Oud 05-03-2005, 14:38
H@nk
H@nk is offline
Ik heb hier in huis een router staan met 4 poorten, nu zitten deze poorten vol en wil ik een vijfde computer aansluiten. Ik heb geprobeerd om naar één poort nog een router te zetten maar dat wil niet werken, moet ik iets speciaals doen met de instellingen of werkt dit sowieso niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2005, 14:54
Verwijderd
Simpel. Geef de tweede router een ander IP adres als de 1e router en plug een kabel van de ene router in de andere router, let op dat het lampje van de poort waarje hem op aansluit gaat branden. Het kan zijn dat er een poort (meestal 4 of 1) met een knopje ernaast zit met X en een =. Als je geen link krijgt in een gewone poort, pak dan die poort met dat knopje en zet de knop van = op X.
Vergeet niet de DHCP server uit te zetten in de tweede router. Hiervoor moet je de handleiding van je router raadplegen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 15:43
H@nk
H@nk is offline
Hoe geef ik mijn router een ander IP-adres? ik ben nogal newbie hiermee
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 15:44
Verwijderd
in de handleiding staat iets van http://x.x.x.x openen in IE of FF.
daar moet dat
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 16:08
H@nk
H@nk is offline
ja, klopt (dat adres is voor beide routers gelijk), kan ik dat IP-adres veranderen in iets willekeurigs, of moet het nog iets te maken hebben met het houdige IP-adres?

Dan zal ik zo even kijken (ik kan niet op internet als ik dat ga bekijken)
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 17:17
phoxetis
phoxetis is offline
koop voor €5 een hubje, en steek dat in één van de poorten van de router. hop, weer 3 extra poorten.
Oud 05-03-2005, 18:20
H@nk
H@nk is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 05-03-2005 @ 18:17 :
koop voor €5 een hubje, en steek dat in één van de poorten van de router. hop, weer 3 extra poorten.
Als ik gebruik maak van een hubje moet ik ook extra snoeren aan gaan leggen (de ene router staat beneden en de nieuwe zal twee etages hoger, op zolder, komen te staan) en bovendien heb ik deze router nog.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 22:59
Enlightenment
Enlightenment is offline
Gebruik de 2e router dan als switch.

Gewoon niet de WAN poort gebruiken. Maar alle kabels in 1 2 3 4. Een kabel van router 1 naar router 2 dus, en eentje naar je 5e PC. Simpel.
Oud 09-03-2005, 15:08
H@nk
H@nk is offline
Citaat:
deadlock schreef op 05-03-2005 @ 15:54 :
Vergeet niet de DHCP server uit te zetten in de tweede router. Hiervoor moet je de handleiding van je router raadplegen.
Ik heb nu het IP-adres veranderd en het werkt, maar als ik de DHCP-server uitzet werkt het niet meer?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 15:09
H@nk
H@nk is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-03-2005 @ 23:59 :
Gebruik de 2e router dan als switch.

Gewoon niet de WAN poort gebruiken. Maar alle kabels in 1 2 3 4. Een kabel van router 1 naar router 2 dus, en eentje naar je 5e PC. Simpel.
Waar moet je dan de kabel van router 1 in router 2 pluggen?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 16:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
H@nk schreef op 09-03-2005 @ 16:09 :
Waar moet je dan de kabel van router 1 in router 2 pluggen?
Gewoon beide routers hebben een switch met meestal 4 poorten. Dus 1 2 3 4. Dan doe je een kabel in 4 die naar router 2 gaat. Daar gaat hij ook in 4 bijvoorbeeld. Zie het als een stekkerdoos bij stroom. Je kunt ook een sterkkerdoos aan een stekkerdoos hangen om zo verder uit te breiden.
Oud 09-03-2005, 16:42
H@nk
H@nk is offline
Als ik de kabel van router 1 uit mijn WAN-poort haal (in router 2) en in 4 doe werkt het niet meer.

Of moet ik het IP-adres dan soms weer terugzetten?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 19:55
Verwijderd
Ok, nu heb ik ook een vraag.

Binnenkort wil ik draadloos internet aansluiten op mijn laptop.
Nu wil ik dus internet op mijn laptop draadloos, maar dan wil ik wel dat deze pc nog steeds hetzelfde internet blijft houden, dus niet dat ik iets aan deze pc hoef te veranderen omdat ik draadloos internet op mijn laptop wil.
Is dat dus gewoon mogelijk?

Want volgens mij moet er een pc kabel die verbonden is van de pc naar de modem ook in de router geplaats worden, dus dan moet die pc kabel uit de modem van deze pc en moet ie dus in de router voor draadloos internet, dus heeft deze pc geen internet verbinding meer.
Hoe los ik dit op als dit het probleem is?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk overkom
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 20:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
H@nk schreef op 09-03-2005 @ 17:42 :
Als ik de kabel van router 1 uit mijn WAN-poort haal (in router 2) en in 4 doe werkt het niet meer.

Of moet ik het IP-adres dan soms weer terugzetten?
Ik snap je niet helemaal. Je hebt gewoon Router 1. Die heeft 4 poorten. Dat werkt gewoon. Van die situatie ga ik uit.

Nu wil je een PC erbij. Dan haal je de kabel uit poort 4 en doe je daar een kabel in die naar je 2e router gaat (die je als switch gaat gebruiken). Dan heb je op de 2e router nog 3 poorten vrij voor uitbreiding. Schematisch:

Code:
  Router 1
A   B   C   D
|   |   |   |
|   |   |    \-------->D -- Router 2 --> A B C -> PC4/5/6
|   |   PC3
|   PC2
PC1
Kijk even of je een lampje ziet op beide routers die aangeeft dat de verbinding tussen de twee routers werken. Dus voor 1 2 3 4 zie je lampjes. Als je op poort 4 je 2e router hebt aangesloten hoort dat lampje ook te branden. Zo niet dan ondersteunt je router geen Auto MDI/MDI-X en moet je bij één de uplink poort gebruiken, dat is overigens iets heel anders dan WAN.

Alleen de WAN poort van Router 1 gebruik je, die gaat naar je kabel/DSL modem toe.

Laatst gewijzigd op 09-03-2005 om 20:20.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 20:59
Verwijderd
Citaat:
H@nk schreef op 09-03-2005 @ 16:08 :
Ik heb nu het IP-adres veranderd en het werkt, maar als ik de DHCP-server uitzet werkt het niet meer?
Nee maar dan gaan ze beiden dezelfde adressen uitdelen en zichzelf als gateway adverteren. Dat werkt met de kortste route.
De client stuurt een DHCP Discover over het netwerk, je kan dit zien als een soortement van broadcast.
De DHCP server stuurt dan de gegevens terug die nodig zijn om de netwerkkaart te configureren van de client. Als je nu 2 routers hebt, en de 1ste heeft als IP 192.168.1.1 en hier is ook de internetverbinding op aangesloten, dan stuurt de DHCP server in deze router hetvolgende (bijvoorbeeld!) terug:
Your IP: 192.168.1.100
Your subnet: 255.255.255.0
Your Gateway: My IP (dus 192.168.1.1)
DNS servers: 192.168.1.1, 195.241.48.33, etc.
Jouw computer moet naar internet en gaat nu alles wat niet in zijn eigen subnet sturen naar de router die het verder internet op gooit.

Als je nu een tweede router hebt, met IP adres: 192.168.1.2 en deze draait ook een DHCP server, maar hier wordt de internetverbinding níét gehost, dan kan het zijn dat een client die om DHCP gegevens vraagt als gateway 192.168.1.2 terugkrijgt, terwijl het 192.168.1.1 moet zijn, de router heeft geen WAN verbinding en weet niet wat hij met het pakketje moet.
Voor de rest geeft enlightenment precies aan wat ik bedoel...
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 17:30
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck1 schreef op 09-03-2005 @ 20:55 :
Ok, nu heb ik ook een vraag.

Binnenkort wil ik draadloos internet aansluiten op mijn laptop.
Nu wil ik dus internet op mijn laptop draadloos, maar dan wil ik wel dat deze pc nog steeds hetzelfde internet blijft houden, dus niet dat ik iets aan deze pc hoef te veranderen omdat ik draadloos internet op mijn laptop wil.
Is dat dus gewoon mogelijk?

Want volgens mij moet er een pc kabel die verbonden is van de pc naar de modem ook in de router geplaats worden, dus dan moet die pc kabel uit de modem van deze pc en moet ie dus in de router voor draadloos internet, dus heeft deze pc geen internet verbinding meer.
Hoe los ik dit op als dit het probleem is?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk overkom
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten