Oud 24-04-2011, 11:25
Verwijderd

Metallica \m/ Wie wil er pittenpittendan

Wat waren ze vroeger toch goed zeg, Metallica. Godverdomme!
Advertentie
Oud 24-04-2011, 11:26
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:

Ik weet wel dat je best weet wie de Four Horsemen zijn in de context die ik bedoelde maarrrrrrrrr voor de zekerheid: Clicketyclick!
Oh, ik kende de dvd nog niet.
Oud 24-04-2011, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Rationeel vindt dat ik zijn woorden heb verdraaid.

Dat is misschien ook wel een beetje waar

Duidelijk geen Christelijke WAARDEN meegekregen op die gekke vrije school van je!
Oud 24-04-2011, 11:27
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Duidelijk geen Christelijke WAARDEN meegekregen op die gekke vrije school van je!
Haha. Nou ja. Hij zei wel echt iets in die strekking hoor!

Ik zei: "Goeiemorgen, vrolijk pasen"
Hij: "Nee, jij hebt er niets van begrepen, je moet "zalig pasen" zeggen, net als de kerkgangers"

En daar heb ik van gemaakt dat hij pasen niet vrolijk vindt
Oud 24-04-2011, 11:27
Noedelhap
Noedelhap is offline
Hoe is het leven eigenlijk op een christelijke school? Bijbelles en bid-uurtjes? The horror, the horror!
Oud 24-04-2011, 11:28
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Hoe is het leven eigenlijk op een christelijke school? Bijbelles en bid-uurtjes? The horror, the horror!
The forordeels, the forordeels!!!

Oud 24-04-2011, 11:28
Lorelei
Lorelei is offline
Ik had bijbelles noch biduurtjes op beide christelijke scholen.
Oud 24-04-2011, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Ik zat op een christelijke basisschool. 's Ochtends hadden we een bijbelverhaal en daarna bidden Tot groep 6, want toen werden kinderen vervelend dus toen ging het bidden weg.

Bijbelverhalen waren wel awesome trouwens, superspannend
Verwijderd
Citaat:
Ach sommige vakken worden bepaald wat eenvoudiger
Verwijderd
Ik dacht echt even 'wat zijn in godesnaam bie-duurtjes?'
Oud 24-04-2011, 11:30
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
The forordeels, the forordeels!!!

Maar het is wel zo he! En dat je nukkig wordt genegeerd als je in het kringgesprek over dinosaurussen begon!
Oud 24-04-2011, 11:30
Verwijderd
Ik heb vroeger toen ik een piempie van een jaar of 7 was op een bijbelclub gezeten
Oud 24-04-2011, 11:32
Quis.
Quis. is offline
Citaat:
De Vrije School ís Christelijk. Ik heb meer christelijke feestdagen gevierd dan menig kind op een katholieke school, geloof ik.
Verwijderd
Ik geef regelmatig les op christelijke basisscholen. Op eentje hadden ze echt een walgelijk paas-stilleven gemaakt, met een groot kruis van hout en met glitters erop, en eierschalen en kippetjes en wat niet al, en mooi uitgeprinte Word-Art-tekstjes als 'Jezus leeft!' en 'De weg, de waarheid en het leven' of zoiets, en een spiegel waarop stond geschreven 'Het gaat ook over jou!'
Ik werd er een beetje onpasselijk van.
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:

Maar het is wel zo he! En dat je nukkig wordt genegeerd als je in het kringgesprek over dinosaurussen begon!

