Oud 03-03-2006, 10:33
biep
biep is offline
Ik ben nu ongeveer 2 jaar vegetarier, maar sinds een half jaar lust ik echt steeds minder.

Ik moet nu al bijna kotsen bij het idee van een gebakken of gekookt ei, en kaas (wat ik eerst echt ontzettend lekker vond) lust ik nu ook al niet meer (wel bij vlagen aparte kazen, maar met 'gewone nederlandse kaas' hoef je bij mij echt niet meer mee aan te komen).
Melk heb ik zowieso al nooit gelust (daar ga ik letterlijk van kotsen).
Ik merk nu ook dat ik yoghurt steeds viezer begin te vinden.

Ik moet zeggen dat ik wel erg vegan neigingen begin te krijgen, op zich niet erg hoor, maar ik vond het wel apart, ik vond eieren echt superlekker, en nu als ik het alleen al ruik ...brr!

Zijn er meer vega's die hier 'last' van hebben?
Oud 03-03-2006, 13:01
drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Ik niet.
Oud 03-03-2006, 13:29
dark princess
dark princess is offline
ik wel, mijn lichaam kan daar ook niet zo goed tegen allemaal. Kon net al langer niet tegen koemelk, maar idd ik vond eerder ook die dingen lekker, maar nu veel minder, maar ik eet en drink dat ook niet omdat mijn lichaam er dus niet meer tegen kan...

ik weet niet of dat ermee te maken heeft dat ik vegetariër ben hoor
Oud 03-03-2006, 14:55
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het hoeft er niet mee te maken te hebben dat je vegetarier bent. Naar het schijnt veranderd je smaak om de zeven jaar. Ik lust nu ook veel meer dan vorig jaar dus het zou best eens waar kunnen zijn.
Oud 03-03-2006, 15:10
TechXP
TechXP is offline
Misschien dat er giftstoffen nu weg zijn uit je lichaam en je smaak daardoor terug komt.
Oud 03-03-2006, 15:48
saartjeh
saartjeh is offline
Citaat:
drilboor sjakie schreef op 03-03-2006 @ 14:01 :
Ik niet.
Oud 03-03-2006, 16:12
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 03-03-2006 @ 16:10 :
Misschien dat er giftstoffen nu weg zijn uit je lichaam en je smaak daardoor terug komt.
Hoe zou dat kunnen dan, ik bedoel, hoe houdt het verband met elkaar?

Ik heb er zelf geloof ik geen last van, terwijl ik toch al wel een tijdje vegetariër ben. Melk vond ik inderdaad nooit lekker, maar yoghurt en kaas vind ik nog steeds heerlijk.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 18:20
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Moenbloem schreef op 03-03-2006 @ 17:12 :

totaal niet. Dit is hooguit een uiting van TechXP's gebrek aan kennis en zijn neiging om iedereen maar te bekeren tot het veganisme. En ik maar denken dat jehova's vervelend waren......
Oud 03-03-2006, 18:24
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Moenbloem schreef op 03-03-2006 @ 17:12 :

Ik heb er zelf geloof ik geen last van, terwijl ik toch al wel een tijdje vegetariër ben. Melk vond ik inderdaad nooit lekker, maar yoghurt en kaas vind ik nog steeds heerlijk.
Doordat je vlees hebt gegeten en andere dierlijke producten komen er een hoop afvalsstoffen in je lichaam. Als je vegetarier wordt dan gaat je lichaam langzamerhand die stoffen afscheiden omdat het toxic is voor je lichaam en die het weg wil. Als je gewoon vlees blijft eten komt het er steeds in en blijft het in je lichaam.
Maar doordat je vegetarier wordt wil je lichaam zich reinigen. Dus gaan die stoffen weg. Dit kan je smaak ook beinvloeden omdat het weggaat. Je merkt het wel erger als je ook zuivel enzo opgeeft. Maar misschien heeft biep veel afvalstoffen te verwerken en gaat daardoor de smaak nu anders worden en worden dierlijke vetten/enzymen nu als slecht ervaren door het lichaam. De smaak zegt 'he stop.. dat is slecht voor het lichaam'.

Ik ken iemand die ging eens helemaal raw food leven. Dat wil zeggen totaal zonder kunstmatige dingen en gekookte dingen. Echt puur groente en fruit. In het begin niet super. Maar doordat je lichaam na een tijd gereinigd is van al die kleur, geur en smaakstoffen en slechte enzymen/vetten is puur raw gewoon lekker.

Met veganist worden merk ik nu ook dat ik steeds meer groente en fruit lekker vind, waarvan ik eerst walgde. Door de dierlijke producten is je smaak kapot zeg maar... je vind daardoor bepaalde groente enzo niet lekker.
Oud 03-03-2006, 18:35
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Alleen de kaas herken ik
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 19:51
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 03-03-2006 @ 19:24 :
Doordat je vlees hebt gegeten en andere dierlijke producten komen er een hoop afvalsstoffen in je lichaam. Als je vegetarier wordt dan gaat je lichaam langzamerhand die stoffen afscheiden omdat het toxic is voor je lichaam en die het weg wil. Als je gewoon vlees blijft eten komt het er steeds in en blijft het in je lichaam.
Maar doordat je vegetarier wordt wil je lichaam zich reinigen. Dus gaan die stoffen weg. Dit kan je smaak ook beinvloeden omdat het weggaat. Je merkt het wel erger als je ook zuivel enzo opgeeft. Maar misschien heeft biep veel afvalstoffen te verwerken en gaat daardoor de smaak nu anders worden en worden dierlijke vetten/enzymen nu als slecht ervaren door het lichaam. De smaak zegt 'he stop.. dat is slecht voor het lichaam'.

Ik ken iemand die ging eens helemaal raw food leven. Dat wil zeggen totaal zonder kunstmatige dingen en gekookte dingen. Echt puur groente en fruit. In het begin niet super. Maar doordat je lichaam na een tijd gereinigd is van al die kleur, geur en smaakstoffen en slechte enzymen/vetten is puur raw gewoon lekker.

Met veganist worden merk ik nu ook dat ik steeds meer groente en fruit lekker vind, waarvan ik eerst walgde. Door de dierlijke producten is je smaak kapot zeg maar... je vind daardoor bepaalde groente enzo niet lekker.
Sorry dat ik het zeg, maar jij interpreteert wetenschappelijke gegevens wel *heel* losjes. Natuurlijk bevat vlees 'gifstoffen', maar ook vleeseters filteren die er uit. Of heb je als 80-jarige ongeveer 12 kilo zware metalen en slecht oplosbare zouten in je pens zitten? Dierlijke enzymen en vetten zijn in normale hoeveelheden niet slecht voor het lichaam, ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Dat je lichaam bij een vegetarisch dieet zichzelf ineens *wil* reinigen moet ik ook als een fabeltje afdoen. De fantasie dat je smaak in de gaten heeft dat dierlijke stoffen slecht zijn vind ik meesterlijk, maar natuurlijk onzin. Of blijkt dat uit genotype, namelijk tientallen generaties voor ons die zichzelf beter konden voortplanten door hun vegetarisme... Ik begrijp dat je voorstander bent van een veganistisch dieet, dat heeft in veel opzichten z'n voordelen, maar je ideeën over biochemie van mensen die zich aan een verantwoord dieet met 75 gram vlees per dag houden, zijn erg radicaal.

Of, om het directer te formuleren: als je met jouw ideeën bij een universiteit aankomt word je uitgelachen.

Laatst gewijzigd op 03-03-2006 om 20:05.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 20:07
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Snees schreef op 03-03-2006 @ 20:51 :
Sorry dat ik het zeg, maar jij interpreteert wetenschappelijke gegevens wel *heel* losjes. Natuurlijk bevat vlees 'gifstoffen', maar ook vleeseters filteren die er uit.

Het gaat er om dat je lichaam veel kracht nodig heeft om die verkeerde stoffen er uit te halen. Daarom blijft dat lang in je lichaam rondzweven.

Citaat:
Dierlijke enzymen en vetten zijn in normale hoeveelheden niet slecht voor het lichaam, ik weet niet waar je dat vandaan haalt.
Alle dierlijke stoffen zijn slecht voor je. En zeker zoals men nu eet. 93kg vlees per jaar in nl per persoon. 3 keer zoveel.
Menselijk lichaam kan zoveel nou eenmaal erg slecht aan.
Hoe meer hoe slechter iig. Neem je dierlijke stoffen, dan heb je hogere kans op vele ziekten.

