Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Gedachten kunnen ook prettig zijn maar het gaat met name om gedachten die je een idee geven dat je schuldig,ontevreden,jaloers,ontoereikend,hebberig, gekwetst enz enz bent,dat zijn alemaal ego gerichte gedachten en geeft je het idee dat iedereen afgescheiden is van elkaar. |
![]() |
||
Citaat:
Kon ik maar even in je lichaam kruipen om een vergelijkend warenonderzoek te doen naar onze vrede en vreugde in het leven (:
||
Citaat:
wtf, we hebben het over "met iemand praten", en blijkbaar luister ik verkeerd, want als ik naar iemand luister, kom ik niet in contact met het hogere. Luister: als ik met iemand praat, dan luister ik naar DIE PERSOON, dat is namelijk het hele idee van praten. als ik met het hogere in contact kom, terwijl ik eigenlijk naar de leraar had moeten luisteren, reken maar dat ik dan strafwerk heb. Hoe mooi het ook is, je ware ik ontdekken en iets hogers contacteren, het ijkt wel alsof je stopt met leven. waarom vind je het nodig iets anders te zijn? waarom kun jij zelf de tekortkomingen van de mens niet ACCEPTEREN. waarom vind je het uberhaubt een tekortkoming als iemand denkt, verwerkt, of leert van zijn omgeving. met vallen op een steen precies hetzelfde. Pijn krijgen we omdat er iets misgaat met ons lichaam. natuurlijk moet je accepteren dat je gevallen bent, je kunt niet anders. het is echter belachelijk om daarna zonder er wat mee te doen verder te gaan. je lichaam heeft problemen, daar moet je wat aan doen. in ieder geval moet je er over denken om tot de conclusie te komen dat je beter moet uitkijken. het spijt me, denken is een van de basisprincipes van ons LEVEN, en van ons ZIJN, want zo zijn mensen. je kunt aan dit soort basisuitgangen geen waarde gaan hechten, je kunt er niet onderuit proberen te komen. als je ze niet had, was je wat anders. je ervaart het zeg je. dat bedoel ik niet. ik BEN er ook, dat ervaar ik. maar jij hebt het ovcer DE manier van ZIJN. het is mooi om te zeggen, maar kun je ook uitleggen waar je het over hebt? waarom zou de ene manier van bestaan uberhaubt beter zijn dan de andere?
||
Citaat:
het is geen kwestie van het verleden oprakelen, en de toekomst wordt zeker een ander. NU kun je je verleden niet veranderen, maar DALIJK IS je verleden a veranderd. Toekomst IS niks, het veranderd in NU, en dan is het nog steeds niks. pas als het verleden is, dan is het wie je bent. ow, je gaat er vanuit dat je niet nutteloos kan zijn. tss, je hebt het over accepteren, maar je zou het niet eens kunnen accepteren dat je voor de rest van het heelal NIETS betekend, net als de rest van het heelal.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Denk niet te veel na, leef gewoon..
||
Citaat:
ik denk dat denken niet nutteloos is, ik denk dat je niet een waarde kunt toekennen aan denken, je kunt het niet nutteloos noemen, nietr leuk, niet lachwekkend, je kunt het eenvoudig niet beoordelen. waarom niet? omdat het is wat je bent. We zijn "iets" dat denkt, en soms denken we gecontroleerd (functioneel?) en soms geemotioneerd(nutteloos?). Want dat is waar Ranonkel toe oproept: accepteer, zet je woede over boord, doe niet zo ondoordacht. Dat is belachelijk. er wordt hier gevraagd om je emoties te vernietigen, maar die emoties zijn eenvoudigweg een deel van ons, een groot deel. Als woede nutteloos is, is liefde net zo nutteloos, en je denkt er minstens zo verblind door. ik wil niemand die de behoefte heeft te stoppen met nutteloos denken tegenhouden hoor, begrijp me niet verkeerd. maar als ze zichzelf op zo'n belachelijke manier willen verminken, dan hoop ik dat ze maar vooral slagen.
