Met sterrenkunde (@ UvA) krijg je in je master de gelegenheid om in het buitenland waarnemingen te doen: Las Palmas, Hawaii, Chili zijn bijvoorbeeld plekken waar veel studenten heen gaan.
Verder ben ik het niet helemaal eens met wat Aristidis zegt. Ik doe zelf natuurkunde op de uva, en dat is de eerste drie jaar gecombineerd met sterrenkunde (afhankelijk van welke vakken je kiest). Bij mijn studie krijg je bijvoorbeeld in het 3e jaar de gelegenheid om met een eigen telescoop waarnemingen te doen, en deze data ook zelf te verwerken. In de master astrofysica (=sterrenkunde) gaat dit nog veel verder, o.a. door bij buitenlandse telescopen je eigen waarnemingen te doen.
Bovendien schiet de zin "voortzetting van basisnatuurkunde en wiskunde" wel erg tekort. Wat je krijgt is gewoon de belangrijkste natuurkunde en wiskunde, waar je echt niet zonder kan bij sterrenkunde. Het is bovendien niet te vergelijken met wat je op het VWO krijgt. Stof wordt zoveel uitgebreider, en grondiger behandeld dat je van een voortzetting echt niet meer kan spreken.
Maar 1 ding heb je wel gelijk: sterrenkunde is computerwerk. De waarnemingen die je maakt zijn vaak snel gemaakt, terwijl data-verwerking zo veel langer duurt. Veel programmeren, veel computeruren. Het moet je wel aanspreken. Ik zal eerlijk zijn, dat ik daardoor flink ben afgeknapt op sterrenkunde, en daarom verder met natuurkunde ben gegaan.
|