Citaat:
Dat je lichaam bij een vegetarisch dieet zichzelf ineens *wil* reinigen moet ik ook als een fabeltje afdoen.
Nee dat is gewoon zo. Mensen die stoppen met vlees eten weten dat wel. Niet iedereen krijgt er last van, maar sommige krijgen in beginperiode last van hun maag en zo. Maar na een tijd is dat over. Als je veganist wordt helemaal. Na een tijdje zijn die stoffen het lichaam uit en is je lichaam gewoon weer goed.

Citaat:
De fantasie dat je smaak in de gaten heeft dat dierlijke stoffen slecht zijn vind ik meesterlijk, maar natuurlijk onzin.
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat je smaak verandert waardoor je dierlijke producten niet meer zo lekker vind. Is iets anders als wat jij er van maakt. Als kind hou je vaak niet van bepaalde groenten omdat je smaak zegt dat het bitter is ofzo.. een soort waarschuwingssysteem voor verkeerd eten. Later is dat gewoon ook zo. De fast food producten van nu geven bepaalde stoffen in je bloed waardoor je hersenen doorkrijgen dat het lekker is en smaakvol. Daardoor wil je het eten. Daarom is vlees enzo verslavend. Kaas en chocolade hebben dat ook. Je lichaam schreeuwt er letterlijk om omdat je verslavende stoffen in je krijgt die je smaak enzo aantasten.

Citaat:
Of blijkt dat uit genotype, namelijk tientallen generaties voor ons die zichzelf beter konden voortplanten door hun vegetarisme... Ik begrijp dat je voorstander bent van een veganistisch dieet, dat heeft in veel opzichten z'n voordelen, maar je ideeën over biochemie van mensen die zich aan een verantwoord dieet met 75 gram vlees per dag houden, zijn erg radicaal.
Radicaal is my middle name Nee, maar het is zo. Je moet niet alleen de studie lezen die je op school voorgeschoteld krijgt. Er zijn ook mensen die anders denken over het lichaam. Het is niet vreemd om andere visies te lezen dan wat instanties enzo zeuren.

Onderzoekers geven ook weer dat 30 tot 60% van kanker door dieet kan komen. Anderen zeggen zelfs tot 80%.
Iemand die ik ken doet een biomedische wetenschapsstudie. Die zit nu in harvard. En die zei tegen mij dat ik gelijk had dat de mens niet voor vlees geschapen is, maar dat de mens het vooral neemt voor een soort snelle energie, maar het is eigenlijk niet erg goed.
De persoon eet zelf gewoon vlees overigens.

Mijn visie er op is in ieder geval dat vlees of andere dierlijke producten in onze maatschappij zorgt voor de vele kanker. Hoe meer je eet hoe meer kans. En ook andere ziekten zijn gevolg van dierlijke producten. Ik weet zeker dat wanneer men het aantal vlees ver onder het aanbevolen hoeveelheid brengt. Tot 50% eronder.. dat veel kanker al minder wordt. En zoals ik zei.. men eet meer en meer vlees elk jaar...
Oud 03-03-2006, 20:14
Verwijderd
En volgens mij zijn er ook mensen die zeggen dat de kans dat je van bepaald eten kanker krijgt heel klein is... Er zijn zoveel verschillende meningen en volgens mij is er nog geen mening die De Waarheid is. Zo wel, dan begrijp ik niet waarom er toch nog steeds mensen zijn die kanker krijgen (een ziekte die volgens mij niet alleen is voorbehouden aan mensen die ook dierlijke producten eten, maar goed).

En ontopic: Ik herken het wel.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 21:20
biep
biep is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-03-2006 @ 21:14 :

En ontopic: Ik herken het wel.
ik ben dus niet de enige

misschien dat het ook komt omdat je bewuster gaat nadenken over wat je precies eet?
Oud 03-03-2006, 21:29
Iduna
Iduna is offline
Ik heb het idee dat dat tussen de oren zit, maar ik kan het mishebben. Om een 'goede' vegetariër te zijn, laat je dingen staan die je vroeger best lekker vond, maar nu heb je er een soort van afkeer tegen ontwikkeld.
Uiteraard denk je er meer over na, over wat je wel en niet kunt eten. Gelukkig zijn er voor jou nog een heleboel alternatieven.

@TechXP: Jouw visie hoef je niet op te dringen aan andere mensen. Misschien niet eens je bedoeling, maar je klinkt net zoals Jehova's getuigen. Zij bedoelen het ook niet slecht wanneer ze mensen willen bekeren.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 21:51
biep
biep is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 03-03-2006 @ 22:29 :
Ik heb het idee dat dat tussen de oren zit, maar ik kan het mishebben. Om een 'goede' vegetariër te zijn, laat je dingen staan die je vroeger best lekker vond, maar nu heb je er een soort van afkeer tegen ontwikkeld.
Uiteraard denk je er meer over na, over wat je wel en niet kunt eten. Gelukkig zijn er voor jou nog een heleboel alternatieven.

@TechXP: Jouw visie hoef je niet op te dringen aan andere mensen. Misschien niet eens je bedoeling, maar je klinkt net zoals Jehova's getuigen. Zij bedoelen het ook niet slecht wanneer ze mensen willen bekeren.
Ja dat zou best kunnen hoor. Daarom ben ik ook zo benieuwd of meer mensen die geen vlees meer eten later ook zo'n 'afkeer' kregen voor melk/kaas ed.

Als ik me goed herinner begon ik met minder kaas eten toen ik dat hele stremsel verhaal van m'n broertje (vegan) hoorde, maar nu heb k het zelfs met melk/yoghurt.

Naja, het is iig wel goed voor de lijn, alleen jammer dat ik chocola nog wel lust
Oud 03-03-2006, 22:18
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
@TechXP: Jouw visie hoef je niet op te dringen aan andere mensen. Misschien niet eens je bedoeling, maar je klinkt net zoals Jehova's getuigen. Zij bedoelen het ook niet slecht wanneer ze mensen willen bekeren. [/B]
Ik geef mijn mening. En dat is niet opdringen. Het is MIJN visie. En dan gaat er iemand lacherig overdoen, omdat ze bij de universiteit er om gaan lachen.

Ik vind dat een beetje raar, dus verdedig ik mijn uitspraak. Heeft niets met opdringen te maken, want men bepaald zelf wel of mijn mening aangenomen wordt ofzo.

Wil ik gaan opdringen dan herhaal ik mijn tekst na elk bericht van een ander. En dat doe ik niet. Wat ik merk is dat iedereen direct over opdringen en jehova gaat beginnen als ik mijn mening zeg. Grappig, want ik zie dat als een soort verdedigingsmechanisme van de mensen. Net als dat men mij snel extreem noemt of radicaal. Maar goed.. genoeg over gezeikt
Oud 04-03-2006, 10:36
Iduna
Iduna is offline
@biep: chocola moet je ook niet opgeven.

Citaat:
TechXP schreef op 03-03-2006 @ 23:18 :
Wil ik gaan opdringen dan herhaal ik mijn tekst na elk bericht van een ander. En dat doe ik niet. Wat ik merk is dat iedereen direct over opdringen en jehova gaat beginnen als ik mijn mening zeg. Grappig, want ik zie dat als een soort verdedigingsmechanisme van de mensen. Net als dat men mij snel extreem noemt of radicaal. Maar goed.. genoeg over gezeikt
Prima, ieder zijn mening. Maar het valt me gewoon op dat je in elke topic, die een beetje over vega gaat, vertelt hoe slecht (en giftig) vlees, zuivel e.d. voor je is. Ik bedoel, één keer is genoeg, imo. Je kunt ook best zeggen 'ik ben vegan en daarom eet/gebruik ik geen dierlijke producten' en tips geven over hoe jij dat doet e.d. Tot zo ver.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 10:43
Bloem
Bloem is offline
Kan die hele discussie over vega/vegan en gezondheid nou stoppen? Elk topic over vegetarisme verzandt uiteindelijk daarin en dat is jammer, dit topic ging niet over vegetarisme en gezondheid maar over of mensen herkenden dat je steeds minder lust als vegetariër. Met name richting TechXP en de mensen die daar steeds op in gaan, één discussie daarover is prachtig, desnoods in een nieuw topic, maar niet in elk topic wat over vegetarisme (of over vlees) gaat.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 10:49
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Doordat je vlees hebt gegeten en andere dierlijke producten komen er een hoop afvalsstoffen in je lichaam. Als je vegetarier wordt dan gaat je lichaam langzamerhand die stoffen afscheiden omdat het toxic is voor je lichaam en die het weg wil.
wat een bullshit.
Oud 04-03-2006, 15:18
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Lijkt wel alsof je van een andere planeet komt.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 15:20
Verwijderd
Jawel, ik herken me er wel in.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 16:04
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 04-03-2006 @ 11:49 :
wat een bullshit.
Ga niet roepen bullshit. Ik geef een theorie. Kom jij maar met een andere theorie.

Citaat:
Maar het valt me gewoon op dat je in elke topic, die een beetje over vega gaat, vertelt hoe slecht (en giftig) vlees, zuivel e.d. voor je is.
Moet je je eens verplaatsen in mij als ik weer zie dat mensen roepen dat vlees, zuivel etc.. gezond is.
Oud 04-03-2006, 16:38
Roxy
Roxy is offline
Ik heb het helemaal niet. Ik eet al 12 jaar geen vlees en ben 4 jaar ook visloos, maar ik kan het me niet voorstellen. Ik hou heeel erg veel van kaassoorten en ook melk en eieren gaan er goed in. Ik heb wel veel moeite met vleesvervangers, ik lus bijna niks op dat gebied maar dat is al vanaf het begin zo.
Oud 04-03-2006, 16:46
Guissie
Guissie is offline
Citaat:
drilboor sjakie schreef op 03-03-2006 @ 14:01 :
Ik niet.
en je moet jezelf geen dingen gaan aanpraten
Oud 04-03-2006, 23:18
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ja, dat heb ik ook wel een beetje. Vooral omdat je weet dat kaas niet vega is. Ook vind ik het nu best wel een ranzig idee om vlees te eten..

En in het begin had ik er niet zo heel erg veel moeite mee om iets met gelatine of andere dingen te eten (wist het volgens mij niet eens) maar de laatste tijd vind ik t echt een ranzig idee om zoiets te eten..

edit: al probeer ik er de laatste tijd wat op te letten wat meer dierlijke dingen te eten voor m'n B12 en andere dingen voor m'n ijzer..
Oud 05-03-2006, 00:02
ickeicke
ickeicke is offline
Ik herken het ook wel een beetje.

Citaat:
biep schreef op 03-03-2006 @ 22:20 :
misschien dat het ook komt omdat je bewuster gaat nadenken over wat je precies eet?
Ik denk dat je daarmee de spijker op zijn kop slaat, de meeste mensen denken gewoon totaal niet na over de herkomst van voedsel, zelfs niet als ze aan aan halve haan staan te kluiven.

Dat is voor mij ook vooral de reden geworden om vegetarier te worden; niet omdat het sneu is voor de diertjes, maar veel meer omdat ik die gemanipuleerde dieren lijken (dat zijn het in feite) niet door mijn mond krijg.

Citaat:
ArtemisQ schreef op 05-03-2006 @ 00:18 :
Ja, dat heb ik ook wel een beetje. Vooral omdat je weet dat kaas niet vega is. Ook vind ik het nu best wel een ranzig idee om vlees te eten..

En in het begin had ik er niet zo heel erg veel moeite mee om iets met gelatine of andere dingen te eten (wist het volgens mij niet eens) maar de laatste tijd vind ik t echt een ranzig idee om zoiets te eten..

edit: al probeer ik er de laatste tijd wat op te letten wat meer dierlijke dingen te eten voor m'n B12 en andere dingen voor m'n ijzer..
Dat bedoel ik dus, al lukken dingen met kaas en met gelatine mij nog aardig .

En over dat ijzer en B12, ik gebruik zelf gewoon bruistabletten met extra stoffen (Supradyn Complex Forte).

Daar zit 300% van de ADH B12 in en 8 mg ijzer bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 08:26
Verwijderd
Citaat:
biep schreef op 03-03-2006 @ 22:20 :
Dat denk ik wel. Als ik snoepjes eet met gelatine kan ik soms bijna over m'n nek gaan, dat geldt ook voor kaas en ei, maar op andere momenten heb ik er veel minder last van. Sowieso eet ik sinds een tijd alleen nog eko-eieren en eigenlijk ook alleen maar in gerechten ed en dan nog niet vaak. Gekookt en gebakken vind ik ze iig niet echt lekker meer.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 08:27
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 03-03-2006 @ 23:18 :
Ik geef mijn mening. En dat is niet opdringen.
Ligt er helemaal aan hoe je hem geeft.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 14:57
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik lust trouwens wel meer groenten ed! Dat is nu meestal m'n lievelingsgedeelte van de maaltijd (als we aardappelen/groente/vleesachtigiets eten)

@ ickeicke: ik slik al mulitivitamine, volgens mij ook van supradyn forte, maar daar zit niet enorm veel b12 in geloof ik
Oud 11-03-2006, 19:30
ickeicke
ickeicke is offline
Citaat:
@ ickeicke: ik slik al mulitivitamine, volgens mij ook van supradyn forte, maar daar zit niet enorm veel b12 in geloof ik [/B]
In die supradyn forte (bruis)tabletten zit 3mcg B12 en dat is 300% ADH , schijnbaar.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 21:16
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
ickeicke schreef op 11-03-2006 @ 20:30 :
In die supradyn forte (bruis)tabletten zit 3mcg B12 en dat is 300% ADH , schijnbaar.
Oh, ok, dan is 't wel goed! Ik voel me trouwens wel een stuk beter sinds ik die vitaminepillen slik

Hoe doen jullie het trouwens met kaas ed? M'n ouders doen het af en toe over gerechten heen en eigenlijk is het niet vega. Maarja. Ik ga er ook niet moeilijk over doen omdat het maar een klein beetje is.. en jullie?

edit:
Ik heb een vraagje. E153 staat op de "lijst van verdachte e-nummers" op http://www.vegetariers.nl/voeding_info_database_detail.asp?idid=10 site. Volgens andere sites is het gewoon koolstof, gewonnen uit plantaardige bronnen.
Kan iemand me hier meer over vertellen?

Laatst gewijzigd op 11-03-2006 om 21:25.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 21:53
ickeicke
ickeicke is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 11-03-2006 @ 22:16 :
Oh, ok, dan is 't wel goed! Ik voel me trouwens wel een stuk beter sinds ik die vitaminepillen slik

Hoe doen jullie het trouwens met kaas ed? M'n ouders doen het af en toe over gerechten heen en eigenlijk is het niet vega. Maarja. Ik ga er ook niet moeilijk over doen omdat het maar een klein beetje is.. en jullie?

edit:
Ik heb een vraagje. E153 staat op de "lijst van verdachte e-nummers" op http://www.vegetariers.nl/voeding_info_database_detail.asp?idid=10 site. Volgens andere sites is het gewoon koolstof, gewonnen uit plantaardige bronnen.
Kan iemand me hier meer over vertellen?
Ik eet wel kaas en over die E-nummers; als je geen morele problemen hebt met kaas, waarom dan wel met minuscule hoeveelheden E153 die misschien niet helemaal plantaardig zijn ?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 23:04
TechXP
TechXP is offline
Dat is idd een rare redenering. E153 is goed volgens mij altijd, omdat het commercieel gemaakt wordt met plantaardig stoffen.
Oud 12-03-2006, 07:38
Verwijderd
Citaat:
ArtemisQ schreef op 11-03-2006 @ 22:16 :
Hoe doen jullie het trouwens met kaas ed?
Meestal heb ik geen problemen met kaas, maar op sommige dagen wel. Meestal eet ik het dus gewoon, maar op sommige dagen niet. En soms koop ik vegetarische kaas (maar dat is net plastic, helemaal als het smelt, dan eet ik nog liever geen kaas...). En b.v snoep eet ik al amper en als ik wel snoep koop, dan probeer ik vaak iig snoep zonder gelatine te nemen en het snoep dat ik koop bevat over het algemeen verder weinig E-nummers.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 19:54
dafzzz
dafzzz is offline
ik heb in het begin van mijn 'vegetarier-schap' (3 1/2 jaar geleden) best wel veel dingen als vervanging gegeten, zoals ei. omdat ik tóen zoveel daarvan op heb, ben ik het nu zo zat, dat ik het echt niet meer hoef (hooguit door de sla ofzoiets).
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 12:07
suvórov
suvórov is offline
Citaat:

Ik maak hier een beetje uit op dat je dat uit eigen 'ervaring' concludeert.

Volgensmij is het meer zo dat je gewezen bent op het eten van andere dingen, zodat je er wel meer smaak-tolerantie voor op moet bouwen. Ik geloof niet dat je smaakpapillen heel erg anders gaan functioneren.

Wat ik wel denk en weet, is dat eten een andere ervaring op zich is. Je eet bewuster, waardoor je een ander gevoel krijgt bij je maaltijd dan voorheen. Waar het eerst puur functioneel en noodzakelijk was, is het nu iets wat direct aansluit op overwegingen, gevoelens en principes.
Oud 15-03-2006, 21:43
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
suvórov schreef op 15-03-2006 @ 13:07 :
Ik maak hier een beetje uit op dat je dat uit eigen 'ervaring' concludeert.

Niet helemaal. Bij mezelf heb ik gemerkt dat sinds ik veganist ben geworden dat ik naarmate ik het langer ben dat ik meer smaak krijg. En dat ik dingen nu lus die ik anders niet lekker vond. Rauwe wortel had je bij mij voor het veganist zijn niet mee moeten aankomen, maar nu vind ik het erg lekker. En ook verschillende fruit en groenten (spruitjes bijvoorbeeld, bonen, etc. ).
En dat merken veel veganisten. En iemand die ik ken die heeft een tijd raw geleeft en die merkte ook het verschil erg. Maar die leeft nu niet meer raw. En ze weet nu dat het echt een wereld van verschil is. Maar genoeg voorbeelden in ieder geval.

Zie ook deze site trouwens:
http://www.rawandjuicy.com/

En lees de spits van vandaag (pagina 12). Staat een stuk over iemand die bijna helemaal raw food eet.

Citaat:
Volgensmij is het meer zo dat je gewezen bent op het eten van andere dingen, zodat je er wel meer smaak-tolerantie voor op moet bouwen. Ik geloof niet dat je smaakpapillen heel erg anders gaan functioneren.
Jawel. Je smaak kan anders worden naarmate je anders eet. Als je op de westerse manier eet smaken je groenten enzo gewoon anders. Als je het heel puur eet enzo, dan zal je gewoon meer smaak van de groenten en fruit proeven.

Citaat:
Wat ik wel denk en weet, is dat eten een andere ervaring op zich is. Je eet bewuster, waardoor je een ander gevoel krijgt bij je maaltijd dan voorheen. Waar het eerst puur functioneel en noodzakelijk was, is het nu iets wat direct aansluit op overwegingen, gevoelens en principes.
Niet zozeer. Het voelt natuurlijk prettiger als je het doet vanwege principes, maar waar vaak is het gewoon met raw food vooral reden dat het gezonder is. Het is een hype nu wel in VS en England en in Nederland in opkomst.
Maar het is zeker gewoon doordat je lichaam bepaalde dingen niet meer binnenkrijgt waardoor je smaak gewoon anders wordt en je lichaam niet veel verkeerde dingen meer krijgt.
Oud 16-03-2006, 08:41
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
TechXP schreef op 04-03-2006 @ 17:04 :
Ga niet roepen bullshit. Ik geef een theorie. Kom jij maar met een andere theorie.

Moet je je eens verplaatsen in mij als ik weer zie dat mensen roepen dat vlees, zuivel etc.. gezond is.
Weet je wel niet hoeveel vitaminen en mineralen er in vlees zitten?
Genoeg

Daarnaast TS dat is iets wat tussen je oren zit, aangezien iedereen alles kunt eten. Maar als jij alleen maar eitjes eet (je eet geen vlees/vis) dan heb je weinig afwisseling, dan kan je er wel eens de schijt van krijgen, minder lekker vinden.
Oud 16-03-2006, 09:21
santje17
santje17 is offline
ik merk juist, sinds ik vegatarier ben, dat ik meer lust. Vroeger lustte ik geen bruin brood, en nu ben ik daar gek op. hetzelfde geld voor roggebrood en een paar andere dingen. Toch vreemd..
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 09:34
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Jolt schreef op 16-03-2006 @ 09:41 :
[B]Weet je wel niet hoeveel vitaminen en mineralen er in vlees zitten?
Genoeg
Het gaat niet om wat er in zit. En in vlees zitten maar een paar dingen waarvoor je vlees eet. IJzer en vitamineB12 bijvoorbeeld.
Daarnaast is het niet eens een goede bron vaak, omdat het eetpatroon vaak niet eens zo goed is. En stoffen elkaar tegenwerken.
Vlees is een snelle energiebron. En dat is niet echt wat je lichaam nodig heeft.
Oud 16-03-2006, 12:49
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Bloem schreef op 04-03-2006 @ 11:43 :
Kan die hele discussie over vega/vegan en gezondheid nou stoppen? Elk topic over vegetarisme verzandt uiteindelijk daarin en dat is jammer, dit topic ging niet over vegetarisme en gezondheid maar over of mensen herkenden dat je steeds minder lust als vegetariër. Met name richting TechXP en de mensen die daar steeds op in gaan, één discussie daarover is prachtig, desnoods in een nieuw topic, maar niet in elk topic wat over vegetarisme (of over vlees) gaat.
*Kuch*
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 20:37
Bloem
Bloem is offline
Ik heb een boel off-topic posts over of vlees al dan niet gezond is en de hele discussie daaromheen verwijdert, dit topic gaat daar niet over en die discussie heeft al te vaak andere topics over vegetarisme 'verpest'. De vraag is hier of mensen het herkennen dat ze steeds minder lusten nadat ze vegetariër zijn geworden, daar hoeft niet weer een hele discussie omheen gebrouwen te worden. Alle posts die dus weer op die discussie ingaan worden weer verwijdert en als mensen offtopic blijven gaan lopen ze een keer het risico op een waarschuwing.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 23:57
TechXP
TechXP is offline
ja baas
Oud 18-03-2006, 00:10
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
TechXP schreef op 16-03-2006 @ 10:34 :
Het gaat niet om wat er in zit. En in vlees zitten maar een paar dingen waarvoor je vlees eet. IJzer en vitamineB12 bijvoorbeeld.
Daarnaast is het niet eens een goede bron vaak, omdat het eetpatroon vaak niet eens zo goed is. En stoffen elkaar tegenwerken.
Vlees is een snelle energiebron. En dat is niet echt wat je lichaam nodig heeft.
Niet echt een snelle hoor, het ligt eraan allemaal aan hoe je het eet, hoe het bereid is, wat het is, vlees is namelijk vrij zwaar om te verteren.
Oud 18-03-2006, 00:27
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Jolt schreef op 18-03-2006 @ 01:10 :
Niet echt een snelle hoor, het ligt eraan allemaal aan hoe je het eet, hoe het bereid is, wat het is, vlees is namelijk vrij zwaar om te verteren.
Zie hierboven. Daarnaast heb ik er ook even geen zin meer in.
Ben even discussiemoe
Oud 18-03-2006, 00:33
Jolt
Jolt is offline
Naja, kom dan maar eens een keer eten
Oud 18-03-2006, 00:40
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Jolt schreef op 18-03-2006 @ 01:33 :
Naja, kom dan maar eens een keer eten
Krijg ik zeker vlees voorgeschoteld.. nee dank je

Hier heb ik lekker controle over wat ik eet hm.. lekker..
Lekker veganistisch Lekker plantaardig!
Oud 18-03-2006, 16:47
anterx
anterx is offline
Ik heb er ook wel last van en ik ben ook vegetarier. Ik denk dat het er mee te maken heeft dat veel burgers flauw van smaak zijn. En ik eet veel van die 'zooi'.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 23:42
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
TechXP schreef op 18-03-2006 @ 01:40 :
Krijg ik zeker vlees voorgeschoteld.. nee dank je

Hier heb ik lekker controle over wat ik eet hm.. lekker..
Lekker veganistisch Lekker plantaardig!
Nee nee, gast is koning, vegetarisch, geen probleem, een kok heeft altijd groenten in zijn koeling, eitje
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten