Advertentie | |
|
![]() |
|
Als je veranderingen gaat doorvoeren in de menselijke soort dan moet dat weloverwogen en zo breed mogelijk.
Zo zou ik het bijvoorbeeld toejuichen als de spijsvertering effecienter gemaakt zou kunnen worden zodat de voedselbehoefte sterk afneemt. Stel je voor dat de helft van de wereldbevolking genetisch aangepast werd zodat ze met een derde minder voedsel toekunnen. Dan wordt het potentieel van de aarde opeens een stuk groter.
||
Citaat:
||
Citaat:
Dat iedereen ook kleren aan moet en dat dat katoenplanten en schapen vereist is iets waar geen genetische oplossing voor is, maar dat is dan ook niet iets dat je moet nastreven. Stel bijvoorbeeld dat de hersenen aangepast konden worden zodat de mens minder slaap nodig heeft. Als de productiviteit van de hele mensheid met een uur of twee toe zou nemen zou de impact op de vooruitgang gigantisch zijn. Dat soort genetische aanpassingen zijn een echte oplossing denk ik, en serieus het overwegen waard. Ethische bezwaren zoals bij sleutelen aangemiddeld IQ spelen daarbij ook in feite geen rol omdat het geen ehtische impact heeft.
Laatst gewijzigd op 23-08-2006 om 14:12. |
![]() |
||
Citaat:
||
O, en om nog even terug te komen op dit:
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
En of het nodig is dat we productiever worden? Lijkt me wel. We hebben nog plenty armoede e.d. uit te roeien en nog plenty dingen die uitgevonden moeten worden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
IQ is realtief. Dus ten opzichte van nu kan de mens dan een IQ van 120+ hebben, maar absoluut zal de verdeling hetzelfde zijn aagezien het IQ gebaseerd is op de realtieve intelligentie (dus minder dan 2% van bevolking is 140 oid , ik noem maar even wat). In het begin zorgt dit wel voor problemen maar later niet. OT: Het lijkt me op korte termijn uit etisch oogpunt niet echt verstandig. Van de geschiedenis weten we dat het 'beter maken van de mens'meer problemen opleverd dan het oplost. Religie is daar een voorbeeld van. Nu is technisch ingerijpen wel wat anders, maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel denk ik. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
In feite moet je genetische manipulatie dan ook toepassen waar er vraag voor is, anders loop je risico's dingen uit balans te brengen waar eerst niet aan gedacht is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
http://www.liacs.nl/~haring/basharing/ |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Verder weet ik heel niet wat de sociale impact van zo'n maatregel is. Tegenwoordig slijten volksstammen hun leven met 9 tot 5 kutwerk met zaterdags flink dronken worden en studio sport kijken. Ze zijn daarmee gelukkig omdat ze niet verder denken. Ik zou gruwen van zo'n bestaan. Als je dat soort mensen gaat aanpassen in hun IQ op een manier dat ze dezelfde eisen aan hun leven gaan stellen als huidige hoogbegaafden, dan komt daar de grootste heibel van.
Laatst gewijzigd op 24-08-2006 om 21:54. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Vele filosofen voelen zich genept omdat hij geen 'echte' filosoof zou zijn. Nu heb ik zijn werken nooit gelezen, dus persoonlijk kan ik er niet over oordelen maar ik hoor alleen maar negatieve verhalen over hem... |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Gelijktijdige invoering voor alle mensen is ook meer een theoretisch iets dan dat het realistisch haalbaar is, zelfs al zou geavanceerde genetische manipulatie van mensen al technisch haalbaar zijn, maar wat ik ermee bedoel is dat het niet zo moet zijn dat het slechts een kleine groep moet zijn die aangepast zou worden. Dat zou grote problemen opleveren en de kloof tussen 1e en 3e wereld alleen maar vergroten.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Ik ben voor GM. Versnelde evolutie lijkt me een goed idee. Niemand wordt er minder van mijns inziens, ik zou het niet erg vinden in een wereld te wonen waar sommige mensen genetisch gemanipuleerd zijn en ik niet. Alleen maar beter voor ons ras (homo sapiens) en dus voor onze toekomst.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Edit: lama, eerst hele topic lezen *zucht* Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
als iedereen slim is werkt vraag en aanbod ook gewoon hoor |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Beter generaliseer je niet... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
2. Een mens is per definitie een product ongeacht of deze genetisch gemodificeerd is ja dan nee. Citaat:
4. Dat het problemen zou geven met royalties is een kunstmatig probleem aangezien men ook kan afspreken dat het patenteren e.d. van genetische informatie toegestaan is, maar dat het verboden is om aan de hand hiervan een vergoeding te kunnen eisen. 5. Dat is altijd het geval. Er is altijd een groep die bepaald wat goed is! "Wij zijn goed", de "moslimfundamentalisten zijn slecht", "De geallieerden waren lief", "de Nazi's waren stout" etc. Dit is een filosofische kwestie opzich en heeft niet uitsluitend betrekking op GM dus waarom dit erbij gesleept word vraag ik mij af. 6. Als een ideaal mens niet bestaat dan mag men toch wel streven om een mens dan wel individu te verbeteren? De hele evolutietheorie bestaat uit het steeds aanpassen van een individu (organisme) aan het leefmilieu dus de mens kan best een poging wagen. Het zal uiteindelijk toch aan de hand van de regels der natuur bepaald worden of deze beter in staat is zich te handhaven in zijn/haar leefmilieu dan een niet gemodificeerd individu (organisme).
|
Ik zie het altijd maar gewoon als een vorm van evolutie en ik vind daarom elke discussie erover zinloos. Ik ga er ook vanuit dat er niet een ultieme waarheid bestaat waarin beschreven staat wat goed/kwaad is. Daarmee kan er wat mij betreft ook niets zinnigs gezegd worden over of het goed of fout is als er gebruik wordt gemaakt van een techniek. Is het niet zo dat het zoals we de maatschappij nu ingericht hebben er geen plaats is voor ultieme mensen. Dat veranderd vanzelf als er word aangeboden, nu zeuren we dadelijk zijn we er aan gewend, aangepast en blij.
|
![]() |
Los van ethiek, kan het wel even duren voordat de toepassing van GM bij mensen uberhaupt een issue wordt. De werking van genen is namelijk zeer ingewikkeld en het is een beetje simplistisch om veranderingen voor te stellen zoals "de spijvertering verbeteren". Hoewel het wegwerken van ziekteveroorzakende genen in principe een goede zaak is, hadden we 50 jaar geleden al narigheid met eugenetica, dus ik vind dat men met deze richting van denken sowieso al moet oppassen.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hoe kan je nu beweren dat GM bij mensen een toekomst verhaal is als je geen kijk hebt op de huidige stand van zaken omtrent gen therapie? Over je uitweiding: Is het niet zo dat de hele problematiek die jij beschrijft niet van toepassing is als men slechts 1 gen, die codeert voor de transcriptie en uiteindelijke translatie van 1 eiwit, toevoegd aan het bestaande genoom van een persoon die dit gen niet bezit of een mutatie in dit betreffende gen bezit zodat het niet tot translatie komt? (Het gen in kwestie is de basen-sequentie zoals deze aangetroffen wordt bij gezond individu)
||
![]() |
Citaat:
Het is idd niet echt toepasbaar voor 1 gen. Jouw idee van 1 gen die voor 1 eiwit codeert heet het one-gene-one-enzyme hypothesis, hoewel het uitgebreid is naar one-gene-one-polypeptide. Dit is idd de basis voor de gentherapie. Maar mijn oorspronkelijke punt had hier ook niet mee te maken, maar met het sleutelen aan bijv een menselijk eicel om de gewenste fenotypische eigenschappen te verkrijgen in het embryo. Dat is alweer een stuk ingewikkelder. Ik heb trouwens nooit beweerd dat GM GEEN toekomst heeft bij mensen, slechts dat het nog heel lang zal duren, door de redenen die ik al in een eerdere post heb genoemd. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||