Oud 13-12-2001, 17:22
Th@ Wolf
Th@ Wolf is offline
nou ik heb dus een vraagje, ik heb dus net freeBSD 4.4 gedownload en op CD gezet, nu wil ik dus een dualboot tussen windows 98SE en freeBSD, hoe krijg ik dit voorelkaar? dus ook al dat gekloot met partities enzo want daar snap ik dus echt geen hol van, ook van hoe ik die iso file opgestart krijg, in ms dos ofzow en dan met welk commando want dat lukt me ook niet, dus als iemand het weet zeg het dan please ff! thnx
Oud 13-12-2001, 17:44
Koen
Koen is offline
Wat ik nu ga zeggen is niet lullig bedoelt, maar ik meen 't toch serieus. Ga hier niet aan beginnen.

FreeBSD is niet zomaar een OS. Als je nog nooit verder gekeken hebt dan Windows is het zéér onverstandig om met uitgerekent een *BSD te beginnen.

Zeker als je niet weet hoe partities werken of hoe je een ISO file brandt, geef ik je 0,0 kans van slagen met FreeBSD.

Wees verstandig en hou 't bij Windows. En als je dan toch per sé iets anders wilt proberen, neem dan een simpele Linux distributie. Maar geen FreeBSD, want ik voorspel je nu vast dat dat niks wordt.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2001, 17:57
Th@ Wolf
Th@ Wolf is offline
Hoe brand ik een iso dan wel "goed"??
Oud 13-12-2001, 19:11
Koen
Koen is offline
Citaat:
Th@ Wolf schreef:
Hoe brand ik een iso dan wel "goed"??
In Nero Burning Rom, of met CDRWin. Zitten beiden 'Burn Image File' opties in.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2001, 13:15
Th@ Wolf
Th@ Wolf is offline
Easy cd creator 5 ook goed?
Oud 14-12-2001, 13:16
Koen
Koen is offline
Kan 't vast wel mee, met die 2 kan het in ieder geval omdat ik daar ervaring mee heb, met andere programma's heb ik geen ervaring.

Maar nogmaals, ben je echt van plan om 't te gaan installeren?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2001, 13:31
Th@ Wolf
Th@ Wolf is offline
ik zit nu te denken welke ik ga installeren, redhat linux of freeBSD
Oud 14-12-2001, 13:39
Koen
Koen is offline
Citaat:
Th@ Wolf schreef:
Probeer eerst Redhat Linux maar eens. Als je dat begrijpt, wat ik betwijfel, kan je gaan denken over FreeBSD.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2001, 13:40
Th@ Wolf
Th@ Wolf is offline
maar hoe installeer ik die dan?
Oud 14-12-2001, 13:41
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Th@ Wolf schreef:
Ten eerste zijn dat (Linux en FreeBSD) 2 totaal verschillende besturingssystemen.
Ten tweede waarom twijfel je juist tussen die 2, heb je ook andere overwogen?
Ten derde zoiets beslis je normaal gesproken niet zo even van "de wind komt vandaag noord-noord-oost, laat ik FreeBSD 'ns kiezen" je zult eerst flink moeten lezen wat het verschil is en dan goed de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen.

Raadt je aan om met RedHat te beginnen.
Oud 14-12-2001, 13:42
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Th@ Wolf schreef:
maar hoe installeer ik die dan?
Koop een boek erbij?
Oud 14-12-2001, 13:48
Th@ Wolf
Th@ Wolf is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Koop een boek erbij?

nee, ik ben n.l niet de rijkste ik bedoel met een dualboot, mn reet snapt ook wel hoe ik linux moet installeren want dat heb ik wel vaker gedaan maar ik bedoel met een dualboot!

[Dit bericht is aangepast door Th@ Wolf (14-12-2001).]
Oud 14-12-2001, 13:51
Koen
Koen is offline
Citaat:
Th@ Wolf schreef:
mn reet snapt ook wel hoe ik linux moet installeren want dat heb ik wel vaker gedaan maar ik bedoel met een dualboot!
Dan had je ook wel geweten hoe partities werken of hoe je een ISO file brandt.

Een dualboot is niet zo moeilijk, je installeert RedHat, die maakt een LiLo of Grub loader aan, waar je vervolgens je windows partitie bijzet.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2001, 13:52
Th@ Wolf
Th@ Wolf is offline
Citaat:
Koen schreef:
Dan had je ook wel geweten hoe partities werken of hoe je een ISO file brandt.

