De niet verschenen zon, dat schept meteen een sfeer, een weerspiegeling op de bodem onder het wateroppervlak waarop dit gedicht is geschreven, van tranen zonder dat er tranen zijn, als ik zo vrij mag zijn om even in jouw gedichtstijl verder te gaan. Dan lacht ze zonder gelukkig te zijn, kijkt ze zelfs zonder te zien, want alles waaraan ze denkt, is de liefde, als dat nog lukt, als niet alles in haar al verpulverd is. Als ze nog weet wat liefde is, tenzij ze het vergeten is als die andere mensen. De derde strofe diept uit naar een nieuwe dimensie, die volgens mij aan het gedicht een geheel nieuw fundament geeft, een fundament dat aan de lezers een nieuwe uitdaging stelt, en zo voor mezelf een goed gedicht wordt, omdat het niet alles zo maar vertelt. Het idee van iets dat er is, maar de zintuigen niet raakt komt op het einde wel het meest geslaagd naar boven, als 'de geur die niet ruikt'. Geen paradox, maar het hoogtepunt van een mooi gedicht, zonder enige forcering. Alleen jammer, maar dit is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak, dat je eigenlijk een aantal keer een idee opnieuw gebruikt, in een drietal verschillende voorbeelden. Maar misschien is dat ook beter zo, ik ben er nog niet helemaal uit.
Groetjes, Dreampoet