Oud 22-10-2004, 11:54
underthabridge
underthabridge is offline
Weglopen is sowieso altijd een kutidee, je problemen uit de weg gaan is niet nodig. Laat ze gewoon maar weten wat je er van denkt.
Verbaas me toch iedere keer weer over wat voor ouders sommige kinderen hebben.. Wat ze daar allemaal wel niet voor moeten pikken, heb ik wel respect voor dat je het volhoudt, want als mijn ouders zo zouden zeuren. Oeh... dan konden ze het mooi vergeten en daarbij ook meteen de (door jouw ouders verfoeide) zesjes, maar laat staan de zevens en achten die ik nu haal in 6 gym.
Vertel ze maar dat een 7.5 gewoon een heel goed cijfer is en dat als ze zo doorgaan, je het inderdaad zelf wel doet. Je studie betalen en uit huis wonen. Dat is namelijk best mogelijk.
En ik denk dat jij met alle liefde het huis uit bent als je gaat studeren, want anders krijg je straks ook nog gezeik over je studie-inzet op de uni.
Ze kunnen jou toch niet dwingen, want tegen de tijd dat je echt gaat studeren e.d. ben je al bijna 18, dan is het nog maar heel even en dan hebben ze sowieso niets te zeggen.
Bovendien.... waarom ben jij in godsnaam al zo ontzettend bezig met je studie je moet potdorie nog 3 jaar. Maak een beetje lol, doe gewoon wat je nu moet doen, blijf 7-ens en 8-en halen, maar ga niet inzitten over dingen die pas na je eindexamen (!) echt van belang worden.
Dus ik zou me gewoon in alle stilte oriënteren op wat je leuk lijkt en uiteindelijk moet jij je toch inschrijven en niet je ouders. (btw. Je mentrix kan je vrij weinig maken, als jij gewoon een goede leerling bent: goede cijfers, goed gedrag, zal ze je alleen maar ondersteunen. Als je het tenminste een beetje handig aanpakt)
Oud 22-10-2004, 12:32
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
underthabridge schreef op 22-10-2004 @ 12:54 :
Bovendien.... waarom ben jij in godsnaam al zo ontzettend bezig met je studie je moet potdorie nog 3 jaar. Maak een beetje lol, doe gewoon wat je nu moet doen, blijf 7-ens en 8-en halen, maar ga niet inzitten over dingen die pas na je eindexamen (!) echt van belang worden.
Uh nou, zo bezig ben ik er nou ook niet mee. Heb kinderen in m'n klas die de studie al weten en bezig zijn naar welke uni ze willen.
Je hebt wel gelijk, maar m'n ouders beginnen daar nu al over, zij zeggen dat ik er nu al mee bezig moet zijn, daarom moet ik zoveel dingen 'bedenken' om terug zeggen.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 13:33
underthabridge
underthabridge is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 22-10-2004 @ 13:32 :
Uh nou, zo bezig ben ik er nou ook niet mee. Heb kinderen in m'n klas die de studie al weten en bezig zijn naar welke uni ze willen.
Je hebt wel gelijk, maar m'n ouders beginnen daar nu al over, zij zeggen dat ik er nu al mee bezig moet zijn, daarom moet ik zoveel dingen 'bedenken' om terug zeggen.
Zeg ze maar gauw dat jij dat helemaal niet MOET, want dat bepaal jij nog altijd wel.
Verder moet je ze ook snel duidelijk maken dat je er voorlopig nog niet over in gaat zitten, maar dat zodra de tijd komt jij wel bepaalt wat je gaat doen en zij dus duidelijk NIET. Want anders zit je daar idd. de rest van je leven mee.
Oeh... wat heb ik een hekel aan ouders die hun kinderen willen leven. Getver... maarja... er zijn ook kinderen die het nodig hebben. Alleen jij dus niet en dat zal je ze duidelijk moeten maken. Liever vandaag dan morgen en als het niet kan zoals het moet, dan zal het moeten zoals het kan.
Iig. sterkte ermee en vergeet vooral geen lol te hebben in je leven, want anders heb je er later spijt van, dat je dat toen vergeten bent.

[Edit] Ik weet nog niet eens precies wat ik wil. Moet in december wel een studie opgeven, maar die keuze is later het jaar nog te veranderen, dus maak me nergens druk om. (wil geen studies doen die een numerus fixus hebben.)

Laatst gewijzigd op 23-10-2004 om 10:51.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 20:06
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 22-10-2004 @ 13:32 :

Ik weet dat ik ondanks mijn vwo waarschijnlijk een hbo studie ga doen en waarschijnlijk zoiets als kunstacademie. Mijn moeder zegt best, als je maar je geld ermee kan verdienen en niet afhankelijk wordt van je man.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 21:54
Nyawa
Wat een ouders heb jij zeg... Denk niet dat je ouders je zo mogen pushen omdat je toevallig enig kind bent, dat is geen excuus. Ik ben zelf ook enig kind en mijn ouders mogen dan wel redelijk beschermend zijn, ze laten me wel compleet vrij in mijn studiekeuze, als ik het zelf maar echt wil. 4VWO N&G op je veertiende, één jaar TVWO gedaan en dan een 7.5 voor wiskunde B? Je ouders hebben meer dan zat om mee te pronken.

Je zegt dat gesprekken meestal op niets uitlopen, maar dat je ook niet wil dat ze dit topic lezen. Misschien kun je een soort van brief schrijven waarin je uitlegt dat jij je eigen keuzes wil maken? Gezien je verhalen op Letteren kun je dat vast wel goed . Je hebt niet dat jij of je moeder wegloopt of gaat schreeuwen en je moeder zal ook niet denken dat jij je probleem aan de hele wereld voorlegt.

Heb je je vader al eens apart gevraagd wat hij er zelf van vindt, dus zonder je moeder erbij? Zo te horen staat hij nogal onder druk van je moeder.

Over die mentorgesprekken, kun je niet gewoon toch gaan en dan plotseling opdagen? Ze zullen je vast niet buiten laten staan als je helemaal naar school bent gekomen, zeker niet als je mentrix je mag.

Drijf gewoon lekker je eigen zin door. Geen steun hebben van je ouders bij je studiekeuze is vervelend, maar je halve leven aan een baan vastzitten die je niet leuk vindt is nog vervelender.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 18:44
hi
hi is offline
Is er inmiddels al verbetering in de zaak te vinden?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten