Oud 04-08-2003, 21:10
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
De volgende tekst kwam ik tegen op een ander forum.

Jewish Vegetarianism -- Theological Perspectives on Judaism and Vegetarianism

The Jewish Vegetarian Ideal

Jewish vegetarianism is a philosophy and lifestyle, based upon Jewish teachings and mandates, that prescribes a diet centered on grains, vegetables, fruits, nuts, and seeds and that proscribes the consumption of all animal flesh, including that of fish and fowl. Many well known Jews have followed a Jewish vegetarian lifestyle. Rabbi Abraham Isaac Hakohen Kook, the first chief rabbi of modern Israel, considered vegetarianism to be the ideal, the ultimate peace between mankind and the rest of the animal kingdom. He felt that in the Messianic Age, as prophesied by Isaiah (XI:7), we would all be vegetarian again and the only sacrifices offered would be the mincha sacrifice, which was of vegetable origin. Although there is some debate regarding Rav Kook's consistency in following a vegetarian diet, Rabbi She'ar Yashuv Cohen, the current Chief Rabbi of Haifa, has written, "I myself, am a vegetarian, following in the footsteps of my late father, the saintly Nazir of Jerusalem [Rabbi David Cohen], and his teacher, the saintly first Chief Rabbi of Israel, Rabbi Avraham Isaac Hacohen Kook." Other well known Jewish vegetarians include Rabbi David Rosen, former Chief Rabbi of Ireland, the late Rabbi Shlomo Goren z"l, Chief Rabbi of Israel, and Avraham Burg (vegan - strict vegetarian), the youngest and only religious person ever to be elected Knesset Speaker, whose diet reflects his respect for the sanctity of all life. Thus, Jewish vegetarianism has had many prominent adherents.

In the ideal state of Gan Eden (the Garden of Eden), mankind is described as being vegetarian, and this state persisted until after the Flood in the time of Noach. In Bereishit, perek aleph, pasuk kaf"tet (Genesis I:29), God told Adam and Chava (Eve) that He had given them all of the seed-bearing plants and fruits as food. The Gemara (Sanhedrin 59b) declares, "Rav Yehuda said in the name of Rav, 'Adam was not allowed to eat meat,'" citing the above pasuk (verse) from Bereishit. Almost all of the subsequent commentators agree with this assessment.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-08-2003, 21:12
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Om die reden, het welzijn van de dieren, ben ik al m'n hele leven vegetarisch, net als m'n ouders, zussen, neefjes, en m'n (overleden) oma.

Pas geleden ontdekte ik dat er daarnaast nog een religieuze motivatie is.

Nog een extra reden, en een extra overtuiging dat ik het juiste pad gekozen heb.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 21:13
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Een veel gebruikt argument van een religieuze persoon om wél vlees te eten is dat God de mensen de dieren tot gebruik gegeven heeft, echter, wil ik, als wij ervan uitgaan dat God de mensen de dieren gegeven heeft, dat liever in het licht zien van de uitspraak van Gandhi: "The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated."
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 21:22
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Ochlocraat schreef op 04-08-2003 @ 22:13:
Een veel gebruikt argument van een religieuze persoon om wél vlees te eten is dat God de mensen de dieren tot gebruik gegeven heeft, echter, wil ik, als wij ervan uitgaan dat God de mensen de dieren gegeven heeft, dat liever in het licht zien van de uitspraak van Gandhi: "The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated."
In dat geval zijn wij een klein rotlandje dat erg verloederd is.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 21:27
Isa
Isa is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 04-08-2003 @ 22:22:
er staat dan ook gebruik niet misbruik.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 21:28
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 04-08-2003 @ 22:22:
Absoluut,
maar ik zou niet willen zeggen dat '"wij" een klein rotlandje zijn',
ik ben mij immers niet gewoon bij de mensen die de maatschappij zo maken als ze is aan te sluiten.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 21:31
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Ochlocraat schreef op 04-08-2003 @ 22:28:
Absoluut,
maar ik zou niet willen zeggen dat '"wij" een klein rotlandje zijn',
ik ben mij immers niet gewoon bij de mensen die de maatschappij zo maken als ze is aan te sluiten.
Ik hoor ook niet bij die maatschappij.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 21:54
MickeyV
MickeyV is offline
En ziet! Mijn ouders hangen de joodse religie aan en zijn beide vegetariër! (een rechts, overigens )
Oud 04-08-2003, 22:04
MickeyV
MickeyV is offline
De theologische benadering vind ik overigens uiterst bekoorlijk. Zelf meende ik ook altoos dat, als er een Eeuwige is die dit al vervaardigd heeft, hij, daargelaten of hij een wezenlijke onderscheid tussen mens en dier bedoelde, kennelijk zulke verhoudingen geschapen dat de mens zich in een positie bevindt van waaruit hij de dieren straffeloos kan maltraiteren. Zij die dit doen, betonen zij zich niet waarlijk harteloos? Waardig, zou ik zeggen, de toorn Gods!
Oud 04-08-2003, 22:10
poesiefox
poesiefox is offline
Ik vind mijn eigen redenen om geen vlees te ten goed genoeg. Een op religie gebaseerd autoriteitsargument is naar mijn mening volstrekt overbodig.

Ik ben dan ook extreem eigenwijs.
Oud 04-08-2003, 22:13
MickeyV
MickeyV is offline
Oh, mee eens. Maar je weet hoeveel invloed ikonen kunnen hebben binnen een religieuze gemeenschap.
Oud 04-08-2003, 23:22
Verwijderd
Leuk. Gelukkig geloof ik niet en ben ik een groot fan van de Burger King.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 23:23
filosoof
filosoof is offline
ik ben joods, gelovig, en ik ben ook vegetarisch.
maar dat heeft totaal nix met elkaar te maken,
wat hierboven staat vind ik eigenlijk maar een beetje onzin.
Het jodendom stimuleert vegetarisme helemaal niet.
Oud 04-08-2003, 23:23
ijscoman
ijscoman is offline
Binnen het jodendom bestaat er niet iets als uit religieuse overweging vegetarisch zijn, dat is iets wat je uit eigen overweging doet. Waarom denk je anders dat er slachtrituelen zijn om een dier kosher te slachten?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 11:35
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 05-08-2003 @ 00:23:
Binnen het jodendom bestaat er niet iets als uit religieuse overweging vegetarisch zijn, dat is iets wat je uit eigen overweging doet. Waarom denk je anders dat er slachtrituelen zijn om een dier kosher te slachten?
Het werd pas na de vloed toegestaan vlees te eten, en dat onder zeer strikte voorwaarden, zoals dat een dier zo min mogelijk pijn mocht lijden bij het slachten: om dat principe is de regel gebaseerd dat het slachten met een vlijmscherp mes dient te gebeuren, zodat het dier heel snel dood is en er weinig van voelt.

En het is bewezen dat die methode van slachten minder pijnlijk is dan een kogel in het hoofd of een stroomschok, de methoden waarmee gewone Nederlandse dieren worden vermoord.

Iemand die uit religieuze overwegingen vegetarisch is, neemt het principe waarop de gehele sjechieta is gebaseerd, namelijk dat een dier geen pijn mag lijden, nog strikter dan iemand die wel (kosher) vlees eet.

In de tijd voor de vloed was vlees eten strikt verboden.
Waarom het na de vloed toegestaan werd, weet ik niet, zover reikt mijn kennis niet.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 12:07
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Citaat:
bloempjuh schreef op 04-08-2003 @ 22:50:
*Kuch* Jij staat er in je eentje boven natuurlijk. De hele wereldbevolking vormt een maatschappij zoals gebruikt in de vorige zin, maar jij hoort daar natuurlijk niet bij.
Boven het laagvoetige en het negatieve in de maatschappij kun je wel zeker staan op een manier van het uitoefenen van positieve invloeden en het laten zien hoe het beter kan
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 13:17
Gatara
Gatara is offline
Volgens de BBC Science pagina's aten onze voorouders helemaal geen vlees. Maar dat dit later wel het geval werd.

Weet niet hoe onze gebitten er toen hebben uitgezien, maar
nu hebben we dus snij- en hoektanden en maalkiezen.
Doordat we snij- en hoektanden hebben, zijn we in staat vlees in stukken te scheuren.

Als je het geloof van de wetenschap aanhangt - en dan met name de evolutietheorie - klinkt het logischer dat je geen vegetarier bent
Klinkt. Want wellicht hoort t ook bij onze evolutie om tot inkeer te komen en vanuit de ethiek gaan besluiten geen vlees meer te eten. Wat ons dan waarschijnlijk lichamelijk weer zal muteren in een soort dat kan leven zonder vlees (zonder vervanging of kilo's noten, zoals nu noodzakelijk is).

Net zoals we pas sinds kort in staat zijn om op volwassen leeftijd koeiemelk te drinken.
Oud 06-08-2003, 15:59
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Gatara schreef op 06-08-2003 @ 14:17:
Volgens de BBC Science pagina's aten onze voorouders helemaal geen vlees. Maar dat dit later wel het geval werd.

Doordat we snij- en hoektanden hebben, zijn we in staat vlees in stukken te scheuren.

Als je het geloof van de wetenschap aanhangt - en dan met name de evolutietheorie - klinkt het logischer dat je geen vegetarier bent
Klinkt. Want wellicht hoort t ook bij onze evolutie om tot inkeer te komen en vanuit de ethiek gaan besluiten geen vlees meer te eten. Wat ons dan waarschijnlijk lichamelijk weer zal muteren in een soort dat kan leven zonder vlees (zonder vervanging of kilo's noten, zoals nu noodzakelijk is).

Net zoals we pas sinds kort in staat zijn om op volwassen leeftijd koeiemelk te drinken.
Ik leef toch ook uitstekend zonder vlees.

En ik ben niet in staat koeieNmelk () te drinken, ik heb lactose-intolerantie.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 19:33
little nemo
little nemo is offline
k vind t wel mooi, hoe meer redenen om geen vlees te eten, hoe beter.
Oud 12-08-2003, 14:18
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 06-08-2003 @ 20:33:
k vind t wel mooi, hoe meer redenen om geen vlees te eten, hoe beter.
haha, daar zit wel wat in ja

Vanuit het Christendom wordt vegetarisme juist niet aangemoedigd, omdat in de Bijbel staat dat het mag zeg maar... Maar aangezien ik de Bijbel toch niet als het Ware boek beschouw en me niet Christelijk voel, heb ik daar niet zoveel mee te maken Maar ik wilde het maar even toevoegen
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 19:47
drama
drama is offline
Citaat:
Gatara schreef op 06-08-2003 @ 14:17:

>>Wat niet wegneemt dat het menselijke gebit veel meer overeenkomsten vertoont met planteneters dan met vleeseters. Net zoals de rest van het spijsverteringssysteem.

>>Kilo's noten is bullshit, is juist ongezond om teveel van iets te eten. Een gevarieerde voeding volstaat voor een vegetarier.

>>Eigenlijk zijn we nog helemaal niet instaat om koeienmelk te drinken op volwassen leeftijd; veel mensen drinken melk sinds hun geboorte en zijn er nooit mee opgehouden. Natuurlijk gezien stopt de mens op een gegeven moment met melk drinken (logisch ook, aangezien het babyvoeding is) en het lichaam kan vanaf dat moment langzaamaan geen melk meer verdragen.
Het feit dat mensen er nu redelijk mee om kunnen gaan (melkconsumptie levert nog steeds problemen op zoals bijvoorbeeld verslijming) is dus te wijten aan het consequent doordrinken.

Beetje achterlijk dus, Olvarit eet je toch ook niet dagelijks na een bepaalde leeftijd.

Oud 21-08-2003, 20:19
MickeyV
MickeyV is offline
Gatara schreef en drama reageerde als volgt:

>>Wat niet wegneemt dat het menselijke gebit veel meer overeenkomsten vertoont met planteneters dan met vleeseters. Net zoals de rest van het spijsverteringssysteem.

Inderdaad, drama. Nog overtuigender, vanuit fysiek oogpunt bezien, dat de mens geen vlees behoort te eten is, zoals ik wel eerder heb gezegd, dat het mensenlijf niet is toegerust met de instrumenten om dieren te doden. We zijn immers gespeend van klauwen, sterke spieren en afdoende grote, scherpe en sterke kaken om zonder hulpmiddelen dieren zoals varkens en koeien te doden. Bovendien kunnen wij vlees, wellicht een enkele uitzondering daargelaten, rauw nauwelijks aan, vinden we het althans onsmakelijk. Immers, een kip zou men eventueel de nek kunnen omdraaien,...maar er vervolgens de tanden in zetten? Vleeseten is derhalve een erg onnatuurlijke, geforceerde bezigheid, waaraan we, zoals Gatara wél terecht opmerkte, natuurlijk nog de weerzin die het bij geestelijk gezonde mensen opwekt, ik doel dus op het psychische aspect, kunnen toevoegen.
Oud 21-08-2003, 21:45
diabolaparva
diabolaparva is offline
maar als men dan toch vlees eet, zonder natuurlijke gereedschappen om de prooi te doden, zonder het rauw aan te kunnen, zonder het gebit ervoor te hebben
dan hebben we dat toch helemaal niet nodig om vlees te eten?
Oud 21-08-2003, 23:58
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
diabolaparva schreef op 21-08-2003 @ 22:45:
maar als men dan toch vlees eet, zonder natuurlijke gereedschappen om de prooi te doden, zonder het rauw aan te kunnen, zonder het gebit ervoor te hebben
dan hebben we dat toch helemaal niet nodig om vlees te eten?
Dat is juist. Het punt is evenwel dit wij niet het lichaam van een roofdier hebben. Stel het je zo voor: als wij de intelligentie van een hond hadden, dan zouden we niet in staat zijn koeien te doden.
Oud 24-08-2003, 19:23
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 21-08-2003 @ 21:19:
Inderdaad, drama. Nog overtuigender, vanuit fysiek oogpunt bezien, dat de mens geen vlees behoort te eten is, zoals ik wel eerder heb gezegd, dat het mensenlijf niet is toegerust met de instrumenten om dieren te doden. We zijn immers gespeend van klauwen, sterke spieren en afdoende grote, scherpe en sterke kaken om zonder hulpmiddelen dieren zoals varkens en koeien te doden. Bovendien kunnen wij vlees, wellicht een enkele uitzondering daargelaten, rauw nauwelijks aan, vinden we het althans onsmakelijk. Immers, een kip zou men eventueel de nek kunnen omdraaien,...maar er vervolgens de tanden in zetten? Vleeseten is derhalve een erg onnatuurlijke, geforceerde bezigheid, waaraan we, zoals Gatara wél terecht opmerkte, natuurlijk nog de weerzin die het bij geestelijk gezonde mensen opwekt, ik doel dus op het psychische aspect, kunnen toevoegen.
Helemaal mee eens, goed gezegd overigens.
(Vooral die laatste zin. )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2003, 22:07
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 24-08-2003 @ 20:23:
Helemaal mee eens, goed gezegd overigens.
(Vooral die laatste zin. )
Dank u.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten