurlijk ook wordt opgerekt met de tijd waarin het stilstaat.
oh, wacht, mag je het terugbetalen 5 jaar uitstellen? ;o Maar dat moet je wel kunnen aantonen dan denk ik?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 17:50
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
oh, wacht, mag je het terugbetalen 5 jaar uitstellen? ;o Maar dat moet je wel kunnen aantonen dan denk ik?
Nee, vrije keuze.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 17:51
Verwijderd
hm. Is dat verstandig?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 17:56
Hazel
Hazel is offline
Het bedrag groeit dan toch ook vijf jaar lang qua rente enzo?
Oud 03-11-2015, 17:56
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
hm. Is dat verstandig?
Als ik het me goed herinner moet jij op basis van je huidige inkomen gewoon het maximale bedrag per maand terugbetalen, dus ja, elk uitstel is in principe goed.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 17:58
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
De rente die berekend wordt is voor velen lager dan bijv. een spaarrekening oplevert, dus dan kun je beter het geld dat je zou terugbetalen eerst op een spaarrekening zetten
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 17:59
Hazel
Hazel is offline
Dat is wel een goeie. Ik ken ook mensen die dat met geleend geld hebben gedaan.
Oud 03-11-2015, 18:02
df
df is offline
Citaat:
Ja, met wel 0,12% per jaar op het moment, loopt hard op.
Oud 03-11-2015, 19:35
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Pluis hoeft, hoeveel ze ook verdient of gaat verdienen, "maar" maximaal ongeveer 245 euro per maand terug te betalen, zoals ze postte. En ik gok dat ze met haar inkomen na haar afstuderen sowieso direct al op dat maximum zou hebben gezeten

Lijkt me dus dat ze handelt in lijn met o.a. Erturs advies om terugbetalen zo lang mogelijk uit te stellen.
Klopt, ik verdien teveel om iets van korting te krijgen. Maar door allerlei levensgerelateerde zaken kan ik het geld nu toch echt niet missen.
Oud 03-11-2015, 22:12
Verwijderd
Citaat:
zodat ik een soort van "buffertijd" overhoud voor als er ooit iets gebeurt waardoor we weer heel krap zitten. Ik kom er waarschijnlijk toch niet onderuit om het hele bedrag terug te moeten betalen, dus dan ben ik er maar liever van af.
Dat geld is nu meer waard dan in de toekomst, rare beredenering maak je. Uitstellen is altijd goed. Zet het als je het geld over hebt desnoods in jaarlijkse deposito's of zo
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 22:34
Carn
Carn is offline
Moet je het tegenwoordig niet 30 jaar vast zetten wil je uit een deposito een significant voordeel hebben? ;p
Oud 03-11-2015, 22:44
Verwijderd
De rente op een studielening is nul. Iedereen die ieder jaar meer geld gaat verdienen, en pluis zou tot die groep moeten behoren, is dus beter af met later betalen. Iedere vergoeding op deposito's boven de nul is gunstig.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 22:46
Verwijderd
Uiteraard neem ik aan dat pluis onder huwelijkse voorwaarden trouwt zodat een eventuele scheiding geen financiële gevolgen voor haar heeft, danwel betekent dat ze meer geld over houdt.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 22:48
Hazel
Hazel is offline
Op huwelijkse voorwaarden trouwen is toch niet romantisch
Oud 03-11-2015, 22:49
Verwijderd
Ik denk niet dat veel mensen mij romantisch zouden noemen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 22:50
Hazel
Hazel is offline
Ik wel.
Oud 03-11-2015, 22:50
Axel11
Axel11 is offline
En partneralimentatie is niet uit te sluiten in huwelijkse voorwaarden ;p
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 22:52
Verwijderd
Citaat:
En partneralimentatie is niet uit te sluiten in huwelijkse voorwaarden ;p
Maar opgebouwde spaargelden van pluis hoeven niet door de helft.

Wordt alimentatie betrokken in berekening terug te betalen studieschuld?
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
Ik wel.
Ikzelf ook
Met citaat reageren
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Wordt alimentatie betrokken in berekening terug te betalen studieschuld?
Nee.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 22:54
Carn
Carn is offline
Citaat:
De rente op een studielening is nul. Iedereen die ieder jaar meer geld gaat verdienen, en pluis zou tot die groep moeten behoren, is dus beter af met later betalen. Iedere vergoeding op deposito's boven de nul is gunstig.
Oh ik doelde meer op de staat van depositorentes in het algemeen :v

Ben weer even aan het kijken, heb toentertijd een bankspaarhypotheek afgesloten met een rentepercentage van 3,5%; maar eens kijken of het loont als ik daar nog even wat extra op ga aflossen voordat de nieuwe periode begint.
Oud 03-11-2015, 22:54
Verwijderd
Maar de staat betaalt de helft van je rentelasten!
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 22:55
Verwijderd
En te veel aflossen kan bij volgende hypotheek slecht uitpakken
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 22:56
Verwijderd
Wat is iedereen hier toch vies schuldavers
Met citaat reageren
Oud 03-11-2015, 22:56
Hazel
Hazel is offline
Ertur waarom ben je eigenlijk weer terug?
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten