Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2007, 18:35
twistam
twistam is offline
nouw, daar ben ik dus weer !

Ik heb een tijdje geleden dus Vista geinstaleerd, maar ik wil toch graag weer MTA spelen. Dit werkt niet onder Vista. Ik denken, dan maar xp erop en dualboot. Nu heb ik wXP geinstaleerd, maar hoe krijg ik het nu voor elkaar dat ik dualboot krijg ?
Als ik nu opstart start windows Xp direct op, ook in de bios zag ik hier zo niks over staan(al zal het hierin wel anders worden aangegeven).
Kan iemand mij uitleggen hoe ik dualboot krijg?

groeten Twistam

P.S. windows xp staat in een andere map geinstaleer dan windwos Vista. Ook word in de andere topics hierover gezegd dat de pc het automatisch doet, dit is bij mij niet het geval

Laatst gewijzigd op 15-06-2007 om 18:42.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2007, 22:36
Verwijderd
Liefje, je moet xp op een andere partitie installeren dan vista. Niet in een andere map.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 00:34
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Piloff schreef op 15-06-2007 @ 23:36 :
Liefje, je moet xp op een andere partitie installeren dan vista. Niet in een andere map.
Dat is niet geheel waar, volgens mij is het ook mogelijk om op eenzelfde partitie 2 Windows-installaties te plaatsen die naast elkaar kunnen leven. Het instellen gebeurt via boot.ini (of de schermen in configuratiescherm > systeem die daarvoor een beperkte grafiche front-end voorzien). Hoe dat configureren exact moet, kan je op de MSKB (Microsoft Knowledge Base) waarschijnlijk wel lezen. In ieder geval is het niet de meest conventionele manier om alles te regelen, maar voor zover ik weet ook niet onmogelijk (al zou ik toch aanraden om in de mate van het mogelijke wel op aparte partities te werken, vermits je anders moeilijk kan uitmaken welke bestanden bij welke installatie horen etc).

Ik heb dit scenario ook nooit zelf geprobeerd, dus is het mogelijk dat er grote technische belemmeringen zitten aan deze oplossing, daarom ook waarom ik aanraad om gewoon de conventionele weg te volgen (omdat je daar meer mensen zal vinden die hem wat kennen).

Na het eerste opzoekingswerk hierover, lijkt het me niet direct onmogelijk; maar wel dat je bepaalde wijzigingen aan de tweede installatie (XP) moet maken om te voorkomen dat beide installaties zouden interfereren (en die aanpassingen zijn niet moeilijk, maar vereisen wel dat je aan de Windows-cd gaat prutsen). Ook weer: ik heb hiermee niet direct ervaring, en kan dus enkel aanraden om de standaardmanier te volgen. (vermits die zeker werkt).
Oud 17-06-2007, 08:45
Verwijderd
Het lijkt mij dat je dan problemen krijgt met de installatie, windows xp die de andere install overschrijft? Of dat de mappen in prog files elkaar overschrijven of als os b die bestanden gaat gebruiken en vervolgens niet weten waar alles geinstalleerd is, omdat het onder systeem a is geinstalled?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 08:51
freyk
freyk is offline
Och,, ik heb het ooit twee windows-os'sen gedraait op een virtuele computer (windows 98 en xp op een partitie).
Bij de installatie van windows xp moest je wel ff een andere map aangegeven, voor de rest gaat alles goed.
Helaas weet ik niet hoe vista hierop reageert.
Oud 17-06-2007, 08:59
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Piloff schreef op 17-06-2007 @ 09:45 :
Het lijkt mij dat je dan problemen krijgt met de installatie, windows xp die de andere install overschrijft? Of dat de mappen in prog files elkaar overschrijven of als os b die bestanden gaat gebruiken en vervolgens niet weten waar alles geinstalleerd is, omdat het onder systeem a is geinstalled?
Het gaat inderdaad zoals Freyk zegt, maar ook met de opmerkingen die jij maakt: je Program Files lijken me samen te lopen (met 2 registers die niet gesynchroniseerd zijn). Het is mogelijk om de Windows-cd op dusdanige manier aan te passen dat dat verholpen wordt, maar dat lijkt me meer werk dan gewoon een extra partitie maken (wat veiliger is ook).

Wat Freyk zegt over Vista: volgens mij zal dat ongeveer gelijkaardig daarop reageren, hoor :-) Daar weet ik zelfs niet of er zo veel problemen zouden zijn (vermits op het eerste zicht geen sprake meer is van Documents and Settings (hoewel dat MS wel gekend staat om grote verschillen te geven tussen de werkelijke presentatie van een map en de daar tegenoverhangde structuur in het fysieke bestandssysteem; en neen, ik vind dat geen goede zaak) ; Program Files nog wel dacht ik).
Oud 18-06-2007, 15:20
twistam
twistam is offline
Het duurde even voordat ik weer internet in Vista had ingesteld, PC zag telkens de siemens gigaset usb adapter(108) niet.
Maar het is gelukt , en Dualboot werkt nu perfect op verschillende partities!

Bedankt voor de hulp!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten