Oud 27-02-2005, 14:11
Debbelien
Debbelien is offline
Hoi allemaal.

Ik ben overspannen, en zie alles even niet meer zitten. Ik weet niet hoe ik hier uit moet komen! Wie kan mij helpen?

Ik zit in 6 VWO, dus nog maar een paar maandjes te gaan. Maar de druk op het VWO is veels te groot. Ik had nooit aan VWO moeten beginnen, maar ik kan moeilijk terug. Volgend jaar ga ik studeren, en daar kijk ik enorm naar uit, en school heb ik echt gehad!

Mijn thuis situatie is ook niet echt optimaal. Ik woon met m'n moeder en m'n broertje van 14. Met mijn moeder kan ik goed opschieten, maar mijn broertje is een probleem. Hij is zeer moeilijk opvoedbaar, en we zijn al in therapie. Uit huis plaatsing wordt overwogen.

Het begon een maand geleden, de week voor de toetsweek. Ik ben nou niet een van de beste van de klas, dus ik moet enorm mijn best doen. En vooral economie is mijn zwakke punt. Als ik een dag naar school ben geweest, ben ik zo chagerijnig en moe. Het komt er op neer dat ik elke avond aan het huilen ben.

De toetsweek heb ik slecht gemaakt. Op een gegeven moment kon ik namelijk niet meer leren, zo moe was ik.

Ik heb totaal geen zin in sociale contacten. In kletsen met mijn klasgenoten heb ik totaal geen zin, maar ik merk wel dat iedereen hierdoor bij me wegloopt. Dat vind ik verschrikkelijk, maar ik kan de energie niet opbrengen om er iets aan te doen.

Dit is nu al meer dan een maand bezig, en nog gaat het niet veel beter. Soms heb ik 2 dagen dat het goed gaat, maar dat is dan ook snel weer over. Mijn mentor is op de hoogte gesteld, en ik ga nu vaak halve dagen naar school als ik lessen kan missen.
Ik ben ook naar de dokter geweest, maar hij kon niks voor me doen.
Een aantal dagen heb ik Sint Janskruid geslikt, want ik hoorde dat dat een vervanger was van anti-depressiva, maar ik kreeg er enorm buikpijn van, en ben er dus mee gestopt.

Zijn er mensen die mij kunnen helpen hieruit te komen??
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 14:15
Balance
Balance is offline
Het lijkt erop alsof je leven alleen nog maar uit school en thuis bestaat. Het is niet gek dat je daar moe en hopeloos van wordt.
Daarom moet je júist sociale contacten gaan maken en eens wat anders gaan doen. Leef je uit in een sport, praat/klets met mensen (zet je hiertoe aan) en ga d'r eens uit om iets leuks te doen. Oftewel; ga eens uit die sleur en kijk of je je op die manier wat kan ontspannen.
Oud 27-02-2005, 14:31
Freestyler*
Freestyler* is offline
jah doe eens wat anders dan school
zoek ontspanning
slaap voldoende
zorg dat je effcient tijd aan je studie besteedt ipv veel tijd

als jij beter in je vel zit, zal school ook wel beter gaan

wat ik eigenlijk niet snap is dat vwo zo veel werk is
je kunt heus ook wel eens iets leuks doen
als dat echt niet gaat zou ik persooniljk overwegen te stoppen. Bijvoorbeeld je op een aantal vakken richten en volgend jaar het volwassenenonderwijs in

en nu na de toetsweek is de druk er toch een beetje af?
maak dan een schema met wat je wanneer wilt oden ofzo, en plan genoeg tijd in om leuke ontspannende dingen te doen.

als je het op het vwo zo waar hebt snap ik trouwens niet dat je zo uitkijkt naar je vervolgstudie, als het WO is zal het nl wel een stuk zwaarder worden
Oud 27-02-2005, 14:44
sjefke
sjefke is offline
Je bent knap hoor met 16 jaar op het VWO knap koppie bijdt er nog ff doorheen. Je kan ook ff een jaartje vrijnemen
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 15:28
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik heb hetzelfde gehad als jij nu hebt, alleen dan in 4vwo. Ik danste in het weekend, ik kwam net in de tweede fase en ik had de jaren daarvoor dingen meegemaakt die ik niet had verwerkt. Ook ging ik dat jaar 2 keer doordeweeks in een supermarkt werken. Naja, een nogal grote druk dus. Door die druk onderdrukte ik mijn gevoelens over die problemen en werd het dus alleen maar erger. Als ik een kwartiertje had geleerd, had ik het idee dat ik al 2 uur aan het leren was ofzo. Gevolg was dat ik dus niet meer leerde. Ook kon ik bijv. tijdens een tentamen zo gaan huilen. Dus van zo'n tentamen kwam ook niets meer terecht. In het weekend was ik aan het dansen, alleen zondags kon ik mn huiswerk maken. Doordeweeks was ik of aan het werk of ik zag mn vriend.

Naja, ik ben toen bij een psycholoog geweest en die zei dat ik overwerkt was en dat ik per direct moest stoppen met werken en tijd voor mezelf moest nemen. Ik heb dat niet gedaan, ik heb tot aan de zomervakantie doorgewerkt. Toen was ik zo op dat ik in de zomervakantie niet extra heb gewerkt (wat wel gebruikelijk was daar). Ook bleef ik zitten. Ik had het al halverwege het jaar opgegeven omdat ik geen zin had om in 5vwo nóg harder te gaan werken omdat ik dus al een fix aantal onvoldoendes had voor mn examendossier. Deze zou ik dus allemaal op moeten halen. Ik ben dus naar 4havo gegaan. En dat was de juiste keuze. Ik hoefde dat jaar niks te doen want ik haalde gemakkelijk hoge cijfers. Daardoor had ik álle tijd voor mezelf. Ik ben naar ontzettend veel lessen niet gegaan, met toestemming van mn ouders. Ook omdat ik me verveelde op school, maar het was wel fijn. Sindsdien gaat t dus veel beter, ook al ben ik nog wel gevoelig voor druk ed.

Kortom: Ik denk dat die totale rust bij jou ook goed zal doen... Een jaartje stoppen met school of dit jaar opnieuw doen zal je goed doen... Maar je moet het wel zelf willen. Maar ik denk wel dat je het nodig zal hebben.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten