Oud 09-08-2006, 21:51
Roos
Roos is offline
Ik heb -8, ben dus lang niet blind, maar ik zie wel verdomd wazig zonder bril of lenzen. Ik heb ooit een keer zonder lenzen naar huis moeten fietsen, dat was echt heel eng
En op het strand kon ik vroeger mijn ouders nooit meer terugvinden, als ik ging zwemmen zonder bril.
Verder is het goed te corrigeren met lenzen, dus heb ik er nooit last van.

En Suzy, over het feit dat mensen je helpen: ik denk dat weinig mensen precies weten hoe het is, om blind te zijn. Ze denken misschien dat je erg veel moeite hebt bij het oversteken, ofzo.
Ik heb ook een keer een blinde man aangesproken, die zat zo te kloten bij de metropoortjes (In Rotterdam moet je je strippenkaart in een gleuf doen, en dan door de poortjes naar binnen). Hij vond het fijn dat ik hem hielp.
Ik kan me ook wel voorstellen dat je er soms niet tegen kan, als het allemaal best zelf lukt

P.S. hoe doet jouw brailleregel de smileys?
Oud 10-08-2006, 10:12
Verwijderd
Citaat:
Estar schreef op 04-08-2006 @ 14:36 :
Dat is nieuw voor mij, ik dacht dat als je blind was je echt niks meer ziet dat alles zwart is( wat ook weer niet waar is omdat je nog wel kon zien of dag of nacht was ) Of slechtziend.

Vind je het niet eng om blind te zijn?
Als je volledig blind bent is het natuurlijk ook niet zo dat je 'alleen zwart ziet'. Vergelijk het met wat jij kunt zien achter je rug terwijl je naar voren kijkt, dat is gewoon 'niets' en dus ook niet 'zwart'.

Ik heb verder wel goede ogen zo lang ik maar mijn bril of lenzen draag (-6,25 en -6,75). Maar ik ben erg geïnteresseerd in oogheelkunde
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 10:43
Verwijderd
@ TS: Heb je op een aparte school gezeten? Waar heb je braille geleerd? Heb je vroeger ook nog gewoon leren lezen?

Ik heb afgelopen jaar een paar weken stage gelopen bij Visio Loo Erf in Apeldoorn. En het schijnt idd zo te zijn dat als mensen met een restvisus onder een bepaalde waarden zitten, ze het al blind noemen, terwijl ze toch nog een heel klein beetje kunnen waarnemen.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 18:14
dark princess
dark princess is offline
ik ben net terug van een vakantie waar 2 slechtziende mensen ook mee waren als deelnemers (jongerenreis), de één kan zich nog aardig redden, de ander heeft altijd begeiding nodig met lopen (ziet minder dan 15% met beide ogen). Ik weet niet of ze dan officieel blind is ofzo, ze loopt wel met zo'n blinde stok, als niemand haar kan helpen (hand geven bijvoorbeeld in het verkeer)...maar zij is ook actief op een forum (niet op dit forum) en ik weet niet precies hoe ze dat doet, want ze is ook heel slechthorend, ik denk ook met zo'n brailleding.

niet dat dit iets bijdraagt, want ze zit op een ander forum, maar toch...

het leukst aan haar is dat ze er constant grapjes over maakt en dat ze grappige dingen meemaakt en daar zelf ook wel de lol van in ziet. Ik vind het knap van blinde of 'bijna' blinde (weet niet hoe ik dat moet zeggen), hoe ze zich redden en ik kom steeds achter meer 'trucjes'. Dat van die brailleregel onder de laptop, had ik nog nooit van gehoord/gelezen.

@ TS Wat voor hond krijg je? en weet je al wanneer?
Het lijkt me ook ontzettend handig, dan ben je wat minder afhankelijk van mensen in je omgeving en toch veiliger op straat dan dat je alleen met je stok (sorry even de naam kwijt) loopt, lijkt mij in ieder geval.

Laatst gewijzigd op 10-08-2006 om 18:24.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 16:15
Sirenie
Sirenie is offline
Het is niet heel erg ontopic, maar ik vind het altijd zo moeilijk om te bepalen of ik blinde/slechtziende mensen te hulp moet schieten of niet. Dat geldt natuurlijk ook voor mensen met een andere beperking. Aan de ene kant wil ik die mensen niet betuttelen of voor het hoofd stoten, maar aan de andere kant wil ik wel hulpvaardig zijn. Hoe gaan jullie hier mee om?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 17:42
Verwijderd
Op de site van het Loo Erf staat veel nuttige informatie hierover. Van informatie over zien(problematiek) tot tips over de manier waarop je een blinde/ slechtziende kunt benaderen.

http://www.looerf.nl
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 17:51
Sirenie
Sirenie is offline
Wow! Dank!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 18:35
Merlijn_Avalon
Merlijn_Avalon is offline
Citaat:
nl2suzy schreef op 04-08-2006 @ 15:01 :
Nou er zijn genoeg jongeren die geen hond nemen omdat ze beperkt worden in hun doen en laten.. Zo'n hond moet natuurlijk ook spelen af en toe.. en uit natuurlijk En het moet je mar net liggen..

Maar ik denk dat ik veel minder tegen lantaarnpalen oploop etc ...

Want als je met taststok moet gaan lopen dan vervloek ik het welis datik bilnd ben.. Iedereen komt dan ineens naar je toegevlucht.. van kan ik je ergens mee helpen (bij lastige oversteekplaatsen.. etc).. En dan ben ik soms wel is niet zo heel ardig..
Tja... Denken van zoek_het_maar_uit is ook aso. Maar misschien wordt het irritant als er (te) overdreven gedaan wordt ?

Ik heb ook wel eens iemand naar de juiste trein gebracht die blind was, ik vind dat eigenlijk normaal. Zeker als het zo druk is als toen.

waarom maken ze trouwens niet een heel beeldscherm met van die pinnetjes, dan kunnen blinden en slechtzienden ook naar de plaatjes "kijken"

Laatst gewijzigd op 11-08-2006 om 18:37.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 20:14
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 04-08-2006 @ 14:53 :
Taststok, ik vroeg me altijd al af of die dingen nog een speciale naam hadden. En die hobbeltjes op de stoeptegels vind ik stiekem maar irritant, maar snap wel dat ze nuttig kunnen zijn. Geluidmakende stoplichten vind ik trouwens ook erg handig voor mezelf, hoef je niet zo op dat lichtje te letten

Wat hip dat je braille op een computer kunt lezen, dat wist ik niet En ik heb alleen een bril, niets bijzonders.

Vrijheid voor gaan? Blindegelijdenhonden zijn kei lief en hartstikke handig, dat weegt veel meer
Die hobbeltjes heb je ook wel op het station, volgens mij zijn die ook voor blinden.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2006, 21:07
nl2suzy
nl2suzy is offline
@ TS: Heb je op een aparte school gezeten? Waar heb je braille geleerd? Heb je vroeger ook nog gewoon leren lezen

Ik heb de basisscool op speciaal onderwijs gezeten.. Dat was op Sensis.. Toendertijd nog louis braille school in Grave (net voorbij nijmegen/wijchen..)

Ik kon vroeger wel wat gewoon lezen en schrijven..Maarnu kan ik nog net me handtekening zetten

En nu zit ik gewoon op normaal onderwijs..Laatste jaar van het voortgezet onderwijs..Maar ik moet zeggen dat het wel enige inspanning kost om alles wel te volgen hoor
Oud 21-09-2015, 15:01
DavidBEAM
DavidBEAM is offline
Hallo mensen,

Wat doet hij hier op dit topic? Dat zal ik je uitleggen:

Ik werk bij BEAM. Het online jongeren platform van de Evangelische Omroep. (check www.beam.nl)
Op dit moment zijn we bezig met een nieuw video format genaamd de BEAM NO-Likes show.
Op FaceBook zie je heel veel leuke dingen. Bijvoorbeeld: een nieuwe baan, een nieuw huisdier of een leuke vakantie foto van iemand.
In deze webserie belichten wij allerlei onderwerpen die eigenlijk helemaal 'geliked' worden.

Om met de deur in huis te vallen: Ik ben opzoek naar een blind of slechtziend persoon die het tof zou vinden om in een kort item te vertellen hoe hij/zij social media & sociale status toe past in zijn leven. Vaak denken mensen namelijk 'hoe kun je op social media zitten als je blind of slechtziend bent?'

Zou jij het leuk vinden om hier aan mee te werken of ken je iemand die dit wellicht wil?
Stuur dan een mailtje naar david.rusting@eo.nl.

Groeten David
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten