Oud 24-04-2005, 21:53
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Ik ben zelf Christelijk opgevoed. Tot mijn twaalfde heb ik geloofd, daarna vond ik het bestaan van een God niet meer logisch en werd ik atheist. Toch ga ik mijn kinderen waarschijnlijk wel Christelijk opvoeden. Dit is omdat ik de Christelijke normen en waarden, zeker voor kinderen, vele malen beter acht dan atheistische. Liefde en respect voor het leven, een almachtige Vader die op je neerkijkt en het feit dat je altijd spijt zult krijgen van je zonden vind ik niets dan goed. Als ze ouder zijn ben ik ervan overtuigd dat ze in staat zijn voor zichzelf te beslissen of ze ergens in geloven.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-04-2005, 19:48
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 24-04-2005 @ 22:53 :
Ik ben zelf Christelijk opgevoed. Tot mijn twaalfde heb ik geloofd, daarna vond ik het bestaan van een God niet meer logisch en werd ik atheist. Toch ga ik mijn kinderen waarschijnlijk wel Christelijk opvoeden. Dit is omdat ik de Christelijke normen en waarden, zeker voor kinderen, vele malen beter acht dan atheistische. Liefde en respect voor het leven, een almachtige Vader die op je neerkijkt en het feit dat je altijd spijt zult krijgen van je zonden vind ik niets dan goed. Als ze ouder zijn ben ik ervan overtuigd dat ze in staat zijn voor zichzelf te beslissen of ze ergens in geloven.
Ze zullen "spijt" hebben van hun zondes omdat ze angst hebben gestraft te worden door god. Niet omdat ze inzien dat wat ze deden slecht is.

Liefde en respect van het leven is echt niet iets christelijks .
Ik ben 100% atheïst, daarom vind ik juist dat je er voor moet zorgen dat anderen ook een zo goed mogelijk leven moeten kunnen leiden, juist omdat je maar 1 keer leeft.

Denk jij serieus dat je je kinderen geen normen en waarden kunt bijbrengen zonder dat je daarbij met god "dreigt" ?

Laatst gewijzigd op 25-04-2005 om 19:54.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Dit is omdat ik de Christelijke normen en waarden, zeker voor kinderen, vele malen beter acht dan atheistische.
Er zijn geen atheïstische waarden.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 23:06
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-04-2005 @ 21:46 :
Er zijn geen atheïstische waarden.
dat ook.
Oud 25-04-2005, 23:40
Verwijderd
Citaat:
Dit is omdat ik de Christelijke normen en waarden, zeker voor kinderen, vele malen beter acht dan atheistische.
Met alle respect, maar dat is echt grote onzin. Waarden als respect voor menselijk leven, eert uw vader en uw moeder, wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet et cetera zijn echt niet exclusief christelijke waarden. Dat zijn gewoon waarden die elk normaal, weldenkend en rationeel mens heeft.

Wat zou jij dan als 'atheïstische waarden' beschouwen?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 23:58
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat is pompeus, arrogant, onwaar, plagiaat, verzin het, alles dat fout is.

De overgrote meerderheid van de zogenaamde 'christelijke' normen en waarden zijn helemaal niet alleen bij christenen terug te vinden, en daarom dus universeel. De claim dat dit christelijk zou zijn is dus volledige onzin.

Voor de rest ben je de zoveelste borg (respect voor Juno voor die vergelijking ) die voorbij gaat aan de ware structuur van atheisme als verschijnsel en levensfilosofie.

Not to mention dat het ronduit aanstootgevend is...
Oud 26-04-2005, 10:49
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
Twanos schreef op 25-04-2005 @ 20:48 :
Ze zullen "spijt" hebben van hun zondes omdat ze angst hebben gestraft te worden door god. Niet omdat ze inzien dat wat ze deden slecht is.
Dit is een veel voorkomende simplistische visie van atheïsten op Christelijke opvoedingen. Denk je nu werkelijk dat kinderen tegenwoordig wordt geleerd 'bang' te zijn voor god? Dat ze zullen 'branden in de hel' als ze iets verkeerds doen? Dan kan ik je bij deze een nieuwtje melden: tegenwoordig is god mild en vergevingsgezind. Niettemin weten Christenen dat god overal is, en dat als ze maar blijven zondigen ze er uiteindelijk alleen zichzelf mee hebben. En wil je serieus gaan beweren dat hedendaagse Christenen niet inzien dat iets slecht is en alleen maar in de bijbel opzoeken wat ze allemaal wel en niet kunnen maken?

