Oud 26-12-2004, 22:48
tiram
tiram is offline
Hallo,

Sinds een paar dagen eet mijn konijn niet en is zijn ontlasting aan de dunne kant, bijna diarree. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Hij komt verder niet echt ziek op mij over ofzo, zijn oogjes zijn nog helder. Weet iemand wat ik eraan kan doen?

Misschien begint hij morgen weer met eten, dan is de kerst voorbij en hoeft hij niet meer bang te zijn dat hij opgegeten wordt...
Oud 27-12-2004, 00:02
Aine
Aine is offline
De tip die mijn dierenarts me gaf: Stoppen met al dat speciale konijnenvoer (alleen heel af en toe) en een dieet van veel hooi en regelmatig groente en fruit. Hij had daarna veel minder last van diarree enzo. (daarvoor regelmatig)

Verder weet ik het ook niet. Ga anders gewoon met hem naar de dierenarts. Als het aanhoud is dat zeker verstandig, anders heb je kans op uitdrogingsverscheinselen.
Oud 27-12-2004, 00:50
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
tiram schreef op 26-12-2004 @ 23:48 :
Sinds een paar dagen eet mijn konijn niet en is zijn ontlasting aan de dunne kant, bijna diarree. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Hij komt verder niet echt ziek op mij over ofzo, zijn oogjes zijn nog helder. Weet iemand wat ik eraan kan doen?

Misschien begint hij morgen weer met eten, dan is de kerst voorbij en hoeft hij niet meer bang te zijn dat hij opgegeten wordt...
Ik zou zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan, want als een konijn al een tijd niet eet dan is dat zeer slecht. Zijn darmen kunnen dan stil gaan liggen en resulteert in dood.

Drinkt het konijn nog wel?
Oud 27-12-2004, 10:22
tiram
tiram is offline
dat kan ik moeilijk controleren want hij krijgt water uit een bakje...
Oud 27-12-2004, 11:40
tiram
tiram is offline
Ja, hij drinkt wel, ik heb hem net zien drinken. Het ligt niet aan het voer, dat is precies hetzelfde als wat hij altijd krijgt.
Oud 27-12-2004, 11:54
aapje
aapje is offline
Ik gaf mn konijn altijd een stukje beschuit en dat hielp wel een btje, maar ik zou even naar de dierenarts gaan. Je kan beter voor niets naar de dierenarts zijn geweest dan dat je niet geweest bent en je konijn is dood ofzo. En de dierenarts weet waar hij over praat.
Oud 27-12-2004, 12:51
11568
11568 is offline
Dierenarts.

Stoppen met voer geven, alleen maar hooi. Oorzaak is waarschijnlijk teveel voer, fruit/groente of iets nieuws. Of geen hooi? Een konijn moet altijd meer dan voldoende hooi van goede kwaliteit hebben.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 13:36
Qimm
Qimm is offline
de mijne had dat ook, en 3 dagen later was hij niet meer. Ik hoop dat die van jou wat anders heeft
Oud 27-12-2004, 13:45
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 27-12-2004 @ 01:50 :
Ik zou zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan, want als een konijn al een tijd niet eet dan is dat zeer slecht. Zijn darmen kunnen dan stil gaan liggen en resulteert in dood.

Drinkt het konijn nog wel?
Idd. Als een konijn één of twee dagen niet eet en/of drinkt, meteen naar de dierenarts.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 14:32
AngelLena
AngelLena is offline
Meestal wordt het idd een dieet van droog voer, geen normaal voer, geen brokjes, geen groentes en fruit, alleen hooi. Dat vocht moet opgenomen worden. Maar ga voor de zekerheid even naar de dierenarts, je weet nooit wat er aan de hand is... Misschien heeft het beestje wel een ontsteking in de darm of keel, daar wordt je ook niet vrolijk van, maar een hooi dieet heb je dan ook niets aan.
Oud 27-12-2004, 15:07
tiram
tiram is offline
Oke, bedankt allemaal. Ik zag net dat hij alweer wat van zijn hooi begon te eten. Als hij morgen nog geen voer heeft gehad ga ik met hem naar de dierenarts.
Oud 27-12-2004, 16:41
Pizza Mozarella
Pizza Mozarella is offline
je kan ook altijd even bellen naar de dierenarts
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 16:58
VLeinV
VLeinV is offline
bij konijnen is het al serieus gevaarlijk als ze ongeveer een dag geen eten hebben gehad. Bij konijnen moet het darmstelsel dag en nacht actief zijn (zo is hun lichaam opgebouwd). Als dit stil komt te liggen kan er gasvorming ontstaat en krijgt het diertje heel veel pijn. Dus zo snel mogelijk naar de dierenarts en vragen om een prikje om het darmstelsel weer op gang te krijgen (werkt direct).

succes!
Oud 28-12-2004, 09:59
tiram
tiram is offline
HIj begint alweer een beetje van zijn voer te eten!
Oud 28-12-2004, 13:11
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
tiram schreef op 28-12-2004 @ 10:59 :
HIj begint alweer een beetje van zijn voer te eten!

Kijk het niet te lang aan though
Oud 28-12-2004, 16:08
VLeinV
VLeinV is offline
gelukkig joh! En idd niet te lang wachten. Zoiets kan cruciaal zijn.

Oud 31-12-2004, 00:08
Verwijderd
Dat zal wel pindakaas zijn he! en dat weet jij dondersgoed deugniet!
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 00:11
Verwijderd
hoe oud is jouw konijn? bij oude konijntjes heb je dat probleem wel eens en dan gaan ze dood.. kun je niets aan doen hoor, het is de ouderdom
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 10:06
tiram
tiram is offline
Citaat:
LeBitch schreef op 31-12-2004 @ 01:08 :
Dat zal wel pindakaas zijn he! en dat weet jij dondersgoed deugniet!

Dus..
Oud 31-12-2004, 10:11
tiram
tiram is offline
Citaat:
bertbart schreef op 31-12-2004 @ 01:11 :
hoe oud is jouw konijn? bij oude konijntjes heb je dat probleem wel eens en dan gaan ze dood.. kun je niets aan doen hoor, het is de ouderdom
Hij is vier. Nog niet echt oud dus. Maar omdat hij erg weinig bleef eten (maar verder niks aan hem te merken viel, hel levendig nog enzo) ben ik gisteren met hem naar de dierenarts geweest. Het bleek dat er een stukje op zn kies zat ofzo, waardoor hij niet (goed) kon eten. Dat heeft hij behandeld en ik heb een zakje dwangvoer meegekregen. Want het schijnt dat als konijnen langer dan twee dagen niet eten, ze uit zichzelf ook niet meer beginnen! Een konijn mag dus ook nooit nuchter een operatie ondergaan! Dat wist ik niet, had er ook nog nooit van gehoord eigenlijk! Nou we zien wel hoe het nu gaat, als het niet gaat moet ik maandag terugkomen.
Mn handen zitten nu wel onder de krassen en schrammen, geloof dat hij het niet zo leuk vind om een spuit in zn bekje te krijgen.
Je moet er wat voor over hebben
Oud 31-12-2004, 15:43
VLeinV
VLeinV is offline
awww

Gelukkig ben je naar de dierenarts gegaan. En het klopt dat konijnen nooit nuchter mogen zijn!!! Succes met je konijntje, hopelijk wordt ie weer helemaal de oude
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten