Oud 01-09-2003, 20:32
Verwijderd
Hey,

ik was net ff mijn cd's uit de kast aan het halen (ze zijn allemaal origineel) en een paar hebben een soort donker uitlopende vlekken op de onderkant. De cd's draaien nog gewoon perfect, maar ik vraag mij erg hard af wat dit is. Het zijn voor namelijk cd's die ik wat minder vaak draai die dit hebben. Vocht of iets dergelijks kan het niet zijn en ik behandel ze ook super zuinig.

Iemand een idee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-09-2003, 21:07
Verwijderd
Hoe oud zijn die cd's? Het materiaal waar cd's van gemaakt worden schijnt ook na verloop van tijd te kunnen rotten.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 22:36
Verwijderd
Citaat:
snees schreef op 01-09-2003 @ 22:07:
Hoe oud zijn die cd's? Het materiaal waar cd's van gemaakt worden schijnt ook na verloop van tijd te kunnen rotten.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 22:38
NERD
NERD is offline
Citaat:
Wat versta je onder "na verloop van tijd"? Het oudste deel van m'n collectie gaat richting de 10 jaar. Moet ik nu ook gaan controleren voor donkere vlekken of duurt dat nog langer?
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 22:49
Cheops
Cheops is offline
Citaat:
das toch alleen cd-r cd's die kan je na 5 jaar niet meer gebruiken ofzo, maar originele cd's kan je veel langer gebruiken hoor..

koop gewoon platen zeg, die rotten iig niet, klinkt ook nog beter, en hoe ouder ze worden hoe beter ze klinken
Oud 01-09-2003, 23:32
konflict
konflict is offline
Citaat:
Cheops schreef op 01-09-2003 @ 23:49:

koop gewoon platen zeg, die rotten iig niet, klinkt ook nog beter, en hoe ouder ze worden hoe beter ze klinken
maar ze passen niet in je discman
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 23:32
86dagreed
86dagreed is offline
Het zouden ook vingervlekken kunnen zijn.
Bij de cd-uitleen hebben we geregeld van zulke vlekken.
Maar goed, die zien er wel anders uit. Ik heb eigenlijk geen flauw idee , wat daarmee deze hele reactie nutteloos maakt.
ik maak hem toch nog nuttig:

2 op de 10 jongens zijn homo.

Laatst gewijzigd op 01-09-2003 om 23:35.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 23:45
machina82
machina82 is offline
silver-bottom cd kunnen makkelijk 50 tot 70 jaar mee.
Oud 02-09-2003, 07:27
Verwijderd
Vinger vlekken kunnen het hoogstwaarschijnlijk niet zijn. Iemand zou tegen me dat het ook van de warmte zou kunnen zijn.... Het is altijd vrij warm in mijn kamer maar toch lijkt dat me ook sterk.

En sommige van de cd's die het hebben zijn nog geen jaar oud.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 09:40
NERD
NERD is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 02-09-2003 @ 00:32:
Ik heb eigenlijk geen flauw idee , wat daarmee deze hele reactie nutteloos maakt.
ik maak hem toch nog nuttig:

2 op de 10 jongens zijn homo.
Gelukkig hebben er momenteel precies 8 jongens gereageerd in deze thread, anders zou ik me toch wel zorgen gaan maken om m'n geaardheid...
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 09:51
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
NERD schreef op 02-09-2003 @ 10:40:
Gelukkig hebben er momenteel precies 8 jongens gereageerd in deze thread, anders zou ik me toch wel zorgen gaan maken om m'n geaardheid...
die opmerking beschouw ik als grappig.
Oud 02-09-2003, 09:52
Verwijderd
Hmm.. dat ik nu reageer wat wil dat zeggen?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 10:07
NERD
NERD is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 02-09-2003 @ 10:51:
die opmerking beschouw ik als grappig.
Toch fijn dat we iemand op dit forum hebben die voor ons bepaalt wat grappig is en wat niet.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 10:08
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
NERD schreef op 02-09-2003 @ 11:07:
Toch fijn dat we iemand op dit forum hebben die voor ons bepaalt wat grappig is en wat niet.
En die beschouw ik wederom als grappig.
Oud 02-09-2003, 10:09
NERD
NERD is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 02-09-2003 @ 11:08:
En die beschouw ik wederom als grappig.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 16:29
Verwijderd
Niemand een bruikbaar idee?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 16:42
Verwijderd
misschien vocht, hoewel ik dat niet echt mogelijk acht
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 16:58
Nanaki
Nanaki is offline
Misschien staat het vlakbij een of ander apparaat/lamp wat warm wordt als hij aan staat?
Oud 02-09-2003, 17:11
Drommels
Drommels is offline
Misschien helpt het als je af en toe tegen je cd's praat, werkt ook bij planten. nee geintje...

In wat voor kast heb je je cd's liggen? Zitten de cd's wel of niet in hun hoes? heb je al geprobeerd de vlekken (voorzichtig) te verwijderen?
Oud 02-09-2003, 17:48
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Kan je een foto posten?

(ik heb ook geen idee)
Oud 03-09-2003, 07:04
Verwijderd
Ze staan gewoon in de originele hoesjes in een normale cd kast. Er staat eigenlijk niets bij in de buurt dat warm wordt. Ik zou wel een foto willen posten maar ik denk niet dat je het daarop ziet, want om het te zien moet je ze in een bepaald licht houden. Ik zal het toch ff proberen.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 12:44
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Hm.. ligt het dan niet gewoon aan het licht wat eropvalt, dat het een reflectie is van de achtergrond?
Bij sommigen van m'n cd's lijkt er wel eens een veeg in te zitten ofzo.. Maar da's altijd al zo geweest.
Oud 03-09-2003, 12:50
Tsasil
Tsasil is offline
Ik ken die vlekken die je bedoelt, een soort schaduw over de CD toch?

Ik heb al een paar keer gehad dat ik CD's bij de Boudisque in a'dam kocht en dat die ook die vlekken hadden. Ik merkte er niks van, maar ik heb ze toch maar omgeruild voor 'normale' CD's. Weet je zeker dat die vlekken er al niet opzaten toen je die CD's kocht?
Oud 03-09-2003, 13:26
Verwijderd
Verkleuringen in de dye; ik weet precies waar je 't over hebt. Het lijkt inderdaad een soort 'vlek', met redelijk scherpe randen (m.a.w. het zit er, en is meteen over, geen geleidelijke overgang). Een paar CD's van mij hebben dat ook, maar ik heb er niets raars aan kunnen ontdekken. Ook tijdens digitale audio extractie ging alles geheel normaal, geen misreads ofzo.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 14:00
Jules
Jules is offline
Citaat:
machina82 schreef op 02-09-2003 @ 00:45:
silver-bottom cd kunnen makkelijk 50 tot 70 jaar mee.
Hoe wil je dat nu al weten, cd's in het algemeen bestaan niet eens 50 tot 70 jaar dus, dus DUS! Zo.

En wat doet dit topic in godsnaam op MUZIEK, dan kan ik hier ook wel mijn of een gebrande cd je cdlens ofzo naar de kloten kan helpen want plotseling buggen mijn cd spelers (stereo, discman) en ik heb ze al schoongemaakt met zo'n schoonmaakcd maar ze blijven buggen-vraag hier neer zetten..
Oud 03-09-2003, 14:46
ch ii l
ch ii l is offline
Citaat:
Sooz schreef op 03-09-2003 @ 15:00:
dan kan ik ook wel mijn of een gebrande cd je cdlens ofzo naar de kloten kan helpen want plotseling buggen mijn cd spelers (stereo, discman) en ik heb ze al schoongemaakt met zo'n schoonmaakcd maar ze blijven buggen-vraag hier neer zetten..
maar dat boeit niemand, zeur.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 16:33
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
schoongemaakt met zo'n schoonmaakcd maar ze blijven buggen-vraag hier neer zetten..
Hoe ziet zo'n schoonmaakcd'tje eruit?

Er zijn wel cd spelers die problemen hebben met CDR's. Als je wel eens in computerbladen kijkt naar de testen van CDR's weet je ook waarom. Op hogere snelheden is het op sommige punten echt een rommeltje.
Oud 03-09-2003, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Hoe wil je dat nu al weten, cd's in het algemeen bestaan niet eens 50 tot 70 jaar dus, dus DUS! Zo.

En wat doet dit topic in godsnaam op MUZIEK, dan kan ik hier ook wel mijn of een gebrande cd je cdlens ofzo naar de kloten kan helpen want plotseling buggen mijn cd spelers (stereo, discman) en ik heb ze al schoongemaakt met zo'n schoonmaakcd maar ze blijven buggen-vraag hier neer zetten..
wat een gelul zeg. dus als iets nog geen 70 jaar bestaat is het niet mogelijk te schatten hoelang iets meegaat?

nee laten we dit topic verplaatsen naar Psychologie ofzo
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Als jij je eens bij je leest gaat houden in plaats van als een kip zonder kop ratelen over dingen waar je geen clue van hebt.

Je kunt een behoorlijk goed beeld krijgen van testen in bizarre omstandigheden, namelijk. Aan de hand daarvan kun je redelijk gefundeerd een voorspelling doen. En dat heeft een groep fanatiekelingen ook gedaan. Zie www.cdmediaworld.com.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 17:40
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 03-09-2003 @ 17:33:

Er zijn wel cd spelers die problemen hebben met CDR's. Als je wel eens in computerbladen kijkt naar de testen van CDR's weet je ook waarom. Op hogere snelheden is het op sommige punten echt een rommeltje.
Branden op hogere snelheid dan 24x levert per definitie veel slechtere kwaliteit op. De BLER en BRST schieten als een gek omhoog t.a.v. op lagere snelheid gebrandde CD-R's. Maar wanneer je onder de 24x blijft is een CD-R in principe foutloos. Mits je een degelijke fabrikant hebt t.a.v. CD-R's, that is.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 17:42
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ach ja, mijn brander kan nog steeds niet sneller dan 8x, wat ik genoeg vind.

Wel heb ik vaak zat van die verontrustende plaatjes gezien met allemaal fouten, op het buitenste stuk zag het er heel anders uit dan aan de binnenkant. En dat was een paar jaar terug, toen was alles boven 8 speed slecht
Oud 03-09-2003, 17:45
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 03-09-2003 @ 18:42:
Ach ja, mijn brander kan nog steeds niet sneller dan 8x, wat ik genoeg vind.

Wel heb ik vaak zat van die verontrustende plaatjes gezien met allemaal fouten, op het buitenste stuk zag het er heel anders uit dan aan de binnenkant. En dat was een paar jaar terug, toen was alles boven 8 speed slecht
Nee, je zit nu gewoon echt tegen de fysieke grens aan van CD-R's. Immers; je hebt nou 48x gecertificeerde schijfjes, maar wanneer je deze op 48x gaan branden is de BLER net zo goed enorm kut.

Wanneer je diezelfde schijfjes op de helft van de snelheid doet zit je qua BLER-specificaties prima binnen de normen gezet in 't Red Book. En die zijn tamelijk strak.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 17:49
Angeleyes16
Angeleyes16 is offline
Wat Boeid Het !!! Als De Cd'S Het Tog Maar DOen???
Oud 03-09-2003, 17:52
NERD
NERD is offline
Citaat:
lil weedy girl schreef op 03-09-2003 @ 18:49:
Wat Boeid Het !!! Als De Cd'S Het Tog Maar DOen???
bEn jIj wEl eGt?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 17:54
Angeleyes16
Angeleyes16 is offline
kZOU het echt niet weten! SirieUs Maar Mensen Check Dan PlsFf want ik zoek een nummer help MEeee !!!
Oud 03-09-2003, 20:54
Jules
Jules is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 03-09-2003 @ 17:33:

Uhm, het is zegmaar een normale cd, aan de onderkant zitten in de breedte 2 'lijntjes' met haartjes, op 1 borsteltje moet je van die schoonmaakvloeistof doen en de ander gewoon droog laten. Dan staan er 13 nummers ofzo op, in de eerste wordt iets uitgelegd wat niet te verstaan is en .. naja

Citaat:
ch ii l schreef:
maar dat boeit niemand, zeur.
het was gewoon een vraag, ass.

en ik ratel niet als een kip zonder kop ik wilde het gewoon WETEN. Maargoed toch vriendelijk bedankt heur!
Oud 03-09-2003, 21:11
attrib
attrib is offline
het zijn allemaal zeurende mensen hiero
Oud 03-09-2003, 21:20
Verwijderd
Tsasil en Dobermann bedankt voor de serieuze antwoorden

Sooz hou je mond maar weer.

Maar voor Tsasil en Dobermann:

Inderdaad het zijn precies datsoort vlekken, ik heb er ook niets 'geks' aan kunnen ontdekken, de cd's werken gewoon altijd, ik kan ze ook gewoon rippen enz enz. Maar fijn om te weten dat het opzich nog een soort van vaker voorkomt . En er is wel een goede kans dat ze er al opzaten toen ik ze kocht.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 22:25
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Sooz schreef op 03-09-2003 @ 21:54:
Uhm, het is zegmaar een normale cd, aan de onderkant zitten in de breedte 2 'lijntjes' met haartjes, op 1 borsteltje moet je van die schoonmaakvloeistof doen en de ander gewoon droog laten. Dan staan er 13 nummers ofzo op, in de eerste wordt iets uitgelegd wat niet te verstaan is en .. naja
Ha, vind je het gek dat je cd spelers zo gaar zijn. Dat soort dingen zijn niet echt bevordelijk voor 't loopwerk, zeker als-ie al wat problemen met lezen heeft.
Oud 04-09-2003, 01:40
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
-Archangel- schreef op 03-09-2003 @ 22:20:
Tsasil en Dobermann bedankt voor de serieuze antwoorden

Sooz hou je mond maar weer.

Maar voor Tsasil en Dobermann:

Inderdaad het zijn precies datsoort vlekken, ik heb er ook niets 'geks' aan kunnen ontdekken, de cd's werken gewoon altijd, ik kan ze ook gewoon rippen enz enz. Maar fijn om te weten dat het opzich nog een soort van vaker voorkomt . En er is wel een goede kans dat ze er al opzaten toen ik ze kocht.

Voor de gozer daar achter de balie was het ook niets vreemds. Hij zei dat het wel eens voor kwam dat de CD niet gelezen kon worden met zo'n vlek, maar dat merk je dan meteen, het wordt niet erger ofzo. Dus ik denk niet dat je je er zorgen over hoeft te maken.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten