Citaat:
Bernero schreef op 07-02-2005 @ 14:04 :
Hallo, ik ben op dit moment in de examenbundel bewijzen in de vlakke meetkunde aan het oefenen en ik vroeg me het volgende af. Mag je nu op het CE alleen maar de stellingen en definities gebruiken die in Wisforta staan? Dit kwam in me op omdat ik zag dat de stelling van de constante hoek in feite er niet in staat, terwijl de uitwerking (en ik) het wel gebruiken. En om nog meer te kommaneuken, er staat zelfs niet in dat een middelloodlijn van AB loodrecht op AB staat . Kan iemand me vertellen hoe dit nou precies zit?
|
Op het CE mag je ook gebruik maken van de definities en de stellingen die niet in Wisforta staan vermeld. De middelloodlijn van AB is een verzameling punten P met de eigenschap PA=PB. Als je vanuit A en B dus een afstand r>1/2*AB omcirkelt vind je 2 punten, zeg P
1 en P
2, die ieder aan een verschillende kant van AB liggen. Er geldt: AP
1=AP
2=BP
1=BP
2, dus AB en P
1P
2 stellen de diagonalen van een ruit voor, dus AB wordt door P
1P
2 loodrecht middendoor gedeeld, dus de middelloodlijn van AB is de lijn door P
1 en P
2, die loodrecht op AB staat en door het midden van AB gaat. Wisforta geeft een puntverzamelingsdefinitie voor de middelloodlijn van AB, waaruit je, door middel van de constructie die ik aangaf, kunt afleiden dat deze definite gelijkwaardig is met de definitie dat een middelloodlijn van AB loodrecht op AB staat en AB middendoor deelt.