Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Misschien nog een uitbreiding hierop:
op Internet heeft elke provider (bv XS4ALL, Planet Internet, Wanadoo, ...) een range van IPs gekregen, in Europa kan je van een IP de 'eigenaar' opvragen via www.ripe.net in de whois-database. Zodus kan je geen 2 dezelfde IP-adressen hebben op het internet. Deze regel geldt voor elk individueel netwerk, in eenzelfde netwerk heb je dus maar één computer met IP a, eentje met IP b, ... Hierop is er wel een uitzondering, er bestaan apparaten die één IP kunnen delen onder meerdere computers. Deze apparaten zijn zogenaamde NAT's of Network Address Translation; in bekendere termen: een router of gateway. Daarbij krijgt de router het IP toegewezen en krijgen de achterliggende computers van de router een ip toegewezen die in de LAN-range liggen. De LAN-range (LAN= local area network, wat dus meestal gewoon 'netwerk' genoemd wordt in de volksmond) bestaat eigenlijk uit meerdere ranges, bv. 192.168.x.y. Er zijn nog wat ranges, maar de bovenstaande wordt het vaakst gebruikt. Een ander fenomeen dat gebruikt wordt en dat als gevolg kan hebben dat het lijkt alsof meerdere pc's hetzelfde IP hebben, zijn proxies. Hun functie ligt wat anders: dit zijn servers die je vraag naar informatie (bv. een website) ophalen bij de echte server en dan doorsturen naar jou. Beetje overbodig werk? Toch niet;omdat ze vaak bij je provider staan, zorgen ze ervoor dat er enerzijds bijgehouden zou kunnen worden welke sites veel gebruikt worden, en anderzijds worden de sites die eerder al door de proxy opgehaald werden, gewoon van die harde schijf gehaald zodat de trafiek van de provider beperkt wordt en je informatie niet de halve wereld moet rondsturen (en zodoende vertraging krijgt). een proxy kan ook gebruikt worden om je 'anoniem' te maken, omdat een server het IP van je proxy te zien krijgt en niet je eigen IP. Let er wel op dat dergelijke proxy-diensten vaak niet helpen tegen interpol, europol, CIA, FBI, NSA, ... omdat zij maar wat telefoontjes/mailtjes moeten plegen en ze krijgen je IP. Op het internet kan het dus lijken alsof twee pc's eenzelfde IP hebben, maar hoogstwaarschijnlijk wordt dan een NAT gebruikt of een proxy. Anders is het mogelijk dat de computers op verschillende netwerken staan achter een NAT (dus met eigen DHCP-server die IP's toekent aan de computers)
||
Citaat:
![]() - je kan op internet best een ander IP adres gebruiken dan die je toegewezen hebt gekregen - ook met NAT of een proxy is er maar een apparaat met dat IP.. de NAT/proxy server ![]() - NAT is ongeveer net zo omslachtig als een proxy server want hij stuurt ook alles door (een router/bridge/repeater/whatever trouwens ook) - proxies werken prima tegen moeilijke afkortingen, want de meeste proxies zijn van onoplettende internetgebruikers die per ongeluk hun proxy verkeerd hebben ingesteld... dat wordt echt niet altijd netjes gelogd, dus als je 10 proxies achter elkaar zet ben je erg anoniem
||
![]() |
Citaat:
![]() En proxies zijn lang niet altijd anoniem trouwens. De meesten geven gewoon je IP-adres door aan de host waar ze de informatie vandaan halen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
proxy1:8080 proxy2:3128 proxy3 als 3 het laatste is zet je de poort van 3 in het vakje 'poort' en dan heb je een zogenoemde 'proxy-chain', ik zo niet meer uit mijn hoofd of nou het ip van proxy1 of proxy3 wordt doorgegeven maar dat boeit niet zo veel. let er wel op dat met elke proxy de verbindingssnelheid omlaag gaat. 2. niet als je dus een anonymous proxy pakt, die onderscheiden zich juist van normale proxy's omdat zij je IP niet doorgeven maar hun eigen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ik heb het niet over HTTP proxies (fosje en Dr HenDre wel trouwens) maar over bijvoorbeeld SOCKS proxies
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
[KABEL]Opeens heb ik een nieuw IP :S Verwijderd | 29 | 20-07-2003 20:03 | |
Software & Hardware |
[raadseltje] iamcj | 24 | 09-07-2003 17:13 | |
Software & Hardware |
[IP] Ik wil een vast IP, maar hoe te veranderen? Phreak | 36 | 19-02-2003 19:55 | |
Software & Hardware |
Netwerk/Internet instelling lukt niet in Mandrake 8.1 (linux) Verwijderd | 23 | 29-01-2002 13:29 | |
Software & Hardware |
ZO moet je internet delen: chatfreak2002 | 10 | 19-10-2001 10:34 |