Citaat:
Ik had bijbelles noch biduurtjes op beide christelijke scholen.
Oud 24-04-2011, 11:33
Verwijderd
Citaat:
De Vrije School ís Christelijk. Ik heb meer christelijke feestdagen gevierd dan menig kind op een katholieke school, geloof ik.
Ik woonde vlakbij de vrije school van Tilburg, en met Sint Maarten was dat de enige school die fanatiek met z'n allen langs de huizen ging. En op een open dag daar viel het me ook al op dat het behoorlijk christelijk was.
Oud 24-04-2011, 11:33
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Dat sowieso. Maar niet aan de hand van biduurtjes en dergelijken. Je wordt gewoon in stilte geindoctrineerd
Oud 24-04-2011, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Ik heb vroeger toen ik een piempie van een jaar of 7 was op een bijbelclub gezeten
My God. En wat deed je daar?
Oud 24-04-2011, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Dat sowieso. Maar niet aan de hand van biduurtjes en dergelijken. Je wordt gewoon in stilte geindoctrineerd
Oud 24-04-2011, 11:35
Verwijderd
ik zat op een openbare school want mijn ouders zijn ketters en in de pauze gingen we katholieken meppen
Oud 24-04-2011, 11:35
Verwijderd
Citaat:
Steinerscholen doen meer aan rassenhaat over het algemeen!
Oud 24-04-2011, 11:36
Verwijderd
Ik vind het altijd zo opvallend dat openbare scholen vaak zeer witte scholen zijn, en dat op katholieke of christelijke scholen veel meer Turkse en Marokkaanse kindjes zitten. Alsof de ouders denken 'ik wil wel dat m'n kind mengt, maar niet met ketters!' ofzo
Oud 24-04-2011, 11:36
Quis.
Quis. is offline
Citaat:
Ik woonde vlakbij de vrije school van Tilburg, en met Sint Maarten was dat de enige school die fanatiek met z'n allen langs de huizen ging. En op een open dag daar viel het me ook al op dat het behoorlijk christelijk was.
Ja precies, St. Maarten ftw. En Sint Jan, Driekoningen, Hemelvaart, Advent en en en. Was best leuk altijd.

Citaat:
Haha, nee inderdaad, antroposofie is gelukkig niet te vergelijken met protestantisme of zo.
Oud 24-04-2011, 11:37
Verwijderd
Oh, en:

Citaat:
ik zat op een openbare school want mijn ouders zijn ketters
Oud 24-04-2011, 11:37
Quis.
Quis. is offline
Citaat:
Steinerscholen doen meer aan rassenhaat over het algemeen!
Bron?
Het kan overigens best zo zijn hoor, we waren op onze manier behoorlijk snobbig, al had iedere klas wel één excuusneger.
Oud 24-04-2011, 11:38
Noedelhap
Noedelhap is offline
Oh. Maar .sann wel!

En ik heb dus wel eens verhalen gehoord van een vriendin dat ze werd afgesnauwd omdat ze over dino's begon terwijl de juf de Schepping uitlegde.

Maar goed, openbare basisscholen zijn ook niet je van het hoor, daar komen immers alle ongelovigen naar toe.
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Ja precies, St. Maarten ftw. En Sint Jan, Driekoningen, Hemelvaart, Advent en en en. Was best leuk altijd.

Haha, nee inderdaad, antroposofie is gelukkig niet te vergelijken met protestantisme of zo.
Ja, het was inderdaad best leuk. De vrije school had niet genoeg extra werk te bieden helaas, waardoor ik hele dagen lezend heb doorgebracht (op zich wel even lekker maar 't werkte uiteindelijk toch niet) maar qua feesten en verhalen en toneel en zo was het echt geweldig Mensen van de openbare basisschool mochten willen dat ze zoveel feesten mochten vieren

Overigens zijn mijn ouders ook ketters hoor
Verwijderd
Citaat:
Oeh joh, St. Maarten én Driekoningen, twee keer snoep vangen!
Wij deden alleen Driekoningen. En we wonnen altijd prijzen bij het buurthuis voor het beste optreden enzo
Oud 24-04-2011, 11:39
Verwijderd
Citaat:
My God. En wat deed je daar?
Geen idee eigenlijk. Ik begreep toen ook niet echt waar het allemaal om draaide. Volgens mij was het een idee van m'n moeder maar na een paar keer werd ze vriendelijk doch dringend verzocht om me toch maar thuis te houden

En één van mijn jeugdvriendinnetjes vroeger was ook strénggelovig. Toen ik daar eens, ook als piempie, in huis was met haar liet ik een welgemeende "GODGLOEIENDEGODVERDOMME" vallen of iets in die geest waarop die moeder helemaal door het lint ging tegen mij "Je weet niet wat je zegt, JE WEET NIET WAT JE ZEGT!" waarop ik ik nog zei, in mijn jeugdige onschuldigheid, "Ehm, jawel?"
Oud 24-04-2011, 11:39
Verwijderd
Citaat:
Bron?
Het kan overigens best zo zijn hoor, we waren op onze manier behoorlijk snobbig, al had iedere klas wel één excuusneger.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rudolf_..._and_ethnicity

Maar dat is er natuurlijk wel uitgefilterd tegenwoordig
Oud 24-04-2011, 11:40
Verwijderd
Ik heb alleen maar op openbare scholen gezeten en dat is me zeer goed bevallen
Oud 24-04-2011, 11:40
Verwijderd
Citaat:
Geen idee eigenlijk. Ik begreep toen ook niet echt waar het allemaal om draaide. Volgens mij was het een idee van m'n moeder maar na een paar keer werd ze vriendelijk doch dringend verzocht om me toch maar thuis te houden

En één van mijn jeugdvriendinnetjes vroeger was ook strénggelovig. Toen ik daar eens, ook als piempie, in huis was met haar liet ik een welgemeende "GODGLOEIENDEGODVERDOMME" vallen of iets in die geest waarop die moeder helemaal door het lint ging tegen mij "Je weet niet wat je zegt, JE WEET NIET WAT JE ZEGT!" waarop ik ik nog zei, in mijn jeugdige onschuldigheid, "Ehm, jawel?"
Oh, ik bedoelde de vraag 'Wat deed je daar?' meer in de zin van 'Wat was daar dan te doen?'
Oud 24-04-2011, 11:41
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:

Het verschilt heel erg per school. Op de school waar ik zat deden ze in eerste instantie (inmiddels is het gelukkig veranderd) niet aan computers want het was niet duidelijk wat Rudolf Steiner daarvan zou hebben gevonden

Maar ik weet dat de vrije school van een dorp verder daar schijt aan had en veel realistischer in de wereld stond.

Dat geldt ongetwijfeld ook voor andere zaken.
Verwijderd
Citaat:
Oh, ik bedoelde de vraag 'Wat deed je daar?' meer in de zin van 'Wat was daar dan te doen?'
Ah. Volgens mij ging het niet veel verder dan collectief verhalen aanhoren en eh, knutselopdrachten of zo. Vrij treurig allemaal.
Oud 24-04-2011, 11:43
Quis.
Quis. is offline
Citaat:

Oh, haha. Maar de Vrije School =/= de Rudolf Steiner School, gelukkig. Het is op de door hem gefundeerde leer gebaseerd, maar zeker niet letterlijk overgenomen. Zo geloofde de man ook in wezens op de andere kant van de maan e.d., maar dat heb ik op school gelukkig nooit te horen gekregen.
Oud 24-04-2011, 11:44
Verwijderd
Oh en bij dat vriendinnetje heb ik ook voor het eerst mensen ontmoet die driftig gingen bidden voor het eten. En ik wist niet eens dat zoiets kón. Dus ik begin lekker m'n welverdiende bammetje te smeren, krijg ik meteen van die moeder weer de Gaze of Death en vader siste "WIJ BIDDEN VOOR ONS ETEN!" Gekke mensen allemaal.

Je begrijpt dat ze mij niet echt zagen zitten als schoonzoon
Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Ah. Volgens mij ging het niet veel verder dan collectief verhalen aanhoren en eh, knutselopdrachten of zo. Vrij treurig allemaal.
En, staat je ark nog steeds op de schoorsteenmantel?
Verwijderd
Overigens deden wij ook superveel leuke dingen op school. Vooral veel culturele activiteiten, dus alle klassen iedere week weektheater, ieder jaar feesten met een zelfverzonnen thema, waar dan alle klassen een activiteit bij moesten organiseren, dansvoorstellingen maken, naar voorstellingen toe gaan met de hele school, en meer van dat. En dat vond ik natuurlijk heel erg leuk. Of misschien is het juist andersom; daardoor vind ik het nu allemaal heel erg leuk
Oud 24-04-2011, 11:46
Verwijderd
Citaat:
En, staat je ark nog steeds op de schoorsteenmantel?

Helaas is mijn ark vroegtijdig gezonken omdat ik niet echt lang welkom was daar
Oud 24-04-2011, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Oh en bij dat vriendinnetje heb ik ook voor het eerst mensen ontmoet die driftig gingen bidden voor het eten. En ik wist niet eens dat zoiets kón. Dus ik begin lekker m'n welverdiende bammetje te smeren, krijg ik meteen van die moeder weer de Gaze of Death en vader siste "WIJ BIDDEN VOOR ONS ETEN!" Gekke mensen allemaal.

Je begrijpt dat ze mij niet echt zagen zitten als schoonzoon
Dat zijn herkenbare situaties ja. Ik heb niet veel gelovige vriendjes en vriendinnetjes gehad, maar wel bij familie uit Maastricht enzo. Dat ik ons als familie altijd heel erg het buitenbeentje voelde en altijd dacht dat ik alles verkeerd deed enzo. Ook bij de kist van mijn opa, als je met zo'n - ik weet niet eens hoe het heet - stok met water erin een kruisje moet slaan boven de kist. Ik wilde dat wel doen, want hee, het was m'n opa, maar ik deed een iets ander patroon geloof ik En dat werd duidelijk niet gewaardeerd.
Oud 24-04-2011, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Het verschilt heel erg per school. Op de school waar ik zat deden ze in eerste instantie (inmiddels is het gelukkig veranderd) niet aan computers want het was niet duidelijk wat Rudolf Steiner daarvan zou hebben gevonden

Maar ik weet dat de vrije school van een dorp verder daar schijt aan had en veel realistischer in de wereld stond.

Dat geldt ongetwijfeld ook voor andere zaken.
Haha Mja het valt me op dat de kinderen die van de middelbare Steinerschool in Zutphen komen zich veel netter gedragen dan 'gemiddelde' kinderen. Maar dat komt misschien omdat het toch vooral stinkhippies zijn die hun kinderen daarheen sturen
Oud 24-04-2011, 11:49
Verwijderd
Oh hai jullie gaan veel te snel. Mijn juffen en meesters op de basisschool waren wel redelijk liberaal hoor, de meesten geloofden in de evolutietheorie, maar dat God daar dan achter zat. Dus ik mocht over dinosaurussen praten enzo
Oud 24-04-2011, 11:50
Verwijderd
Trouwens Bas, hoor jij niet heel hard aan het bierdrinken te zijn?
Oud 24-04-2011, 11:52
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Haha Mja het valt me op dat de kinderen die van de middelbare Steinerschool in Zutphen komen zich veel netter gedragen dan 'gemiddelde' kinderen. Maar dat komt misschien omdat het toch vooral stinkhippies zijn die hun kinderen daarheen sturen
Ach, je kunt van het geloof vinden wat je wil, maar op zich is er niet zoveel mis met een groot deel van de 'normen en waarden' die daarbij horen. En dat merk je volgens mij wel. Sowieso richt de vrije school zich veel meer op de ontwikkeling en opvoeding van het kind, meer dan op het leren van rekenen en zo. Dat heeft erg veel nadelen (te veel imo, in de vorm die ze nu hanteren, de kwaliteit van het onderwijs is gewoon niet goed genoeg) maar het voordeel is op persoonlijk niveau wel zichtbaar in veel gevallen (zowel qua gedrag als qua kennis van cultuur, geschiedenis, etc).
Oud 24-04-2011, 11:55
Lorelei
Lorelei is offline
Ik vind dat de openbare scholen en de vrije scholen op die gebieden nog wel wat van elkaar zouden kunnen leren. Maar ja. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Daarvoor zijn de vrije scholen te koppig met hun ideologie en kan het de openbare scholen niet genoeg schelen (en hebben geen tijd/geld/mensen ervoor).
Oud 24-04-2011, 11:56
Verwijderd
mijn basisschool was echt heel fijn. We vierden alle feestdagen, ook suikerfeest etc. We hadden landprojecten waarbij elk lokaal een ander land was en we dan in die taal moesten proberen te praten en dat er hapjes waren uit dat land etc, dat was echt tof, dan was dat kind uit india het meest hippe kind en dan was iedereen jaloers op de kleren van die moeder . En we kregen ook lesjes uit de bijbel. Zonder allemaal heel multiculti zweverig te zijn, er hing wel een fijn sfeertje.
Oud 24-04-2011, 11:59
Verwijderd
Wat kan de openbare scholen niet genoeg schelen?

Ik zat op een school met EGO-onderwijs, ErvaringsGericht Onderwijs, dat heel erg gericht was op zelfstandig leren werken en zelf onderzoek doen, en gewoon veel praktijk-opdrachtjes. En ik vond verder dat de school wel een goed midden had tussen kennis overdragen en lesgeven op persoonlijk vlak/opvoeden. (waar ze op de vrije school dus veel mee bezig zijn). Want we hadden een school met veel voorbeeldige kindjes (natuurlijk ook nare branieschoppers) en doordat we veel verantwoordelijkheid kregen, zaten er dus veel verantwoordelijke en zelfstandige harde werkers. Ik geloof ook dat er maar weinig naar mavo of lager gingen.
Oud 24-04-2011, 12:01
Verwijderd
Citaat:
Trouwens Bas, hoor jij niet heel hard aan het bierdrinken te zijn?
Nee nog niet, eerst met Emma en haar moeder zo met Kronos op de Veluwe gaan lopen. Doc is open om 16:00
Oud 24-04-2011, 12:01
Quis.
Quis. is offline
Citaat:
Ach, je kunt van het geloof vinden wat je wil, maar op zich is er niet zoveel mis met een groot deel van de 'normen en waarden' die daarbij horen. En dat merk je volgens mij wel. Sowieso richt de vrije school zich veel meer op de ontwikkeling en opvoeding van het kind, meer dan op het leren van rekenen en zo. Dat heeft erg veel nadelen (te veel imo, in de vorm die ze nu hanteren, de kwaliteit van het onderwijs is gewoon niet goed genoeg) maar het voordeel is op persoonlijk niveau wel zichtbaar in veel gevallen (zowel qua gedrag als qua kennis van cultuur, geschiedenis, etc).
Eens. Zo vind ik het nog steeds bizar dat ik wel allerlei details wist over het Oude India, maar in de Brugklas voor het eerst de ins en outs van WO2 hoorde. Maar op zich zat het wat betreft taal- en rekenvaardigheden op mijn school (toen nog) wel goed, we hadden ook gewoon boekjes en zo, dus ik kon doorwerken.

Citaat:
Ik vind dat de openbare scholen en de vrije scholen op die gebieden nog wel wat van elkaar zouden kunnen leren. Maar ja. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Daarvoor zijn de vrije scholen te koppig met hun ideologie en kan het de openbare scholen niet genoeg schelen (en hebben geen tijd/geld/mensen ervoor).
Oh, ik meende juist begrepen te hebben dát het regulier onderwijs en het (Dalton/Jenaplan/Vrije) bijzonder onderwijs naar elkaar toegroeien.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten