Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() U maakt een denkfout als u vindt dat het individu in het communisme geen waarde heeft. Integendeel, het individu is van groot belang. Maar de belangen van één individu mogen niet ten koste gaan van de belangen van de gemeenschap. |
![]() |
|
juist omdat deze vragen nooit meer gesteld worden zijn ze nog leuk. cliche of niet, ik vind het leuk om te weten hoe een ander hierover denkt.
Ik neem de moeite om mijn hoofd hierover te breken, omdat het hele leven draait om wie ik ben. Ik zal m'n hele leven met mezelf moeten leven en dus met wie ik ben, maar dan wil ik eigenlijk ook best weten wie ik dan ben.
__________________
ja, maar...
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Hmm. Goed, goed, ik geef het toe. ![]() ![]()
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
|
![]() |
|
![]() |
Hoe dan ook, spectassime mi. Het vervelende van het communisme is dat het -meer dan andere staatsinrichtingsvormen- offers van het individu verlangt. Ik zeg niet dat dit per se abject is. In feite is het juist dat een kleiner belang, vanzelfsprekend, wijkt voor het grotere. Maar die juistheid bestaat alleen vanuit het theoretische -of: abstracte en systematische- perspectief. Het communisme miskent in bepaalde mate dat de hele samenleving bevolkt wordt door individuen die niet bereid zijn zich (al te) grote offers voor het -in concreto moeilijk vast te stellen en vrij onbeduidende- algemene belang te getroosten. We zien dus dat het communisme een zekere theoretische juistheid niet ontzegd kan worden, maar dat het niet rijmt met de individuele ervaring, vanuit immers welker oogpunt het communisme pertinent onjuist is.
We kunnen het wellicht enigszins vergelijken met de zgn. cycle of life, als romantische voorstelling van het ecologische systeem. Allerlei gruwelijkheden die in de natuur veel wezens ten deel vallen worden door ons vergoelijkt door te stellen dat ze noodzakelijk zijn binnen en ter handhaving van dat ecologische systeem, daarmee implicerende dat genoemd systeem handhavenswaardig is. Hiervan uitgaande, mag dan gesteld worden dat bv. de bloedige dood van een prooidier -beredeneerd vanuit het theoretische perspectief van de systematiek van het (wilde) leven in het algemeen- alleszins in orde is. Niettemin zal die idee -vallende buiten de belevingswereld van het betreffende prooidier, dat bovendien met de louter door ons onderkende "cycle of life" weinig uitstaande heeft- betreffend prooidier weinig soelaas bieden. I. e.: het individu offert zijn grotere belangen niet gewillig op voor de belangen die een bepaald systeem postuleert, zij het het communisme, zij het de cycle of life. Maar dat kan een practisch probleem heten. Als bovenstaande juist is, dan bestaat de oplossing hierin, dat het individu zo opgevoed/geconditioneerd wordt, dat hij zich die andere belangen aantrekt, i. e., dat die andere belangen hem de zijne worden.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|