Citaat:
Liefde en respect van het leven is echt niet iets christelijks .
Het is in ieder geval eerder Christelijk dan atheïstisch. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het ALLEEN Christelijk is of dat het onverenigbaar met atheïsme is, zoals jij mij zo graag in de mond probeert te leggen. Atheïsten moeten maar slim genoeg zijn om deze eigenschap zelf te leren. Gelukkig is dit voor de meesten wel weggelegd.

Citaat:
Ik ben 100% atheïst, daarom vind ik juist dat je er voor moet zorgen dat anderen ook een zo goed mogelijk leven moeten kunnen leiden, juist omdat je maar 1 keer leeft.
Hartstikke fijn dat jij er zo over denkt. Wel een tikkeltje naief helaas dat je er dus vanuit gaat dat dit dan ook voor alle atheïsten zou gelden.

Citaat:
Denk jij serieus dat je je kinderen geen normen en waarden kunt bijbrengen zonder dat je daarbij met god "dreigt" ?
Dit is hetzelfde als zeggen aan iemand die ijs lekkerder dan taart vindt dat hij 'dus' taart heel smerig vind. Nergens uit mijn woorden is af te leiden wat jij hier zegt. Probeer dit soort vreemde conclusies in de toekomst te vermijden.

Citaat:
nare man schreef op 26-04-2005 @ 00:40 :
Met alle respect, maar dat is echt grote onzin. Waarden als respect voor menselijk leven, eert uw vader en uw moeder, wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet et cetera zijn echt niet exclusief christelijke waarden. Dat zijn gewoon waarden die elk normaal, weldenkend en rationeel mens heeft.
Nogmaals, ik zeg echt nergens dat deze waarden 'exclusief' christelijk zijn. Misschien drukte ik me een beetje provocerend overdreven uit. Een verschil is wel dat het Christendom onlosmakelijk met deze waarden is verbonden. Het gaat hier over opvoeden en ik geloof zelf dat als kinderen denken dat er een god bestaat die ze beloont als ze zich hieraan houden, het een stimulans voor ze kan zijn. Natuurlijk zullen goede ouders en weet ik veel wie allemaal nog meer ze daar ook in stimuleren, maar om redenen die ik hierboven al heb genoemd kan het denken dat god bestaat voor kinderen volgens mij niets dan goeds opleveren.

Citaat:
nare man schreef op 26-04-2005 @ 00:40 :
Wat zou jij dan als 'atheïstische waarden' beschouwen?
Laat me inderdaad maar vertellen wat ik hiermee bedoelde in mijn vorige post om alle misverstanden uit de weg te ruimen: god bestaat niet, je hebt alles zelf in de hand en in principe kun je doen en laten wat je wil. Je kan dus ook zondigen wat je wil, als je het maar slim genoeg aanpakt ben je aan niemand verantwoording schuldig, behalve jezelf. Je leeft maar één keer, dus probeer er zelf zo goed mogelijk van de profiteren want daarna ben je toch weg. Anderen komen op de tweede plaats. Zoals was opgemerkt bestaan er eigenlijk geen atheïstische waarden en juist dat maakt het zo gevaarlijk: jij kunt helemaal voor jezelf bepalen wat je als normen en waarden aanvaard zonder dat je je daar persé van anderen wat van hoeft aan te trekken. Ruw samengevat: geloven in een god maakt de mens meer een gemeenschapswezen, atheïsme meer een egocentrisch wezen. En kom nu niet aan met voorbeelden van hoeveel lieve en sociale atheïsten je wel niet kent, dat geloof ik best, maar ik blijf erbij dat een Christelijke opvoeding helpt deze normen en waarden eerder te omarmen.

Citaat:
T_ID schreef op 26-04-2005 @ 00:58 :
Dat is pompeus, arrogant, onwaar, plagiaat, verzin het, alles dat fout is.

De overgrote meerderheid van de zogenaamde 'christelijke' normen en waarden zijn helemaal niet alleen bij christenen terug te vinden, en daarom dus universeel. De claim dat dit christelijk zou zijn is dus volledige onzin.
Alweer diezelfde leesfout. Zie reactie boven.

Citaat:
T_ID schreef op 26-04-2005 @ 00:58 :
Voor de rest ben je de zoveelste borg (respect voor Juno voor die vergelijking ) die voorbij gaat aan de ware structuur van atheisme als verschijnsel en levensfilosofie.
Not to mention dat het ronduit aanstootgevend is...
En dat noemt mij arrogant. Dat jij het zo verschrikkelijk nodig vind om de atheïstische leegte te gaan vullen door het aan één of andere levensfilosofie te koppelen moet je zelf weten, maar ga niet van mij verwachten dat ik deze interpretatie persé in mijn posts moet gaan opnemen. Voor mij betekent atheïsme heel gewoon: geen geloof in een god. Eigenlijk ben ik meer agnost, maar vermoed sterk dat er geen god bestaat.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:11
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
@Rimmer_Dall: Je bent dus van plan om tijdens de opvoeding van je kinderen, pakweg 15 jaar, te doen alsof je in god gelooft? Om dan daarna in een soort sinterklaasgesprek te vertellen dat je het zelf eigenlijk niet gelooft en dat ze zelf maar moeten bepalen of ze het geloven of niet?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:16
Twanos
Twanos is offline
[QUOTE]Rimmer_Dall schreef op 26-04-2005 @ 11:49 :
Citaat:
Dit is een veel voorkomende simplistische visie van atheïsten op Christelijke opvoedingen. Denk je nu werkelijk dat kinderen tegenwoordig wordt geleerd 'bang' te zijn voor god? Dat ze zullen 'branden in de hel' als ze iets verkeerds doen? Dan kan ik je bij deze een nieuwtje melden: tegenwoordig is god mild en vergevingsgezind. Niettemin weten Christenen dat god overal is, en dat als ze maar blijven zondigen ze er uiteindelijk alleen zichzelf mee hebben. En wil je serieus gaan beweren dat hedendaagse Christenen niet inzien dat iets slecht is en alleen maar in de bijbel opzoeken wat ze allemaal wel en niet kunnen maken?
Ik vind dit een hele vreemde beredenering. Christen zijn niet bang om gestraft te worden door god, maar ze "weten"wel dat als zullen blijven zondigen dat ze uiteindelijk zichzelf ermee hebben.

Wederom, waarom moet je geloven in een god om in te zien dat sommige dingen gewoon fout zijn. Is het niet veel beter om in te zien dat iets fout is omdat je andere mensen daarmee benadeeld, lastig valt of pijn doet. Dat je zogenaamd gewoon je burgerplicht hebt.
Trouwens: Je wordt ook gestraft als je "zondigt". Maar dan door je omgeving, de staat etc..
Ik snap nog steeds niet waarom hier een god in voor moet komen?

Citaat:
Het is in ieder geval eerder Christelijk dan atheïstisch. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het ALLEEN Christelijk is of dat het onverenigbaar met atheïsme is, zoals jij mij zo graag in de mond probeert te leggen. Atheïsten moeten maar slim genoeg zijn om deze eigenschap zelf te leren . Gelukkig is dit voor de meesten wel weggelegd.

het is al eerder gezegd: er zijn geen atheïstische waarden en normen.

En weer kan ik hier zeggen, waarom zou je zoiets niet kunnen leren zonder daarbij een (in mijn ogen fictieve) god te betrekken.

Citaat:
Hartstikke fijn dat jij er zo over denkt. Wel een tikkeltje naief helaas dat je er dus vanuit gaat dat dit dan ook voor alle atheïsten zou gelden.
Daar ga ik ook niet vanuit, dat is simpelweg mijn visie op het leven.
Ik denk trouwens ook niet dat alle mensen die christelijk zijn opgevoed zijn respect voor anderen etc hebben. Kijk alleen maar al naar al het sexuele misbruik binnen de kerk.

Citaat:
Dit is hetzelfde als zeggen aan iemand die ijs lekkerder dan taart vindt dat hij 'dus' taart heel smerig vind. Nergens uit mijn woorden is af te leiden wat jij hier zegt. Probeer dit soort vreemde conclusies in de toekomst te vermijden.
OK, maar dan draai ik het dus even om. Dat betekent dus dat jij denkt dat je je kinderen wel kunt opvoeden tot fatsoenlijke mensen zonder daarbij ze de leugen voor te houden dat er een god is?
Dan ben ik nu dus je hele punt kwijt waarom je je kinderen christelijk wilt opvoeden.

Citaat:
Nogmaals, ik zeg echt nergens dat deze waarden 'exclusief' christelijk zijn. Misschien drukte ik me een beetje provocerend overdreven uit. Een verschil is wel dat het Christendom onlosmakelijk met deze waarden is verbonden. Het gaat hier over opvoeden en ik geloof zelf dat als kinderen denken dat er een god bestaat die ze beloont als ze zich hieraan houden, het een stimulans voor ze kan zijn. Natuurlijk zullen goede ouders en weet ik veel wie allemaal nog meer ze daar ook in stimuleren, maar om redenen die ik hierboven al heb genoemd kan het denken dat god bestaat voor kinderen volgens mij niets dan goeds opleveren.
Ik denk dat je kinderen opvoeden in de illusie dat er een god is, ze beperkt in hun ontwikkeling, ze kunnen immers alles op een god afschuiven. (dit kan ik wel nader toelichten maar dan wordt deze post zo lang )

Citaat:
Laat me inderdaad maar vertellen wat ik hiermee bedoelde in mijn vorige post om alle misverstanden uit de weg te ruimen: god bestaat niet, je hebt alles zelf in de hand en in principe kun je doen en laten wat je wil. Je kan dus ook zondigen wat je wil, als je het maar slim genoeg aanpakt ben je aan niemand verantwoording schuldig, behalve jezelf. Je leeft maar één keer, dus probeer er zelf zo goed mogelijk van de profiteren want daarna ben je toch weg. Anderen komen op de tweede plaats. Zoals was opgemerkt bestaan er eigenlijk geen atheïstische waarden en juist dat maakt het zo gevaarlijk: jij kunt helemaal voor jezelf bepalen wat je als normen en waarden aanvaard zonder dat je je daar persé van anderen wat van hoeft aan te trekken. Ruw samengevat: geloven in een god maakt de mens meer een gemeenschapswezen, atheïsme meer een egocentrisch wezen. En kom nu niet aan met voorbeelden van hoeveel lieve en sociale atheïsten je wel niet kent, dat geloof ik best, maar ik blijf erbij dat een Christelijke opvoeding helpt deze normen en waarden eerder te omarmen.
dit is echt grote onzin.
Geloven in een god zorgt juist voor meer segregratie en hokjesvorming in de samenleving. De mensen die bij jouw geloof horen zijn goed, de anderen fout.
Bovendien maakt het voor religieuzen niet veel uit of het leven op aarde op een fijne manier voor iedereen verloopt of niet, na de dood ga je toch naar de hemel. (het meest schitterende voorbeeld hiervoor zijn wel de middeleeuwen).
Daarnaast begrijp ik absoluut niet waarom atheïsme leidt tot meer egocentrisme . Volgens mij zorgt dit juist voor een groter saamhorigheid etc, juist omdat mensen maar een keer leven, je krijgt maar een kans. Dus doe er wat goeds mee.
Oud 26-04-2005, 11:20
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 26-04-2005 @ 11:49 :
En dat noemt mij arrogant. Dat jij het zo verschrikkelijk nodig vind om de atheïstische leegte te gaan vullen door het aan één of andere levensfilosofie te koppelen moet je zelf weten, maar ga niet van mij verwachten dat ik deze interpretatie persé in mijn posts moet gaan opnemen. Voor mij betekent atheïsme heel gewoon: geen geloof in een god. Eigenlijk ben ik meer agnost, maar vermoed sterk dat er geen god bestaat.
Maar je noemt atheisme wel een leegte, en gaat vervolgens op een behoorlijk aanstootgevende manier vermelden hoe superieur de christelijke moraal wel niet zou zijn..

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je in het geheel geen agnost bent, of uberhaupt kritisch tegenover een doctrine.
Oud 26-04-2005, 11:23
Twanos
Twanos is offline
. Die post van net werd wel heel lang .
Oud 26-04-2005, 11:36
samoth
samoth is offline
Zijn dingen slecht omdat God het zegt, of zegt God dat dingen slecht zijn omdat ze slecht zijn.

Het eerste antwoord maakt de moraal net zo willekeurig als in het atheisme. God had net zo goed een muntje kunnen opgooien alvorens hij bepaalde dat doden slecht was. Het tweede antwoord betekent dat er onafhankelijk van Gods wil een maatstaf bestaat voor goed en kwaad. Deze kan een atheist zich natuurlijk ook wel eigen maken.

Dus bezwaren tegen het Atheisme gelden net zo hard voor religies.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 12:48
Milos
Milos is offline
Ik benzelf net zoals de topicstarter Atheist. Mijn vriend zijn ouders zijn katholiek, en mijn vriend zelf gelooft dat er ook wel "iets" is. Ikzelf zou mijn kinderen niet gelovig opvoeden want ik geloof zelf niet. Als mijn vriend ze het later wil bijbrengen is hij er voor mij vrij in. Zoalng ik maar niet mee hoef naar de kerk en dat soort dingen.
Oud 26-04-2005, 13:17
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Het begint wel erg lang te worden om elk citaat weer aan te halen. Bij deze een korte samenvatting:

@Bloedpropje: daar komt het wel op neer. Tegen de tijd dat ik tegen mijn kinderen vertel dat ik niet geloof hebben ze al lang een eigen mening (als het goed is) en zullen ze zich weinig meer van die van mij aantrekken. Zo'n grote impact zal het dus waarschijnlijk niet hebben. Laat me voor de duidelijkheid wel benadrukken dat ze ALTIJD van mij mogen beslissen wat ze wel of niet geloven.

@Twanos: jij schijnt nog steeds te denken dat ik beweer dat atheïsten niet kunnen opvoeden en dat Christelijke opvoeding de enige juiste weg is. Nogmaals: het is alleen een waardevolle toevoeging, niet meer en niet minder.

@T_ID: er is een verschil tussen welke moraal je beter vind en wat je gelooft. Moet ik persé in god geloven alleen omdat ik de Christelijke moraal beter vind, terwijl ik diep in mijn hart bijna zeker weet dat god gewoon niet bestaat? Dan zou ik tegen mezelf liegen. Je kan niet vrij kiezen wat je gelooft, dat is een resultaat van afwegingen.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 14:09
Verwijderd
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 26-04-2005 @ 14:17 :
@Twanos: jij schijnt nog steeds te denken dat ik beweer dat atheïsten niet kunnen opvoeden en dat Christelijke opvoeding de enige juiste weg is. Nogmaals: het is alleen een waardevolle toevoeging, niet meer en niet minder.
Wat is er precies waardevol aan de haat die het christendom predikt tegen andersdenkenden?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 15:43
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 26-04-2005 @ 14:17 :

ik zie absoluut niet waar die waardevolle toevoeging dan moet zitten als het (zoals je zelf ook zegt) ook mogelijk is om je kinderen fatsoen en besef van (jeej het bekende woord normen en waarden bij te brengen zonder daarbij die kinderen een illusie voor te houden.

Je zegt ook dat je kinderen wel hun eigen mening zullen vormen als ze ouder worden, dit hoeft zeker niet. doormiddel van de indoctrinatie (hun hele leven krijgen ze al te horen dat er een god is en dat het christendom goed is) zal het goed mogelijk zijn dat ze er van overtuigt zullen zijn dat er een god is.
Oud 26-04-2005, 18:03
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-04-2005 @ 15:09 :
Wat is er precies waardevol aan de haat die het christendom predikt tegen andersdenkenden?
Dit is weer een bekrompen visie op het huidige christendom. Alsof huidige Nederlandse kinderen dat nog leren van hun christelijke ouders. De nieuwe paus die verklaard meer toenadering te willen zoeken tot andere religies is hier een al een voorbeeld van. Met de paar christenen die nu nog echt zo zijn zoals jij zegt wil ik niets te maken hebben.

Citaat:
Twanos schreef op 26-04-2005 @ 16:43 :
ik zie absoluut niet waar die waardevolle toevoeging dan moet zitten als het (zoals je zelf ook zegt) ook mogelijk is om je kinderen fatsoen en besef van (jeej het bekende woord normen en waarden bij te brengen zonder daarbij die kinderen een illusie voor te houden.
Toch heb ik dit duidelijk gezegd.

Citaat:
Twanos schreef op 26-04-2005 @ 16:43 :
Je zegt ook dat je kinderen wel hun eigen mening zullen vormen als ze ouder worden, dit hoeft zeker niet. doormiddel van de indoctrinatie (hun hele leven krijgen ze al te horen dat er een god is en dat het christendom goed is) zal het goed mogelijk zijn dat ze er van overtuigt zullen zijn dat er een god is.
In de huidige maatschappij lijkt me dat erg sterk en mijn kinderen zullen dit zeker niet overkomen kan ik je verzekeren. Je moet er natuurlijk altijd voor oppassen dat je het niet te extreem laat zijn, maar als je al kijkt naar het aantal kinderen uit een Christelijk milieu dat tegenwoordig atheïst is zie je dat je daar nauwelijks zorgen om hoeft te maken.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 13:20
combatguy
combatguy is offline
Ik ben joods opgevoed en zo zullen mijn kinderen ook worden opgevoed!
Oud 28-04-2005, 17:40
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
combatguy schreef op 28-04-2005 @ 14:20 :
Ik ben joods opgevoed en zo zullen mijn kinderen ook worden opgevoed!
want ?
Oud 28-04-2005, 17:43
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 26-04-2005 @ 19:03 :
Dit is weer een bekrompen visie op het huidige christendom. Alsof huidige Nederlandse kinderen dat nog leren van hun christelijke ouders. De nieuwe paus die verklaard meer toenadering te willen zoeken tot andere religies is hier een al een voorbeeld van. Met de paar christenen die nu nog echt zo zijn zoals jij zegt wil ik niets te maken hebben.

Toch heb ik dit duidelijk gezegd.

In de huidige maatschappij lijkt me dat erg sterk en mijn kinderen zullen dit zeker niet overkomen kan ik je verzekeren. Je moet er natuurlijk altijd voor oppassen dat je het niet te extreem laat zijn, maar als je al kijkt naar het aantal kinderen uit een Christelijk milieu dat tegenwoordig atheïst is zie je dat je daar nauwelijks zorgen om hoeft te maken.
Er zijn maar erg weinig kinderen die nog echt christelijk zijn opgevoed. Zeggende, iedere zondag naar de kerk, bidden voor het eten. Communie doen. Etc etc..

Maar volgens mij is dat ook niet echt wat jij wilt doen. Jij wilt gewoon je kinderen opvoeden met het idee dat er een god is en dat er bepaalde regels zijn waar ze zich aan moeten houden. Dit is geen christelijke opvoeding als je het mij vraagt.

Kan zijn dat ik weer verkeerde conclusies trek, maar goed.
Oud 02-05-2005, 13:54
Verwijderd
Ben zelf christelijk opgevoed, beide ouders christelijk, ben op mijn 15de gedoopt en ik beschouw mezelf ook als een christen.
Ik zal mijn kinderen ook christelijk opvoeden.
Denk dat ik het wel anders zal doen dan mijn ouders aangezien ik een andere partner heb en een ander persoon ben dan mijn ouders zijn. Maar mijn opvoeding in het geloof zal wel de basis zijn voor de opvoeding van mijn kinderen, tenminste, als ik ze krijg...
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 17:36
Summerlover
Summerlover is offline
Hoe ik m'n kinderen eventueel zou gaan opvoeden hangt tuurlijk ook af van hoe je man erover denkt en wat zijn geloof zou zijn; Maar stel dat het alleen aan mij zou zijn om erover te beslissen zou ik het precies hetzelfde doen als m'n ouders hebben gedaan bij mij: Zij zijn zelf wel gelovig maar hebben het nóóit opgedwongen aan mij.

Zodra je een beetje weet wat de Kerk inhoud etc. gewoon zelf beslissen of je meegaat of niet en of je iets met je geloof wil doen of het gewoon wil laten voor wat 't is. Ik ben uiteindelijk niet zo gelovig als m'n ouders, ga nooit naar de kerk ofzo maar vind het wel belangrijk dat m'n kinderen een beetje weten wat het inhoud en iig weten waar ze over praten mochten ze beslissen of ze wel of niet bij een kerk zouden willen horen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten