Oud 30-03-2002, 20:03
Ninnoc
Ninnoc is offline
ik ben atheist maar heb altijd wel een soort van sympathie/medelijden
met die man. Hij is al zo oud en gebrekkig, ik vind dat hij de eer aan zich zelf moet houden af moet treden.

even ervan uitgaand dat jij mocht beslissen wat er gebeurde wat zou er dan gebeuren. Blijft hij, treed hij af of wordt gewoon het hele vaticaan opgedoekt?

ik ben overigens ook voor een wat moderner en opener vaticaan.
Oud 30-03-2002, 20:08
Ninnoc
Ninnoc is offline
misschien een beetje een denigerende titel, zo bedoel ik het niet
Oud 30-03-2002, 20:17
beuk
beuk is offline
Ik heb de paus horen spreken

Maar ontopic, zijn er geen tradities ofzo wanneer hij hoort af te treden? Of werken ze normaliter tot de dood? Ik heb me er nooit in verdiept eigenlijk..

En hoe wordt er een nieuwe gekozen?
Oud 30-03-2002, 20:32
drama
drama is offline
die gast moet oprotten.
Oud 30-03-2002, 20:39
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
drama schreef:
die gast moet oprotten.
jij ook

volgens mij blijft de paus aan tot zijn dood, of totdat hij 'onbekwaam' ofzo wword, wat dan dan ook inhoud (dementie?), maar wie daarover beslissen zou ik niet weten...

maar ik kan me vergissen
Oud 30-03-2002, 20:46
DruidessI
DruidessI is offline
Een paus treedt niet af. Die gaat dood. Dus gewoon wachten tot die dood is, en dat wat hij niet meer kan aan anderen overlaten.

Suzan
Oud 30-03-2002, 20:50
Mitros
Mitros is offline
Het kan me niet schelen wat ze me de paus doen, als sommige mensen waarde hechten aan wat die opa zegt, is dat fijn voor hun, zolang ik er maar geen last van heb.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 20:50
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
idd.
Oud 30-03-2002, 20:57
Joostje
Joostje is offline
een wat moderner vaticaan zou indd mooi zijn, abortus, condooms -> minder aids ed
Oud 30-03-2002, 21:01
Ninnoc
Ninnoc is offline
een paus dient in principe tot zijn dood, het is in geen 700 jaar gebeurt dat een paus voor zijn dood stopte met zijn werk (aldus nos). Als hij dood is gaan ze met z'n allen vergaderen en als er een nieuwe paus is komt er witte rook, ik weet niet uit wat de nieuwe paus wordt gekozen, aartsbischoppen??, kardinalen?? ik heb geen id eigenlijk
Oud 30-03-2002, 21:07
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
Joostje schreef:
een wat moderner vaticaan zou indd mooi zijn, abortus, condooms -> minder aids ed

precies, een beetje meegaan met de tijd, maar je moet er wel aan denken dat katholieken niet alleen in nederland wonen en nederland loopt vrij voorop, hij kan het niet maken om nu bijv. zich voor euthanesie uit te spreken. Paus heeft een gigantische achterban dus het zou wel mooi zijn als hij een wat moderner zou worden en bijv. geboortebeperking(incl.condooms) zou stimuleren om zo ook de minder moderne (naar nederlandse maatstaaf) mensen te stimuleren in die richting. Ik vind het heel fout hoe de paus over sommige dingen spreekt, een groot deel van afrika is ook katholiek en daar zouden condooms geen overbodige luxe zijn, hij moet dingen wat meer in de context bekijken ipv vanuit zijn eeuwen oude regels
Oud 30-03-2002, 21:09
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
drama schreef:
die gast moet oprotten.
argumenten?? en moet hij aftreden of moet het hele vaticaan weg?

Oud 30-03-2002, 23:08
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
Joostje schreef:

De conservatieven lijken bang te zijn dat de Paus steeds gematigder wordt en minder de strikte lijn van vroeger gaat volgen nu hij ouder wordt.

Lijkt me dus geen goed idee om deze paus "te laten vervangen" door een conservatievere.

Suzan
Oud 31-03-2002, 11:07
Verwijderd
Citaat:
Ninnoc schreef:
met die man. Hij is al zo oud en gebrekkig, ik vind dat hij de eer aan zich zelf moet houden af moet treden.

even ervan uitgaand dat jij mocht beslissen wat er gebeurde wat zou er dan gebeuren. Blijft hij, treed hij af of wordt gewoon het hele vaticaan opgedoekt?

Hé als je atheist bent, denk je helemaal niet na over dit soort dingen!
Met citaat reageren
Oud 31-03-2002, 12:00
@pie
@pie is offline
Citaat:
DruidessI schreef:
Een paus treedt niet af. Die gaat dood. Dus gewoon wachten tot die dood is, en dat wat hij niet meer kan aan anderen overlaten.

Suzan
een paus mág aftreden.. misschien ziet hij alleen het nu-nog-aanblijven als echte geloofsbe'lijden'is..
Oud 31-03-2002, 13:19
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:
ik weet niet uit wat de nieuwe paus wordt gekozen, aartsbischoppen??, kardinalen?? ik heb geen id eigenlijk
Kardinalen. Die sluiten dan zichzelf op, en nemen een besluit.
Oud 31-03-2002, 17:08
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Dat ie dan eens heel snel dood gaat. Die Moordenaar. Hij heeft duizenden mensen min of meer besmet met ziektes door condoomgebruik te verbieden en nog meer dingen.

Ze moeten daar eens iemand neerzetten die wel met de tijd meegaat en niet zo stug is. Iemand die zijn ogen wel open doet.
Oud 31-03-2002, 20:23
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
jellerd schreef:
Hé als je atheist bent, denk je helemaal niet na over dit soort dingen!

ik ga ervan uit dat dit een grap is...anders ben ik zeer benieuwd waarop je deze rare stelling op baseert

Oud 31-03-2002, 20:27
UnknoWn EntiTy
Citaat:
Ninnoc schreef:
ik ga ervan uit dat dit een grap is...anders ben ik zeer benieuwd waarop je deze rare stelling op baseert

idd
Oud 01-04-2002, 14:56
Verwijderd
paus/vaticaan leven nog in de middeleeuwen qua leefregels...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2002, 16:44
DeuS
DeuS is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:
een paus dient in principe tot zijn dood, het is in geen 700 jaar gebeurt dat een paus voor zijn dood stopte met zijn werk (aldus nos). Als hij dood is gaan ze met z'n allen vergaderen en als er een nieuwe paus is komt er witte rook, ik weet niet uit wat de nieuwe paus wordt gekozen, aartsbischoppen??, kardinalen?? ik heb geen id eigenlijk
Ja eentje, maar officieel bestaat die niet . Hij was een beetje tè progressief en na enkele weken afgezet..Ik zit nou te twijfelen of het Paus Johannes Paulus I was of Paus Johannes XXIII. Daar kom ik nog op terug
Oud 04-04-2002, 20:15
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Sorry hoor, maar ik vind het maar een merkwaardige man loopt maar een beetje af te geven op homoseksualiteit terwijl er in de bijbel notabene iets à la "God houdt van alle mensen" staat.. hoezo inconsequent?
Respecteer je medemens toch eens, vent!!
Oud 04-04-2002, 20:25
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
MeCute1983 schreef:
Sorry hoor, maar ik vind het maar een merkwaardige man loopt maar een beetje af te geven op homoseksualiteit terwijl er in de bijbel notabene iets à la "God houdt van alle mensen" staat.. hoezo inconsequent?
Respecteer je medemens toch eens, vent!!
volgens mij respecteert hij homos wel maar mogen ze geen sex hebben *is het daar ook niet mee eens maar ok*

Ik heb een homosexuele rooms-katholieke vriend, zal t m eens vragen
Oud 04-04-2002, 21:10
Pinnemuts
Pinnemuts is offline
Ik hoop dat hij nog heel lang blijft leven en dus nog heel lang paus blijft!
Dat mannetje is een prachtig voorbeeld van hoe belachelijk de kerk wel ineen zit!
Met citaat reageren
Oud 04-04-2002, 21:25
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:

volgens mij respecteert hij homos wel maar mogen ze geen sex hebben *is het daar ook niet mee eens maar ok*

Ik heb een homosexuele rooms-katholieke vriend, zal t m eens vragen
Nou, je moet toegeven dat het een beetje scheef op elkaar aan sluit... en ik vind overigens niet dat er sprake is van respect als hij beweert dat homoseksualiteit een ziekte is die genezen dient te worden
Oud 07-04-2002, 18:50
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
ik geloof dat het allemaal nogal wat is om zo'n man af te zetten. Hij is heel gebrekkig, maar geestelijk is 'ie er nog helemaal bij hoor! En zolang dat het geval is mag 'ie van mij blijven. Ik heb niks met de paus trouwens, als deze dood is hoeft er geen nieuwe te komen van mij.
Oud 09-04-2002, 22:13
Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
Smiley_Knorretje schreef:
ik geloof dat het allemaal nogal wat is om zo'n man af te zetten. Hij is heel gebrekkig, maar geestelijk is 'ie er nog helemaal bij hoor! En zolang dat het geval is mag 'ie van mij blijven. Ik heb niks met de paus trouwens, als deze dood is hoeft er geen nieuwe te komen van mij.

Nou..wat je "geestelijk helemaal bij" noemt.. wat mij betreft is die man dat nooit geweest (condooms afkeuren, wetend dat half afrika zo afhankelijk van je is en dus doet wat je zegt..) .
Oud 09-04-2002, 22:33
UnknoWn EntiTy
Citaat:
MeCute1983 schreef:

Nou, je moet toegeven dat het een beetje scheef op elkaar aan sluit... en ik vind overigens niet dat er sprake is van respect als hij beweert dat homoseksualiteit een ziekte is die genezen dient te worden
Heeft hij dat beweerd dan?

En hij heeft iig nooit gezegd dat God niet van homo's houd
Oud 10-04-2002, 04:13
JJzD
JJzD is offline
hij gaat radicaal voor de bijbel
all1 heeft ie geloof ik niet alles even goed begrepen

maar het is de traditie dat ie niet aftreed maar gewoon doodgaat
de RK zit vol traditie en is in sommige opzichten erg behoudend

een nieuwe paus zal heus niet ineens condooms toestaan hoor
Oud 10-04-2002, 04:13
marla85
marla85 is offline
Ik denk dat de paus moet blijven, het is eigenlijk een soort symbol van het geloof...zoals de koningin een symbol is van ons land...nou ja dat is wat ik denk dan.
En waarom zou hij nou moeten oprotten? Als hij iets anders denkt wat jij denkt betekent niet dat hij stom is en dat jij gelijk bent. Ik vind dat homo's geaccepteerd moeten worden, maar ik heb niks tegen mensen die dat niet vinden.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 04:15
marla85
marla85 is offline
ps. ik geloof wel in god maar niet in de bijbel, komt vooral door die mensen die te letterlijk uit de bijbel lezen
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 04:24
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
marla85 schreef:
ps. ik geloof wel in god maar niet in de bijbel, komt vooral door die mensen die te letterlijk uit de bijbel lezen
1 thessalonicenzen "elk schriftwoord is door god geinspireert en dient om te onderrichten, lezen etc etc etc "

tot zover de godsdienstles
Oud 10-04-2002, 11:40
T_Robson
T_Robson is offline
Ik vind dat de paus de eer aan zichzelf moet houden, want met zo'n slechte levensconditie is het (vind ik) onverantwoord om zo'n verantwoorde taak op je te nemen. Uiteindelijk is iedereen er beter op geworden: de paus kan uitrusten tot zijn dood en wij hebben weer een gezonde goed functionerende paus .
Met citaat reageren
Oud 10-04-2002, 13:36
Verwijderd
Citaat:
Ninnoc schreef:

Die hele katholieke kerk "afbreken", hoeveel zij niet gestolen hebben in de loop der eeuwen

Verder ben ik het met je eens dat ie zelf moet aftreden.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 03:30
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
halve banaan schreef:

Die hele katholieke kerk "afbreken", hoeveel zij niet gestolen hebben in de loop der eeuwen
hoezo oude koeien uit de sloot halen??
Oud 11-04-2002, 15:26
japie
japie is offline
Citaat:
drama schreef:
die gast moet oprotten.
Wanneer rot jij nou eens op?
Oud 11-04-2002, 15:36
twiety
twiety is offline
Citaat:
japie schreef:

Wanneer rot jij nou eens op?
Niet doen, Drama, niet uit dit forum. 't Is veel te leuk om jou te etteren!

Ennuh Japie, ik denk dat meer mensen zicht dat afvragen, wanneer hij oprot... uit z'n kraakpand.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 15:37
twiety
twiety is offline
....maar wat betreft de paus moet ik 'm toch wel gelijk geven.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2002, 15:38
Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
twiety schreef:

Niet doen, Drama, niet uit dit forum. 't Is veel te leuk om jou te etteren!

Ennuh Japie, ik denk dat meer mensen zicht dat afvragen, wanneer hij oprot... uit z'n kraakpand.
Oud 11-04-2002, 15:51
japie
japie is offline
Citaat:
twiety schreef:
....maar wat betreft de paus moet ik 'm toch wel gelijk geven.
Goed. laat ik me dan ff wat meer toelichten.

Het gaat er mij in de reactie op drama niet om dat of de paus wel of niet weg moet. Het gaat me om de manier waarop hij dat doet. Je kan iemand zoveel verafschuwen om wat hij/zij is of waar hij/zij voor staat, maar het feit blijft dat iedereen een mens is en als een gelijke behandeld mag, dan wel moet worden. Ook de paus is een mens met gelijke rechten en plichten.

Je kan het niet eens zijn met zijn gedachtengoed, dat is alleen een heel ander verhaal.

Offtopic: Ik zag laatst in het programma van Ralph Inbar (zelfportret o.i.d.) waarin Hans Dijkstal vertelde dat hij goede vrienden is met Paul Rosenmoller. Dijkstal is het niet eens met zijn gedachtengoed, maar als persoon mag hij Rosenmoller. De wonderen zijn de wereld nog nuet uit...
Oud 11-04-2002, 16:04
twiety
twiety is offline
Tja, in mijn ogen is een paus onnodig (om maar niet te zeggen dat hij voor meer kwaads dan goeds zorgt), wie dat dan ook is. Zelfde geldt voor iedere godsdienst, over welke je het dan ook hebt.

Ieder z'n eigen denkbeelden, dit zijn de mijne.

En ik denk ook dat drama met het oprotten uit z'n functie zal bedoelen, alhoewel...we hebben het hier wel over drama he. Van hem mag iedereen weg of dood, als hij maar kan kraken.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 14:45
Tennisstar
Tennisstar is offline
de paus is oke, ole ole
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 15:38
PFP
PFP is offline
een paus ben je voor het leven
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 15:51
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
PFP schreef:
een paus ben je voor het leven
Dat hoeft dus niet per se...
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 16:20
japie
japie is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:

Dat hoeft dus niet per se...
...maar is de laatste plusminus 1000 jaar wel het gebruik geweest
Oud 17-04-2002, 16:27
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
japie schreef:
...maar is de laatste plusminus 1000 jaar wel het gebruik geweest
Alsof de katholieke kerk nog in het verleden leeft en 'gebruiken' vasthoudt.......

We zien wel wat er gebeurt... misschien krijgt-ie een spuitje van z'n mede-kardinalen? Geloof dat met die vorige paus, die maar heel kort van z'n pausdom genieten kon, volgens verhalen (lees: geruchten ) ook gebeurd was.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 18:12
marlies
marlies is offline
Niets.

Ik vind het ook wel zielig voor die man, maar ik vind het katholiek geloof nog veel zieliger..Geen mens kan God of Jezus op aarde vervangen dus waarom hebben ze hem? Ik zie het nu er niet van in.
Oud 21-04-2002, 14:16
Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
marlies schreef:
Niets.

Ik vind het ook wel zielig voor die man, maar ik vind het katholiek geloof nog veel zieliger..Geen mens kan God of Jezus op aarde vervangen dus waarom hebben ze hem? Ik zie het nu er niet van in.
En daar is dan weer exact de reden waarom ik mensen wel kan respecteren als ze geloven (zolang ze maar niet als makke lammetjes achter "hun" kerk aanlopen, of zowiezo geen lid zijn van een bepaalde kerk, en het mij (en niemand) proberen op te dringen..), maar een scheithekel heb aan kerken en de verschillende geloven op zich.
Oud 21-04-2002, 14:36
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
Heeft hij dat beweerd dan?
Jep!

Echt harteloos gewoon!!
Oud 22-04-2002, 20:14
japie
japie is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:

Alsof de katholieke kerk nog in het verleden leeft en 'gebruiken' vasthoudt.......

Euhh....ja. Toch?
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten