Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
@Mephostophilis Men zegt wel vaak dat het "spiritualisme" opkomt in Nederland, valt dat eigenlijk ook niet voor een deel onder religie of net andersom. Het zijn in ieder geval wel twee termen die veel met elkaar te maken hebben. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
(even buiten het feit dat in eXistenZ hetzelfde thema al op gelijke wijze aan bod was gekomen)
Laatst gewijzigd op 14-04-2007 om 09:26. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Het Boeddhisme is in sommige stromingen echt wel een geloof, kijk maar eens op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuiver_Land_boeddhisme. Een citaat: "Het is een devoot of trouw georiënteerde tak van het Boeddhisme gefocust op Amitabha Boeddha." Maar wat er overwaait naar de Westerse wereld richt zich daar totaal niet op... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het eerste beschouw ik als zinloos, het tweede als productief onder bepaalde omstandigheden, het derde als domheid. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Door prediking komt veel tegenstand, dat weet ik, maar preken is bedoeld voor mensen die zich er niet door voor hun hoofd gestoten voelen en die bereidt zijn om de Heer aan te nemen. Hierbij gaat het zich om enkele mensen, maar voor alle mensen vind ik het de moeite waard om Christus te verkondigen. Ik heb mijn hoop gesteld op de opstanding uit de dood. God heeft mij de zekerheid van het geloof gegeven door mij te vervullen van Zijn Geest. Dit is een innerlijke vreugde die ik niet voor mezelf wil houden.
||
![]() |
Citaat:
Om terug te komen met een van de discussiepunten die ik heb opgeschreven: waar ligt de balans tussen geloof en feiten. Feit is dat een groot deel er niet van gedient is om in zee te gaan met starre gelovigheid. Terwijl dit geloof misschien voor ons de werkelijke Waarheid is, is dat het zeker niet voor de andere. Daar moet je dan ook rekening mee houden. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Feit is dat velen er niet van gediend zijn, dat klopt, de waarheid is hard. Maar door er over te zwijgen of mooie vleiende uitspraken te gebruiken, houdt ik ook geen rekening met anderen. Anderen stellen vragen over geloof en ik probeer die zo gericht mogelijk te beantwoorden. Het kan dan zo zijn dat die antwoorden dan niet in iemands straatje passen, maar ja, de meningen zijn nou eenmaal verdeeld. Dat ik eerlijke antwoorden probeer te geven, wil niet zeggen dat ik respectloos ben of dat ik geen rekening houdt met anderen. Anderen vragen er zelf naar.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 19-04-2007 om 07:04. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() In Duitsland betalen trouwens alle werknemers Kerkbelasting, dat vind ik geloof opdringen door de staat. |
![]() |
||
Citaat:
In alle gevallen moet je natuurlijk je evenwicht houden. Op het moment dat mensen hun kinderen weigeren te laten inenten, snap ik inderdaad niet dat die mensen de mogelijkheden van de aardse oplossingen afwijzen. Wat dat direct met geluk te maken heeft, vraag ik me af. Stel je nou toch eens voor dat je zelf gelooft dat een lieve man met een baard er onmetelijk gelukkig van wordt als jij jou ziek worden aan hem overlaat, en je doet dat... dat moet je toch voldoening en het idee van een juiste keuze geven? Ik geloof niet, maar ik heb de neiging de mogelijkheid van oprecht geloof toch niet te onderschatten. Ik vind niet dat ik tegen een christen of een hindoe an zeggen dat zijn geluk maar tijdelijk is, net zoals ik er niet van gediend ben als een boekje van de alpha cursus mij wel eens even zal vertellen waar ik mijn ware geluk vandaan moet halen. Dat scepticistische beeld van het vat, hoe kun je dat nou zo stellen? als je daar vanuit wilt gaan, zul je ook moeten overwegen dat deze hele wereld die jij als de realiteit ervaart maar gelinkt is aan jou hersenen in een vat. Jij hebt het over geluk en contact met derealiteit... valse aannames, zeg ik dan gewoon, en ook jouw geluk is opeens onecht en niet de moeite waard? Zo werkt het volgens mij niet.
||
Citaat:
Natuurlijk stem ik dan lekker op een andere partij, maar dat is een onzinargument. Dat kun je ook zeggen als er één of andere nazipartij de kop op steekt. Wat betreft vrijheidsbepreking: tot op zekere hoogte moet die er natuurlijk wel zijn.
||
Citaat:
Ik kan mezelf ook wel een weg naar de top brallen bij de SP, en dan misschien 76 zetels halen. Maar geeft dat me carte blanche om iedereen met werk op te sluiten in een heropvoedingskamp om hen a la Pol Pot bekend te maken met het proletariaat? Lijkt me van niet. Zelfde laken een pak voor christelijke partijen die anderen hun visie opdringen via wetgeving. Bedenk dat de eerste voorstellen die uit de huidige coalitie kwamen rollen om het maar even simpel te stellen een legalisatie van discriminatie, een binnendringen in de vertrouwenssfeer tussen arts en patiënt, en een gebod tot dwangarbeid voor alle scholieren was, allemaal uit naam van de moraal. Niemand heeft recht om dat te doen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
ok, je hebt een punt, geluk komt voor uit het streven naar een einddoel \(bijvoorbeeld paradijs) gedurende dat streven, niet als het doel zelf bereikt is. Gelovigen zullen dus in dit opzicht hun hele leven lang gelukkig zijn. Wat vervelender is is dat een gelovig persoon zijn plichten jegens anderen niet vervult; in de extreme casus, als iemand dood ligt te bloeden zal een gelovige gaan bidden in plaats van de arm afbinden, oid. Dit improductieve gedrag leidt tot suboptimale kansen voor de ander en dus minder geluk voor de ander, hetgeen weer interne spanningen oplevert, etcetera. Citaat:
De waarschijnlijkheid van objecten en causaliteiten kan gemeten worden met een methode die we wetenschap noemen, die weliswaar fouten vertoont, maar intern consistent is - en in staat is zichzelf te corrigeren. Verder lijkt dat deze methode een effect heeft op iedereen, onafhankelijk van zijn of haar geloof. Een moslim valt even hard als een christen, als je hem of haar uit een appelboom gooit. Nu is gelukservaring subjectief, maar zijn er zekere gebeurtenissen die niemand wil dat hem of haar overkomt. Niemand wil ziek zijn, doodhongeren, verdrinken, geen deel uitmaken van een samenleving, etcetera. Als we de oorzaken hiervan kunnen vinden, of oplossingen voor de problemen (leren zwemmen,bijvoorbeeld ) zal men over het algemeen gelukkiger worden - mits de mogelijkheid voor iedereen er is, natuurlijk. Wetenschap is erin geslaagd de volgende dingen te doen, religie daarentegen laat één iemand op water lopen; mocht ze erin slagen iedereen op water te laten lopen, dan is ze in die zin gelijk. Maar dat lukt niet.
||
![]() |
Citaat:
Maar vooral in de gevallen waar het op de grens ligt is het moeilijk. Dus, soms vind ik het wel rechtvaardig ( ![]() @Joostje Wat vervelender is is dat een gelovig persoon zijn plichten jegens anderen niet vervult; in de extreme casus, als iemand dood ligt te bloeden zal een gelovige gaan bidden in plaats van de arm afbinden, oid. Dit improductieve gedrag leidt tot suboptimale kansen voor de ander en dus minder geluk voor de ander, hetgeen weer interne spanningen oplevert, etcetera. Ik denk dat het wel wat subtieler dan dat ligt, maar doen we dat niet de hele tijd dan? Elke keuze die voor andere mensen improductief is, die levert spanningen op. Ook als je niet gelooft. |
![]() |
|||||
Citaat:
Ok, dit bedoel ik dus totaal niet ![]() Citaat:
Dat lijkt me ook. Bovendien kan je een werkelijkheid op 6 miljard manieren interpreteren. Citaat:
Daar ben ik het mee eens, maar de werkelijkheid blijft aan interpretatie onderhevig. Citaat:
En wat dacht je van deze. Wat nou als je chirurg bent en je gelooft dat god je zou helpen met het genezen van een moeilijk te genezen patiënt? Dan ga je misschien met meer vertrouwen aan het werk dan iemand die de last volledig op zichzelf legt. Volgens mij ga je er onbewust een beetje vanuit dat gelovigen niet geactiveerd kunnen worden. Dat lijkt me onzin, dat ligt meer aan een persoon dan aan geloof. En dat geloof iets puur negatiefs is vind ik een beetje zwartwit gesteld.
Laatst gewijzigd op 19-04-2007 om 17:12. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De protestantse extremistische groep A denkt dat het paradijs pas bereikt kan worden als de joden van de Nijl tot de Tigris het land in bezit hebben genomen, en zich bekeerd hebben tot het Christendom. Aangezien dit het hoogste doel is (de terugkeer van de Messias) zullen zij proberen de overheid ten bat van Israel laten ingrijpen. Een andere groep vindt dat mensenrechten voor iedereen het hoogste doel is; iedereen leeft tenslotte maar één keer, en het best is dus als iedereen optimaal van zijn of haar vrijheid kan genieten in dit leven. Deze groep zal zich eerder betrokken voelen met iedereen wiens rechten worden onderdrukt, zowel palestijnen als israeliers. Zij zullen zich hiervoor inzetten. Terwijl de eerste groep zich dus niet inzet voor het welzijn van de mens, maar voor de terugkeer van de messias, en de tweede groep zijn activiteiten richt op onrechtvaardigheden in dit bestaan. Valse assumpties van de een leiden dus tot een slechter leven van een ander. Nu is het doodbloeden een extreem voorbeeld, maar het blijft een goede illustratie.
||
Citaat:
Om nog maar te zwijgen van de 'weigerambtenaar', die vanwege zijn racistische overtuigingen een ander niet eens het plezier van een huwelijk wil gunnen. Als je iemand zoiets elementairs niet eens kunt gunnen ben je wel een vrij zieke geest vind ik.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Dit slaat absoluut nergens op. Misschien bedoel je het niet letterlijk, maar het voorbeeld is 100% irrelevant. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Los daarvan is een dergelijk wezen altijd te vinden. Simpelweg te groot en te afwijkend om niet op te vallen, als het zou bestaan. Anders beweren zou zijn alsof iemand zou zeggen dat hij een olifant achter een grasspriet zich verborgen zag houden.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
En welke reden heb jij om aan te nemen dat het bv op aarde leeft? |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|