![]() |
|
Onrust over uitbraak vogelgriep in Turkije neemt toe
Uitgegeven: 7 januari 2006 19:28 Laatst gewijzigd: 7 januari 2006 21:48 ANKARA - Brits laboratoriumonderzoek in opdracht van de Europese Commissie heeft zaterdag bevestigd dat de uitbraak van vogelgriep in het oosten van Turkije draait rond de dodelijke variant H5N1. Een EU-laboratorium in het Britse Weybridge heeft dat vastgesteld. De Turkse autoriteiten meldden op hun beurt twee nieuwe gevallen van een besmetting bij een mens. Het gaat om twee kinderen in oostelijk Turkije. In dit deel van het land zijn tot dusver drie kinderen uit één familie overleden. Van twee kinderen staat vast dat het om een fatale H5N1-besmetting ging. Het derde geval wordt nog onderzocht. Het zijn de eerste vogelgriepdoden buiten China en Zuidoost-Azië, waar sinds 2003 zeker zeventig mensen bezweken aan vogelgriep. Het virus lijkt intussen op te rukken naar westelijk Turkije. Kippen De dodelijke slachtoffers komen uit een gemeenschap in een arme streek, waar kippen overal rondlopen. Volgens de Turkstalige editie van CNN is de onrust in het gebied groot. Talrijke mensen meldden zich bij ziekenhuizen voor onderzoek en het ontbreekt in veel gevallen nog aan goede voorlichting over hoe te handelen als er kippen ziek worden. Plaatselijke overheden hebben bericht dat er momenteel zeker veertig mensen zijn getraceerd die mogelijk een vogelgriepbesmetting hebben. In enkele dorpen in Oost-Turkije zijn inwoners verhaal komen halen bij plaatselijke vestigingen van het ministerie van Landbouw. Ze willen weten waarom zieke en dode dieren op hun erven niet worden weggehaald. Tegelijkertijd heeft Turkije maatregelen genomen om verdere verspreiding te voorkomen, zoals verscherpte controles bij onder meer de grens met Iran. Het Turkse ministerie van Landbouw zei zaterdag dat in twee nieuwe regio's in de oostelijke provincies Bitlis en Erzincan de ziekte ook is vastgesteld bij gevogelte. Ook in de buurt van Ankara is bij wilde eenden een virus aangetroffen, maar of het allemaal om H5N1 gaat is nog niet bekend. Mutatie Experts zijn vooral bevreesd voor een mutatie van het virus, waardoor ook besmettingen van mens op mens mogelijk worden. Daarvoor is in de getroffen gebieden in de wereld momenteel geen bewijs en ook in Turkije zijn er volgens Ankara geen besmettingen van mens op mens vastgesteld. De wereldgezondheidsorganisatie WHO, die een onderzoeksteam in Turkije heeft, is vooral bang voor een wereldomspannende epidemie van vogelgriep die in potentie aan miljoenen mensen het leven kan kosten. http://www.nu.nl/news.jsp?n=652648&c=24 |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Turkije meldt nieuwe slachtoffers vogelgriep
Uitgegeven: 8 januari 2006 13:48 Laatst gewijzigd: 8 januari 2006 17:08 ANKARA - De drie nieuwe vogelgrieppatiënten in de Turkse hoofdstad Ankara hebben de gevaarlijke variant H5N1 in hun lichaam. In de oostelijke stad Van vielen bij twee personen de tests positief uit. Dat maakte het persbureau Anatolië zondag bekend. Bekijk video: Modem/ Breedband Een functionaris in Corum, ruim tweehonderd kilometer oostelijk van Ankara, meldde dat daar bij een vijfjarige jongen het virus is vastgesteld. Het gaat om het vierde nieuwe geval van vogelgriep bij mensen dat zondag is gemeld. http://www.nu.nl/news/652865/21/Turk...8video%29.html |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik hou van kip en ik blijf kip eten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Turkije: meer mensen met vogelgriep
ANKARA In Turkije zijn vijf nieuwe gevallen van vogelgriep bij mensen geconstateerd. Daarmee komt het aantal Turken dat besmet is op 14.Twee van hen zijn aan de ziekte overleden. De vogelgriep onder mensen in Turkije heeft zich uitgebreid naar het westen. In Ankara liggen nu twee kinderen en een volwassene met de ziekte in het ziekenhuis. Ankara ligt 1000 kilometer ten westen van de plaats waar al twee kinderen stierven door het virus H5N1. Experts van de WHO en de EU zijn in de oostelijke stad Van, waar ruim 30 mensen verschijnselen van vogelgriep hebben. In Oost-Turkije zijn veel mensen ziek. http://www.nos.nl/nos/artikelen/2006...0500602DF.html
||
Verwijderd
|
Citaat:
In elk geval vind ik het niet zo schokkend. Vijf doden, nounou, wat een uitbraak. |
![]() |
|
Nieuwe vogelgriep-besmettingen in Turkije
Uitgegeven: 9 januari 2006 10:13 Laatst gewijzigd: 9 januari 2006 13:27 ISTANBUL/ANKARA - Artsen in Turkije hebben bij nog eens vijf mensen vastgesteld dat ze besmet zijn met vogelgriep. Dat maakte een functionaris van het ministerie van Volksgezondheid maandagochtend bekend. Later op de dag deelde het departement mee dat het ook bij deze gevallen gaat om besmetting met het voor mensen potentieel dodelijke H5N1-virus. Bekijk video: Modem/ Breedband Vier van de vijf patiënten komen uit de noordelijke provincies Samsun, Kastamonu en Corum. Het vijfde geval, een 18-jarige patiënt, komt uit de provincie Van in het oosten van het land. Uit deze regio kwamen ook de kinderen die vorige week aan H5N1 overleden. De twee besmette kinderen uit Kastamonu liggen zonder ziekteverschijnselen in het ziekenhuis in Ankara. In dezelfde kliniek ligt een jongetje uit Corum dat herstellende is. In totaal is er tot nog toe bij veertien mensen in Turkije vastgesteld dat ze met H5N1 zijn besmet. Het ministerie van Landbouw heeft een wet in voorbereiding die het houden van kippen buitenshuis verbiedt. Vooral in arme gebieden houden mensen pluimvee in en rond het huis voor eigen consumptie. Vrijwel alle veertien mensen waren in contact geweest met zieke kippen. http://www.nu.nl/news/653097/21/Nieu...8video%29.html |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat ik wilde zeggen is dat er nog niemand ziek is geworden door het eten van kippenvlees. Dat kan komen door of dat er geen besmet vlees door de consumenten gegeten is (er dus vroegtijdig uitgehaald, blijft altijd afwachten dat straks niet andere dieren het als voer hebben gehad en wij het dan alsnog eten), of dat dat weinig invloed heb. Eerlijk gezegd denk ik het eerste ! Ik was voor eerdere uitbraken van de vogelgriep banger dan voor deze, ik heb toch het 'gevoel' dat Turkije 'ver weg' is, (en geen EU !!!), ik las ook ergens dat vogels andere vliegroutes hebben (dus niet over NL / west-europa) daar en dat er daarom minder gevaar was. Ach ja, we zien 't wel
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Over de ophok plicht hoor je mij niet klagen, goede en vooral er logische zaak. Hoewel ik de tegenargumenten ook wel begrijp. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En heb je eenmaal een pandemisch virus dan is het te laat, al helemaal als het zich door de lucht kan verspreiden.
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Aldus de World Health Organisation
||
Verwijderd
|
Citaat:
|