![]() |
|||
Verwijderd
|
Ik weet dat je al naar Pluis luistert maar wil toch nog even proberen wat beter tot je door te dringen.
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Wat Pluis zegt. Wat jij beschrijft is precies de manier waardoor beginners geblesseerd raken. Ik weet dat ik een wijsneus ben maar stiekem weet ik best wel veel van opbouw en trainingsschema's en zo af. En Kristaco bijvoorbeeld ook. En Pluis, een arts, geeft ook goede tips mee. Het is verstandig om naar ons te luisteren. Als het je geruststelt: ik ben zelf al maanden aan het trainen voor een specifieke (wieler)wedstrijd, omdat ik mezelf te zwaar vond heb ik in de winter te veel aan hardlopen gedaan en vervolgens vanaf medio januari meteen heel veel wielrennen (op een nieuwe fiets, dus nieuwe houding) en toen kreeg ik ook last van mijn knieën. Dat kan iedereen gebeuren, zelfs mensen zoals ik die al jarenlang gewend zijn om minimaal 3 keer per week te sporten. Gelukkig heb ik toen niet gedacht "ik weet wat mijn lichaam aankan" maar ben ik vrijwel meteen advies gaan vragen. In mijn geval aan professionals en dat kost helaas geld, maar jij kunt het hier nu nog gratis krijgen. Als je doorgaat met op je gevoel lopen, is de kans groot dat je tot een punt doorloopt dat wij je niet meer met gratis advies kunnen helpen. |
![]() |
|
Takkie89 en Kristaco: goed gedaan! (Wel jammer van je stuiterende telefoon, maar ja)
Niet-Evy renners Daantje_0705: 09/01: 3x 0,5 minuut lopen/3 minuten wandelen (loopband) Hawahaai: 19/5: 5,6 km in 31 minuten (10,8 km/u) Kristaco: 12/5: 17,5 km in 112 minuten (9,3 km/u) Dolores: 2/4: 6,5 km in 40 minuten (9,7 km/u) Nienna*: 3x3min met 2 min wandelen duivelaartje: 12/1: 5,4 km in 36 minuten (8,9 km/u) Ik moet echt nog wel wennen aan het lopen in dit warmere weer. Edit: ik heb me zojuist ingeschreven voor een 10 km in juni ![]() Laatst gewijzigd op 19-05-2014 om 08:47. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Voor iedereen die in dit weer gaat lopen: Neem limonade met een snufje zout mee tijdens het lopen, geen water, want dat houd je niet vast. Voor je gaat lopen wel goed water drinken. Voor tijdens het lopen is 0,5 liter voor een uur grofweg wel voldoende, als je van tevoren en daarna nog wat extra drinkt.
|
![]() |
|
Nou, ik heb ook weer een rondje gedaan. Midden op de dag, dus behoorlijk warm maar dat kon qua planning niet anders.. De afgelopen weken heb ik wat minder gelopen (meer rustdagen en kortere afstanden), ik had weer behoorlijk last van m'n knie. Helaas ook een loopje af moeten zeggen, en mijn 10 km loopje komend weekend kan ik hopelijk omzetten naar 5 km.. Half juni hoop ik wel aan 10 km loopje mee te doen.
Nu maar even goed drinken ja. ![]() Niet-Evy renners Daantje_0705: 09/01: 3x 0,5 minuut lopen/3 minuten wandelen (loopband) Hawahaai: 19/5: 5,6 km in 31 minuten (10,8 km/u) Kristaco: 12/5: 17,5 km in 112 minuten (9,3 km/u) Dolores: 19/5: 6 km in 38 minuten (9,5 km/u) Nienna*: 3x3min met 2 min wandelen duivelaartje: 12/1: 5,4 km in 36 minuten (8,9 km/u) |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ikzelf had vanochtend een afslagje gemist, waar ik pas heel laat achterkwam waardoor ik 20 km gelopen heb ipv 14. Op 2 miniflesjes water uit mijn waterbelt en met alleen een sultana op. Dat was niet heel handig dus, maar tot km18 of zo ging het prima. Niet-Evy renners Daantje_0705: 09/01: 3x 0,5 minuut lopen/3 minuten wandelen (loopband) Hawahaai: 19/5: 5,6 km in 31 minuten (10,8 km/u) Kristaco: 22/5: 20 km in 128 minuten (9,4 km/u) Dolores: 19/5: 6 km in 38 minuten (9,5 km/u) Nienna*: 3x3min met 2 min wandelen duivelaartje: 12/1: 5,4 km in 36 minuten (8,9 km/u) |
![]() |
|
Vanavond toch meegedaan met de ladiesrun waar ik me al een tijd geleden voor had ingeschreven. Eigenlijk ging het best goed! Het parcours was vrij zwaar (door het bos, wat ik niet gewend ben) en saai (4 rondes van 2,5 km). Het was een kleinschalig loopje, gelukkig kon ik me bij iemand aansluiten die redelijk hetzelfde tempo liep, verder zag ik eigenlijk niemand voor of achter ons lopen.. Inmiddels snap ik hoe dat kan, er waren maar 22 deelnemers voor de 10 km.
![]() |
![]() |
|
Ik heb een tijdje geleden meegedaan aan een 5 km wedstrijd, maar ging toen veel te hard door de zenuwen en kon het niet volhouden. Sindsdien loop ik nog 1 x per week ongeveer 4 a 5 km.
Maargoed nu was ik bij mn ouders en ik dacht, ik doe gewoon een rondje. Maar ik had een dikke runnershigh, het was zo heerlijk ![]() ![]() Liep niet zo hard (gem=. 7.15 km per minuut), maar wel supergoed volgehouden dus! :TROTS:
|
Niet-Evy renners
Daantje_0705: 09/01: 3x 0,5 minuut lopen/3 minuten wandelen (loopband) Hawahaai: 25/5: 8,1 km in 51 minuten (9,5 km/u) Kristaco: 22/5: 20 km in 128 minuten (9,4 km/u) Dolores: 19/5: 6 km in 38 minuten (9,5 km/u) Nienna*: 3x3min met 2 min wandelen duivelaartje: 12/1: 5,4 km in 36 minuten (8,9 km/u) Na een km of 6 vroeg iemand me de weg en heb ik dus een paar minuten stilgestaan. En daarna kwam ik niet meer lekker op gang, terwijl het daarvoor heerlijk ging ![]() |
![]() |
|
Zojuist weer een stukje gerend. Ik heb nooit gedacht dat het me zo goed zou doen. Ik heb geen tijd bijgehouden noch afstand. Vandaag voelde ik me niet zo goed maar na een kwartiertje hardlopen voel ik me weer helemaal geweldig, ik moet dit vaker doen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Goed gedaan! Zorg wel dat je goed blijft opbouwen, ineens 8km is wel een extra belasting voor je spieren, dus het kan beter zijn om eerst een paar keer 3x15 minuten te doen met 1 of 2 minuutjes wandelen tussendoor. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Niet-Evy renners
Daantje_0705: 09/01: 3x 0,5 minuut lopen/3 minuten wandelen (loopband) Hawahaai: 30/5: 5,5 km in 31 minuten (10,6 km/u) Kristaco: 22/5: 20 km in 128 minuten (9,4 km/u) Dolores: 19/5: 6 km in 38 minuten (9,5 km/u) Nienna*: 3x3min met 2 min wandelen duivelaartje: 12/1: 5,4 km in 36 minuten (8,9 km/u) Spierpijn van gisteren, maar het ging best lekker ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Herstellen van die 15km duurt trouwens best lang, vandaag 10km gedaan op lage hartslag maar ik moest zo'n 30sec per km langzamer dan normaal ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Na lang niet actief te zijn op dit forum ben ik weer terug,haha!
In de afgelopen tijd heb ik nog redelijk wat wedstrijdjes gedaan, tussen de 800m en 5KM. 800M in vlissingen (op de baan) in 2:11 = 22 km/h (persoonlijk record) 1000M in Rotterdam (op de baan) in 2:51 = 21.1 km/h (persoonlijk record) 5000M in Papendal (op de weg) in 17:45 = 16,9 km/h (PR is 17:38) 3000M in Ouder-Beijerland (op de baan) in 9:58 = 18.1 km/h (PR) *PR = Persoonlijk record. Verder heb ik nog wat kleine wedstrijdjes gedaan maar dit zijn de beste resultaten van elke wedstrijd van de afgelopen tijd. Ik hoop verder dit jaar de 1km, de 5km en de 3km nog te verbeteren. 1km in < 2:50 - 3km in ca. 9:30 - 5KM in <17:00 Ik denk dat dit wel moet lukken als het weer etc. goed is! :-) Verder weet ik ook wel wat van trainen en lees ik hier redelijk vaak (heb zo ff een paar paginas gelezen) dat sommige hier een duurloop boven de 12km/h lopen. Dit is echt totaal nutteloos. tussen de 12km/h en de 15km/h is een (aparte) fase waarin je weinig tot geen conditie opbouwt wat wel de bedoeling is van een duurloop. Daarom loop ik ook alles tussen de 11 en 12km/h en merk echt een enorm verschil want ja, ik liep ze vroeger ook iets te hard, haha. Ik hoop dat ik hier vaker zal kijken en ook regelmatig zal reageren met nieuwe tijden/trainingen etc. Groet, Maikel PS: Ik hoop niet dat iemand denkt dat ik hier ben om te ''showen'' hoe hard ik loop, hehe. Ik ben hier omdat ik het leuk vind om te praten over deze heerlijke sport en te helpen waar nodig. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ben benieuwd hoe je je ontwikkelt als je straks senior bent, zijn zeker goede tijden! Ik denk overigens dat je duurlopen niet op een bepaalde snelheid moet lopen, want voor sommigen zal 11km/h nog steeds veel te hard zijn, maar vooral op een bepaalde intensiteit, zo'n 65-75% van je maximale hartslag. Verder helemaal eens! |
![]() |
|
Ja klopt idd. Die 12km/h is meer voor de wat meer ervaren en ''betere'' lopers.
Beetje verkeerd verwoord door mij, haha. Die 60-70% is idd waar! Sorry ![]() En ik ben inderdaad zelf ook wel benieuwd hoe ikzelf ontwikkel deze komende jaren maar ik zeg zelf altijd: Plezier is het belangrijkste, goede prestaties is altijd mooi mee genomen!
||
Citaat:
Vanavond 1000M in Barendrecht, hopen dat het beter weer is als nu! Verder zaterdag denk ik een uurtje trainen, duurloop. En zondag denk ik 2 uur ![]()
|
Niet-Evy renners
Daantje_0705: 09/01: 3x 0,5 minuut lopen/3 minuten wandelen (loopband) Hawahaai: 7/6: 5,5 km in 31 minuten (10,6 km/u) Kristaco: 22/5: 20 km in 128 minuten (9,4 km/u) Dolores: 19/5: 6 km in 38 minuten (9,5 km/u) Nienna*: 3x3min met 2 min wandelen duivelaartje: 12/1: 5,4 km in 36 minuten (8,9 km/u) Ik heb vanochtend even snel voor de hitte en voor ik weg moest gelopen. Had helaas geen tijd voor meer. |
![]() |
|
Ik was zaterdag als supporter bij een wedstrijd. Beviel me niets.
Dus vanochtend toch maar gaan trainen voor de 5km weer, hoop het eind september te kunnen. Het ging nu echt superslecht (denk dat ik 4x 1 à 2 minuten heb gerend) maar het is dan ook eigenlijk te warm en ik heb gelukkig nog even! Weet alleen niet goed hoe ik het handig kan gaan aanpakken nu ik fulltime werk, doordeweeks trainen is niet echt heel goed mogelijk... Gelukkig is het 's avonds lang licht, dat scheelt al iets.
|
Verwijderd
|
Ik werk (meer dan) fulltime, doe daarnaast een postdoctorale studie en ik sport rond de 10 uur per week. Hoef ik geen complimentjes voor, ik heb sowieso makkelijk praten want werk faciliteert veel en ik kan me daarnaast heel goed in je denkwijze inleven, maar het zit echt tussen je oren. Als je echt wilt trainen, dan lukt dat altijd wel.
Tot zover het moralistische deel, tips waar je misschien echt iets aan hebt: vanaf maart tot oktober heb ik het gemakkelijk omdat het daglicht dan inderdaad gunstig is. Ik kan douchen op mijn werk en heb daar een kluisje met werkkleding, dus ik fiets erg vaak naar mijn werk en na afloop weer terug op de wielrenfiets. Als zoiets bij jou op het werk ook kan, kun je dat overwegen, of bijvoorbeeld in de pauze gaan hardlopen. Dat doen hier ook veel mensen. In de tussenliggende maanden moet ik improviseren. Meestal sta ik een paar ochtenden per week vroeg op om voor ik ga werken te gaan hardlopen. Of na thuiskomst 's avonds. Dan is het koud en soms glad. Ik heb sowieso al een hekel aan hardlopen, niet mijn ding, maar het is een erg effectieve manier om de conditie te onderhouden. En dat bedoel ik met "tussen de oren", als ik dit kan doen, dan kan iedereen het. ![]() Succes ![]() ![]() |
![]() |
|
Ik werk de ene week vier en de andere week vijf dagen. Ik sport sowieso op zondag en als ik op vrijdag vrij ben vaak ook op zaterdag en iig een avond in de week en in de zomer als het 's avonds licht is vaak nog een avond.
|
Verwijderd
|
Ik wou nog even mededelen dat ik afgelopen zaterdag mijn doel hebt bereikt. Ik heb niet meer elke keer gepost dat ik heb hardgelopen, maar dat hoeft ook niet. Ik heb heel veel aan jullie adviezen gehad en zonder had ik het waarschijnlijk niet gerend en mezelf een blessure gerend.
Mijn doel was 12 km voor het goede doel rennen. Het was niet echt heel officieel een wedstrijd ofzo, maar eerder een relax en ontspannen. Na 5,5 km was er dan ook een pauze bij een cafétje, daarna kwam ik er niet heel lekker meer in en het laatste stuk kreeg ik een gigantische steek, moest echt even wat zachter, maar toen zag ik mijn werkgever achter te steeds meer naderen en toen ben ik toch maar weer harder gaan rennen. En uiteindelijk was ik eerder binnen ![]() |
![]() |
|
@ Erturkoetjelief: wat is bij jou vroeg?
En het soort werk wat je doet en de indeling daarvan (en je reistijd/mogelijkheden) maken wel veel uit voor je sportmogelijkheden. Maar inderdaad is er vaak meer mogelijk dan je zelf denkt. Het is alleen wel een kwestie van jezelf een schop onder je kont geven als je 's avonds moe uit je werk komt. |
![]() |
|
Ja, natuurlijk, als je echt wilt is alles mogelijk! Wel handig dat jij het ook handig vanuit je werk kan doen! Helaas reis ik met de trein (en fiets en metro) naar mijn werk dus combineren gaat niet, kan daar ook niet douchen of zo. En ik ben ook al een à twee avonden kwijt aan vrijwilligerswerk en dan nog het huishouden en alles... Moet dus gewoon nog even kijken, de avonden zijn me vaak te kort.. En nog even kijken hoe ik het qua training aan ga pakken, interval vind ik het leukst maar het is wel fijn om het ook te kunnen zonder voortdurend te gaan wandelen.
Benieuwd of ik morgen spierpijn heb...
||
Verwijderd
|
Citaat:
En als je conditie wat beter wordt, hoef je ook niet te wandelen in je intervaltrainingen.. Bij mij zijn de intervallen vaak tussen 11 en 14km/u, en de stukjes rust jog ik ongeveer 8 of 9 km/u. Als je 2x doordeweeks tijd kunt vinden voor een kort loopje (bijvoorbeeld 1x 10 minuutjes opwarmen, dan 5x4 minuten hardlopen met 2 minuten rust/joggen tussendoor, en de andere training 30-40 minuutjes in een lekker tempo), en dan in het weekend een wat langere loop, kun je zeker je conditie onderhouden en vaak nog verbeteren..! Ik werk meer dan fulltime en ik coach er nog zo'n 15 uur per week naast, maar ik heb dan weer het geluk dat ik mijn eigen tijden kan indelen. Dus meestal neem ik 1x per week de tijd om 's ochtends lekker lang te lopen, die tijd haal ik wel weer in op een avond of in het weekend. Laatst gewijzigd op 10-06-2014 om 13:12. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb deze week de zwaarste trainingsweek, daarna alleen nog korte trainingen tot de HM over 2 weken. Gisteren 10km in rustig tempo gedaan, morgen 5x12 minuten in zone 3 (hartslag 170-180, snelheid 4.50-5.10/km), donderdag of vrijdag duurloop van 17km en in het weekend nog een korte training. Ga wel in de buurt van de 50km komen deze week!
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Oh ja, eten idd. Ik heb een tijd lang 's middags warm gegeten zodat ik 's avonds na werk niet met volle maag zware trainingen hoefde te doen. Rugby sprints als je net lasagna hebt gegeten is vragen om kotsen
![]() Het vergt wat nadenkwerk en planvermogen vooraf om naast alle andere dingen regelmatig te blijven sporten, maar als je daar eenmaal aan gewend bent vind je dat niet spannend meer. Ik zou op dit moment niet anders willen. De lastigste momenten zijn juist de dagen in het weekend dat ik eigenlijk wat ruimer in de tijd zit, dan ga je die tijd ook nemen. Dralen met omkleden en "nog even dit of dat doen" en dan zit ik weer later op de fiets dan gepland. Maar de oplossing daarvoor is heel simpel: afspreken met vrienden zodat ik me verplicht voel op tijd te zijn ![]() |
![]() |
|
Als ik gelijk uit het werk ga, neem ik mijn sporttas mee naar mijn werk, eet twee boterhammen in de trein, ga dan sporten en eet daarna thuis nog warm.
|
Kristaco, mijn doel is 5km dus die langere loop is niet nodig
![]() Dana, eet je dan niet samen met je vriend op die dagen? Vind samen eten juist zo gezellig en ook belangrijk omdat het mij niet goed lukt om overdag voldoende te eten, dus ik ga morgenavond eerst eens kijken hoe het uitpakt als ik pas na het eten ga rennen. Als dat geen succes wordt kan ik altijd nog wat anders verzinnen. En sowieso toch wat beter rekken, man, spierpijn aan de zijkanten van mijn lijf...
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je vriend kan toch ook best wat later eten? |
![]() |
||
Citaat:
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |