Oud 25-10-2005, 20:31
Blackeyed
Blackeyed is offline
Momenteel werkt mijn vriend en ik ben nog aan het studeren, maar ik zou toch oh zo graag gaan samenwonen. Maar we zijn bang dat we het financieel niet aankunnen aangezien we dan maar 1 inkomen hebben.

Zijn er koppels die met 1 inkomen toch samenwonen? En lukt dat?
Alvast bedankt
Oud 25-10-2005, 20:34
Verwijderd
Het ligt eraan of je een huis gaat kopen samen (en veel moet gaan afbetalen) of bv bij hem intrekt op zijn flatje.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 20:43
Yurgentje
Yurgentje is offline
Jij hebt toch je studiefinanciering (uitwonennd is al 250 euro) en misschien een bijbaantje,
zal niet zoveel zijn als hij verdient, maar is toch een leuke bijkomstigheid als je samen woont.

Genoeg om iets kleins te huren lijkt me en rond te kunnen komen
Oud 25-10-2005, 20:46
Mariekje*
Mariekje* is offline
Een vriend van mij woont samen met zijn vriendin + dochtertje met een salaris van rond de 1600 in de maand. In een huurhuisje, en dat is behoorlijke kiele kiele. Maargoed vergeet dan niet dat er bij hun ook nog eens stapels pampers en potjes babyvoeding doorheen vliegen. Ik denk dus dat het wel goed moet komen wanneer je wil gaan samenwonen, maar vergeet niet dat je er kwa luxe misschien wel heel erg op achteruit gaat want (afhankelijk van wat hij verdiend en de vaste lasten) is er misschien we helemaal geen ruimte meer voor een bioscoopje, laat staan uitgaan of wat dan ook. Misschien kan je de vaste lasten en overige dingen gewoon eens onder elkaar zetten en er saampjes eens naar kijken... Als het met ruime berekeningen al krap wordt raad ik het je af... Aangezien financieële zekerheid toch ook wel fijn is.

Maar ik verwacht dat het wel goed komt!
Oud 25-10-2005, 20:47
Verwijderd
Ja jij hebt studiefinanciering, en eventueel nog een bijbaantje. Hij zal wel meer hebben natuurlijk, maar het moet mi best wel kunnen hoor.
Wel is het mss handig om er duidelijke afspraken over te maken, zodat hij niet alles voor jou betaald, en zodat jij je niet te snel schuldig voelt over dingen.
Waarom zouden jullie het financieel niet aankunnen dan; jullie moeten toch nu ook al (beide apart) van geld leven.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 21:13
Verwijderd
Kun je via jou niet in een studentenhuisachtig iets komen? Ik lees op 't net vaak genoeg etages/2kamer appartementjes die voor ong. 500 euro per maand worden aangeboden. Ik weet niet hoe groot de vraag daarnaar is, dus misschien is het wel erg moeilijk om zoiets te vinden. Maar 't lijkt me echt niet onmogelijk.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 21:14
Verwijderd
Je kunt geld terugkrijgen van de belasting als je als student samenwoont met iemand die fulltime werkt.

Edit: http://www.belastingdienst.nl/partic...nload/979.html

Laatst gewijzigd op 25-10-2005 om 21:17.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 21:26
Spiteful
Spiteful is offline
Een vriend van mij huurt op zijn eentje een gezinswoning in de stad, op zijn salaris als beginnende leerkracht. Eerst woonde hij er met een vriend, maar die heeft een restaurant met woning overgenomen en hij bleef alleen achter. Hij is er niet bepaald gieriger op gaan leven, maar zet wel niks meer opzij. Hij heeft geen auto, dat scheelt ook wel een pak. Dus het zal wel te doen zijn. Binnenkort trekt zijn vriendin voorlopig even bij hem in. Zij werkt ook en ze gaan wrs samen een klein huis of een flat kopen. Een voordelige afbetaling (moeilijk te krijgen wel op zijn leeftijd) is wat minder zwaar dan maandelijkse huur op zo'n heel huis, dus ze kunnen dan wat beginnen sparen, en ze hebben een eigen woonst -> zekerheid
Oud 25-10-2005, 21:38
Optima
Optima is offline
JE BENT 18

leef in godsnaam een beetje...
Oud 25-10-2005, 21:56
vampire_esje
vampire_esje is offline
laat die dame toch lekker doen wat ze zelf wil, Optima! als zij wil samenwonen, moet ze dat vooral doen!

zij leeft toch zoals ze zelf wil?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 22:30
zeep007
zeep007 is offline
Ik woon ook samen terwijl ik studeer. Mijn vriend studeeerde ook en heeft zometeen een maandinkomen. In beide gevallen kan dit dus.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 09:01
prutske20
prutske20 is offline
Jullie hebben het hier altijd alleen maar over de huur of afbetaling van een huis/app. Maar denk ook eens na over andere kosten. Electriciteit,water,verzekering(brandverzekering, familiale verzekering, autoverzekering), belastingen, mutualiteit, ...
Dan moet je ook nog bedenken dat je eten moet kopen, schoonmaakmiddelen,vuilniszakken en van die dingen allemaal. Als je in een huis of appartement woont moet je ook nog bedenken dat je ook meubeltjes nodig hebt. En electrische apparaten zoals magnetron,wasmachine, koffiezet en weet ik wat nog allemaal. Ik weet niet hoeveel je vriend verdient, maar het lijkt me toch heel moeilijk om rond te komen met een inkomen hoor. Tenzij je natuurlijk in een studentenkamer ofzo wil gaan wonen. Wij hebben (pas) 2 inkomens en kunnen niet (zonder eerst te sparen) zomaar samen gaan wonen. KUNNEN misschien wel, maar wat voor gevolgen moet je dan gaan dragen? Dan kan je alles laten vallen wat je nog ontspanning bied (naar de bioscoop of uitgaan, nieuwe kleren kopen, verjaardagje hier verjaardagje daar, enz ...).
Ik zou nog even wachten en wat sparen als ik jou was. Zeker omdat je nog maar 18 bent, je hebt nog een heel leven/jeugd voor je. Profiteer nog een beetje!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 09:15
Verwijderd
@ optima: doe es ff niet zo sneu... Denk je dat dat helpt?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 09:35
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Morgan schreef op 25-10-2005 @ 22:13 :
Kun je via jou niet in een studentenhuisachtig iets komen? Ik lees op 't net vaak genoeg etages/2kamer appartementjes die voor ong. 500 euro per maand worden aangeboden. Ik weet niet hoe groot de vraag daarnaar is, dus misschien is het wel erg moeilijk om zoiets te vinden. Maar 't lijkt me echt niet onmogelijk.
Hier zijn die te huurt voor 350 euro Alleen mag je daar niet met 2 mensen in. Dan moet je minimaal een 3 kamerappartement hebben en die zijn wel weer 500 euro.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 10:14
x-ViXeN-x
x-ViXeN-x is offline
Je kan eventueel ook een lening bij je studifinanciering nemen, uitwonend krijg dan rond de €600.
Oud 26-10-2005, 10:18
Thee Muts
Thee Muts is offline
Mijn vriend en ik wonen samen en hebben een koopwoning. Hij heeft een vaste baan (en dus een vast inkomen) en ik studeer nog, met in het vooruitzicht dat ik over 1,5 jaar klaar ben en we dan een dubbel inkomen hebben. En tot nu toe komen we prima rond zo. Hij betaald uiteraard nu nog het meeste aan hypotheek en vaste lasten, en ik draag bij zoveel als dat lukt met mijn uiwonende beurs en stagevergoeding. Omdat ik weet dat dat maar voor tijdelijk is, heb ik daar niet zoveel moeite mee. Het huishoudgeld delen we netjes en verder houden we allebei nog geld over voor leuke dingen en het kopen van kleding e.d. Tuurlijk, ik ben blij als we straks 2-verdieners zijn en het een stuk breder hebben, maar zo redden we het ook prima

Maar ik wil je wel adviseren dat als je eraan begint, zoek dan wel heel goed uit wat financieel wel of niet mogelijk is, want daar kun je je heel makkelijk nog op verkijken. Zeker als je net een nieuw huis hebt, moet je behoorlijk wat geld achter de hand hebben om te kunnen verhuizen en het nieuwe huis in te richten. Maar het is zeker niet geheel onmogelijk.
Oud 26-10-2005, 11:16
Konijn
Konijn is offline
Mijn vriend heeft ook een vaste baan.
Ik studeer en krijg geen StuFi.
Ik ben eigenlijk gewoon bij hem ingetrokken, de kosten die hij had betaald hij nog steeds (dus gewoon huur etc, auto dat soort dingen). Ik betaal nu mee aan de boodschappen (dus eten, schoonmaakmiddelen etc).
Maar het ligt er gewoon aan hoeveel jullie uit kunnen geven (mijn vriend is wat ouder dan ik, werkt al 7 jaar bij hetzelfde bedrijf en heeft dus geen startersinkomen ofzo meer).
Reken eens uit hoeveel je precies uit kunt geven (inclusief jouw StuFi), denk daarbij ook aan het eten etc, en ga dan rondkijken of je daar een appartementje ofzo voor kan krijgen dat naar je zin is..
Oud 26-10-2005, 12:08
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Mijn vriend en ik zullen waarschijnlijk ook gaan samenwonen wanneer ik nog studeer (en hij dus net werkt). Dit omdat ik verwacht dat ik na dit jaar nog minstens 4 jaar bezig ben en ik niet meer zolang wil wachten... Hij moet, inclusief dit jaar, nog 2 jaar. Als hij dan een baan heeft waar hij een beetje zekerheid heeft, dan willen we gaan samenwonen. Duurt dus sowieso nog wel even...

Maar maak eens een berekening van de vaste lasten ed... Dan zie je vanzelf of jullie t kunnen redden. En zorg dat je met alles rekening houdt (huur; gas, water en licht; telefoonkosten; internetkosten; ziektekostenverzekering; andere verzekeringen; eventuele auto met benzine ed; eten; etc.).
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 12:15
Ninnoc
Ninnoc is offline
mijn vriend en ik wonen ook samen met mijn geweldige inkomen van 0 euro , we wonen wel anti-kraak dus dat scheelt. Maar samenwonen is altijd goedkoper dan 2 aparte woningen. (tenzij je nog bij je ouders woont, dat is allergoedkoopst natuurlijk). Ligt ook beetje aan jullie situatie onderling, als hij het niet erg vind om af en toe in te springen is het prima te doen. Maak idd een berekening zoals Chloe Siere zei als je niet zeker bent
Oud 26-10-2005, 12:47
Verwijderd
Citaat:
Optima schreef op 25-10-2005 @ 22:38 :
JE BENT 18

leef in godsnaam een beetje...
Waarom? Wil je zo graag met dat soort mensen in de kroeg zitten dan? Als zij vlug wil inkakken is dat haar eigen keuze
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 13:02
Verwijderd
Citaat:
Blackeyed schreef op 25-10-2005 @ 21:31 :
Momenteel werkt mijn vriend en ik ben nog aan het studeren, maar ik zou toch oh zo graag gaan samenwonen. Maar we zijn bang dat we het financieel niet aankunnen aangezien we dan maar 1 inkomen hebben.
Het ligt er gewoon aan wat voor inkomen je vriend heeft. Als hij op zich in z'n eentje al een flat kan betalen dan zal het verder ook niet uitmaken of jij erbij woont en geen inkomen hebt. Naja qua eten enzo wel natuurlijk, maar als je zelf op kamers woont moet je ook je eten kopen en als je het geld wat je daaraan uitgeeft gewoon zo blijft doen als je met hem samenwoont lijkt het me prima te doen. Waarom niet?
Of als hij dan bijv. betaalt wat hij ook zou betalen als hij alleen woont (huur etc) en jij betaalt bijv. al het eten, dan scheelt dat voor hem toch alleen maar geld tov alleen wonen?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 13:02
juno
juno is offline
Wij gingen al samenwonen toen we allebei nog studeerden en een bijbaantje hadden.

De eis is wel dat je dan niet moet gaan zeuren om een grote of luxe ingerichte woning, om een auto of om vakanties. Je kunt op jezelf, maar met niet meer dan je hebt als je op een kamer zit. We hebben heel veel tweedehands gekocht en gekregen, en verder van het nieuwe spul het allergoedkoopste gekocht. En we zaten naar ons idee op rozen. We hadden niks, maar we misten ook niks.

Na een tijdje kwamen er nog twee katten bij ook, en toen waren we helemaal groots met ons eigen bedoeninkje. Op dat zoldertje hebben we jarenlang gewoond.

Laatst gewijzigd op 26-10-2005 om 13:04.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 16:40
Blackeyed
Blackeyed is offline
we wonen alletwee nog thuis dus nooit echt 'zorgen' moeten maken over geld.
Oud 26-10-2005, 16:48
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Mijn vriend wil dit later ook dolgraag. Aangezien ik nog op de middelbare school zit en hierna door ga leren lijkt het mij ook krap worden met geld. Mijn vriend werkt nu al wel fulltime, maar het lijkt ons ook wel krap worden. Maar ja, dat duurt bij ons nog eventjes.
Oud 26-10-2005, 17:56
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Kwestie van budgetteren he. Kijk samen wat zijn inkomsten zijn, wat jouw inkomsten zijn en wat jullie uitgaven zijn. Niet globaal, maar tot in de details. Niet dat je bepaalde grote uitgavenposten vergeet en dat je daar pas achter komt tijdens het samenwonen zodat de kans groter wordt dat je uitgaven hoger zijn dan je inkomsten en de kans groter wordt dat je daardoor op lange termijn in de schulden komt te staan. Probeer ook daarbij te sparen, zodat je nog een extra "potje" maakt naast je lopende inkomsten en uitgaven.
Tja, het klinkt misschien wat "zakelijk" maar het is gewoon belangrijker zo rond te komen in plaats van dat je daar niet naar kijkt en dat je pas later ziet dat samenwonen financieel gezien niet zo'n goed idee was.
Oud 26-10-2005, 18:29
rodina
rodina is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-10-2005 @ 13:47 :
Waarom? Wil je zo graag met dat soort mensen in de kroeg zitten dan? Als zij vlug wil inkakken is dat haar eigen keuze
God wat een bullshit.

Samenwonen betekent niet meteen naar de Margriet WinterFair, een Labrador aanschaffen en een kortzichtig bestaan hebben.

Kga binnenkort samenwonen. M'n vriend werkt niet, moet 't doen van exposities, verkoop schilderijen en losse klussen. En dat is vooral zomers. Ik studeer nog 2,5 jaar. Naja we zien het wel. Uitwonende beurs is mss niet mogelijk. Maar het is in 't bedrijfspand van mn ouders dus dat scheelt huur.
Oud 26-10-2005, 18:36
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Blackeyed schreef op 26-10-2005 @ 17:40 :
we wonen alletwee nog thuis dus nooit echt 'zorgen' moeten maken over geld.
Zou je niet eerst alleen op jezelf gaan wonen?
Oud 26-10-2005, 19:30
ekki
ekki is offline
Momenteel werk ik niet, heb wel stufi. Mijn vriend werkt wel, 4 dagen per week. We komen prima rond. Geen probleem. We hebben dan ook wel een goedkoop huisje, maar dat maakt niet uit. En zoveel verdient ie nou ook weer niet, omdat ie z'n diploma nog niet heeft (hij moet nog even afstuderen, dat komt nog).
Oud 26-10-2005, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Blackeyed schreef op 25-10-2005 @ 21:31 :
Zijn er koppels die met 1 inkomen toch samenwonen? En lukt dat?
Ja en ja.

Er zijn zoveel mensen die dat doen...en als student krijg je nog studiefinanciering...er zijn ook zoveel mensen waarbij de één werkt en de ander huisvrouw is en dus helemaal geen inkomen heeft.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 21:00
zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
Ik zit regelmatig in de kroeg, nooit commentaar gehad...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 22:45
Verwijderd
Citaat:
Tsjaa mss wordt iemand daar wel gelukkiger van dan van in de kroeg hangen.
Jij denkt in te kakken dan, mss maakt het iemand anders wel erg gelukkig. Niet iedereen hoeft toch hetzelfde als jou te zijn?!
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 11:51
YopY
YopY is offline
Moet geen probleem zijn. Ik woon bij mijn ouders nog, alleen mijn vader is aan het werk, we hebben een gekocht huis die over een paar jaar afbetaald is, heb een broer en een zus, en geen problemen hier.

Het enige wat je moet doen is leren om met geld om te gaan. Als je dat kunt dan kun je wel op een WW uitkering leven. Niet ruim, maar het kan wel.
Oud 27-10-2005, 16:43
Verwijderd
Citaat:
rodina schreef op 26-10-2005 @ 19:29 :
God wat een bullshit.

Samenwonen betekent niet meteen naar de Margriet WinterFair, een Labrador aanschaffen en een kortzichtig bestaan hebben.
Ik ben het volledig met je eens.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten