Citaat:
Topruler schreef op 03-07-2005 @ 13:49 :
Hij is verantwoordelijk voor Zijn, in vrijheid genomen keuzes, dus voor alles wat Hij gemaakt heeft. Alleen heeft God ervoor gekozen een vrije wil te scheppen en met die vrije wil komt er ook een eigen verantwoordelijkheid. Ik dacht dat ik dat wel duidelijk had gemaakt, lees me vorige posts maar.
|
Nee, dat heb je dus niet. Hij weet van te voren al wat gaat gebeuren en wil dus blijkbaar dat het zo verloopt als het nu verloopt. Zijn keuze, dus zijn verantwoordelijkheid.
Citaat:
Als er geen begrippen voor zijn blijft alleen het gevoel over, dat houd in dat je een gevoel hebt dat je ongelukkig of gelukkig bent. Maar goed ik zou hier nog wel verder op in kunnen gaan maar ik denk dat hier niks vanaf hangt dus dat doe ik niet.
|
Dat gevoel komt enkel voort uit het feit dat je beide begrippen kunt ervaren.
Citaat:
Daarvoor zouden we in discussie moeten gaan over wat alwetendheid inhoud. Ook daar zie ik het nut niet van in om dat daar niks vanaf hangt.
|
Prima.
Citaat:
Wil je nou gewoon niet lezen wat ik typ of begrijp je het echt niet? Bijzonder kromme redenatie: Dat als God machtiger dan alles, inclusief de natuurwetten is dat Hij dan ook alles kan. Zal een paar punten noemen:
1) God is goed en zonde is tegen Zijn karakter, dus God kan niet zondigen
2) God is perfect en God doet nooit iets zonder doel, God zal dus nooit iets nutteloos doen.
Dat er dingen zijn die Hem beperken in Zijn doen en laten betekent niet dat die machtiger zouden zijn dan Hem, dat is alleen in het geval van personen zo.
Maar goed we dwalen van het onderwerp af, want zoals je zelf misschien al had gemerkt, of niet, heeft dit niks meer te maken met God's almachtigheid. Die je hiermee ook niet in twijfel trekt. Macht is iets persoonlijks en kun je dus niet op dingen betrekken.
|
Macht kun je prima op dingen betrekken. Dit heeft dus alles met god's almachtigheid te maken en dus wordt deze in twijfel getrokken. Met jouw twee bovengenoemde punten heb je sowieso wel duidelijk gemaakt dat god niet almachtig is.
Zo lust ik er nog wel een.
Citaat:
Hij is almachtig, maar je begrijpt het punt van de vrije wil nog steeds niet, lees dat dus nog maar eens na in mijn vorige posts.
Topruler
|
Ik denk dat ik dat punt beter begrijp dan jij.