Een dualboot is niet zo moeilijk, je installeert RedHat, die maakt een LiLo of Grub loader aan, waar je vervolgens je windows partitie bijzet.
heb ik ergens gezegt dat ik NIET wist hoe ik een ISO file brand?? jij ging daar maar gewoon van uit!
Oud 14-12-2001, 14:33
F10Ž!@n
F10Ž!@n is offline
Citaat:
Th@ Wolf schreef:
heb ik ergens gezegt dat ik NIET wist hoe ik een ISO file brand?? jij ging daar maar gewoon van uit!
Citaat:
Th@ Wolf schreef:
daar snap ik dus echt geen hol van, ook van hoe ik die iso file opgestart krijg

Een iso file opstarten

Beetje dimmen, eikeltje.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2001, 15:51
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Th@ Wolf schreef:
nee, ik ben n.l niet de rijkste ik bedoel met een dualboot, mn reet snapt ook wel hoe ik linux moet installeren want dat heb ik wel vaker gedaan maar ik bedoel met een dualboot!
Dus jij hebt je hersens in je reet? Dan leen je een boek bij de bieb? Simpol toch?

Maar goed, als jouw reet ooit heeft uitgevonden hoe jij Linux singleboot kunt installeren, kan jouw reet waarschijnlijk ook uitvinden hoe jij Linux als dualboot kunt installeren. Veel plezier, ga maar uitzoeken.
Oud 14-12-2001, 16:24
Th@ Wolf
Th@ Wolf is offline
nou sorry hoor, bedankt voor jullie fantastische hulp
Oud 14-12-2001, 16:25
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Th@ Wolf schreef:
bedankt voor jullie fantastische hulp
Graag gedaan!!!!!!! Succes verder!!!!!!!
Oud 14-12-2001, 16:32
Koen
Koen is offline
Citaat:
Th@ Wolf schreef:
nou sorry hoor, bedankt voor jullie fantastische hulp
Luister eens kerel. Het is echt niet slecht bedoelt, zowel van mij niet, alswel van Florian of dystopia.

Maar je moet toch te kennen geven, dat je een onmogelijke eis aan jezelf stelt. Je wilt FreeBSD installeren maar hebt daar simpelweg de kennis niet voor.

Je kan 't niet alleen aan mij of dystopia vragen, maar bijvoorbeeld Marc S of Desecretor (waarvan ik weet dat zij wel ervaring hiermee hebben) zullen hetzelfde zeggen: FreeBSD installeren gaat je niet lukken.

RedHat is 'misschien' een optie, maar is ook niet het makkelijkste op aarde. Relatief gezien is het een makkelijke distro, in vergelijking met Windows is het verdomd moeilijk.

Ga dus eerst lezen, voordat je onderneemt. Leer wat een bepaald OS kan en doet, en hoe je er mee om moet gaan. Dan weet je al vrij snel dat FreeBSD niet een OS voor jou is. Dat RedHat misschien al veel meer in de buurt komt, en eventueel Mandrake of SuSe ook te overwegen valt.

Want nu lijk je gewoon iemand die stoer FreeBSD lijkt te willen installeren, zonder enige kennis van zaken te hebben. En dat soort mensen worden hier niet graag geholpen.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2001, 16:45
Th@ Wolf
Th@ Wolf is offline
Citaat:
Koen schreef:
Want nu lijk je gewoon iemand die stoer FreeBSD lijkt te willen installeren, zonder enige kennis van zaken te hebben. En dat soort mensen worden hier niet graag geholpen.
mmmm sorry dan, dat was niet mijn bedoeling wat mijn bedoeling wel was: ik ben nu dus bezig met een netwerk aan te leggen, nu draait mn server goed en alles onder windoos XP Pro maar die word hier wel eens vaker instabiel en dan moet ie weer opnieuw opstarten, nu ze mijn oom laatst (hij heeft zijn hoger informatica diploma dus die heeft er dus wel wat verstand van) dat wij dus beter freeBSD konden installeren op die server computer, en nu vroeg ik hier dus hoe ik dat moest doen, maja sorry en alles dat ik het uberhaubt wat gevraagd had, en het was helemaal niet mijn bedoeling sta\oer te doen omdat ik freeBSD op mn comp had staan!
Oud 14-12-2001, 19:19
Jack_Ass
Jack_Ass is offline
Citaat:
Th@ Wolf schreef:
...ze mijn oom laatst (hij heeft zijn hoger informatica diploma dus die heeft er dus wel wat verstand van) ....
*JEGH* *Spuug* Ik haat dit soort uitspraken!! Sinds wanneer heb je een diploma "knippen en plakken" nodig om ergens verstand van te hebben? Je hebt veel meer aan de wizz kids die hier rondlopen (en dan heb ik het over de personen die vooral in deze topic voorkomen... )

Argh...ik haat dat soort uitspraken...
Oud 16-12-2001, 15:26
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Jack_Ass schreef:
*JEGH* *Spuug* Ik haat dit soort uitspraken!! Sinds wanneer heb je een diploma "knippen en plakken"
Als HIO student vind ik dit toch een aardig achterlijke uitspraak. Om een Linux Device Driver in mekaar te zetten moet je toch wel 'iets' meer doen dan een beetje knippen en plakken.

En van iemand die zichzelf programmeren heeft geleerd, weet ik 90% zeker dat 'ie 'slechter' is dan een afgestudeerde HIO-er/academicus.

