Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
dat is dus ook mijn punt:
bij een gelijkvormigheid is er een evenredigheid tussen de overeenkomende lineaire lengten. Stel we hebben een grote rechthoek en een kleine rechthoek en we willen de hoogte H en de lengte L tegen elkaar uitzetten. omdat ze gelijkvormig zijn is de verhouding H/L dus constant, want in de grote rechthoek is H en L met eenzelfde factor groter geworden. dus de rc op een lineaire schaal waar H en L tegen elkaar zijn uitgezet is gelijk aan H/L: H / L =c --> H = c * L zetten we dit op dubbellogaritmisch papier uit dan krijgen we dus een rechte met rc = 1. in het geval met de slak: als er sprake is van isometrie moet gelden: V = c * L^3 uitzettend op dubbellogaritmisch papier moet dan een rechte opleveren met rc = 3 maar in mijn handout staat dus dat als H en L tegen elkaar uit worden gezet op de normale schaal dat we dan een rechte met rc = 1 krijgen en dat is dus mijn punt: die rc hoeft toch helemaal niet 1 te zijn dan want dat is die constante verhouding tussen H en L |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Het hellingsgetal moet juist 1 zijn om gelijkvormigheid te behouden.
Stel je hebt de relatie H = 2*L, en je begint met een vierkant van 1 bij 1. Maak je de L nu 2 keer zo groot, dan wordt H 4 keer zo groot. Je hebt dan geen vierkant meer, maar een rechthoek van 4 bij 2. Je gelijkvormigheid blijft alleen behouden als H:L = 1.
||
![]() |
Citaat:
Ik kan me nog herinneren dat mijn wiskunde leraar niet wilde dat ik fouten in het antwoordenboek van wisk mocht verbeteren. Hij zei dat hij het leuk vond om de leerling wakker te houden en omdat hij dat spannend vond.. ![]() ![]() ![]() Maar ja, soms kunnen ze super vervelend zijn.. vooral als je ze niet ontdekt en als je het hoofdstuk niet snapt. dan ga je rekenen en rekenen en herrekenen... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] sin, cos en tan Woopa | 23 | 30-03-2014 19:30 | |
[WI] Gelijkvormige driehoeken Woopa | 0 | 12-02-2014 13:50 | |
[WI] Volgorde gelijke driehoeken - Goniometrie Verwijderd | 5 | 09-04-2013 13:05 | |
[WI] Inhoud kegel sjonniesjonnie | 2 | 07-12-2008 18:11 | |
[WI] wiskunde A-B-C-D??? verlegenmeisje1 | 14 | 17-11-2008 17:17 | |
[WI] Gelijkvormige driehoeken xily | 7 | 06-10-2008 20:33 |