Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-08-2006, 10:14
nl2suzy
nl2suzy is offline
Misschien een rare vraag, maar zijn er hier mensen die eigenlijk zeer slechtziend of blind zijn?... En zoja waardoor komt dat? Ik weet niet of dit in het juiste onderwerp staat...
Oud 03-08-2006, 10:36
Shredder
Shredder is offline
Denk eens na...hoe moeten blinden mensen dit nou lezen en hier ook nog op antwoorden?
Oud 03-08-2006, 10:39
grandmommy
grandmommy is offline
Citaat:
Shredder schreef op 03-08-2006 @ 11:36 :
Denk eens na...hoe moeten blinden mensen dit nou lezen en hier ook nog op antwoorden?
ehhh ben jij nou zo dom of lijkt het maar zo? er zijn manieren voor slechtzienden om internet te gebruiken hoor.
Oud 03-08-2006, 10:39
nl2suzy
nl2suzy is offline
Ik gebruik zelf ook een braille leesregel.. dus....... blinden mensen kunnen dit gewoon lezen hoor.. wellis waar wat anders dan daat jij dat doet... maar toch

Hoe zouden die anders moeten werken die mensen?
Oud 03-08-2006, 10:40
Shredder
Shredder is offline
Citaat:
grandmommy schreef op 03-08-2006 @ 11:39 :
ehhh ben jij nou zo dom of lijkt het maar zo? er zijn manieren voor slechtzienden om internet te gebruiken hoor.
Kun jij geen nederlands of heb je stront in je ogen? Ik had het over blinden niet over slechtzienden.
Oud 03-08-2006, 10:41
Shredder
Shredder is offline
Citaat:
nl2suzy schreef op 03-08-2006 @ 11:39 :
Ik gebruik zelf ook een braille leesregel.. dus....... blinden mensen kunnen dit gewoon lezen hoor.. wellis waar wat anders dan daat jij dat doet... maar toch

Hoe kunnen blinde mensen dit dan allemaal lezen?
Oud 03-08-2006, 10:43
grandmommy
grandmommy is offline
Citaat:

nou shredder, voila.

overigens ken ik wel iemand die ook een brailleleesregel gebruikt maar die zit helaas niet op dit forum dus daar heeft de TS niet zoveel aan. ik weet dat ze weleens forumt maar ik weet niet welk forum.
Oud 03-08-2006, 10:44
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Shredder schreef op 03-08-2006 @ 11:40 :
Kun jij geen nederlands of heb je stront in je ogen? Ik had het over blinden niet over slechtzienden.
Zeg, als je iets niet snapt geeft dat niet, maar taalgebruik als 'heb je stront in je ogen' lijkt me onnodig he?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 10:44
nl2suzy
nl2suzy is offline
Nou ze hebben een braille leesregel onder hun computer staan..(onder het toetsenbord..) en via een speciaal programma zoals Jaws of Hal.. word de tekst die op jou scherm staat omgezet naar de leesregel.. Tevens kan je ook spraak gebruiken... Dus.. blinden kunnen met enige aanpassing ook gewoon computeren zoals msn'en internetten etc ..

De meeste blinden werken op school met een laptop!
Oud 03-08-2006, 11:06
Shredder
Shredder is offline
Citaat:
Bloem schreef op 03-08-2006 @ 11:44 :
Zeg, als je iets niet snapt geeft dat niet, maar taalgebruik als 'heb je stront in je ogen' lijkt me onnodig he?
Taalgebruik als 'ben jij nou zo dom ofzo" lijkt mij ook onnodig.

Sorry @ grandmommy voor mn impulsieve taalgebruik.
Oud 03-08-2006, 11:08
Shredder
Shredder is offline
Cool, ik wist niet dat blinden zo ook nog konden computeren e.d. Zo zien me maar weer dat de techniek bijna overal een oplossing voor heeft
Oud 03-08-2006, 11:11
nl2suzy
nl2suzy is offline
http://www.freedomscientific.nl/brailleleesregels.php daar staan mooie leesregels..

dan zie je een beetje hoe het eruitziet.. maar er is dus niemand op dit forum (tot nu toe dan..) die blind is
Oud 03-08-2006, 11:12
nati
nati is offline
Ik heb een ernstige aangeboren oogafwijking maar ik lees gewon en doe alles eigenlijk... omdat ik er zo mee geboren ben weet ik ook niet beter.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 11:13
nl2suzy
nl2suzy is offline
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel je nog kan zien....

Hoeveel kan je dus nog zien? Ooit laten nakijken bij sensis of bartimeus?
Oud 03-08-2006, 11:14
nati
nati is offline
Eén oog 15% en de andere iets van 75%, maar dat komt voornamelijk doordat mijn ogen niet samenwerken en ook niet (van nature) naar één punt kijken (daar heb ik een speciale bril voor).
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 11:15
nl2suzy
nl2suzy is offline
Dat ene oog is wel weinig.. maar met 75 procent mag je volgens mij nog wel auto leren rijden etc.. Weet het niet precies hoor.. maar ik ken we leen meisje wat met beide ogen samen ong 40procent ziet.. En die heeft pas der rijbewijs gehaald..

Maar je bent pas slechtziend na wat ik weet als je met beide ogen onder de 30 ziet ofzoiets..
Oud 03-08-2006, 11:17
nati
nati is offline
Oh geen idee verder, ik leef een normaal even en hang het nooit aan iemands neus, dit is de eerste keer dat ik het zo vertel.
Het is een privézaak verder, en ik kan normaal leven, dus ja..
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 11:22
nl2suzy
nl2suzy is offline
Het word lastiger om he tprive te houden als je uhm wel "beperkingen" tege komt in je leven natuurlijk...
Oud 03-08-2006, 11:56
nati
nati is offline
Citaat:
nl2suzy schreef op 03-08-2006 @ 12:22 :
Het word lastiger om he tprive te houden als je uhm wel "beperkingen" tege komt in je leven natuurlijk...
Er zijn dingen die ik niet zo goed kan, maar ja..
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 12:38
Verwijderd
Wanneer ben je ook weer 'officieel' blind? Is dat onder de 20% met beide ogen?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 12:47
DDM
DDM is offline
Bij een visus van 0,05 ben je bijna blind. En helemaal blind ben je als je geen lichtperceptie meer hebt. Maar er is niet 1 vaste waarde in de wereld. Dit verschilt per regio.
Oud 03-08-2006, 13:48
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
DDM schreef op 03-08-2006 @ 20:47 :
Bij een visus van 0,05 ben je bijna blind. En helemaal blind ben je als je geen lichtperceptie meer hebt. Maar er is niet 1 vaste waarde in de wereld. Dit verschilt per regio.
hm.. ik zie nog 5 tot 10 procent...
gelukkig zie ik met bril gewoon 100 procent..

dus ja ik ben wel redelijk slechtziend, maar ik kan alles met 1 kleine aanpassing..
Oud 03-08-2006, 14:04
nl2suzy
nl2suzy is offline
mijn visus is 0,03

maar ik vind dat ik er nog best wat mee kan (als ik goed geslapen heb lol!)
Oud 03-08-2006, 21:28
Vip3r
Vip3r is offline
Zijn die brailleregels bReEzAh-TaAl compatible?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 21:59
Verwijderd
Ik neem aan van wel, je kunt toch gewoon onderscheid in hoofd- en kleine letters maken?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 22:22
sinterklaas44
sinterklaas44 is offline
mag ik vragen wat je hebt.. ik kan heb zelf ook slechte ogen maar dat heeft weer ergens anders mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 11:09
nl2suzy
nl2suzy is offline
Ik heb net vlies loslating en nystagmus...

je kan er ook wel iets over vinden op mijn website

www.suzanne-kok.nl

en braille leesregels zijn wel hoofdletter gevoelig ja ..
Oud 04-08-2006, 11:12
nl2suzy
nl2suzy is offline
Citaat:
sinterklaas44 schreef op 03-08-2006 @ 23:22 :
mag ik vragen wat je hebt.. ik kan heb zelf ook slechte ogen maar dat heeft weer ergens anders mee te maken.
Waardoro komt het bij jou dan en hoeveel zie je nog?
Oud 04-08-2006, 11:14
sinterklaas44
sinterklaas44 is offline
ja ik heb lensluxatie(loslaten van de lens) simpel gezegd de lens zit niet meer voor het oog. Maar ik heb 'gewoon' lenzen, plus een leesbril.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 12:43
nati
nati is offline
Ik heb dat ook, nystagmus (ik kan die naam nooit onthouden), heel vervelend, ik kon vroeger nooit iemand aankijken (ik kón het gewon niet) en het is nog steeds erg moeilijk. Op foto's zit het er vaak niet leuk uit. En als ik iets lees of ergens naar kijk trilt het vaak...
Maar wel leuk om wat anderen tegen te komen hier..
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 12:46
nl2suzy
nl2suzy is offline
hehe met nystagmus opzich kan je nog wel aardig zien, tenzij je er wat bijkrijgt.. dan is het einde vaak wel zoek..

en ik ben er wel een heel eind aangewend.. ik doe toch alles in braille dus je mist niet zoveel
Oud 04-08-2006, 12:53
nati
nati is offline
Maar mijn ogen hebben ook zoiets dat ze in plaats van heel hard samenwerken, ze heel hard tegen elkaar werken. Mijn linkeroog is erg slecht, de rechter is oké, maar ik zou wel willen dat ik gewone ogen had.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 13:12
nl2suzy
nl2suzy is offline
Hmm ik zie met rechts niets en met links dus 0,03.. dus das ook bijna niets, maar toen ik ngo wel wat met rechts zag was ie een soort van "inslaap"..
Oud 04-08-2006, 13:16
Estar
Estar is offline
Citaat:

Als je blind bent, kun je helemaal niks zien.

Laatst gewijzigd op 04-08-2006 om 13:19.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 13:21
DDM
DDM is offline
Citaat:
Estar schreef op 04-08-2006 @ 14:16 :
Als je blind bent, kun je helemaal niks zien, muts
Ehhhhh als je ergens geen verstand van hebt dan moet je helemaal je mond houden. Je moet goed lezen!!!!!! Ze heeft het over braille. En om nou meteen muts te roepen is een beetje overdreven.
Oud 04-08-2006, 13:22
DDM
DDM is offline
Haha snel dat woordje muts weghalen he!!!!
Oud 04-08-2006, 13:25
Estar
Estar is offline
Citaat:
DDM schreef op 04-08-2006 @ 14:22 :
Haha snel dat woordje muts weghalen he!!!!
Lezen, dat had ik al voordat je wat had gezegd Ik had de helft niet gelezen en zag daarna pas haar reactie dat ze zelf slecht ziet, dat veranderde voor mij wel de zaak
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 13:26
nl2suzy
nl2suzy is offline
uhm ik ben nagenoeg blind

ik kan geen mensen herkennen... etc..

ik kan hoogstens als een iemand dichtbij me is een schim zien.. maar geen kleuren etc.. ruilen?
Oud 04-08-2006, 13:28
Estar
Estar is offline
Citaat:
nl2suzy schreef op 04-08-2006 @ 14:26 :
uhm ik ben nagenoeg blind

ik kan geen mensen herkennen... etc..

ik kan hoogstens als een iemand dichtbij me is een schim zien.. maar geen kleuren etc.. ruilen?
Mijn excusses ik heb selectief gelezen.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 13:29
nl2suzy
nl2suzy is offline
Maakt niet uit.. en af en toe ben ik ook wel een muts hoor haha!

Maar als je het hele topic leest ben je ook officieel "blind" als je onder de 0,05 ziet.. tenminste ze noemen dat uhmm... (diep gravend naar het woordje..)... voor de statistieken iig
Oud 04-08-2006, 13:36
Estar
Estar is offline
Citaat:
nl2suzy schreef op 04-08-2006 @ 14:29 :
Maakt niet uit.. en af en toe ben ik ook wel een muts hoor haha!

Maar als je het hele topic leest ben je ook officieel "blind" als je onder de 0,05 ziet.. tenminste ze noemen dat uhmm... (diep gravend naar het woordje..)... voor de statistieken iig
Dat is nieuw voor mij, ik dacht dat als je blind was je echt niks meer ziet dat alles zwart is( wat ook weer niet waar is omdat je nog wel kon zien of dag of nacht was ) Of slechtziend.

Vind je het niet eng om blind te zijn?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 13:38
DDM
DDM is offline
Het is eigenlijk heel simpel. Als je tussen de 0 en 0,05 (5%) zit ben je bijna blind. Pas als je helemaal geen lichtperceptie heeft dan ben je blind.
Oud 04-08-2006, 13:41
Lotte
Lotte is offline
Ik heb geen grote afwijking maar ik draag mijn bril nooit omdat ik dat niet lekker vind zitten en daardoor kan ik veraf haast niks lezen, wat nogal eens rare situaties oplevert In een ver verleden kon ik met mijn ene oog maar 5% zien. Ik vind blind (moeilijk ziend) zijn wel zijn charme hebben, ik word helemaal gek als ik mn bril op heb.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 13:41
nl2suzy
nl2suzy is offline
hmm ja en dan wetje nie tof je zwart ziet.... ik vraag het me soms wel is af met me rechter oog of het nou zwart is LOL

maar ik zal over een tijdje vast die 0,03 verliezen..en k loop nu toch al met taststok..

maar het belangrijkste is.. wat je zelf van je leven maakt.. er zijn ook blinden die de buitenwereld maar eng vinden..

En ik ben wel gezegend met een redelijk goed orientatie vermogen..
Oud 04-08-2006, 13:43
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
nl2suzy schreef op 04-08-2006 @ 14:41 :
hmm ja en dan wetje nie tof je zwart ziet.... ik vraag het me soms wel is af met me rechter oog of het nou zwart is LOL

maar ik zal over een tijdje vast die 0,03 verliezen..en k loop nu toch al met taststok..

maar het belangrijkste is.. wat je zelf van je leven maakt.. er zijn ook blinden die de buitenwereld maar eng vinden..

En ik ben wel gezegend met een redelijk goed orientatie vermogen..
Heb je ook een blindegeleidehond?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 13:47
nl2suzy
nl2suzy is offline
Ik sta op de wachtlijst ...

En die wachtlijst tijd is bijna voorbij
*dolgelukkig*

want dan heb je zoveeeeeel meer vrijheid, tenminste dat lijkt zo want je laat erook wat vrjiheid voo rgaan natuurlijk
Oud 04-08-2006, 13:53
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Taststok, ik vroeg me altijd al af of die dingen nog een speciale naam hadden. En die hobbeltjes op de stoeptegels vind ik stiekem maar irritant, maar snap wel dat ze nuttig kunnen zijn. Geluidmakende stoplichten vind ik trouwens ook erg handig voor mezelf, hoef je niet zo op dat lichtje te letten

Wat hip dat je braille op een computer kunt lezen, dat wist ik niet En ik heb alleen een bril, niets bijzonders.

Vrijheid voor gaan? Blindegelijdenhonden zijn kei lief en hartstikke handig, dat weegt veel meer

Laatst gewijzigd op 04-08-2006 om 13:56.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 14:01
nl2suzy
nl2suzy is offline
Nou er zijn genoeg jongeren die geen hond nemen omdat ze beperkt worden in hun doen en laten.. Zo'n hond moet natuurlijk ook spelen af en toe.. en uit natuurlijk En het moet je mar net liggen..

Maar ik denk dat ik veel minder tegen lantaarnpalen oploop etc ...

Want als je met taststok moet gaan lopen dan vervloek ik het welis datik bilnd ben.. Iedereen komt dan ineens naar je toegevlucht.. van kan ik je ergens mee helpen (bij lastige oversteekplaatsen.. etc).. En dan ben ik soms wel is niet zo heel ardig..
Oud 09-08-2006, 20:18
LittleLucille
LittleLucille is offline
ik heb -6.00 en -6.25 in mijn bril, weet niet hoeveel dat in procenten is, maar slechtziend is misschien een groot woord voor deze sterkte, zonder bril of lenzen ben ik wel een gevaar op de weg.

In sommige zwembaden heb je dus afstapjes die niet gemarkeerd zijn, met andere kleuren tegels of zo, dan moet iemand me dus echt zeggen hier is een stoepje/afstapje etc, anders val ik. Verder kan ik me altijd goed helpen met bril en lenzen.
Oud 09-08-2006, 20:36
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Ik heb een oom die blind is (sinds zijn 20ste oid dergelijks, daarvoor slecht zient). Hij werkt zelfs heel veel met de computer. Zijn computer thuis "praat". Die zegt precies waar de muis op staat ("start") en wat er verder op het scherm staan kan je voorlezen. "blind" leren typen heeft hij al geleerd toen hij nog kon zien. Hij werkt ook gewoon, al heeft hij wel een leeshulp (voor binnenkomende analoge post).
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten