Oud 11-01-2004, 17:44
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Ik ben de laatste tijd wat aan het experimenteren met ASP en dergelijke, en ik wil zo stilletjesaan beginnen met het maken van een definitieve versie van m'n site.

Nu zat ik juist te denken over de globale structuur van de site (op gebied van programmering) en ik vroeg me het volgende af:
Wanneer je een website maakt met een database, wat stop je dan allemaal in de database ?

Gebruik je de database enkel om gegevens in op te slagen en er terug uit te halen en maak je je website voor de rest gewoon aan de hand van HTML (lay-out). (==> dus één html-pagina per webpagina in je browser)

OF

Maak je één (of een aantal) basispagina's in HTML en steek je voor de rest alles in de database, dus zowel de inhoud als de submenu's etc (==> één html-pagina voor meerdere webpagina's in je browser, dus dat je bv een html-pagina maakt met bovenaan een menubalk, en dat je, wanneer je op een link bovenaan klikt, eigenlijk dezelfde HTML-geprogrammeerde pagina krijgt, die dan eigenlijk dat item (van de link) weergeeft met een submenu naar de sub-items etc. Je pagina verandert dus enkel door wat ie uit de database haalt en niet omdat ie een andere HTML-programmering heeft)
Oud 11-01-2004, 18:23
grensgeval
grensgeval is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=586032

HTML topic? of nie?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 20:30
ekki
ekki is offline
Euh... ik vat je omschrijvingen niet helemaal, maar het hangt er vanaf wat je precies wilt.

Als je een zoekfunctie wilt, is het het makkelijkst om alles in de database te gooien en eruit te halen met één php-file. Dan heb je dus alleen een index.php en daarmee haal je alles uit de database op. Werkt wel makkelijk.

Overigens zou ik in die php-file wel includen (dus bijvoorbeeld dat je het menu include, zodat het overzichtelijker wordt).

Als je alleen wilt dat mensen inloggen en dan wat extra info kunnen zien ofzo, dan kun je volgens mij alleen de logins etc in de database zetten en de rest hoeft daar niet in.

Het hangt er maar helemaal vanaf wat je wilt.

Overigens lees ik nu pas dat je ASP wilt, ik zou voor php gaan, maar goed. Lees dan hier iig asp ipv php.

Maar wat wil je er dus mee?

En html-topic: Ik twijfel een beetje, maar denk het niet, omdat dit over databases gaat enzo en niet echt over html.
Oud 11-01-2004, 21:40
TIGEK
TIGEK is offline
Zelf heb ik er voor gekozen om de inhoud in 1 database te halen. en doormiddel van 20 pagina's alle gegevens er uit te halen.

Waarom heb ik hier voor gekozen

De website waar ik het nu over heb is een clan website voor mijn eigen clan.
Omdat ik verschillende pagina's heb die allemaal een andere query's gebruiken om zo de gewenste resultaat te maken. (En de juist lay out. lijk het mij onmogelijk om dit zo te maken.

Een ander voor is van Fluffels (Enlightment) die heeft haar website eigelijk op 1 script gemaakt (misschien 2) en alles in de database gezet.

Dus wat wil je er mee. Dan kun je database op aan passen
Oud 11-01-2004, 21:41
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Citaat:
kkkevin schreef op 11-01-2004 @ 19:23:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=586032

HTML topic? of nie?
Ik denk niet echt dat het daar thuishoort, omdat het hier niet gaat om HTML op zich. Het gaat er hier over op welke manier je met je database omgaat in dynamische sites. Heeft op zich niets te maken met HTML, CSS en/of javascript.
Oud 11-01-2004, 21:52
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
@ ekki:

Ik zou in de toekomst graag met php gaan werken, maar ik heb voorlopig voor ASP gekozen omdat ik een zeer goede cursus asp gevonden heb. Bovendien ben ik redelijk goed in java, en zodus mezelf behoorlijk uit de brand kan werken met javascript (wat uiteraard niet hetzelfde is).
Op termijn wil ik wel overschakelen op php, maar voorlopig hou ik het toch nog op asp.

Verder kan ik niet echt aan je uitleg aan uit *shame on me, ik weet het * maar wat ik eigenlijk wou zeggen is zoals TIGEK het interpreteerde :-)

ontopic: Wat ik probeerde te zeggen in m'n openingstopic is zoals TIGEK het met voorbeelden duidelijk maakte. Mijn vraag is nu wat de meest aangeraden methode is, rekening houden met de huidige trend van OO programmering (tja, en dan zou ik eigenlijk al ASP moeten wegsmijten en met PHP beginnen, maja...) en programmeren tout court.

Beide manieren lijken me goed te doen (qua programmering), dus ik weet eigenlijk niet echt wat de "mooiste, zuiverste" programmering tot gevolg heeft
Oud 11-01-2004, 21:59
Enlightenment
Enlightenment is offline
Een database gebruik je voor content, voor dynamische content. De layout van je site zal in principe voor elke pageview gelijk blijven, dat kun je met php ook veranderen naar gelang je b.v. ingelogd bent.

In een database stop je dus content. Bijvoorbeeld voor elke URL wat er op de eigenlijke pagina staat. Kijk bijvoorbeeld eens op mijn website:
www.fluffles.net

Hier is het goed te zien. Links en rechts en boven en onder is de content statisch, afgezien van links het menu, waar opties bijkomen als je inlogd bent. Maar in het midden is de eigenlijke content die verandert afhankelijk van de URL. Dit is dus vrijwel het enige wat verandert als je aan het surfen bent. Dat komt rechtstreeks uit de database. Content dus, en niet layout.

Ik raad aan het volgende te doen:

Include eerst een init file, init.php, daarin stop je dingen die bij elke pageview gedaan moeten worden zoals variabelen, sessie-mangement, statistieken voor je database, etc.

Dan de header, head.php, dat is je html layout

Dan komt de content, die je uit database haalt afhankelijk van url.

Dan komt de footer, foot.php, dat is je html layout die je html korrekt afsluit.

In HTML-taal:

-----------head.php
<html>
<head>
<title>hoi</title>
</head>
<body>

-----------content
Heyy dit is mijn pagina blahblah

------------foot.php
</body>
</html>
Oud 11-01-2004, 22:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
En verder, als je toch van plan bent om met PHP te werken kun je dat beter gelijk doen, want nu ASP leren heb je dan ook niet zoveel aan. Tenzij je er nog niet over uit bent en ASP en PHP met elkaar wilt kunnen vergelijken.
Oud 11-01-2004, 22:09
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
TIGEK schreef op 11-01-2004 @ 22:40:
Een ander voor is van Fluffels (Enlightment) die heeft haar website eigelijk op 1 script gemaakt (misschien 2) en alles in de database gezet.
FluffleS! en niet Fluffels
En ook Enlightenment ipv Enlightment
Het blijft moeilijk...

Maarehh, mijn site bestaat uit een redelijk complex CMS (Content Management System), bestaande uit 156KB aan plaintext PHP scripts, in 22 script files:
Citaat:
[root@auriate:/www/fluffles.net] # du -sh *.php
2.0K config.php
12K dsm-admin-fileman.php
8.0K dsm-admin-groupman.php
12K dsm-admin-imageman.php
12K dsm-admin-nodeman.php
14K dsm-admin-security.php
16K dsm-admin-statistics.php
8.0K dsm-admin-userman.php
2.0K dsm-admin.php
12K dsm-db.php
12K dsm-dsm.php
12K dsm-functions.php
8.0K dsm-init.php
2.0K dsm-login.php
4.0K dsm-master.php
4.0K dsm-profile.php
4.0K dsm-session.php
4.0K dsm-style.php
2.0K dsm-user.php
2.0K foot.php
2.0K head.php
2.0K navbar.php
Overal waar geen dsm voor staat is website-specifiek. De rest is het CMS dat ik geschreven heb en dus universeel te gebruiken is op elke website.

Maar alle content komt idd uit database.
Oud 12-01-2004, 08:37
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-01-2004 @ 23:01:
.....
thx voor alle uitleg, ik ga het zeker zo proberen !!!

Wat betreft die php of asp. Ik was van zin asp te gebruiken omdat ik dat reeds kan, terwijl ik niets van php ken. Maar eigenlijk heeft iedereen hier wel gelijk dat ik beter ineens met php kan beginnen ipv later van asp over te schakelen op php.

Het probleem is dat ik daar dus niets van ken. Kent er iemand titels van boeken (liefst niet te dik ) of links van websites waar duidelijk stap voor stap php wordt aangeleerd ?
Oud 12-01-2004, 12:56
TIGEK
TIGEK is offline
http://www.phpfreakz.nl Heel handig maar misschien kan je toch beter een andere topic aan maken (Is duidelijker)
Oud 12-01-2004, 12:57
TIGEK
TIGEK is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-01-2004 @ 23:09:
FluffleS! en niet Fluffels
En ook Enlightenment ipv Enlightment
Het blijft moeilijk...
Ik weet het
Oud 12-01-2004, 13:13
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Kawoutertje schreef op 12-01-2004 @ 09:37:
Wat betreft die php of asp. Ik was van zin asp te gebruiken omdat ik dat reeds kan, terwijl ik niets van php ken. Maar eigenlijk heeft iedereen hier wel gelijk dat ik beter ineens met php kan beginnen ipv later van asp over te schakelen op php.

Het probleem is dat ik daar dus niets van ken. Kent er iemand titels van boeken (liefst niet te dik ) of links van websites waar duidelijk stap voor stap php wordt aangeleerd ?
Ik ken ASP niet, dus kan ook niet zeggen wat beter is. Wel hoor ik dat PHP betere documentatie heeft, overzichtelijker is en gemakkelijker te leren is. Uiteraard hangt alles af van je voorkennis.

PHP heeft goede online documentatie, vooral de website www.php.net heeft veel informatie. Tutorials en een zeer goede referentie, ook alles in het nederlands! Alhoewel ik de voorkeur geef voor Engels.

Mocht je echter toch een boek willen, er zijn vele boeken over PHP, al dan niet in combinatie met MySQL. Maar probeer het eerst eens online, dat is prima te doen en zo heb ik het ook geleerd. PHP is makkelijk te leren.
Oud 12-01-2004, 13:40
Verwijderd
Citaat:
Kawoutertje schreef op 12-01-2004 @ 09:37:
thx voor alle uitleg, ik ga het zeker zo proberen !!!

Nee hoor. Er is (later, als je oud en volwassen bent ) genoeg werk in de ASP-sector.
Elke taal heeft zo zijn voor- en nadelen; je moet voor jezelf de afweging maken.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 13:42
Kaladan
Kaladan is offline
Ik maak alleen gebruik van een database voor bijvoorbeeld het opslaan van berichten in een gasten boek, of voor een forum ed.

Voor layouts etc denk ik dat het handiger is als je CSS gebruikt.

Laatst gewijzigd op 12-01-2004 om 14:02.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 14:18
TIGEK
TIGEK is offline
CSS is heel handig maar je kunt geen complete layout maken. Je hebt er ook (X)HTML voor nodig om dit te verwezijkijken.

Zonder (X)HTML geen layout.
Oud 12-01-2004, 14:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
HTML heb je sowieso nodig. Of je dat nu uit een database haalt of statisch in een file stopt. Een website maak je sowieso met (X)HTML/CSS.
Oud 12-01-2004, 15:41
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Citaat:
eddie schreef op 12-01-2004 @ 14:40:
Nee hoor. Er is (later, als je oud en volwassen bent ) genoeg werk in de ASP-sector.
Elke taal heeft zo zijn voor- en nadelen; je moet voor jezelf de afweging maken.
Daar heb je ongetwijfeld gelijk in, maar de reden waarom ik denk over te schakelen op php is omdat men altijd zegt dat php veel beter in de huidige (positieve !) trend van OO programmering ligt, terwijl je bij asp eigenlijk toch helemaal niet object oriented bezig bent.
Oud 12-01-2004, 16:19
LB06
LB06 is offline
Kun je niet beter eerst PHP/ASP (en natuurlijk html/css) leren en er dan geleidelijk aan een database bijhalen? Daarnaast lijkt het me logischer om eerst een idee te vormen van wat je wilt en dan pas gaat kijken hoe je dat kunt berijken, ipv andersom.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 16:53
ekki
ekki is offline
Lijkt me ook, ja. Als je niet weet wat je er precies mee wilt, met je website, waarom zou je er dan eerst over gaan denken hoe je je probleem gaat oplossen terwijl je nog helemaal geen probleem hebt?
Oud 12-01-2004, 18:28
Verwijderd
Citaat:
Kawoutertje schreef op 12-01-2004 @ 16:41:
Daar heb je ongetwijfeld gelijk in, maar de reden waarom ik denk over te schakelen op php is omdat men altijd zegt dat php veel beter in de huidige (positieve !) trend van OO programmering ligt, terwijl je bij asp eigenlijk toch helemaal niet object oriented bezig bent.
Als je OO wilt programmeren moet je JAVA doen...
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 18:54
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Citaat:
LB06 schreef op 12-01-2004 @ 17:19:
Kun je niet beter eerst PHP/ASP (en natuurlijk html/css) leren en er dan geleidelijk aan een database bijhalen? Daarnaast lijkt het me logischer om eerst een idee te vormen van wat je wilt en dan pas gaat kijken hoe je dat kunt berijken, ipv andersom.
Inderdaad, ik geef je volkomen gelijk. Het is daarmee dat ik NU en niet een jaar geleden met dit topic kom aandraven.

PHP ken ik wel niet, maar ik ben redelijk goed in ASP (met databases), ik kan me behoorlijk uit de slag trekken met javascript, en HTML en CSS ken ik ook wel vrij goed.
Ik weet ook heel goed waar ik juist met m'n site naar toe wil, ik zat alleen na te denken op welke manier ik dit zou doen: ofwel zoals de site van Enlightenment eigenlijk één basis-pagina maken en daarna alles uit de database halen, ofwel zoals ik eerst bezig was alleen het strikt noodzakelijke uit de database halen en voor de rest alles in gewone XHTML programmeren.

Maar wanneer je met ASP werkt komt natuurlijk direct de vraag waarom je niet met PHP bezig bent En aangezien ik toch aan't twijfelen ben om over te schakelen op PHP, ben ik er maar op ingegaan. Misschien dat het daardoor leek alsof ik er eigenlijk nog niets van kende :-)

edit: ohw, nu zie ik het "ik ben de laatste tijd wat aan het experimenteren...", mja, sorry, 'k ben al een tijdje bezig met ASP, 'k heb er ooit een volledige cursus van doorworsteld, maar 'k heb er eigenlijk nog nooit een echte, volledige afgewerkte site mee gemaakt, of toch niet eentje die op het net komt om echt gebruikt te worden (ben nu namelijk bezig met een site voor de plaatstelijke jeugdwerking).

@ Eddie: OO programmeren is idd JAVA (heel leuk trouwens, vind ik toch), maar ik heb gehoord dat PHP van alle server-side talen het meeste OO-benaderend is, vandaar dat ik precies graag zou overschakelen van ASP naar PHP.
Dat was ook een beetje mijn vraag: is dat idd ook zo ?

Laatst gewijzigd op 12-01-2004 om 19:06.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 13:25
LB06
LB06 is offline
Hmm... Ik zie er het nut niet zo van in om alle content uit een database te halen (voor een kleinere site). Je kunt je pagina ook heel goed dynamisch bouwen met php requires/includes en flat .html/.php/.inc bestanden.

edit:
Ik weet verder niet hoe OO-oriented PHP is in vergelijking met ASP (Ik kan zelf nl. geen asp). Je zou wel eens naar Python kunnen kijken. Python is iig volledig object oriented en kan ook goed worden gebruikt voor webscripting. Zelf ben ik helemaal weg van Python. De enige reden waarom ik nog PHP als scripttaal gebruik, is dat ik PHP nu nog beter kan en het afaik beter integreert met (x/d)html. Over java ben ik niet erg te spreken: het is niet geschikt om een volledige website mee te bouwen en awt stinkt. Java is leuk om kennis te maken met (OO) programmeren, maar meer zou ik er toch niet mee willen doen.

Laatst gewijzigd op 13-01-2004 om 13:36.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten