Oud 06-01-2004, 17:31
Verwijderd
Hoi, ik ben sinds een paar maanden vegetariër en ik eet zowel geen vlees als vis.

Moet je nou wel of niet extra dingen bijslikken zoals biergist of B12?

De 1 zegt van wel en de ander van niet...

Ik eet wel ei en kaas en drink melk, daar zit ook B12 in, maar als je te veel ei, kaas of melk neemt is dat ook weer niet goed

En wat doet biergist precies?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 17:38
zus en zo
zus en zo is offline
ik hoor altijd dat je als vegetariër veel nootjes moet eten...
Oud 06-01-2004, 17:42
Silver rain
Silver rain is offline
B12 is alleen een probleem als je veganist bent. Als je gewoon 2 eieren per week en elke dag melk neemt is het ok hoor. Sommige eten idd meer nootjes (walnoten, hazelnoten etc) om meer eiwit te krijgen maar als je gewoon meer ei eet dan heb je ook eiwit. En in een hoop vleesvervangers doen ze ook extra B12
Oud 06-01-2004, 19:10
ekki
ekki is offline
Ik zou er wel op letten, ja. Misschien inderdaad meer noten eten en als je denkt dat je sommige dingen mist, die dan bij slikken. De mens is niet voor niks vleeseter geworden, de voedingsstoffen zijn idd nodig.
Oud 06-01-2004, 19:13
Luna
Luna is offline
Ik ben bijna 2 jaar vegetariër en slik niets bij. Ik ben(voel) me heel gezond. Ik ken veel andere mensen die(hun hele leven) vegetariër of veganistisch zijn en die zijn allemaal heel gezond.
Oud 06-01-2004, 19:21
Tiño
Tiño is offline
ben bijna 10jaar vegetarier, slik alleen van die 30+ rode kleine vitamine pilletjes, tja ach weetnie of t helpt, vast wel iets,maar ik ben gezond en mn conditie is ook optimaal...
Oud 06-01-2004, 19:21
Nebula
Nebula is offline
Het is ook goed om veel (gare!) peulvruchten te eten als je vegetariër bent. Ik heb onlangs jonge kapucijners ontdekt. Verrekte lekker.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 19:37
Daevrem
Daevrem is offline
Nee, dat hoeft niet. Je moet alleen zorgen dat je af en toe iets eet waar B12 in zit. Je hebt er maar heel weinig van nodig.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 20:02
Verwijderd
Citaat:
Silver rain schreef op 06-01-2004 @ 18:42:
Sommige eten idd meer nootjes (walnoten, hazelnoten etc) om meer eiwit te krijgen maar als je gewoon meer ei eet dan heb je ook eiwit.
Dat klopt, maar in ei zit relatief maar weinig eiwit.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 20:16
Daevrem
Daevrem is offline
Nee, ei is een van de eiwitrijkste producten zonder veel vet. Vandaar dat al die bodybuilders eiershakes eten. Volgens mij gooien sommige het eigeel ook weg of gedeeltelijk weg vanwege het cholestorol en het feit dat de meeste eiwitten in het witte ei zit. Vandaar misschien de naam, eiwit.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 20:16
Yvat
Yvat is offline
Ik ben alweer bijna 2 jaar vegetariër maar ik slik ook niets bij en voel me ook helemaal gezond.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 20:54
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 06-01-2004 @ 21:16:
Nee, ei is een van de eiwitrijkste producten zonder veel vet. Vandaar dat al die bodybuilders eiershakes eten. Volgens mij gooien sommige het eigeel ook weg of gedeeltelijk weg vanwege het cholestorol en het feit dat de meeste eiwitten in het witte ei zit. Vandaar misschien de naam, eiwit.
http://www.ekodirect.com/EkoWeb/Natu...ezondheid3.htm
Kijkt u eens in die tabel. Noten en zaden bevatten gemiddeld meer eiwitten dan eiwit.
Bodybuilders eten niet veel dingen waar ei in zit omdat dat zoveel eiwitten bevat, maar omdat eiwitten uit eiwit de opbouw van spieren stimuleren. Er zijn namelijk verschillende soorten eiwitten.
Citaat:
Yvat schreef op 06-01-2004 @ 21:16:
Ik ben alweer bijna 2 jaar vegetariër maar ik slik ook niets bij en voel me ook helemaal gezond.
Een vitamine B12-tekort is meestal pas te merken na een jaar of 5. Zorg er daarom voor dat je het genoeg binnenkrijgt. Ik ben zelf al 6 jaar lang vegetariër en had een jaar geleden een tekort aan vitamine B12. Dit is slecht voor je huid, spieren (ook je hart dus), bloedvaten, enz. Het is heel naar als je daar te weinig van hebt. Gelukkig was ik er al snel achter dat mijn slechte huid werd veroorzaakt door een tekort aan vitamine B12, en ben ik snel bij gaan slikken. Daardoor heb ik nu weer genoeg en is de schade behoorlijk beperkt.

Laatst gewijzigd op 06-01-2004 om 20:57.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 21:09
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
perseus schreef op 06-01-2004 @ 21:54:
Een vitamine B12-tekort is meestal pas te merken na een jaar of 5. Zorg er daarom voor dat je het genoeg binnenkrijgt. Ik ben zelf al 6 jaar lang vegetariër en had een jaar geleden een tekort aan vitamine B12. Dit is slecht voor je huid, spieren (ook je hart dus), bloedvaten, enz. Het is heel naar als je daar te weinig van hebt. Gelukkig was ik er al snel achter dat mijn slechte huid werd veroorzaakt door een tekort aan vitamine B12, en ben ik snel bij gaan slikken. Daardoor heb ik nu weer genoeg en is de schade behoorlijk beperkt.
Inderdaad, een B12-tekort merk je pas als het te laat is!
Preventief B12 slikken kan echt geen kwaad, een teveel gaat zo weer je lichaam uit. Want er zijn nog veel meer gevolgen dan die Perseus hier opnoemt: vooral veel neurologische gevolgen, en die zijn dus niet omkeerbaar als je ze eenmaal hebt!!
Bijvoorbeeld: tintelingen in je handen en voeten (zoals als je het koud hebt, of een statische trui aantrekt ofzo), en andere aandoeningen aan je zenuwstelsel. Echt heel goed oppassen, bedenk echt of je genoeg B12 binnenkrijgt, want als je er over 5 jaar achter kotm vergeef je het jezelf nooit!
Oud 06-01-2004, 21:17
Yvat
Yvat is offline
Citaat:
perseus schreef op 06-01-2004 @ 21:54:
En nu slik je gewoon pillen?En waar haal je die dan?

Ik eet trouwens wel van die vegetarische burgers enzo bij het avondeten,zit het daar niet in?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 21:24
Verwijderd
Citaat:
Yvat schreef op 06-01-2004 @ 22:17:
En nu slik je gewoon pillen?En waar haal je die dan?
Ik denk dat je ze bij elke drogisterij wel kunt krijgen.
Citaat:
Ik eet trouwens wel van die vegetarische burgers enzo bij het avondeten,zit het daar niet in?
Ah, mooi. Daar zit het bijna altijd in, ja. Kijk anders even op de verpakking, daar staat het wel in zo'n tabel, met de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid er soms ook nog eens bij. Soms zit er ook een duidelijk zichtbare, ronde sticker op de verpakking met de tekst 'met toegevoegde vitamine B12'.
Ga anders een keer mee met je ouders, wanneer ze boodschappen doen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 23:30
ekki
ekki is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 06-01-2004 @ 21:16:
Volgens mij zit er juist meer eiwit in het eigeel.

Inderdaad, gevonden:

Citaat:
Een kippenei bestaat uit ongeveer 10% schaal, 30% dooier en 60% eiwit. Maar dat eiwit bevat slechts 11% eiwit en is dus eigenlijk een verkeerde naam. Het eigeel (de dooier) heeft meer eiwit: 16%. Als je een kippenei eet wordt dat eiwit voor 96% omgezet in menselijk eiwit. Overigens bestaat de helft van het drooggewicht van een mens uit eiwit!
Bron: http://www.zoz.nl/zozo/zozO24.htm
Oud 07-01-2004, 00:42
Daevrem
Daevrem is offline
Aaah, ik wist het niet zeker. Dan zal het wel de cholosterol zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 06:50
Muzzle
Muzzle is offline
Hey, ik ben al jaren vegetarisch en eet geen vlees en geen vis. Ik slik gewoon Centrum vitaminen erbij en ik voel me nooit slap of iets dergelijks. Voordat ik Centrum vitaminen nam voelde ik mij wel eens slap.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 13:19
Verwijderd
Als je gewoon genoeg dingen eet als tofu, tempe, nootjes, tivall, quorn, ei, bonen, erwten, en eventueel kant en klare vleesvervangers, dan hoe je er niets bij te slikken.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 16:13
Yvat
Yvat is offline
Citaat:
perseus schreef op 06-01-2004 @ 22:24:
Ah, mooi. Daar zit het bijna altijd in, ja. Kijk anders even op de verpakking, daar staat het wel in zo'n tabel, met de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid er soms ook nog eens bij. Soms zit er ook een duidelijk zichtbare, ronde sticker op de verpakking met de tekst 'met toegevoegde vitamine B12'.
Ga anders een keer mee met je ouders, wanneer ze boodschappen doen.
Ik ga soms wel eens mee en dan zoek ik dingen uit die ik wil eten,zal volgende keer de verpakkingen eens bestuderen.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 17:55
Verwijderd
Ok, thanx iedereen, ik eet best wel veel quorn, nootjes, vleesvervangers enzo maar toch voel ik me wel slap. Ik ga wel B12 slikken en kijken of ik me dan beter voel.

Weet iemand nog of biergist ook goed is en waar het goed voor is? Dit hoorde ik laatst namelijk
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 18:25
Silver rain
Silver rain is offline
Ik voel me eigenlijk steeds beter juist in plaats van slapper. Komt ook omdat ik eerst nogal ongezond at en er nu meer op let. Ik eet geen vlees en vis maar wel gewoon melk en eieren. Ik neem wel vitaminepillen. Gewoon bij de drogist te halen, geen officiële capsules oid.
En biergist? Ik weet niet eens goed wat het is eigenlijk.
Oud 08-01-2004, 00:07
Verwijderd
Citaat:
Yvat schreef op 07-01-2004 @ 17:13:
Ik ga soms wel eens mee en dan zoek ik dingen uit die ik wil eten,zal volgende keer de verpakkingen eens bestuderen.
Goed idee.
Citaat:
Konijn schreef op 06-01-2004 @ 22:09:
Preventief B12 slikken kan echt geen kwaad, een teveel gaat zo weer je lichaam uit. Want er zijn nog veel meer gevolgen dan die Perseus hier opnoemt: vooral veel neurologische gevolgen, en die zijn dus niet omkeerbaar als je ze eenmaal hebt!!
Bijvoorbeeld: tintelingen in je handen en voeten (zoals als je het koud hebt, of een statische trui aantrekt ofzo), en andere aandoeningen aan je zenuwstelsel. Echt heel goed oppassen, bedenk echt of je genoeg B12 binnenkrijgt, want als je er over 5 jaar achter kotm vergeef je het jezelf nooit!
Ik heb je post helemaal over het hoofd gezien.

Ik wist niet dat het zo erg kon zijn, neurologische gevolgen, aandoeningen aan het zenuwstelsel. Daar ben ik wel verdomd goed vanaf gekomen dan.

Over de gevolgen van teveel innemen van vitamine B12 is voor zover ik weet trouwens (nog) niets bekend. Hoe dan ook, ik slik voortaan mooi bij en speel het (waarschijnlijk) op safe.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 09:03
Overjoyed
Overjoyed is offline
Ik ben ook vegetariër, en ik slik ook vitaminen B tabletten, waar vrijwel alles inzit, bovendien nog gewoon 30+ tabletten, die al eerder zijn genoemd in deze topic.
Ik zou het gewoon lekker doen als ik jou was, liever teveel dan te weinig.
Oud 08-01-2004, 17:44
LilDushi
LilDushi is offline
Citaat:
bugge schreef op 06-01-2004 @ 18:31:
Hoi, ik ben sinds een paar maanden vegetariër en ik eet zowel geen vlees als vis.

Moet je nou wel of niet extra dingen bijslikken zoals biergist of B12?

De 1 zegt van wel en de ander van niet...

Ik eet wel ei en kaas en drink melk, daar zit ook B12 in, maar als je te veel ei, kaas of melk neemt is dat ook weer niet goed

En wat doet biergist precies?

Je hoeft niks te slikken hoor..mijn vader is ook vegatariër en hij slikt ook niets in ofzo...Maarjha bij de een is het weer anders maar het is niet nodig hoor Als je wilt kan het natuurlijk,,,het licht aan jou
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 19:02
Breg
Breg is offline
volgens mij zitten in de vegetarische producten van ALbert Heijn B12 toegevoegd, dus dan hoef je sowieso niks bij te slikken.

Ik neem elke dag een vitaminepil (zo'n ding waar wel iets van 20 dingen inzitten), en daar zit ook B12 in.
Oud 08-01-2004, 19:46
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
bugge schreef op 06-01-2004 @ 18:31:
[B]Moet je nou wel of niet extra dingen bijslikken zoals biergist of B12?
Nee. Het is niet echt nodig. Als je gevarieerd eet, dan komt alles goed. Maar gevarieerd eten is voor iedereen goed.

Citaat:
Veel melk is ook niet goed nee. Krijg je veel slijm van, puisten e.d. Maar ook is het vettig. En er zijn nog veel nadelen te vinden over melk.

Zie hier:
http://utopia.knoware.nl/users/wwits...len/melk1.html

Het is dan ook verstandig daar niet al te veel van te nemen. Op http://www.voedingscentrum.nl/ staat wat info erover.
Over de hoeveelheid eieren enzo staat er ook ergens.

Maar daar ook niet te veel van, omdat het niet goed voor je aderen is.

Misschien nog een handige link: www.vegatopia.com
Oud 08-01-2004, 19:49
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Overjoyed schreef op 08-01-2004 @ 10:03:
Ik ben ook vegetariër, en ik slik ook vitaminen B tabletten, waar vrijwel alles inzit, bovendien nog gewoon 30+ tabletten, die al eerder zijn genoemd in deze topic.
Waarom zoveel pillen joh?

Gewoon genoeg variatie en je krijgt alles binnen

Ik ben vanaf mijn 11e (ongeveer) vegetarier en sinds een half jaar veganist. Ik neem alleen maar b12 tabletten (zo af en toe).
Oud 08-01-2004, 19:55
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Overjoyed schreef op 08-01-2004 @ 10:03:
Met 'teveel' moet je ook uitkijken. Kijk maar eens:

http://www.voedingscentrum.nl/

Laten we het houden op niet te veel en niet te weinig
Oud 09-01-2004, 10:46
Daevrem
Daevrem is offline
Mensen worden helemaal gek gemaakt met die vitaminepillen. Als je niet ongezond eet heb je er helemaal geen een voor nodig. En echt teveel is slecht.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 11:11
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 09-01-2004 @ 11:46:
Mensen worden helemaal gek gemaakt met die vitaminepillen. Als je niet ongezond eet heb je er helemaal geen een voor nodig. En echt teveel is slecht.
Is het eten van producten met toegevoegde vitaminen dan ook ongezond?
Oud 09-01-2004, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 09-01-2004 @ 11:46:
Er zijn nog nooit ernstige gevolgen van teveel innemen van vitamine B12 ontdekt. Voor zover bekend wordt een teveel gewoon opgeslagen of uit het lichaam getransporteerd.

Voor sommige andere vitamines gaat wat je zegt wél op.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 11:41
joopie12
joopie12 is offline
Ik ben veganist en ik slik Solgar VM-75, vrij stevige pillen maar ik heb dan ook geen zin om veel te eten. Zit veel Vitamine A, B, C, D en E in, en behoorlijk wat zink. Ik moet zeggen dat ik me af en toe wel moe voel maar B12 tekort kan het niet zijn want dat zit in mijn pillen en in mijn sojamelk.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 13:28
Daevrem
Daevrem is offline
Het eten van producten met extra vitaminen is niet ongezond. Ik weet niet precies wat de effecten van teveel vitaminen zijn, ik heb ooit eens gelezen diarre maar dat vind ik eigenlijk een beetje ongeloofwaardig, maar je kunt het zo opzoeken met google ofzo.

Maar als je gezond eet hoef je dus geen vitaminenpillen te slikken. En het toevoegen van vitaminen in vruchtensap enzo is onzin. Maar als veganist kun je misschien wel beter extra B12 slikken.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 13:52
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 09-01-2004 @ 14:28:
Maar als je gezond eet hoef je dus geen vitaminenpillen te slikken. En het toevoegen van vitaminen in vruchtensap enzo is onzin. Maar als veganist kun je misschien wel beter extra B12 slikken.
Dus wat je zegt is dat vitaminepillen slecht is om in te nemen, maar producten waar vitamine zijn toegevoegd niet?

Als veganist kan je natuurlijk ook producten kopen waar toegevoegde vitaminen inzitten.

Of je nou vitaminen per pil krijgt ofdat je vitaminen via producten krijgt waarin het is toegevoegd te tijde van productie. En dat is bij alle producten ongeveer wel denk ik.
Oud 09-01-2004, 14:19
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 09-01-2004 @ 14:28:
Het eten van producten met extra vitaminen is niet ongezond. Ik weet niet precies wat de effecten van teveel vitaminen zijn, ik heb ooit eens gelezen diarre maar dat vind ik eigenlijk een beetje ongeloofwaardig, maar je kunt het zo opzoeken met google ofzo.
Het teveel innemen van sommige vitaminen kan ernstige gevolgen met zich mee brengen:
Citaat:
http://www.voedingscentrum.nl/mirake...7&init=menu458
Te veel kan schadelijk zijn

In sommige gevallen is overmatig gebruik van bepaalde vitamines en mineralen schadelijk. Een grote hoeveelheid vitamine A kan vergiftiging veroorzaken met symptomen als hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid, vermoeidheid en afwijkingen aan ogen, huid en skelet. Bij zwangere vrouwen kan teveel vitamine A zelfs schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Overmatig gebruik van vitamine D kan kalkafzettingen overal in het lichaam veroorzaken. Ook een teveel aan ijzer kan mogelijk schadelijk zijn.

Een teveel aan vitamines is bijna altijd het gevolg van overmatig gebruik van vitaminesupplementen. Wie een vitaminepreparaat wil gebruiken, wordt aangeraden een multivitaminepreparaat te nemen in een dosering van ongeveer de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Daarmee krijgt het lichaam ruim voldoende, maar niet te veel binnen.
Dit gaat dus niet op voor vitamine B12. Ook een teveel aan vitamine C is meestal ongevaarlijk. Behalve als er echt veel te veel van in wordt genomen. Mensen die daar gevoelig zijn kunnen dan namelijk nierstenen krijgen. Bij meer dan 1 gram per dag (sic!) kunnen darmklachten ontstaan.
Citaat:

Dat klopt. Wat is nou ook eigenlijk het verschil? Of je nou vitamine B12 binnenkrijgt via een biefstukje of via een pilletje. Boeiend.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 14:38
joopie12
joopie12 is offline
Dat is niet helemááál waar Perseus. Dierlijke producten bevatten een werkzamere versie van B12, IJzer en ook bijvoorbeeld Calcium die daardoor sneller en beter kunnen worden opgenomen in het menselijk lichaam. Plantaardige vormen zijn moeilijker, maar kunnen door het tegelijk nuttigen van een product met vitamine C vaak tot de werkzamere vorm vervallen. Neem je dus iets waar veel ijzer in zit (niet-dierlijk), neem er dan ook een glaasje vruchtensap bij!

In mijn vitamine pillen zit 250 mg vitamine C = 417% ADH. Op zich best veel omdat ik ook veel fruit eet. Maar goed, 250 mg lijkt me geenszins schadelijk.

Vitamine B12 is wel een dodelijke vitamine trouwens. Ik krijg een vrij hoog gehalte binnen, maar niet dodelijk verder. De grens is geloof ik wel redelijk hoog.

Met vitamine A, D en ijzer moet je inderdaad oppassen.
Gevolgen vitamine A vergiftiging: Rode opgezette huid, die er in een later stadium volgens mij vanaf valt of ervanaf gestroopt kan worden. Mogelijk ook: dood.
D: Dood.
IJzer: IJzervergiftiging leidt tot griep verschijnselen. Meestal kan men alleen door aan ijzer hechtende chemicaliën de patiënt beter maken.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 14:43
Verwijderd
Citaat:
joopie12 schreef op 09-01-2004 @ 15:38:
Dat is niet helemááál waar Perseus. Dierlijke producten bevatten een werkzamere versie van B12, IJzer en ook bijvoorbeeld Calcium die daardoor sneller en beter kunnen worden opgenomen in het menselijk lichaam. Plantaardige vormen zijn moeilijker, maar kunnen door het tegelijk nuttigen van een product met vitamine C vaak tot de werkzamere vorm vervallen. Neem je dus iets waar veel ijzer in zit (niet-dierlijk), neem er dan ook een glaasje vruchtensap bij!

Nu je het zegt, daar staat me wel iets van bij. Het staat echter voor zover ik weet niet op www.voedingscentrum.nl (het is me al eerder opgevallen dat er bepaalde info. ontbrak). Gelukkig ben ik, net als de meeste veganisten, dol op groene groenten, fruit en vruchtensap, dus dat maakt niet zo heel veel uit. Bedankt voor de tip iig.
Citaat:

(...)

Vitamine B12 is wel een dodelijke vitamine trouwens. Ik krijg een vrij hoog gehalte binnen, maar niet dodelijk verder. De grens is geloof ik wel redelijk hoog.
(...)

Werkelijk? Interessant. Heb je een uitgebreide bron voor me, zodat ik het nog even goed door kan lezen?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 14:59
joopie12
joopie12 is offline
Interessante bron:
http://home.planetinternet.be/~duffe...rVitamines.htm

Volgens die bron heeft het lichaam trouwens een mechanisme om te zorgen dat er niet te veel vitamine B12 wordt opgenomen.

Ik kan mijn eerdere bron ook niet vinden. Nou zal het wel mis hebben gehad dan!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 15:10
joopie12
joopie12 is offline
In mijn multi-vitamine:
Vitamin B6
(as pyridoxine HCI) 75 mg 3750%
Iron (as iron bisglycinate††) 1.3 mg 7%
Magnesium (as glycinate amino acid
chelate†, magnesium oxide) 10 mg 3%

[http://65.200.170.239/cgi-bin/online...=9682669953802]

Van die site:
Het langdurig gebruik van meer dan 10 mg vitamine B6 per dag of 200 mg in een keer, brengt gevoelloosheid in armen en benen teweeg.
Gezonde volwassenen mogen 4 mg magnesium per dag, maar aan ouderen, die gevoeliger kunnen zijn, wordt geadviseerd slechts 0,5 mg in te nemen.

Tsja, dat is dan toch vreemd. Ik gebruik dit al meer dan een jaar. Toch vreemd.

Op een andere website zijn ze wat milder over B6. Hmm.

Op nog een andere website staat:
De aanbevolen hoeveelheid magnesium is gesteld op 200 tot 400 mg.

Bullshit dus wat hierboven staat...4 mg...
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 15:11
joopie12
joopie12 is offline
LOL er staat wel: neem niet meer dan 50mg B6 per dag

Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 16:20
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
joopie12 schreef op 09-01-2004 @ 15:59:
Interessante bron:
http://home.planetinternet.be/~duffe...rVitamines.htm

Volgens die bron heeft het lichaam trouwens een mechanisme om te zorgen dat er niet te veel vitamine B12 wordt opgenomen.

Ik kan mijn eerdere bron ook niet vinden. Nou zal het wel mis hebben gehad dan!
Teveel B12 word weer uitgescheten
Oud 09-01-2004, 17:39
Divina Flor
Divina Flor is offline
In totaal ben ik 7 jaar vegetarier geweest (nu dus niet meer) en ik heb niets bijgeslikt in die tijd. Alleen vitamine C pilletjes en rode algemene voedingspilletjes, maar die slik ik nu nog steeds en heb ik altijd al geslikt, dus dat was niet omdat ik vegetarier was.
Verder wel goed op je voeding letten, dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt.
Oud 09-01-2004, 17:45
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Konijn schreef op 06-01-2004 @ 22:09:
Preventief B12 slikken kan echt geen kwaad, een teveel gaat zo weer je lichaam uit.
Ik quote mezelf nog maar even, bijna aan het begin van de B12 discussie zei ik al dat het geen kwaad kan, ok, ik had mijn zin niet onderbouwd met een bron ofzo, maar ik weet waar ik het over heb.
Zelf heb ik een vitamine B12 tekort (ben geen vegetarier/veganist) en ze kunnen niet vinden waar het door komt (waarschijnlijk iets mis met de intrinsieke factor) en ik krijg maandelijks 1000 mcg ingespoten.
Ook heb ik ME, en veel mensen met ME hebben (zonder het zelf te weten) te maken met een B12 tekort dat niet aan te tonen is (ofzoiets, ik weet niet hoe dat zit) en iig hebben zij baat bij injecties. Daardoor ken ik mensen die wekelijks 1000 mcg krijgen, en zelfs mensen die (zelfs dagelijks!) 10.000 mcg spuiten.
Zoiets als een overdosis B12 is er dus niet.

Laatst gewijzigd op 09-01-2004 om 17:53.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 19:32
Verwijderd
OMG, 10.000 mcg per dag.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 20:18
Konijn
Konijn is offline
En dat zit in 2 ml vloeistof.. das echt geen pretje, taai, moet echt weggemasseerd worden.
Oud 10-01-2004, 08:26
Daevrem
Daevrem is offline
OF vitaminen schadelijk zijn boeit me niet echt. Ik wil alleen die belachelijke reclames tegengaan waarin een vitaminepil als een of andere heilige graal van energie en levenskracht aangedragen wordt. En er zijn echt mensen die zich ook welkelijk energieker denken te voelen na het nemen van z'n pil. En ik wil dus tegen die disinformatie van reclames ingaan. Maar dit geld dus voor gezonde volwassenen die gevarieerd eten.

Het lijkt me sterk dat het slikken van vitaminepillen slecht is, ik zeg alleen dat het onnodig is. En ik ooit ergens gelezen heb dat een teveel aan vitaminen niet goed is. En hoeveel een teveel is, geen idee.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 12:45
Verwijderd
@ Daevrem: Bij de meeste vitaminen krijg je niet zo makkelijk last van een teveel; als je daarbij te veel binnen krijgt dan poep of plas je dat gewoon weer uit. Bij vitamine K en bij nog een andere (weet niet meer welke) maakt het wel wat uit, omdat dat wordt opgeslagen in je lever. Dan krijg je hetzelfde effect als wanneer je gedurende lange tijd dagelijks meer alcohol binnen krijgt dan je lichaam kan verwerken. Gelukkig kan je lichaam wel meer vitamine K verwerken dan dat je lichaam echt nodig heeft, je krijgt er dus niet zo gauw last van.

algemeen: 1 vitaminepil per dag is nergens voor nodig als je gezond eet, maar het kan geen kwaad. Je krijgt hoogstens last van onnodig geldtekort.

Laatst gewijzigd op 10-01-2004 om 12:47.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 16:38
Konijn
Konijn is offline
*eens met sarahbressers*

Maar om terug te keren ontopic:
Als je vegetarier bent is het dus wel verstandig om B12 bij te slikken, andere vitaminepillen zijn inderdaad onnodig.
Oud 10-01-2004, 17:32
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Konijn schreef op 10-01-2004 @ 17:38:
*eens met sarahbressers*

Maar om terug te keren ontopic:
Als je vegetarier bent is het dus wel verstandig om B12 bij te slikken, andere vitaminepillen zijn inderdaad onnodig.
Niet echt. Het is alleen verstandig als je weet dat je niet genoeg binnenkrijgt. Het ligt helemaal aan jezelf. Als je van vitaminen enzo tekort oploopt is dat je eigen schuld meestal, omdat je dan niet goed eet, niet let op wat je eet etc. En dat is meestal bij de meeste mensen zo (dus niet alleens veggies).

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten