Oud 12-05-2005, 19:12
dwight88
dwight88 is offline
ik hoor net op de radio een commercial van de LOI, met een taalcursus waarin je binnen 8 uur een taal leert spreken en verstaan.

Waarom zijn er dan 4 jarige studies ?

lijkt mij stug dat het kan in 8 uur, of je moet wel een talenknobbel hebben die zo groot is als een voetbal... is dat niet een soort van bedrog dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2005, 19:20
Verwijderd
http://www.loi.nl/clickin/clickin_cu...m?taalonderweg

Je leert:
- Kennismaken, groeten, gedag zeggen
- Reserveren van een hotel, camping
- De weg vragen, tellen van 1 tot 100
- Eten en drankjes bestellen
- Maken van afspraken, (feest)dagen en maanden
- Boodschappen doen
- Bezoeken van de dokter en apotheek
- Het weer en herhalingsoefeningen van
eerdere cd’s

Je leert de taal wel spreken, maar het is niet diepgaand. Het niveau is ook niet al te hoog.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 19:21
Verwijderd
Dat ligt natuurlijk aan je definitie van 'spreken en verstaan'. Na acht uur efficiënte studie kan je in het Spaans of Italiaans koffie bestellen in een café, inchecken in een hotel en desnoods een praatje maken over het weer met een localo.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 19:24
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Laurens schreef op 12-05-2005 @ 20:20 :
http://www.loi.nl/clickin/clickin_cu...m?taalonderweg

Je leert:
- Kennismaken, groeten, gedag zeggen
- Reserveren van een hotel, camping
- De weg vragen, tellen van 1 tot 100
- Eten en drankjes bestellen
- Maken van afspraken, (feest)dagen en maanden
- Boodschappen doen
- Bezoeken van de dokter en apotheek
- Het weer en herhalingsoefeningen van
eerdere cd’s

Je leert de taal wel spreken, maar het is niet diepgaand. Het niveau is ook niet al te hoog.
lol, daarvoor heb ik 5 jaar frans / duits nodig gehad op school
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 21:37
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 12-05-2005 @ 20:24 :
lol, daarvoor heb ik 5 jaar frans / duits nodig gehad op school
Nou ja, als het goed is kun je dus met die 5 jaar duits/frans meer, dan die mensen met zo'n 8-urige taalcursus. Zo'n cursus is voor mensen die de taal totaal niet kennen. Zo'n soort cursus italiaans hebben wij gedaan voor werkweek Rome, en dat is echt buiten het toeristische niveau absoluut niet nuttig.

Maar als ik heel eerlijk ben, kan ik na 6 jaar frans ook niet zoveel meer dan dat..

[edit] Je quote verkeerd gelezen, je bedoelt hetzelfde als mijn offtopic opmerking [/edit]

Laatst gewijzigd op 12-05-2005 om 21:41.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 22:20
Freestyler*
Freestyler* is offline
je moet gewoon niet te hoge verwachtingen hebben

toch lijkt het me wel leuk
beetje in vakantiestemming komen
en een aantal nuttige woorden kunnen spreken

overigens hoop ik dat je in 5 jaar frans wel enkele grammaticale kennis hebt opgebouwd
Oud 13-05-2005, 00:12
Verwijderd
Kom op zeg, als je acht uur lang anime kijkt kun je ook wel in het Japans een broodje bestellen.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 00:43
snoodaard
snoodaard is offline
Of je aardsvijand vertellen dat je de zonde die hij op je familie heeft gebracht door in een ver verleden het optreden van jouw familie bij het dorpsfeest te vergallen gaat wreken door hem te verslaan in de zojuist door jou geuitte uitdaging tot traditioneel zwaardvechten, waar jullie beide toevallig exceptioneel goed in getrained zijn.
Oud 13-05-2005, 08:57
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Konijn schreef op 12-05-2005 @ 22:37 :
Nou ja, als het goed is kun je dus met die 5 jaar duits/frans meer, dan die mensen met zo'n 8-urige taalcursus. Zo'n cursus is voor mensen die de taal totaal niet kennen. Zo'n soort cursus italiaans hebben wij gedaan voor werkweek Rome, en dat is echt buiten het toeristische niveau absoluut niet nuttig.

Maar als ik heel eerlijk ben, kan ik na 6 jaar frans ook niet zoveel meer dan dat..

[edit] Je quote verkeerd gelezen, je bedoelt hetzelfde als mijn offtopic opmerking [/edit]

maar ik heb wel IETS grammaticale kennis opgebouwd. maar die kennis die ik er nu over bezit, kan wel in 1 extra-LOI-uurtje gepropt wordenk denk ik..
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 10:23
Verwijderd
Dat denk ik niet. Je moet niet vergeten dat het onthouden van een taal (en het leren van een taal is op latere leeftijd voornamelijk veel onthouden en minder 'spelenderwijs' leren begrijpen) vooral herhaling vereist. Als jij acht uur een taal intensief bestudeert, dan is die kennis in een week weer vervlogen, tenzij je direct na die achturige training naar het betreffende buitenland verhuist ofzo.

Als het goed is kun je na zes jaar Engels/Frans/Duits op de middelbare school op VWO-niveau in elk geval redelijk vloeiend spreken, het verstaan en het grammaticaal vrijwel foutloos schrijven. Dat lukt je echt niet met een of andere LOI-cursus.

Maar het zal ongetwijfeld grappig zijn hoor.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 10:30
Verwijderd
Ik vond taal op de middelbare school heel erg tegenvallen. Ik volg nu twee cursussen (niet van het LOI) en ik merk dat ik véél sneller een taal leer dan ik dat op de middelbare school deed. Ik vond het tempo op de middelbare school veel te laag om echt een taal te leren.
Maar goed, in 8 uur een taal spreken en verstaan, dat is natuurlijk onzin. Toch lijkt me zo'n cursus niet slecht, alleen hou ik zelf niet van dat touristische.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 10:35
Verwijderd
Hangt natuurlijk ook sterk van je klas af. Ik zat gelukkig in een klas met alleen maar redelijk serieuze mensen in 6V en daar lag het tempo echt wel hoog. Kleine groep, veel contact tussen docent en leerling, enzovoort. Dat schoot wel op.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 10:41
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-05-2005 @ 11:35 :
Hangt natuurlijk ook sterk van je klas af. Ik zat gelukkig in een klas met alleen maar redelijk serieuze mensen in 6V en daar lag het tempo echt wel hoog. Kleine groep, veel contact tussen docent en leerling, enzovoort. Dat schoot wel op.
Wij werkten gewoon uit een boek. Elke week 1 hoofdstukje. Dat schoot echt niet op
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 11:12
da leentjuh
da leentjuh is offline
Ik kan na 5 jaar toch wel behoorlijk vloeiend Frans. Dat is echt veel meer dan wat je in die 8 uur leert. Ik heb (vooral vorig jaar) ook wel op een goed niveau Frans gehad.
Oud 13-05-2005, 15:18
Verwijderd
Trouwens, nu we het toch over die LOI cursussen hebben: ik zag laatst iets over speedlearning. Na een cursusje van twee dagen (zelfstudie) ben je in staat om vele malen sneller problemen op te lossen en te leren.

Lijkt me eigenlijk bullshit van de bovenste plank; als dat echt zo was dan zou de overheid zo'n cursus speedlearning toch echt wel verplicht stellen op de middelbare school.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 20:23
Vice
Vice is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-05-2005 @ 11:23 :
Als het goed is kun je na zes jaar Engels/Frans/Duits op de middelbare school op VWO-niveau in elk geval redelijk vloeiend spreken, het verstaan en het grammaticaal vrijwel foutloos schrijven. Dat lukt je echt niet met een of andere LOI-cursus.
Maar niet iedereen heeft zes jaar lang die vakken gevolgd/gehad.
Oud 14-05-2005, 11:28
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Vice schreef op 13-05-2005 @ 21:23 :
Maar niet iedereen heeft zes jaar lang die vakken gevolgd/gehad.
Zes jaar, drie jaar, je snapt het idee. Het scheelt wel vergeleken met 8 uur.
Oud 14-05-2005, 12:33
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 13-05-2005 @ 12:12 :
Ik kan na 5 jaar toch wel behoorlijk vloeiend Frans. Dat is echt veel meer dan wat je in die 8 uur leert. Ik heb (vooral vorig jaar) ook wel op een goed niveau Frans gehad.
klopt, gold voor mij ook vlak na ath. 5.
in het examenjaar en nu bij mn opleiding krijgen geen talen maar (niet in die vorm iig), en ik merk dat mijn franse en duitse taalvaardigheid toch wel aardig naar beneden is gegaan. duits kan ik nog een beetje bijhouden op mn werk.. maar frans..

ja, deux bieres...
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 16:55
Vice
Vice is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 14-05-2005 @ 12:28 :
Zes jaar, drie jaar, je snapt het idee. Het scheelt wel vergeleken met 8 uur.
Het blijft wat langer in je hoofd hangen en zult meer dingen onthouden, maar ik geloof niet dat je na drie jaar Frans op school vloeiend Frans kan praten en foutloos kan schrijven. (Tenzij je natuurlijk veel die taal gebruikt.)
Oud 14-05-2005, 18:55
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Vice schreef op 14-05-2005 @ 17:55 :
Het blijft wat langer in je hoofd hangen en zult meer dingen onthouden, maar ik geloof niet dat je na drie jaar Frans op school vloeiend Frans kan praten en foutloos kan schrijven. (Tenzij je natuurlijk veel die taal gebruikt.)
Niet op de middelbare school nee... Maar dat niveau is om van te huilen.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten