Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
maar ik zou niet willen zeggen dat '"wij" een klein rotlandje zijn', ik ben mij immers niet gewoon bij de mensen die de maatschappij zo maken als ze is aan te sluiten. |
![]() |
|
![]() |
De theologische benadering vind ik overigens uiterst bekoorlijk. Zelf meende ik ook altoos dat, als er een Eeuwige is die dit al vervaardigd heeft, hij, daargelaten of hij een wezenlijke onderscheid tussen mens en dier bedoelde, kennelijk zulke verhoudingen geschapen dat de mens zich in een positie bevindt van waaruit hij de dieren straffeloos kan maltraiteren. Zij die dit doen, betonen zij zich niet waarlijk harteloos? Waardig, zou ik zeggen, de toorn Gods!
||
![]() |
Citaat:
En het is bewezen dat die methode van slachten minder pijnlijk is dan een kogel in het hoofd of een stroomschok, de methoden waarmee gewone Nederlandse dieren worden vermoord. Iemand die uit religieuze overwegingen vegetarisch is, neemt het principe waarop de gehele sjechieta is gebaseerd, namelijk dat een dier geen pijn mag lijden, nog strikter dan iemand die wel (kosher) vlees eet. In de tijd voor de vloed was vlees eten strikt verboden. Waarom het na de vloed toegestaan werd, weet ik niet, zover reikt mijn kennis niet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Volgens de BBC Science pagina's
![]() Weet niet hoe onze gebitten er toen hebben uitgezien, maar nu hebben we dus snij- en hoektanden en maalkiezen. Doordat we snij- en hoektanden hebben, zijn we in staat vlees in stukken te scheuren. Als je het geloof van de wetenschap aanhangt - en dan met name de evolutietheorie - klinkt het logischer dat je geen vegetarier bent ![]() Klinkt. Want wellicht hoort t ook bij onze evolutie om tot inkeer te komen en vanuit de ethiek gaan besluiten geen vlees meer te eten. Wat ons dan waarschijnlijk lichamelijk weer zal muteren in een soort dat kan leven zonder vlees (zonder vervanging of kilo's noten, zoals nu noodzakelijk is). Net zoals we pas sinds kort in staat zijn om op volwassen leeftijd koeiemelk te drinken.
||
![]() |
Citaat:
![]() En ik ben niet in staat koeieNmelk ( ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Vanuit het Christendom wordt vegetarisme juist niet aangemoedigd, omdat in de Bijbel staat dat het mag zeg maar... Maar aangezien ik de Bijbel toch niet als het Ware boek beschouw en me niet Christelijk voel, heb ik daar niet zoveel mee te maken ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Gatara schreef en drama reageerde als volgt:
Volgens de BBC Science pagina's aten onze voorouders helemaal geen vlees. Maar dat dit later wel het geval werd. Weet niet hoe onze gebitten er toen hebben uitgezien, maar nu hebben we dus snij- en hoektanden en maalkiezen. Doordat we snij- en hoektanden hebben, zijn we in staat vlees in stukken te scheuren. >>Wat niet wegneemt dat het menselijke gebit veel meer overeenkomsten vertoont met planteneters dan met vleeseters. Net zoals de rest van het spijsverteringssysteem. Inderdaad, drama. Nog overtuigender, vanuit fysiek oogpunt bezien, dat de mens geen vlees behoort te eten is, zoals ik wel eerder heb gezegd, dat het mensenlijf niet is toegerust met de instrumenten om dieren te doden. We zijn immers gespeend van klauwen, sterke spieren en afdoende grote, scherpe en sterke kaken om zonder hulpmiddelen dieren zoals varkens en koeien te doden. Bovendien kunnen wij vlees, wellicht een enkele uitzondering daargelaten, rauw nauwelijks aan, vinden we het althans onsmakelijk. Immers, een kip zou men eventueel de nek kunnen omdraaien,...maar er vervolgens de tanden in zetten? Vleeseten is derhalve een erg onnatuurlijke, geforceerde bezigheid, waaraan we, zoals Gatara wél terecht opmerkte, natuurlijk nog de weerzin die het bij geestelijk gezonde mensen opwekt, ik doel dus op het psychische aspect, kunnen toevoegen.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() (Vooral die laatste zin. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |