Hallo,
Ik zal even een kort verhaaltje typen hoe ik heb het aangepakt. (Ben er uiteindelijk wel tevreden over.)

De profielen, CM, EM, NG, NT..
Bij NG en NT zit je met scheikunde en natuurkunde. Dingen die ik niet echt ziet begrijp ik niet zo makkelijk. Deze profielen vielen dus al af.
CM leek mij ook te moeilijk omdat ik absoluut geen talenknobbel heb.
Uiteindelijk bleef EM dus over. Ik heb nu Economie en Maatschappij, Economie 12, Managment en Organisatie, Biologie 1, Muziek en nog wat extra invulling. Ik heb het dus voor elkaar gekregen om geen vreemde taal in mijn pakket te kiezen. Ik heb hier ook tot dusver geen spijt fijn.
In jouw geval, je wilt naar hotelschool, heb je waarschijnlijk wel een tweede vreemde taal nodig (Duits12, Frans12 of een andere vreemde taal die misschien op jouw school aangeboden wordt).
Maar als je het echt niet ziet zitten zo'n taal, zijn er 2 opties, je kan eerst je middelbare school afmaken en vervolgens een taalcursus doen. Hier focus je dus alleen op de taal en heb je geen andere vakken die je tijd "opeten". Wat je ook kan doen, is dat op sommige Hotelscholen een taalcursus aangeboden wordt. Indien je dus wel de andere benodigde vakken en het niveau hebt willen ze je nog dus wel overwegen om een je een bijscholingscursus te geven. Dit kan gewoon tijdens je opleiding op de hotelschool. Het nadeel hiervan is dus wel dat het tijdens je opleiding is en je het dus wat drukker heb...
Oke nog een gedeelte. Ik weet niet of je naast de hotelschool nog geinteresseerd ben in meer economische richting; eigen bedrijf, leiding geven, organiseren e.d. Of meer in talen, buitenland, PR, journalistiek. Indien je dus meer geinteresseerd bent in economie is het verstandig om EM kiezen. Indien je socialere dingen wilt gaan doen kan je voor CM kiezen.
Maar om een lang verhaal kort te maken, je moet er niet over piekeren. In dit schooljaar wordt je nog genoeg informatie aangeboden. Je gaat met een decaan praten en ook nog een aantal testjes doen. Hier komt dan een aardig beeld uit over je profielkeuze.
Hopelijk heb je hier wat aan
Oeps het is geen kort verhaaltje geworden