Hmm, vervelende situaties dit, ik heb er zelf ook ingezeten met mijn ex en een (toen nog) gezamelijke vriendin van ons. Door haar heb ik iets met mijn ex gekregen, maar al heel snel kwam ik erachter dat ze al jaren stiekem een zwak voor hem had, wat haar steeds jaloerser maakte. Naar mij toen was ze in het begin nog poeslief, ik had ook echt heel leuk en erg close contact met haar. Maar ondertussen zat ze achter mijn rug om mijn vriend te versieren en begon ze steeds meer dingen te verzinnen. Over mij, maar ook bepaalde problemen die ze zou hebben, puur om steeds maar weer van ons beiden de aandacht te krijgen. Ze was zo verdomd goed in het verdraaien van dingen, echt heel irritant op gegeven moment.
En het ging van kwaad tot erger, haar gedrag en mijn houding tegenover haar hebben er uiteindelijk zelfs voor gezegd dat dat ten koste ging van mijn relatie met mijn ex. Ik zag steeds meer dingen in haar die me totaal niet aanstonden in ons contact en we groeiden steeds verder uit elkaar. Ook vanuit mijn kant ontstond er steeds meer jaloezie omdat mijn ex haar nooit eens af durfde te wijzen als ze hem weer eens nodig had en dat ten koste ging van onze relatie. Maar ook ik durfde haar in eerste instantie niet af te wijzen, stond altijd maar weer klaar voor haar. Totdat ik er op gegeven moment genoeg van had. Ik ging haar langzaamaan steeds meer buitensluiten van mijn leven, omdat ze gewoon altijd alle aandacht en energie opeiste. Maarja, dit ging zij ook opmerken natuurlijk en hoe meer afstand ik nam, hoe meer zij mij ging claimen en verhalen ging lopen verzinnen. Ik heb regelmatig geprobeerd er met haar over te praten, maar hier stond ze nooit voor open. Dan begon ze gauw ergens anders over of begon heel erg te huilen. En op gegeven moment heb ik haar gewoon voor het blok gezet. Óf je maakt nu tijd om met me te praten, óf je hoeft dat helemaal nooit meer van mij te verwachten. En toen luisterde ze eindelijk naar wat ik te zeggen had en ik dacht ook echt dat ze daar wel wat mee zou doen. Maar helaas niet, haar gedrag werd alleen maar erger. En inmiddels was de relatie met mijn ex ook over en toen heb ik besloten om alle contact met haar te verbreken. Ze vroeg veel te veel van me en ik kon dat echt niet meer opbrengen. Bovendien was ik al haar leugens en verdraaiingen helemaal zat. Maar weer wilde ze niet met me praten toen ik dat voorstelde, dus heb ik haar uiteindelijk maar via de mail laten weten dat ik bij deze al het contact wilde verbreken.
En ik heb geen seconde spijt gehad van die beslissing, heb haar sindsdien ook nooit meer echt gesproken. Misschien dat ik over een tijdje weer eens toenadering tot haar zoek, maar ik zal haar nooit meer zo dichtbij laten komen als toen.
Nouja, tis een heel verhaal geworden zie ik, terwijl ik alleen maar wilde laten weten dat ik ook in zo´n situatie heb gezeten

Maar in jouw geval wordt het natuurlijk al lastig om het contact met haar te verbreken, want je zult haar nog regelmatig in de vriendengroep gaan tegenkomen. Het enige wat ik je kan adviseren is om echt met haar te gaan praten over waar ze mee bezig is en hopen dat ze daar voor openstaat. Zo niet, dan moet je toch maar steeds meer afstand van haar gaan nemen en het contact oppervlakkiger laten verlopen. Laat haar maar merken dat je niet blij bent met hoe zij zich gedraagt, desnoods waar de anderen bij zijn. Misschien moet ze gewoon eens met haar neus op de feiten gedrukt worden.