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je zorgen maken over de toekomst kan alleen maar omdat je er over denkt in het nu. Is dat zinvol? Voegt het iets toe aan je leven? misschien een boel nutteloze stress en verdriet en zorgen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Natuurlijk BEN jij net zoals alles IS. Maar wie ben jij dan? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het ZIJN van je kan door niets veranderen,het IS er altijd onder welke omstandigheid dan ook en het is je ware 'ik'. Laatst gewijzigd op 29-04-2004 om 11:41. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Vorig jaar een idiote monnik dit jaar geen verandering |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En volgend jaar ook geen verandering en over 10 jaar ook geen verandering want het WARE ZIJN van de monnik heeft niets te maken met idioot of monnik 'zijn'. Laatst gewijzigd op 29-04-2004 om 13:27. |
![]() |
||
Citaat:
een wereld zonder lijden, betekend een wereld zonder variatie. leven is variatie -> geen lijden = niet leven. wie ben ik? volgens de een een deeltje van een geheel, volgens de ander een verdorven ziel die naar de hel moet. Ik persoonlijk vind dat ik een mens ben, ik leef, en dat doe ik hier. ik accepteer de manier waarop ik ben, en probeer mijn wezen niet te veranderen. mijn leven kan ik veranderen, mijn "geest/ziel/mening/gedachtenpatroon" kan ik veranderen, maar wat ik ben: mens, denkend, emotioneel, breekbaar. DAT kan ik niet veranderen. er zijn natuurlijk momenten waarop ik alleen maar waarneem. maar is dat een voordeel? je gedachten teveel op een ding focussen is niet goed. het contact met iets hogers mag dan prachtig zijn, je leeft nog steeds hier, en met je gedachten op EEN ding, verlies je je wereld uit het oog. want je leeft HIER. ik vraag me echt af wat daar zo erg aan is je kunt je zijn niet veranderen, maar je zijn is toch zeker steeds verschillend? trouwens, wat ik vind he. jij stelt dat we allemaal uit een geheel komen zeg maar. Jij, ik, iedereen, alle mensen, we vormen een geheel. ECHTER, niemand WEET het. ik weet het niet, veel mensen weten het niet en weet je, als iemand niet WEET dat hij deel uit maakt van een geheel, dan MAAKT hij geen deel uit van het geheel. en waarom leven wij op deze manier, als we iets anders zijn? is dat een boze truc van de een of andere badguy? of is het gewoon zo. als het gewoon zo is, ga dan eens na of er misschien niet een reden voor is. want op de manier van de blinde, lijdende, emotionele mensen leven we. op jouw verlichte, niet lijdende, emotieloze manier leven we NIET. wat jij wil is stoppen met leven, uit ontkenning van onze "mindere punten"
||
Citaat:
@Mu: Een monnik kan tegenwoordig electronische maskers dragen.
||
Citaat:
![]() ![]()
|||||
![]() |
Citaat:
De mens heeft zoveel macht, namelijk, te geloven in het stoppen van het lijden en het lijden te stoppen, te geloven in eenheid en eenheid te scheppen. Even een quote van Mu Het gaat ook niet over ''de ongemakken'' van het leven ,het gaat mij om lijden wat ontstaat als mensen elkaar iets aandoen uit haat,wraak.Het vermoorden van iemand,oorlogen.Dit kan niet meer bestaan als de mens volkomen bewust is. Je gaat jezelf toch niet vermoorden,of neerslaan?? Er is lijden door de krankzinnigheid(lees onbewust ZIJN ) van de mens. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 01-05-2004 om 08:09. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mag ik jou aanraden om ''De kracht van het nu'' van Eckhart Tolle te lezen? Dan ga ik op zoek naar Brave new world.. ![]() Laatst gewijzigd op 30-04-2004 om 21:37. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik heb wel eens ergens een verhaaltje gelezen wat misschien wat meer kan duidelijk maken. Ik weet niet meer helemaal hoe het nou precies ging maar het ging over een paardenhouder. Hieronder zal ik het verhaal in m'n eigen woorden samenvatten ...Zijn allermooiste paard was namelijk verdwenen. Hij was misschien wel boos of verdrietig maar accepteerde de situatie en volgens mij had hij hem ook niet gezocht. Vervolgens kwam er een roversbende die z'n paarden mee nam. Een aantal dagen later was zijn mooiste paard weer terecht. Weer een aantal dagen later brak hij zijn been. Weer accepteerde hij gewoon de situatie en trok er verder ook geen conclusies uit. Een aantal dagen later was er een oproep om te gaan vechten in het leger... En zo gebeuren er nog wel meer dingen. In dit verhaal schakelt de paardenhouder niet zijn denken uit maar accepteert hij wel de situatie. De dorpelingen in het verhaal denken dat hij een groot en wijs man is en alles van tevoren ziet. Maar eigenlijk accepteert hij alleen maar. "Het grotere geheel" laat ik in deze post verder buiten beschouwing. Laatst gewijzigd op 02-05-2004 om 12:40. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je hebt in je menselijke verschijningsvorm met polariteiten te maken omdat je als mens niet volledig bent.Je bent man of vrouw. Je ZIJN is wel volledig,compleet ;een eenheid en daar is geen sprake meer van polariteit. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als je je emoties zou moeten onderdrukken,word je een hoge drukpan. De emoties stapelen zich en dat zal je geen gevoel van vrede geven. . Laatst gewijzigd op 03-05-2004 om 07:17. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Natuurlijk is het een proces van inzicht,maar er zijn wel oefeningen voor om ''de waarnemer en het waargenomene'' te zien als 2 verschillende dingen. Observeer je gedachten maar eens.. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hij had ook de verdwijning kunnen merken en reageren met agressie of boosheid op degene die het hek verkeerd had dichtgedaan of degene die het paard misschien wel heeft gestolen. Allemaal reacties vanuit het denken. Probeer maar eens heel gericht en met alle aandacht naar iets te kijken,er zijn geen gedachten. Vaak is onze aandacht maar half en geven onze gedachten commentaar. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Veel mensen denken dat ze bewust zijn van hun gedachten.Als je je gedachten zou kunnen beheersen(dus bewust bent),zou het voor jou makkelijk zijn om geen gedachten toe te laten. Er zou plaats zijn voor stilte,luister eens naar de stilte. Een geluid zou niet mogelijk zijn zonder stilte,als je naar iemand luistert(met aandacht en zonder commentaar van je denken) kun je stilte horen tussen 2 woorden of zinnen. In de stilte kun je je ware ZIJN ervaren. In die stilte is er ruimte voor het diepe weten,wijsheid. Als je je gedachten gaat analyseren ,ben je met denken bezig. Het verstand is een krachtig instrument maar is ook heel beperkend wanneer het je leven helemaal gaat beheersen,wanner je niet beseft dat het maar een klein aspect is van het bewustzijn dat je bent. Word eens stil van binnen,heel stil en vol aandacht,zoals een kat die voor het muizehol zit te wachten en pak je eerste gedachten. Kijk eens wat er gebeurt. Aandachtig,alert zijn heeft niets met denken te maken.Het is totaal aanwezig zijn. Kijk eens naar een boom of dier,de boom IS en geeft zich over aan het leven,ervaar de stilte in deze boom. Een dier maakt zich geen zorgen over morgen of gisteren,het leeft volledig in het NU,het IS. |
![]() |
||
Citaat:
Ik wou even zeggen dat een leuke oefening is in dit verband om eens op je volgende gedachte te wachten. Heel gek maar die schijnt dan niet te komen. Probeer maar eens. |
![]() |
||
Citaat:
Als ik dit typ denk ik toch ook alleen hetgeen ik typ, een gedachte over buiten zitten en naar een boom kijken daargelaten. "Word eens stil van binnen" zeg je altijd, wat bedoel je dan met de drukte ? Normaal als ik buiten ga zitten en ik staar ergens heen, ben ik ook stil van binnen. Je raadt dus aan om dan van te voren te zeggen dat ik ga letten op mijn eerste gedachte ? Dat is dus zoiets als voor het slapen gaan zeggen "laat me onthouden wat ik droom" of iets ? Maar goed, ik zal eens wat gaan rommelen ![]() En tja, dat een dier vaak meer instinctief te werk gaat lijkt me vrij duidelijk.
|||
![]() |
Citaat:
Het valt niet mee om dit precies uit te leggen en te verwoorden,dat klopt. Citaat:
Kijk eens met al je aandacht naar die boom,totaal alert,pak een blad vast en bekijk het. Ervaar je de stilte van de boom? Ervaar je dat er geen gedachten zijn?misschien maar heel kort maar dat maakt niet uit. Het dier heeft een bepaalde intuitie omdat het altijd in het NU leeft ,kan het er gebruik van maken. Wij hebben ook een intuitie maar maken er geen contact mee omdat het denken ons beheerst.Wij willen liever alles beredeneren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dagelijkse beslommeringen horen bij je levensituatie,ze ontstaan in het NU en dan doe je gewoon wat je moet doen...de afwas,huiswerk,enz .Als je dat werk met aandacht doet,is er geen plaats meer voor je verstand dat in opstand komt tegen dat stomme klusje. De weerstand tegen iets kan alleen maar komen vanuit het verstand (ego)Door de aandacht ben je zonder gedachten;raak je steeds meer in de stilte,de leegte ,je ware zijn. Alles wat gemanifesteerd is,kan er alleen maar zijn omdat er leegte is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ja, voor veel mensen is het een totaal andere manier van benaderen,geen wonder want we indetificeren ons al zo lang met ons verstand. Maar je kan klein beginnen en het werkt !! |
![]() |
||
Citaat:
|
Ik durf het zelfs nog anders te zeggen. Volgens mij ontstaat lijden niet uit denken, niet alleen uit denken in ieder geval. Lijden is het gebrek aan genietingen. Daarom, als wij ons willen ontdoen van lijden moeten wij zorgen om op een juiste manier genietingen te ontvangen.
Emoties zijn zinloos, als het zou kunnen zou ik nu al mijn emoties wegdoen. Jullie redeneren allemaal (de meeste dan) vanuit de ratio. Men is vergeten hoe te redeneren vanuit het hart, want dat zou een hele andere discussie op gang brengen, namelijk geen discussie. Ons verstand is gevaarlijk. Ons verstand zorgt ervoor dat wij alleen beslissingen kunnen nemen die ons een zeker voordeel verschaffen. Daarom leidt denken tot lijden. Want ons voordeel gaat altijd ten koste van een ander. Als wij zouden genieten zonder een ander schade te berokkenen, zou er niets aan de hand zijn. Als ik zou kunnen zou ik er voor kiezen om op gevoel te leven. Bovendien vind ik het zoeken naar stilte in jezelf gevaarlijk. Wij moeten niet wensen om niets te voelen, wij moeten zo veel mogelijk en zo verfijnd mogelijk wensen, zo zelfs, dat wij wensen om zelfs de Schepper te ervaren. Het gevoel van leegte geeft namelijk ook een soort van vrede en geluk, maar wel het tegenovergestelde van zoals het zou kunnen zijn. EDIT: Was ik vergeten nog te zeggen: Wat wij waren, ZIJN wij NU. Daarom is het nutteloos om over vroeger na te denken, want vroeger IS niet meer. Wij hebben ook niet het vermogen om de toekomst in te kijken, dus waarom zouden wij ons daar zo druk over maken? Wij waren ooit een, dat denk ik ook, en de reden dat wij het niet weten, is omdat dat zo moest. Als wij op de een of andere manier nog konden beseffen dat de mensheid ooit een eenheid was dan zouden wij nooit dit laagste punt, waar wij nu ZIJN, hebben bereikt.
Laatst gewijzigd op 11-05-2004 om 08:16. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
We zitten nu inderdaad op een laag punt,een zwaar dieptepunt waarin mensen krankzinnig lijken. Bewust ZIJN of je natuurlijke staat(zoals Shoarmaschaap zo mooi beschrijft) kan alleen het tij keren. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Schooltijd verspild, weet niet meer wat ik verder moet MightyMouse125 | 1 | 21-01-2015 06:45 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Boeddhisme ninie | 160 | 27-05-2007 19:25 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Lijden Negrotiator | 19 | 18-12-2003 11:09 | |
Psychologie |
Niet meer naar school willen, voel me gevangen en depressief Lil'Girl | 3 | 04-11-2003 14:57 | |
Liefde & Relatie |
Ik kan het echt niet meer aan... Heeft er iemand aub raad... Tinkelfeetje | 18 | 07-05-2003 16:12 | |
Psychologie |
Ik weet het niet meer! )Vampje( | 9 | 07-05-2002 15:02 |