Oud 20-10-2016, 06:48
Holland Oates
Holland Oates is offline
Citaat:
Ik had het koud vannacht dus toen ben ik uit bed gegaan om een trui aan te doen. Beste idee ooit, maar nu wil ik m'n warme trui nooit meer uit

Getderre, stinkie.
Oud 20-10-2016, 07:22
Verwijderd
Citaat:
Ik wist niet dat je daar verkouden van kon worden.
Wel als ie em niet heeft gewassen na de vorige.
Oud 20-10-2016, 07:31
Kikaa*
Kikaa* is offline
Spawn, ik vraag me af he. Heb jij in het echt ook bij alles wat iedereen zegt meteen seksuele associaties?
Oud 20-10-2016, 07:34
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Ik in het echt wel
Kikaa*
Kikaa* is offline
Citaat:
Ik in het echt wel
Ja maar jij bent dan ook een geval apart!
Kikaa*
Kikaa* is offline
KUSJE HOOR KORRELTJEZOUT.
Oud 20-10-2016, 07:36
Verwijderd
Citaat:
Spawn, ik vraag me af he. Heb jij in het echt ook bij alles wat iedereen zegt meteen seksuele associaties?
In het echt schijn ik redelijk normaal te zijn
Oud 20-10-2016, 07:38
Verwijderd
Moet je zelf maar eens ervaren. Gewoon de awesomeheid is t al waard.
Oud 20-10-2016, 07:39
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Getderre, stinkie.
Wees niet bang, ik heb gedouched en heb zojuist een schone trui uit de kast getrokken
Oud 20-10-2016, 07:39
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Citaat:
KUSJE HOOR KORRELTJEZOUT.
Beledig je mij niet mee hoor
Oud 20-10-2016, 07:40
Verwijderd
Ik ben trouwens echt moeilijk verkouden en besta wsl nu voor 90% uit snot.
Oud 20-10-2016, 07:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Dat ken ik, maar de overgang van warme douche naar koud buiten naar koude auto naar warme auto binnen 2minuten.
Dan snap ik de optie 'stuurverwarming' plots.
Stuurverwarming is goddelijk. Ik wil alleen nooit meer dat pokke-eind lopen van mijn warme auto naar mijn werk.
Oud 20-10-2016, 07:51
Verwijderd
Rennen dan
Oud 20-10-2016, 07:56
Not for Sale
Not for Sale is offline
Yay lekker naar huis, doei koekies.
Oud 20-10-2016, 08:13
Yne
Yne is offline
In de tram zei de omroeper 'u kunt hier overstappen op bus seuvontien' er zijn dus echt mensen die praten zoals Gordon en Robert ten Brink
Oud 20-10-2016, 08:15
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
In de tram zei de omroeper 'u kunt hier overstappen op bus seuvontien' er zijn dus echt mensen die praten zoals Gordon en Robert ten Brink
Ja wat dacht jij dan? Er zijn ook zat mensen hier in Roffa die praten als Jules Deelder.
Oud 20-10-2016, 08:26
Yne
Yne is offline
Love it
Oud 20-10-2016, 08:28
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Bah
Not for Sale
Not for Sale is offline
Hahaha
Yne
Yne is offline
In de bussen in Friesland van Arriva praat de omroepster ook met een soort Fries accent, en de plaatsnamen in de Arrivatreinen worden ook in het Fries omgeroepen, zo blijft de taal wat in leven he
Oud 20-10-2016, 08:29
Not for Sale
Not for Sale is offline
Heb je over het algemeen het idee dat het aan het uitsterven is dan?
Oud 20-10-2016, 08:29
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Helaas wel
Oud 20-10-2016, 08:30
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Pompebleeeed
Oud 20-10-2016, 08:31
Not for Sale
Not for Sale is offline
Something something griene tsiis.
Oud 20-10-2016, 08:52
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik had een studiegenootje uit Friesland en haar zusjes spraken niet eens Nederlands
Oud 20-10-2016, 08:56
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Leren ze op school niet gewoon Nederlands daar?
Oud 20-10-2016, 08:58
Verwijderd
Citaat:
Ik had een studiegenootje uit Friesland en haar zusjes spraken niet eens Nederlands
Er zijn genoeg mensen in Maastricht en de omliggende regio die vrijwel geen Nederlands spreken, en alleen Maastrichts/het lokale dialect (of in enkele gevallen dialect en Frans, interessant genoeg ) Schoonvader van mijn zus heb ik nog nooit één woord Nederlands horen praten bijvoorbeeld.

Hoe moeilijk het ook voor te stellen is voor sommige mensen; zeker als je in een dorp woont en daar eigenlijk zelden tot nooit uit komt, en weinig geeft om lezen, is Nederlands echt niet nodig.
Oud 20-10-2016, 09:02
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Lijkt me wel maar misschien ook niet?
Oud 20-10-2016, 09:32
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Volgens mij wordt het wel aangeleerd, maar wordt er lesgegeven in het Fries. Als je een taal niet gebruikt, verleer je het natuurlijk ook wel snel.
Oud 20-10-2016, 09:44
Yne
Yne is offline
Citaat:
Heb je over het algemeen het idee dat het aan het uitsterven is dan?
Denk ook dat het vooral aan de regio ligt. Mijn ouders wonen vlakbij Leeuwarden en daar wordt gewoon veel Nederlands gesproken. De streek waar ik eigenlijk vandaan kom is weer veel Frieser, dan praten ze ook Fries tegen je als je Nederlands terug praat (dat had ik altijd, ben Nederlandstalig opgevoed) maar ik denk dat het per generatie uiteindelijk toch minder wordt, de Volkskrant had er laatst nog een artikel over
Oud 20-10-2016, 09:45
Yne
Yne is offline
Citaat:
Citaat:
Ja natuurlijk
Oud 20-10-2016, 09:46
Yne
Yne is offline
Citaat:
Volgens mij wordt het wel aangeleerd, maar wordt er lesgegeven in het Fries. Als je een taal niet gebruikt, verleer je het natuurlijk ook wel snel.
Nee hoor. Er zijn meer Friezen die ook Nederlands spreken dan alleen Fries.
Oud 20-10-2016, 10:10
Verwijderd
Citaat:
Er zijn genoeg mensen in Maastricht en de omliggende regio die vrijwel geen Nederlands spreken, en alleen Maastrichts/het lokale dialect (of in enkele gevallen dialect en Frans, interessant genoeg ) Schoonvader van mijn zus heb ik nog nooit één woord Nederlands horen praten bijvoorbeeld.

Hoe moeilijk het ook voor te stellen is voor sommige mensen; zeker als je in een dorp woont en daar eigenlijk zelden tot nooit uit komt, en weinig geeft om lezen, is Nederlands echt niet nodig.
De helft van mijn buren in Heerde sprak geen ABN, de ouders van mijn moeder evenmin wat echt resulteerde in hilarische gesprekken met de kleinkinderen die op 3 na allemaal alleen maar ABN spraken (mijn vader had hooguit een Haags accent, maar sprak verder ABN, mijn moeder wilde absoluut niet dat wij plat konden), ik had klasgenootjes me een taalachterstand omdat de kinderen thuis alleen maar plat spraken. Ik heb het opgepikt bij de baantjes die ik had en kan het daarom verstaan. Tot mijn 16e dacht ik dat het verschil niet zo groot was, tot mijn neefjes en nichtjes uit de Randstad ooit zeiden dat ze er echt geen klap van konden verstaan.

Op mijn 21e ging mijn moeder in Twente wonen en ook daar ken ik redelijk wat mensen die voor randstedelingen onverstaanbaar zijn en ik moest hier opnieuw plat leren, plat Veluws is door de jaren heen heel dicht bij ABN gekomen qua woorden, de uitspraak is nogal anders ("als je" wordt aj' bijvoorbeeld), in het Twents zijn ook nog veel meer woorden echt anders, met dingen als "stoete".

Vrienden in Heerenveen die thuis alleen maar Fries spraken, ouders verstonden goed Nederlanders maar spreken kostte ze echt heel veel moeite, en toen ik ging carnavallen met zoef de haas in een minuscuul kerkdorp in de omgeving van Venray hebben er zeker drie zeer grijze Prins Jan'en tegen me aan lopen ouwehoeren in het plat Noord-Limburgs omdat ze geen woord Nederlands spraken. M'n vader woont sinds kort in Drenthe en daar kan ik met die buren ook weer opnieuw beginnen. Fijn

Ik denk dat de EU-ificatie van Nederland en de Verrandstedelijking de lokale identiteit sterker heeft gemaakt in de afgelopen 20 jaar in veel opzichten trouwens, ik hoor zelfs het ouderwetse platte Zwols (het dialect, niet het accent) vaker bij jongeren de afgelopen tijd. En ik kan er godverdomme geen chocola van maken want het lijkt zo weinig op de streektalen van de omliggende dorpen...
Oud 20-10-2016, 10:12
Verwijderd
Maastrichts kan ik trouwens geen chocola van maken. Ja, geschreven, maar uitgesproken Zuid-Limburgs lukt wel maar kost me wel heel veel moeite.

En bij Zeeuws en West-Vlaams geef ik het gelijk maar op, het is behalve echt anders ook nog eens een keer alsof iemand met nagels over een bord krast.
Oud 20-10-2016, 10:14
Verwijderd
Wat ik trouwens interessant vind is dat een dorp als Dronten een raar mengaccent heeft gekregen bij de jeugd, je hoort Zwols, Kampens en Veluwse uitspraken met een Noord-Hollands accent wat het midden houdt tussen Amsterdams en wat ze boven het kanaal spreken.
Oud 20-10-2016, 10:16
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ja toen ik op mijn zevende in Zeeland ging wonen, verstond ik mijn buurmeisje ook niet
Oud 20-10-2016, 10:39
Chick Rock
Chick Rock is offline
Ik herken dit echt helemaal niet

Maar heb dan ook niet in Drentse/Groningse dorpen gewoond, alleen in Assen en Groningen, daar spreekt iedereen gewoon ABN. Er zaten trouwens wel veel kinderen uit omliggende dorpen bij mij op de middelbare school, maar die heb ik nooit op het spreken van dialect kunnen betrappen, dat was niet cool denk ik. Trouwens wel twee Friese meisjes op de uni die echt een gigantisch accent hadden en onderling alleen Fries praatten.

Mijn opa's en oma's spraken bijna allemaal ook een dialect (Fries, Gronings, Drents), maar praatten met mij allemaal prima ABN, misschien alleen met een licht accent. Mijn oma/beppe en moeder spraken onderling vroeger Fries, dus daardoor versta ik het ook redelijk. Ik spreek het helaas niet.
Oud 20-10-2016, 10:40
Megatron
Megatron is offline
Ik heb Zuid-Limburgs leren verstaan, kan dat prima volgen. Maar andere dialecten zijn voor mij evengoed soms onnavolgbaar, wat dat betreft zit er veel verschil in dat Limburgs. Maastrichts vind ik ook maar lelijk. Maar dat zal vast correleren met een hekel hebben aan bepaalde lieden die zich vol trots Sjeng noemen. Overigens krijg ik het niet voor elkaar om mensen serieus te nemen (op professioneel gebied) wanneer men Limburgs (of met dat accent) spreekt. Al heb je nog zoveel masters op zak.
Oud 20-10-2016, 10:42
Holland Oates
Holland Oates is offline
Citaat:
Ik ben trouwens echt moeilijk verkouden en besta wsl nu voor 90% uit snot.
Minder pijpen dan.
Oud 20-10-2016, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Ik heb Zuid-Limburgs leren verstaan, kan dat prima volgen. Maar andere dialecten zijn voor mij evengoed soms onnavolgbaar, wat dat betreft zit er veel verschil in dat Limburgs. Maastrichts vind ik ook maar lelijk. Maar dat zal vast correleren met een hekel hebben aan bepaalde lieden die zich vol trots Sjeng noemen.
Je bent dus keurig ingeburgerd in de Limburgse kleindorpse mentaliteit die zich afzetten tegen "de grote stad" ik vind dat altijd hilarisch in Zuid-Limburg, zelfs binnen dorpen dat de ene wijk echt badinerend over de andere wijk praat

zal overigens vast overal zo zijn en niet typisch Zuid-Limburgs
Oud 20-10-2016, 10:55
Verwijderd
Oh en ik vind Maastrichts duizend keer mooier dan welk Limburgs dialect dan ook. Maar goed, jij gaat om met mensen uit een dorp, ik ben opgegroeid in Maastricht, is natuurlijk gewoon referentiekader.
Oud 20-10-2016, 11:10
Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Je bent dus keurig ingeburgerd in de Limburgse kleindorpse mentaliteit die zich afzetten tegen "de grote stad" ik vind dat altijd hilarisch in Zuid-Limburg, zelfs binnen dorpen dat de ene wijk echt badinerend over de andere wijk praat

zal overigens vast overal zo zijn en niet typisch Zuid-Limburgs
Voor mij is eigenlijk alles onder Cuijk al Limburgs (en daarmee ehm, 'klaar') -- ik begrijp ook vrij weinig van die kutdorpjescultuur hoor.

Het is meer dat ik een irrationele haat heb voor één Sjeng op dezelfde manier wanneer iemand zichzelf vol verve Turk, Ajacied of Tokkie noemt (en daar ook trots op is). Van inburgering is dus geen sprake
Oud 20-10-2016, 11:12
Verwijderd
Oh voor mij is alles boven Luik juist Duitsland.
Oud 20-10-2016, 11:12
Verwijderd
Al dan niet met een Sittards randje.
Oud 20-10-2016, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Oh voor mij is alles boven Luik juist Duitsland.
Vanuit de voetbalcultuur: Voor MVV-fans zijn Roda-fans moffen en wonen in Aachen-Nord. Voor Roda-fans zijn MVV-fans Walen en wonen in Liège-Nord. En zo houd je elkaar van de straat

Ik lees op fanforums van beide clubs, op Roda-forum wordt bizar veel Duits gesproken, op MVV-forum staan soms hele posts in het Frans. De vooroordelen die ze richting elkaar hebben zijn nog terecht ook
Oud 20-10-2016, 12:08
Verwijderd
Bij Brabantse uitwedstrijden wil het thuispubliek nog wel eens "alle limbo's zijn moffen" aanheffen. Ze staan er vaak van te kijken dat alle MVV-fans vrolijk meedoen

Sorry, tot zo ver mijn plezier over voetbalfans.
Oud 20-10-2016, 12:15
aumgn
aumgn is offline
Ik heb het Venloos goed leren verstaan vanwege mijn schoonfamilie. Nog steeds worden kleine kinderen daar tweetalig opgevoed, gaaf vind ik dat, zie je in Brabant veel minder.

Het Skèndels versta ik natuurlijk gewoon en dat spreek ik ook wel redelijk. Veel dialect heeft dezelfde woorden, volgens mij wordt in heel oost-nederland schotelslet genoemd.
Oud 20-10-2016, 12:17
Verwijderd
Nee, in het Maastrichts heet dat anders. (als je een vaatdoek bedoelt in ieder geval) of is dat niet Oost-Nederland?
Oud 20-10-2016, 12:18
aumgn
aumgn is offline
Vrienden van me uit Rotterdam en omgeving horen het verschil tussen iets als Twents en Limburgs nauwelijks. Ik vind het juist heel leuk om te raden waar iemand precies vandaan komt aan de hand van het accent. In de omgeving van Schijndel kan dat tot op het dorp nauwkeurig.
Oud 20-10-2016, 12:19
aumgn
aumgn is offline
Citaat:
Nee, in het Maastrichts heet dat anders. (als je een vaatdoek bedoelt in ieder geval) of is dat niet Oost-Nederland?
Nee joh da's Wallonië toch?

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten