Oud 08-01-2006, 17:29
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Onrust over uitbraak vogelgriep in Turkije neemt toe

Uitgegeven: 7 januari 2006 19:28
Laatst gewijzigd: 7 januari 2006 21:48

ANKARA - Brits laboratoriumonderzoek in opdracht van de Europese Commissie heeft zaterdag bevestigd dat de uitbraak van vogelgriep in het oosten van Turkije draait rond de dodelijke variant H5N1. Een EU-laboratorium in het Britse Weybridge heeft dat vastgesteld. De Turkse autoriteiten meldden op hun beurt twee nieuwe gevallen van een besmetting bij een mens. Het gaat om twee kinderen in oostelijk Turkije.

In dit deel van het land zijn tot dusver drie kinderen uit één familie overleden. Van twee kinderen staat vast dat het om een fatale H5N1-besmetting ging. Het derde geval wordt nog onderzocht.

Het zijn de eerste vogelgriepdoden buiten China en Zuidoost-Azië, waar sinds 2003 zeker zeventig mensen bezweken aan vogelgriep. Het virus lijkt intussen op te rukken naar westelijk Turkije.

Kippen

De dodelijke slachtoffers komen uit een gemeenschap in een arme streek, waar kippen overal rondlopen. Volgens de Turkstalige editie van CNN is de onrust in het gebied groot. Talrijke mensen meldden zich bij ziekenhuizen voor onderzoek en het ontbreekt in veel gevallen nog aan goede voorlichting over hoe te handelen als er kippen ziek worden. Plaatselijke overheden hebben bericht dat er momenteel zeker veertig mensen zijn getraceerd die mogelijk een vogelgriepbesmetting hebben.

In enkele dorpen in Oost-Turkije zijn inwoners verhaal komen halen bij plaatselijke vestigingen van het ministerie van Landbouw.

Ze willen weten waarom zieke en dode dieren op hun erven niet worden weggehaald. Tegelijkertijd heeft Turkije maatregelen genomen om verdere verspreiding te voorkomen, zoals verscherpte controles bij onder meer de grens met Iran.

Het Turkse ministerie van Landbouw zei zaterdag dat in twee nieuwe regio's in de oostelijke provincies Bitlis en Erzincan de ziekte ook is vastgesteld bij gevogelte. Ook in de buurt van Ankara is bij wilde eenden een virus aangetroffen, maar of het allemaal om H5N1 gaat is nog niet bekend.

Mutatie

Experts zijn vooral bevreesd voor een mutatie van het virus, waardoor ook besmettingen van mens op mens mogelijk worden.

Daarvoor is in de getroffen gebieden in de wereld momenteel geen bewijs en ook in Turkije zijn er volgens Ankara geen besmettingen van mens op mens vastgesteld.

De wereldgezondheidsorganisatie WHO, die een onderzoeksteam in Turkije heeft, is vooral bang voor een wereldomspannende epidemie van vogelgriep die in potentie aan miljoenen mensen het leven kan kosten.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=652648&c=24
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2006, 17:29
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Turkije meldt nieuwe slachtoffers vogelgriep

Uitgegeven: 8 januari 2006 13:48
Laatst gewijzigd: 8 januari 2006 17:08
ANKARA - De drie nieuwe vogelgrieppatiënten in de Turkse hoofdstad Ankara hebben de gevaarlijke variant H5N1 in hun lichaam. In de oostelijke stad Van vielen bij twee personen de tests positief uit. Dat maakte het persbureau Anatolië zondag bekend.

Bekijk video: Modem/ Breedband

Een functionaris in Corum, ruim tweehonderd kilometer oostelijk van Ankara, meldde dat daar bij een vijfjarige jongen het virus is vastgesteld. Het gaat om het vierde nieuwe geval van vogelgriep bij mensen dat zondag is gemeld.

http://www.nu.nl/news/652865/21/Turk...8video%29.html
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 18:18
history_freak
history_freak is offline
Ik denk dat ik nu geen zin meer heb in kip.
Oud 08-01-2006, 18:53
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Lekker joh Kip.

Overigens kan ik hier niet wakker van liggen.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 19:39
Verwijderd
Citaat:
history_freak schreef op 08-01-2006 @ 19:18 :
Ik denk dat ik nu geen zin meer heb in kip.
De kans dat je besmet wordt is inderdaad levensgroot!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 21:28
Gert Schilder
Gert Schilder is offline
Tja, keuzes mensen. Ik kan me voorstellen dat er een hoop mensen denken: No chicken for me anymore.. Zelf laat ik me niet van mijn stuk brengen
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 22:16
T_ID
T_ID is offline
Ach, je moet toch ergens dood aan gaan.
Oud 08-01-2006, 23:29
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Gert Schilder schreef op 08-01-2006 @ 22:28 :
Ik kan me voorstellen dat er een hoop mensen denken: No chicken for me anymore..
Dat lijkt me nu echt de meest zwakzinnige reactie mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 23:42
Barry K
Barry K is offline
Ik begrijp de reactie van "geen kip meer eten" niet zo.

De mensen die tot nu toe zijn overleden aan de gevolgen van vogelgriep, zijn allemaal besmet geraakt met de voor mensen gevaarlijke variant door in contact te komen met besmette dieren. Dus boeren enzo.

Nog niemand is ziek geworden / overleden aan het eten van besmet kippenvlees (met -n toch?)

Toen met BSE was dat een heel ander geval.

(correct me if i'm wrong!)
Oud 09-01-2006, 01:38
akumabito
akumabito is offline
"een hele fijne vogelgriep mensen!"
Oud 09-01-2006, 05:57
Verwijderd
Duurt deze griep ook een week?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 08:08
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Barry K schreef op 09-01-2006 @ 00:42 :
Ik begrijp de reactie van "geen kip meer eten" niet zo.

De mensen die tot nu toe zijn overleden aan de gevolgen van vogelgriep, zijn allemaal besmet geraakt met de voor mensen gevaarlijke variant door in contact te komen met besmette dieren. Dus boeren enzo.

Nog niemand is ziek geworden / overleden aan het eten van besmet kippenvlees (met -n toch?)

Toen met BSE was dat een heel ander geval.

(correct me if i'm wrong!)
Alle kippen op stok he. Bang makerij van eeen sstel bomenknuffelaars die nu ookal op tv roept dat je geen kip meer moet eten. Er word inderdaad beweert dat je van zieke kip eten geen vogelgriep krijgt, in hoe verre dat echt waar is weet niemand natuurlijk, maartoch.

Ik hou van kip en ik blijf kip eten.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 10:09
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ik ga er niet minder kip om eten.
Oud 09-01-2006, 10:10
Verwijderd
Citaat:
akumabito schreef op 09-01-2006 @ 02:38 :
"een hele fijne vogelgriep mensen!"
?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 10:12
Vice
Vice is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 09-01-2006 @ 00:29 :
Dat lijkt me nu echt de meest zwakzinnige reactie mogelijk.
Je hebt toch ook zwakzinnige mensen.
Oud 09-01-2006, 10:14
T_ID
T_ID is offline
Turkije: meer mensen met vogelgriep
ANKARA In Turkije zijn vijf nieuwe gevallen van vogelgriep bij mensen geconstateerd. Daarmee komt het aantal Turken dat besmet is op 14.Twee van hen zijn aan de ziekte overleden.

De vogelgriep onder mensen in Turkije heeft zich uitgebreid naar het westen. In Ankara liggen nu twee kinderen en een volwassene met de ziekte in het ziekenhuis. Ankara ligt 1000 kilometer ten westen van de plaats waar al twee kinderen stierven door het virus H5N1.

Experts van de WHO en de EU zijn in de oostelijke stad Van, waar ruim 30 mensen verschijnselen van vogelgriep hebben. In Oost-Turkije zijn veel mensen ziek.

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2006...0500602DF.html
Oud 09-01-2006, 10:47
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 09-01-2006 @ 11:10 :
?
Is van Van 't Hek.

In elk geval vind ik het niet zo schokkend. Vijf doden, nounou, wat een uitbraak.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 12:03
Love & Peace
Love & Peace is offline
Het schokt mij wel dat er nu ook mensen in Ankara en Istanbul besmet zijn geraakt.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 12:35
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Nieuwe vogelgriep-besmettingen in Turkije

Uitgegeven: 9 januari 2006 10:13
Laatst gewijzigd: 9 januari 2006 13:27
ISTANBUL/ANKARA - Artsen in Turkije hebben bij nog eens vijf mensen vastgesteld dat ze besmet zijn met vogelgriep. Dat maakte een functionaris van het ministerie van Volksgezondheid maandagochtend bekend. Later op de dag deelde het departement mee dat het ook bij deze gevallen gaat om besmetting met het voor mensen potentieel dodelijke H5N1-virus.

Bekijk video: Modem/ Breedband

Vier van de vijf patiënten komen uit de noordelijke provincies Samsun, Kastamonu en Corum. Het vijfde geval, een 18-jarige patiënt, komt uit de provincie Van in het oosten van het land. Uit deze regio kwamen ook de kinderen die vorige week aan H5N1 overleden.

De twee besmette kinderen uit Kastamonu liggen zonder ziekteverschijnselen in het ziekenhuis in Ankara. In dezelfde kliniek ligt een jongetje uit Corum dat herstellende is. In totaal is er tot nog toe bij veertien mensen in Turkije vastgesteld dat ze met H5N1 zijn besmet.

Het ministerie van Landbouw heeft een wet in voorbereiding die het houden van kippen buitenshuis verbiedt. Vooral in arme gebieden houden mensen pluimvee in en rond het huis voor eigen consumptie.

Vrijwel alle veertien mensen waren in contact geweest met zieke kippen.

http://www.nu.nl/news/653097/21/Nieu...8video%29.html
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 13:51
Barry K
Barry K is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 09-01-2006 @ 09:08 :
Alle kippen op stok he. Bang makerij van eeen sstel bomenknuffelaars die nu ookal op tv roept dat je geen kip meer moet eten. Er word inderdaad beweert dat je van zieke kip eten geen vogelgriep krijgt, in hoe verre dat echt waar is weet niemand natuurlijk, maartoch.

Ik hou van kip en ik blijf kip eten.
Dat vond ik niet... ik was het er volkomen mee eens dat het gevogelte naar binnen moest. Ik vond het zelfs ronduit belachelijk dat er zoveel weerstand was. Als je je kan beschermen tegen zo iets gevaarlijks, met zo weinig moeite, doe het dan (het ging in sneltreinvaart richting west-europa).

Wat ik wilde zeggen is dat er nog niemand ziek is geworden door het eten van kippenvlees. Dat kan komen door of dat er geen besmet vlees door de consumenten gegeten is (er dus vroegtijdig uitgehaald, blijft altijd afwachten dat straks niet andere dieren het als voer hebben gehad en wij het dan alsnog eten), of dat dat weinig invloed heb.
Eerlijk gezegd denk ik het eerste !

Ik was voor eerdere uitbraken van de vogelgriep banger dan voor deze, ik heb toch het 'gevoel' dat Turkije 'ver weg' is, (en geen EU !!!), ik las ook ergens dat vogels andere vliegroutes hebben (dus niet over NL / west-europa) daar en dat er daarom minder gevaar was.

Ach ja, we zien 't wel
Oud 09-01-2006, 14:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Femme-Fatale schreef op 09-01-2006 @ 13:35 :
Nieuwe vogelgriep-besmettingen in Turkije
Dank dat je me nog eens herhaalde.
Oud 09-01-2006, 15:28
Roos
Roos is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-01-2006 @ 11:47 :
In elk geval vind ik het niet zo schokkend. Vijf doden, nounou, wat een uitbraak.
Het gaat er niet om dat er 5 mensen dood zijn, het gaat erom DAT er mensen besmet zijn met dit virus. Als het virus zich dan snel verspreidt, ontstaat er een gevaarlijke situatie.
Oud 09-01-2006, 15:31
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Het moet nog muteren dus zo spannend is het allemaal nog niet.
Oud 09-01-2006, 15:48
Hakuna
Hakuna is offline
Vind het niet raar dat in Turkije veel mensen last hebben van dat vogelgriepvirus, als je ziet dat op de meeste plaatsen (vooral het platteland) de kippen en ander pluimvee gewoon vrij rondloopt op de straten en het erf (soms zelfs bij de mensen in huis!). Door deze manier van pluimvee houden moet er vroeg of laat wel iets mis gaan (zoals ziektes ed).
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 16:35
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Barry K schreef op 09-01-2006 @ 14:51 :
Dat vond ik niet... ik was het er volkomen mee eens dat het gevogelte naar binnen moest. Ik vond het zelfs ronduit belachelijk dat er zoveel weerstand was. Als je je kan beschermen tegen zo iets gevaarlijks, met zo weinig moeite, doe het dan (het ging in sneltreinvaart richting west-europa).
Alle kippen op stok bedoelde ik spreekwoordelijk

Over de ophok plicht hoor je mij niet klagen, goede en vooral er logische zaak. Hoewel ik de tegenargumenten ook wel begrijp.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2006, 17:29
Supreme Dutch
Citaat:
nare man schreef op 08-01-2006 @ 20:39 :
De kans dat je besmet wordt is inderdaad levensgroot!
Mjah.. kans lijkt inderdaad vrij klein.. Maar hetzelfde had ik met die uitbraak van SARS.. "Ach dat is toch in China", maar mijn oom is huisarts en die is heel erg betrokken bij zo'n internationale artsenorganisatie.. en die gaf aan dat men toch wel erg bezorgd was over het virus want als je er niet vroeg genoeg bij bent, dan kunnen er hele volksstammen besmet worden.. Het is gelukkig met een sisser afgelopen.. En nu lijkt alle aandacht overdreven, maar als het een keer goed fout gaat.. Run for cover..
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 18:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 09-01-2006 @ 16:31 :
Het moet nog muteren dus zo spannend is het allemaal nog niet.
Maar ja, twintig mensen besmet in plaats van tien en de kans op mutatue is ruwweg tweemaal zo groot.

En heb je eenmaal een pandemisch virus dan is het te laat, al helemaal als het zich door de lucht kan verspreiden.
Oud 09-01-2006, 18:51
Barry K
Barry K is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 09-01-2006 @ 17:35 :
Alle kippen op stok bedoelde ik spreekwoordelijk

Over de ophok plicht hoor je mij niet klagen, goede en vooral er logische zaak. Hoewel ik de tegenargumenten ook wel begrijp.
Dan begreep ik je verkeerd !
Oud 09-01-2006, 20:12
Zwoek
Zwoek is offline
Wij gaan met school met uitwisseling naar Istanbul. Nou moet je dus sowieso geen gevogelte eten, maar kun je ook besmet raken doordat het virus in de lucht zit? Of dat iemand anders je kan besmetten? Of kan je echt alleen maar besmet raken doordat je in aanmerking komt met besmet gevogelte?
Oud 10-01-2006, 03:11
Frostbite
Frostbite is offline
Die kinderen zijn besmet doordat ze met dode kippen speelden. Hoe kan je nou als kippenhouder niet weten dat je je kinderen niet met dode kippen moet laten spelen..
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 13:06
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zwoek schreef op 09-01-2006 @ 21:12 :
Wij gaan met school met uitwisseling naar Istanbul. Nou moet je dus sowieso geen gevogelte eten, maar kun je ook besmet raken doordat het virus in de lucht zit? Of dat iemand anders je kan besmetten? Of kan je echt alleen maar besmet raken doordat je in aanmerking komt met besmet gevogelte?
Direct contact met besmette vogels, of opervlakten die contact hebben gehad met uitwerpselen van vogels.

Aldus de World Health Organisation
Oud 10-01-2006, 16:56
Fleur
Fleur is offline
Fijn fijn, ik ga volgende week naar Urfa en daar is ook een besmettingshaard aangetroffen
Ben benieuwd of Nederland ook een negatief reisadvies zal geven..

Ik vind het ook een hele enge situatie die er nu ontstaat, want er duiken steeds meer gevallen op van besmette mensen en gebieden.
Laat het virus ajb niet gaan muteren
Oud 10-01-2006, 17:01
Verwijderd
Citaat:
Zwoek schreef op 09-01-2006 @ 21:12 :
Als het virus zodanig muteert om dat mogelijk te maken, ja.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 18:00
Hakuna
Hakuna is offline
Het virus breidt zich nog steeds uit, lees dit maar eens.

Vogelgriep nu ook in Turkse toeristenplaats

Gepubliceerd op dinsdag 10 januari 2006

Aan de Egeïsche kust van Turkije (zuidwesten) is bij pluimvee vogelgriep vastgesteld. Het virus dook op in de stad Kusadasi, een populair toeristenoord.
In en rond de stad wordt alle pluimvee uit voorzorg gedood, meldde het persbureau Anatolië dinsdag. Het virus is daarmee voor het eerst in het zuidwesten van Turkije opgedoken.

Ook nieuw geval in Oost-Turkije
Ook in de Oost-Turkse provincie Sivas is bij een patiënt een nieuw geval van vogelgriep bij een mens geconstateerd. Dat heeft de Turkse editie van de televisiezender CNN dinsdag bericht. Het zou gaan om een 37-jarige vrouw uit een dorp in de buurt van de stad Kangal. Zij zou bezweken kippen met blote handen bij het afval hebben gegooid.

Vliegvelden Nederland
Op de luchthavens Schiphol en Rotterdam Airport moeten matten komen waarop reizigers uit Turkije hun schoenen kunnen ontsmetten. Voorzitter J. Wolleswinkel van de Nederlandse Organisatie van Pluimveehouders (NOP) heeft bij het ministerie van Landbouw aangedrongen op die maatregel na de recente Turkse uitbraken van vogelgriep onder mensen en vogels.

Een Kamermeerderheid van CDA, PvdA, VVD en LPF wil op de luchthavens Schiphol en Rotterdam Airport matten neerleggen waarop reizigers uit Turkije hun schoenen kunnen ontsmetten.

"Die matten hadden er eigenlijk allang moeten liggen. Nu moeten we ze zo snel mogelijk neerleggen, het liefst over een uur al", vindt VVD'er Oplaat. Ook Ormel (CDA), Waalkens (PvdA) en Van den Brink (LPF) vinden dat de desinfectiematten horen in het Nederlandse pakket maatregelen tegen de vogelgriep. Zeker omdat steeds meer Nederlanders op vakantie gaan naar Turkije en de krokusvakantie eraan komt.

Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 18:03
akumabito
akumabito is offline
Misschien ligt het welan de berichtgeving, maar het lijkt erop dat het griepvirus "succesvoller" is naarmate het deze kant op komt? Het kan heel goed aan de berichtgeving liggen hoor, maar ik krijg het idee dat er in de agelopen tijd in Turkije meer gevallen zijn als dat er ooit in Azie waren..?
Oud 11-01-2006, 14:36
Delama
Delama is offline
In Azië zijn er veel en veel meer gevallen geweest. T wordt nu alleen wat breder uitgemeten in de meia omdat het naar West-Turkije is getrokken en zo richting Europa komt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten