hey, ik heb ook een tijd in mezelf gesneden. Gelukig is dat nu achter me maar helaas zijn er nog wel litekens van over. Bu kan ik natuurlijk heel simpel zeggen dat je het niet moet doen, maar daar heb je niks aan je weet het zelf ook en het helpt niet. Ik heb wel wat andere tips, somige zullen ongetwijfeld al hier staan maar heb geen zin om alles door te lezen:
Praat over wat je dwars zit, uit je emoties, ik vond dat erg moeilijk en kwam er achter dat ik het beter via msn kan vaak zelfs beter tegen mensen die ik niet in rl ken.
Huil, huilen lucht op.
Probeer je gevoelens in iets te uiten, speel je een instrument? ga muziek maken, kan je goed dichten? schrijf een gedicht, zoek iets waar je goed in bent en probeer daar je gevoelens mee te verworden.
Ga naar een vertrouwings persoon op school, die heeft mij ook erg veel geholpen en zolang je niet in direct levensgevaar bent (automutilatie valt niet onder levens gevaar) mag die niks vertellen zonder jouw toestemming.
Doe iets waar je rustig van wordt, ik kan bijvoorbeeld heel rustig worden van een lekkere douch.
als je verder nog wilt praten of iets anders stuur me een pm en ik voeg je wel toe op msn, heel veel sterkte met alles!