Oud 03-07-2005, 14:22
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 03-07-2005 @ 15:18 :
De bijbel denkt daar anders over.
Precies de Bijbel denkt (de schrijvers ervan dus), de Bijbel geeft daar geen uitsluitsel over. Ze vinden God almachtig er staat niet, God is almachtig, alleen dat het hun zo lijkt. Maar goed, dat is een andere discussie.

In denk dus dat het goed mogelijk is dat God de duivel heeft gecreeërd voor het testen van de mensen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2005, 16:25
Topruler
Topruler is offline
Citaat:
RanC schreef op 03-07-2005 @ 14:55 :
Klopt. Maar het is simpelweg een feit dat God of Zijn Almachtigheid of de Vrije Wil niet klopt. Het ene sluit het andere uit.

En zolang er geen duidelijk antwoord op die discussie is, kan deze discussie ook niet gevoerd worden.
Het sluit elkaar zeker niet uit. Almachtigheid houd in dat niemand buiten jouw machtiger is. God heeft de mens een stukje van zijn bestuursrecht aan de mens gegeven toen Hij de mens de vrije wil gaf. Dat houd dus in dat God dat uit eigen vrije wil heeft gedaan. God word dus niet gedwongen door een macht buiten Hem, het was Zijn eigen keus. De mens heeft dus nu wel een stukje bestuursrecht waar God niet aankomt, maar de mens is daarmee niet machtiger dan dat God is. De vrije wil sluit de almacht van God dus niet uit. God heeft nog steeds het bestuursrecht in handen en word niet beperkt in Zijn macht door een andere macht, als Hij al beperkt zou worden dan is dat veelal door een eigen keuze van Hem. God vond dus dat stukje bestuursrecht in handen van de mensen meer waard dan de beperking die dat Hem zou opleggen, in Zijn ogen was dat dus ook geen beperking. God is natuurlijk nog steeds in staat dat terug te draaien. Hij heeft dus nog steeds alle sleutels in handen en niemand is in staat die sleutels af te pakken.

Topruler
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 17:12
haplo
haplo is offline
Citaat:
Topruler schreef op 03-07-2005 @ 13:49 :
Hij is verantwoordelijk voor Zijn, in vrijheid genomen keuzes, dus voor alles wat Hij gemaakt heeft. Alleen heeft God ervoor gekozen een vrije wil te scheppen en met die vrije wil komt er ook een eigen verantwoordelijkheid. Ik dacht dat ik dat wel duidelijk had gemaakt, lees me vorige posts maar.
Nee, dat heb je dus niet. Hij weet van te voren al wat gaat gebeuren en wil dus blijkbaar dat het zo verloopt als het nu verloopt. Zijn keuze, dus zijn verantwoordelijkheid.

Citaat:
Als er geen begrippen voor zijn blijft alleen het gevoel over, dat houd in dat je een gevoel hebt dat je ongelukkig of gelukkig bent. Maar goed ik zou hier nog wel verder op in kunnen gaan maar ik denk dat hier niks vanaf hangt dus dat doe ik niet.
Dat gevoel komt enkel voort uit het feit dat je beide begrippen kunt ervaren.

Citaat:
Daarvoor zouden we in discussie moeten gaan over wat alwetendheid inhoud. Ook daar zie ik het nut niet van in om dat daar niks vanaf hangt.
Prima.

Citaat:
Wil je nou gewoon niet lezen wat ik typ of begrijp je het echt niet? Bijzonder kromme redenatie: Dat als God machtiger dan alles, inclusief de natuurwetten is dat Hij dan ook alles kan. Zal een paar punten noemen:
1) God is goed en zonde is tegen Zijn karakter, dus God kan niet zondigen
2) God is perfect en God doet nooit iets zonder doel, God zal dus nooit iets nutteloos doen.
Dat er dingen zijn die Hem beperken in Zijn doen en laten betekent niet dat die machtiger zouden zijn dan Hem, dat is alleen in het geval van personen zo.
Maar goed we dwalen van het onderwerp af, want zoals je zelf misschien al had gemerkt, of niet, heeft dit niks meer te maken met God's almachtigheid. Die je hiermee ook niet in twijfel trekt. Macht is iets persoonlijks en kun je dus niet op dingen betrekken.
Macht kun je prima op dingen betrekken. Dit heeft dus alles met god's almachtigheid te maken en dus wordt deze in twijfel getrokken. Met jouw twee bovengenoemde punten heb je sowieso wel duidelijk gemaakt dat god niet almachtig is.

Citaat:
[Zie vorige punt.
Zo lust ik er nog wel een.

Citaat:
Hij is almachtig, maar je begrijpt het punt van de vrije wil nog steeds niet, lees dat dus nog maar eens na in mijn vorige posts.

Topruler
Ik denk dat ik dat punt beter begrijp dan jij.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten