Advertentie | |
|
![]() |
|
-Heh, het feit dat ik van mening ben dat het recht op meningsuiting vergroot bmoet worden, behelst natuurlijk ook het wegnemen van bestaande belemmeringen in de vorm van anti-beledigingswetten.
-Ik geloof niet dat onvrede in de samenleving geminimaliseerd wordt door een verbod op het ventileren van bepaalde meningen. Door bepaalde mensen geheel te isoleren sterk je enkel hun opvattingen. Je moet, IMO altijd het debat aan willen gaan en ieder zijn zeg laten doen... maar dit is een conflict van onherleidbare waarden... Laatst gewijzigd op 06-03-2003 om 22:40. |
![]() |
||
Citaat:
![]() What a brave new world we'd have! Gelukkig behoort het niet tot de technische mogelijkheden om 'bepaalde gedachten meteen de kop in te drukken'! Je kan alleen maar proberen de openbare uiting van deze gedachten te beperken. 1. Hierin kan je nooit totaal succesvol zijn zonder totale staatscontrole en censuur. 2. Dat velen zich aangesproken zouden voelen door het gedachtegoed dat jij de kop in wilt drukken komt doordat het eerste ingevingen zijn, die goed weerlegd kunnen worden."WIJ, hoogopgeleide, weldenkende mensen " zouden ons in kunnen spannen ons verlichte groepje wat te vergroten. Debat over racistische onderwerpen, waarin racistische standpunten in ieder geval geaccepteerd en serieus genomen worden, verkleinen mijns inziens het draagvlak ervoor. Als (een deel van) de autochtone bevolking racistische gevoelens heeft, maar deze niet openbaar mag uiten, hoe zit het dan met hún subjectieve onafhankelijkheid? Zo verliezen zij toch hun geloof in ons staatsbestel? Was dat niet zichtbaar aan de klahten over achterkamertjespolitiek etc?
||
Over de huidige wetgeving:
Citaat:
|
Lees bijvoorbeeld deze discussie:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=405412 Het gaat over deze site: http://www.stormfront.org , en dit artikel over racisme (erg interessant): http://www.stormfront.org/whitenat/racism.htm Volgens FB McCaine valt dit onder vrijheid van meningsuiting. What you think?
|
wet op vrijheid van meningsuiting hindert inderdaad wet op discriminatie. En dat is maar goed ook.
Omdat schelden leidt tot 1) physiek geweld 2) mensen zich minde rgeaccpteerd gaan voelen door andere bevolkingsgroepen 3) en daardoor desintegraite in de hand werkt.
|
Wat mij betreft pleuren we de anti-beledigingsartikelen en de anti-'godslastering'-artikelen meteen uit het wetboek van strafrecht. De overheid heeft niet het recht om voor mensen te gaan bepalen wat ze mogen vinden en wat niet, dat vind ik een bijzonder ongezonde situatie. Niemand heeft ook het recht om zich niet beledigd te hoeven voelen door anderen. Als jíj je iets aantrekt van Stormfront-idioten, is dat jouw probleem.
Ander verhaal is natuurlijk laster, maar dat heeft hier niets mee te maken.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() De wet op vrijheids van meningsuiting bestaat al veel langer (Thorbecke), en is de basis voor de moderne democratie. De wet op discriminatie is dat echter niet; veel Europese landen kennen deze wet helemaal niet. Deze wet als grondwet is mijn ogen overbodig. Er bestaan toch immers allerlei wetten tegen laster, smaad, etc.? |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
-De wet op vrijheid van meningsuiting ouder is -Andere landen het niet hebben -Er ook andere wetten voor bestaan Logica alom
||
Citaat:
![]() - Deze wet vormt de basis voor de moderne democratie en mag dus niet tegengewerkt worden door een onbelangrijke wet als het verbod op discriminatie. Je ziet nu al dat dat gebeurd. Moslims maken hier handig gebruik van: Als El Moumni iets over homo's zegt mag dat, want dan beroept hij zich op zijn geloof en de vrijheid van meningsuiting, zegt Ayaan is over de Islam, dan roepen de moslims dat zij de Islam beledigt en moslims discrimineerd. - Omdat andere (westerse) landen het niet hebben en het daar prima gaat zonder, waarom zouden wij zo'n futiele wet nog hebben? - En bij dit spreek jezelf nog tegen ook! Aangezien er inderdaad een aantal soortgelijke wetten bestaan, waarom dan dubbelop? Deze wetten perken dus wel degelijk de wet op vrije meningsuiting wat in, maar zijn veel duidelijker dan het vage verbod op discriminatie. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Over andere landen, die hebben ook op andere gebieden andere wetgevingen, wil je alles gewoon hetzelfde hebben? Als zij gigantische leningen nemen, moeten wij dat dan ook doen? Kortom, dat zij het anders hebben zegt niets. Hoewel er volgens mij (hoewel ik dat niet met zekerheid durf te zeggen) ook in andere landen zulke wetten zijn. En dat vrijheid van meningsuiting het belangrijkste punt van een democratie is, ach, die mening deel ik niet.