Met citaat reageren
Oud 17-12-2001, 22:17
Jack_Ass
Jack_Ass is offline
Whatever. Ik zie het zelf in de praktijk. HIO studenten kloppen bij bedrijven aan, worden met open armen binnengehaald.
Mensen die (alleen maar) praktijk ervaring hebben worden ook binnengehaald, maar helaas met minder enthousiasme. En het blijkt toch iedere keer weer dat je meer kunt met de "hobby-ers" dan met degene die ervoor afgestudeerd is. En dan kun je wel "90% zeker" zeker zijn, maar de praktijk wijst toch uit dat je er naast zit...(je 10% onzekerheid dus...)
Oud 18-12-2001, 14:21
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Jack_Ass schreef:
En dan kun je wel "90% zeker" zeker zijn, maar de praktijk wijst toch uit dat je er naast zit...(je 10% onzekerheid dus...)
Pff. Omdat jij dat beweert moet ik dat maar geloven?

Ik heb genoeg resultaten van amateurs gezien, die bijvoorbeeld in Java coden. Dat was 9 van de 10 keer prutswerk.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2001, 19:40
Jack_Ass
Jack_Ass is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Pff. Omdat jij dat beweert moet ik dat maar geloven?
pff...de gedachten zijn wederzijds...

Het is de praktijk die het uitwijst...En waar dik voor betaald wordt.
Oud 18-12-2001, 20:13
Koen
Koen is offline
Citaat:
Ik heb genoeg resultaten van amateurs gezien, die bijvoorbeeld in Java coden. Dat was 9 van de 10 keer prutswerk.
En die overige 1 op de 10 doet 't beter dan iemand die er wél voor geleerd heeft.

Een diploma is geen garantie voor goede prestaties, zoals Jack_Ass al zegt. Er zullen ook best goede programmeurs zijn zonder diploma, die óók een nette source kunnen schrijven.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2001, 21:01
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Koen schreef:
En die overige 1 op de 10 doet 't beter dan iemand die er wél voor geleerd heeft.

Een diploma is geen garantie voor goede prestaties, zoals Jack_Ass al zegt.
Nee. Maar het is wel een garantie dat je uberhaupt KUNT programmeren. Het is ook een garantie dat je op de juiste manier programmeert.

Een taal leren kan iedereen, maar dat is niet wat je op de HIO doet. Je leert jezelf een denkwijze aan. Als je afgestudeerd bent aan de HIO ken je de verschillen tussen logisch, procedureel en OO programmeren.

Ik heb genoeg rotzooi gezien. Eerstejaars maken iedere keer dezelfde fouten, en als deze niet gecorrigeerd worden, blijf je die fouten ALTIJD maken. Een werkend programma schrijven is leuk, maar dat kan iedereen. Een werkend uitbreidbaar onderhaudbaar en LEESbaar programma schrijven is een tweede, en daar heb je een opleiding voor nodig. Leraren corrigeren, boeken doen dat nog steeds niet.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2001, 13:24
Spacey
Spacey is offline
ik ken iemand die echt wel erg goed is in programmeren, maar die is wel een uitzondering op de regel.

Er zijn idd hobbiers die beter zijn dan hio'ers maar kom op je zegt t of dat altijd zo is ofzo. dat zijn echt uitzonderingen, maar ze zijn er zeker.
Oud 20-12-2001, 22:41
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Spacey schreef:
Er zijn idd hobbiers die beter zijn dan hio'ers maar kom op je zegt t of dat altijd zo is ofzo. dat zijn echt uitzonderingen, maar ze zijn er zeker.
Een hobbyer zal wel dezelfde dingen kunnen maken als een HIO-er, maar zal het waarschijnlijk op een andere, minder elegante manier doen. Het is in de IT HEEL belangrijk dat je software schrijft die ook door anderen te onderhouden is. Ook leer je in een team software te ontwikkelen, iets wat je niet zo maar uit een boek leert.

Tis ook nogal afhankelijk van de opleiding hoor. Ik zit in Enschede op school, en onze HIO heeft een reputatie op te houden. Ik ken iemand die op de Fontys in Eindhoven zit, en die leert gewoon compleet verkeerde dingen.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 07:22
Marc S
Marc S is offline
FreeBSD installeren na Windows, krijg je automatisch een dualboot... daarvoor dient booteasy nou eenmaal
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 07:26
Marc S
Marc S is offline
Ik heb er zelfs een kleine howto voor geschreven...

*ff zoeken*
http://marc.cad-engineering.nl/dump/freebsd.html
http://marc.cad-engineering.nl/dump/dualboot.html

Have fun!
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 07:38
Marc S
Marc S is offline
En nog iets: ook al denk je dat iemand iets niet kan, laat hem toch lekker proberen! Ik bedoel, hoe wil je het anders leren? Ik heb in mijn leven ook al een paar hd's getrasht en talloze configuraties naar de #$% geholpen, maar nu weet ik tenminste wat 'wel' kan en wat 'niet' kan en je krijgt er een idee van hoe het allemaal werkt...

Wat je niet weet, kun je leren.

Try and error!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten