Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Dit spreekt me erg aan.
![]() Niet even duidelijk allemaal, maar een tweede keer lezen doet al wonderen. Ook ik ergerde me aan ''mentaliteit'', niet eens zozeer omdat het net als virtuositeit op eit eindigt, maar ook omdat ik op een of andere manier het idee heb dat handen niet echt een mentaliteit kunnen hebben. Het komt een beetje vergezocht over. Ook ''redeloos ongewoon laag'' vond ik niet lekker lezen, misschien moet er ''en'' tussen of zo, maar het kan ook aan mij liggen. Misschien is het handig om er soms wat ''gewonere'' zinnen in te zetten, niet iedere alinea vol te proppen met mooie of moeilijke constructies, metaforen en vergelijkingen. Leest misschien iets makkelijker weg dan, en doet het wat minder gedwongen overkomen. Die zin met ogen die door de rug heen boren is inderdaad erg leuk gevonden, maar daarna staat er dat hij ''de proef op de som neemt''... ligt het aan mij of komt daar niks van terecht? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
oh jawel hoor, maar dat is een ander stuk, die staat hier nog niet op... En inderdaad, ik zal nog wat doen aan de mentaliteit en virtuositeit, en het misschien wat archaïsch ogende taalgebruik... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Oké
![]() Over sommige fragmenten in dit stuk was ik wat minder tevreden... -------- Plotseling voelde Job kietelen op zijn rug, duizenden donsveertjes die oude profetieën op zijn rug uittekenden. Er naderde iemand, er was een aanwezigheid. Job draaide zich niet om, een blik mag niet ongewild doorkruist worden. Maar de bezoeker stapte juist op hem af, hij voelde het aan de krakende planken die bewogen onder zijn ongelijke stoelpoten, aan het leven op zijn rug dat iedere sproet aan het kussen was. De bezoeker kwam sierlijk Job’s ooghoeken binnen gelopen, maar dat niet alleen, hij ging tegenover hem zitten, leunde diep over het tafeltje. Job had zijn ogen neergeslagen, hij hield niet van oogcontact maar de bezoeker steunde zo diep op zijn ellebogen dat Job hem wel moest aankijken. De man trok een wenkbrauw op en sprak: ‘excuseer mij dat ik bij u aanschuif, maar het blijkt dat uw tafeltje de enige is met een kaars.’ Zijn blik stond serieus en zelfs wat verwijtend. Job verloor zijn stem en zei hoog: ‘dat is mijn handelen niet geweest.’ Hij kuchte voorzichtig de kriebel weg. Ze zwegen, Job aarzelde maar zijn verlangen om toch te spreken tegen de man die zijn rug had bedolven onder een veren zee wakkerde aan. ‘U bent van groot belang geweest bij een belangrijke constatering, een ontdekking zelfs.’ De man kneep zijn ogen dicht en antwoordde: ‘ik was me van geen kwaad bewust.’ ‘Dat zijn de ergste,’ antwoordde Job. ‘De onbewuste.’ De man glimlachte, een handeling die hem zo veranderde dat het even op een grimas leek. Dat lachen maakten zijn gezicht onherkenbaar. Job dacht: ‘zo hoort een mens te lachen, alsof hij zichzelf open vouwt en daarna weer verfrommelt.’ De man haalde een sigaret uit het pakje wat hij op tafel had gelegd en stak hem in zijn mond. Hij richtte zich op, steunend op de toppen van zijn elleboog en bracht zijn gezicht naar de kaars. Zijn ogen waren half gesloten en concentreerde zich op de kaarsvlam, waar hij het uiteinde van de sigaret in hield, tot het begon te smeulen. Het geheel had iets stijlvols, iets totaals. Ook al duurde het aantal seconden, het was een soepelheid die niet veel mensen beheersen. Een enkele beweging, een stroming zelfs. ‘Waar zit die magie in?’ vroeg Job zich af. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Dit vind ik ook ietsje minder ja, maar nog steeds interessant. Eigenlijk geldt voor dit stukje hetzelfde als voor het vorige: íets simpeler taalgebruik bevordert de leesbaarheid.
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Goddienst Job henkieajax | 3 | 21-11-2009 20:51 | |
Software & Hardware |
[Software] cron jobs Verwijderd | 14 | 28-07-2004 18:47 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen Gatara | 174 | 27-03-2004 21:52 | |
Software & Hardware |
[cron job] email naar mysql Gus | 4 | 22-12-2003 07:33 | |
Films, TV & Radio |
The Italian Job Daangerous | 27 | 07-09-2003 20:45 | |
Seksualiteit |
blow job zeekoe | 35 | 13-09-2002 15:59 |