|
![]() |
Er wordt hier vrij veel gebabbeld over dingen die in de kern best prima geregeld zijn, zie ik nu. Vrijheid van meningsuiting is heel belangrijk, en staat los van het verbod op discriminatie. In zoverre dat je je moet mogen kunnen uiten, alleen niet wanneer je mensen of groeperingen discrimineert, ook in woord dus...
Niets aan veranderen. Prma zo Topic closed? ![]() Tuborg
||
Citaat:
Gelijke behandeling (door de staat) van verschillende bevolkingsgroepen is dat óók, maar door individuen niet, zou ik zeggen.
|
![]() |
De wet tegen discriminatie hindert inderdaad de vrijheid van menings uiting. Discriminatie=verschil maken, is absoluut niks mis mee. Alleen is het zo dat als wij verschil maken tussen ons en buitenlanders is het discriminatie MAAR als zij verschil maken tussen buitenlanders en ons is het opeens geen discriminatie HEEL RAAR.....
|
![]() |
|
ik vind het heel goed dan je mensen niet mag discrimineren. ik zie geen voordelen aan iets als wanneer iemand kutturken, kutmarrokanen enz zegt. daarmee beledig je een groep en als de overheid daar niets tegen doet dan gaat die groep na een tijdje denken dan doen wij er zelf wel wat aan.
en dat van dat je niet 100% kan debatteren is ook crap, want als jij niet kan debatteren zonder iemand te beledigen dan moet je maar helemaal niet debatteren. debatteren moet je doen met argumenten, niet met beledigingen.
||
Citaat:
![]() hier sluit ik me dus bij aan xxdelal
|
![]() |
Ik hecht veel waarde aan het grondrecht op de vrije meningsuiting, maar zoals dat nu mogelijk is vind ik prima. Als wij het grondrecht tegen discriminatie gaan schrappen wordt het mogelijk om onnodige beledigende, kwetsende en discriminerende uitspraken te doen en dat lijkt mij niet goed.
Dat de LPF-fractie hier op het forum natuurlijk wel voro is verbaasd mij niks, afschaffen van art. 1 Gw. zou namelijk de ongefundeerde borrelpraat van deze mensen mogelijk maken. Ik sluit mij verder aan bij het betoog van nare man. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zoals je zelf zegt zijn er namelijk ook nog wetten tegen 'discriminatie' in de ruime vorm, namelijk belediging van minderheden. Maar dan hebben we het gewoon over het Wetboek van Strafrecht of bijvoorbeeld de Wet gelijke behandeling of het Verdrag inzake uitbanning van rassendiscriminatie. Maar dat is niet de grondwet, en dat zijn geen grondrechten. Je moet die twee gewoon gescheiden houden. En verder is ongebreidelde vrijheid van meningsuiting gewoon slecht. Je kunt het wel regelen zoals in Amerika, alles maar toestaan en als iemand zich beledigd voelt die persoon maar een rechtsvordering laten instellen, maar dat is niet goed. Je moet ook een beetje anticiperen. Veel mensen die zich beledigd voelen door opmerkingen zullen niet zo snel naar de politie of rechter stappen maar ondergronds gaan broeden. Daarom is het beter die opmerkingen vantevoren al een beetje te reguleren, zodat je in ieder geval geen zwartmaakt-praktijken krijgt waar de zwartgemaakten niks tegen kunnen of durven doen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
In het geval van Nederland is ervoor gekozen het eerste belang meer gewicht in de schaal te laten leggen dan andere. Je moet niet vergeten, de vrijheid van meningsuiting ís in Nederland eigenlijk helemaal niet zo heel beperkt. De mogelijkheid om te vervolgen in het geval van belediging van minderheden e.d. bestáát wel, maar er wordt slecht sporadisch gebruik van gemaakt. In de praktijk kan men in Nederland vrijwel alles zeggen wat men wil tenzij het écht om grove of diepe belediging gaat, ik denk dat het het met opkroppen wel meevalkt. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() Overigens gaat het bij de imam niet alleen omdat hij homo's beledigt, maar ook dat hij aanzet tot homohaat, en wel bij de moslimjongeren. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|