Oud 12-07-2002, 17:45
devilcat
devilcat is offline
Als je zo in zo'n ding moet om een hersenscan te laten maken, wat gebeurd er allemaal, iemand ervaring ee??

en hoelang moet je erin zitten??
is het een herrie?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 18:12
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
je moet er een tijdje in liggen. Het is best een nauwe buis geloof ik. Is niet eng, alleen een beetje vreemd. Eng wordt het als je claustofobisch bent. Zelf gelukkig geen ervaring mee.
Oud 12-07-2002, 18:18
Verwijderd
hoezo, ben je al naar de dokter geweest met je hoofdpijn dan?
(als ik vragen mag..)
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 18:22
Verwijderd
D'r gebeurt vrij weinig.
Je hoeft alleen maar te liggen. Meer niet.
En als iets fout gaat, kun je op een knopje drukken.

Het kan zijn dat er wat contrastvloeistof moet worden ingespoten. Meestal gebeurt dit halverwege. Wordt dmv een naald in je arm ingebracht.

Verder is het wel een lawaai. Je kan die magneet horen draaien; links-boven-rechts-boven-links

Maar verder is er niks engs aan.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 19:38
damaetas
damaetas is offline
neej hoor, je moet gewoon een tijdje in die buis liggen, die eigenlijk best ruim is (geen angst voor claustrofobie ofzo)
ligt wel ongemakkelijk
Oud 12-07-2002, 19:48
niekske17
niekske17 is offline
mijn moeder moest vandaag in zo een ding, en ze zei dat het echt veel lawaai maakt voorderest zei ze er niet veel over...
Oud 13-07-2002, 12:34
halve gare
halve gare is offline
inderdaad zoals hier al staat is niet veel engs aan, je hebt een knopje voor als er iets niet goed is en een kop telefoon met muziek al de scan even niet bezig is. je moet alleen heel stil liggen en het is wel een hels kabaal om je heen maar niet zo erg dat je er oorpijn ofzo van overhoud hoor, maar in slaap val je er niet in....
succes...
Oud 13-07-2002, 12:53
devilcat
devilcat is offline
maar hoelang moet je erin liggen gemiddeld???
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 14:17
Severus
Severus is offline
Zo'n hersenscan duurt meestal een kwartiertje tot een half uur. Ik heb een aantal maanden geleden nog zo'n hersenscan gehad. Ik vond het heel eng: ik heb niet claustrofobie, maar toch kreeg ik een beetje last van claustrofobische gevoelens (dat kan ieder mens wel eens overkomen). Het maakt inderdaad veel lawaai, die tunnel waar je in moet, maar je hoofd wordt vastgezet en je krijgt een soort van kussentjes tegen je oren, waardoor het geluid minder hard is. Ook vibreert het 'bed' waar je op ligt wel eens. Ik vond het saai en ook eng, en ik heb de hele tijd met mijn ogen stijf dichtgeknepen daar gelegen. Ik mocht ook niet bewegen in die tunnel, want als je je beweegt, kan de scan mislukken ofzoiets.

Nou ja, verder zie je wel wat er allemaal gebeurt tijdens zo'n scan.

Voor mij was het geen leuke ervaring, daarom wens ik je veel sterkte, Devilcat. Hopelijk valt het voor jou meer mee dan voor mij.

Groetjes,

Ripper
Oud 26-09-2002, 18:06
Verwijderd
ik moet woensdagmorgen ook...

ik had ook een vraagje, de resultaten van zo'n scan, krijg je die dan dadelijk, of moet je een paar dagen wachten?

xxx
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 18:46
Verwijderd
ik persoonlijk vond het echt totaal niet eng, ik heb er gewoon rustig met me ogen dicht gelegen. Verder vond ik het lawaai ook wel meevallen, de droger thuis maakt meer lawaai. Als je maar gewoon rustig blijft en stil blijft liggen is er niets aan de hand. Zowel, kan je nog altijd het balletje indrukken om eruitgehaald te worden, maar bedenk wel dat het dan helemaal over moet.

en blue angel, volgens mij krijg je de uitslag meteen, ik toen iig wel.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 20:31
Miracle
Miracle is offline
Key ik heb ook iets minder leuke ervaring van zo'n ding
(dit is niet bedoeld om je angst aan te jagen hoor, je kunt er eerder denk ik om lachen)
toen ik 3 was, was ik erg ziek. ze wisten niet wat ik had dus werd ik erg veel onderzocht. en moest ik ook zo'n hersenscan laten maken. ik vond het vreselijk eng en absoluut niet leuk. ik vond dat ding net een vergrote wasmachine en m'n moeder had ooit een verhaaltje voorgelezen over een meisje was haar hoofd in de wasmachine had gestopt en dat hij daardoor eraf was gegaan. en toen moest ze een nieuw hoofd gaan kopen. nou dat verhaaltje kende ik toen nog heel goed, en dacht dat het ding ook een wasmachine was. naja nogal vaag hé, maar ik weet nog heel goed hoe eng ik het vond (volgens mij dik een trauma ) En ik wilde dus absoluut niet in dat ding. hoe ze het uiteindelijk gedaan hebben weet ik niet, ik kan me alleen het stuk herrinneren voordat ik erin moest.
Niet echt een pep talk voor je, maar ik denk dat het allemaal reuze meevalt. En dat kun je ook wel lezen in de andere reply's
nou succes en laat ff weten hoe het was
Kuzzzz
Oud 26-09-2002, 21:38
Martin
Martin is offline
Ik heb zelf ook een hersenscan gehad en mijn ervaringen waar erg positief:
  • Ruime buis
  • Relatief weinig geluid
  • Bed ligt redelijk lekker
  • Scan duurde redelijk kort (15 minuten)
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 09:50
Desp
Desp is offline
Mijn moeder heeft zoiets gehad, duurde 20 minuutjes, geloof ik. Ze had een knijp-ding mee, waarmee ze aan kon geven hoe ze zich voelde (een keer knijpen -> ik voel me niet zo goed, twee keer knijpen -> haal me hier uit) maar die heeft ze niet gebruikt. Naderhand vertelde ze dat het geluid wat vervelend is, maar alleen omdat er íets vervelend gevonden moet worden
Ze kreeg ook meteen de uitslag: niets aan de hand.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 12:27
Verwijderd
misschien heb je iets hieraan:

toen ik in het ziekenhuis lag en de scan al had gehad lag er een vrouw op zaal die er heeel erg bang voor was, zo bang dat de 1e keer niet doorging.
Ik vertelde haar mijn ervaring ermee, dat het dus niet eng was en zo.
Nadat ze geweest was zei ze dat ik gelijk had en dat ze door mijn verhaal wel kalm was gebleven en geen angst meer had..
Echt hoor, het valt reuze mee!

Dit was weer een real life story..
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 18:03
Verwijderd
voor de scan zelf heb ik geen schrik, voor de uitslag des te meer...

ik weet niet waarom, maar ik maak me super zorgen... als er geen kans was dat er iets op te zien zou zijn zou zo'n scan niet nodig zijn hé...
ik heb al enkele maanden last van knallende hoofdpijn, zo erg dat ik er in het midden van da nacht ineens van wakker word [het begint met een gewéldig harde steek, dan krimp ik echt ineen...] en de laatste tijd gebeurt het dikwijlder en dikwijlder en duurt het ook langer. eerst was het zo eens een uurtje *beng* (migraine, maar dan x20, zegt genoeg...) en de rest van de dag "gewone" hoofdpijn, nu is dat hetzelfde, maar dan vier uur *beng*, twee à drie dagen hoofdpijn en dan nog anderhalve week nadien last van nekkrampen (alle spieren in mijn nek en schouders verkrampen als ik zo'n hoofdpijn heb). verder ben ik vaak duizelig (gisteren vier keer bijna van de trap gevallen bijvoorbeeld), vergeet ik heel snel heel veel (terwijl dat niet m'n gewoonte is... gisteren keken we tijdens nederlands een film, ik vond het een goeie, dus ik heb heel aandachtig gevolgd, en achteraf zei iemand iets over een mafioso in een café, en ik kon me dat niet herinneren...), etc...
nja iig, migraine was het niet, want daar heb ik pillen tegen genomen (imitrex) en die hielpen niet...

naja ik ben er niet gerust in... als er niets te zien is op de scan, zoveel te beter natuurlijk, dan weet ik tenminste dat het al geen hersentumor of iets dergelijk is, maar dan zal ik eigenlijk ook het omgekeerde van opgelucht zijn, want dan weet ik namelijk nog altijd niet vanwaar die hoofdpijn enzo komt...

xxx
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 18:42
running spirit
running spirit is offline
Citaat:
devilcat schreef:
Als je zo in zo'n ding moet om een hersenscan te laten maken, wat gebeurd er allemaal, iemand ervaring ee??

en hoelang moet je erin zitten??
is het een herrie?

dat ding maakt een tering herrie en dan krijg je zo'n knop in je hand voor als er iets mis gaat of je voelt je niet lekker meer ofzo het schudt wat en het trilt wat verder lig je erg ongemakkelijk en word je met je hoofd vastgezet
Oud 27-09-2002, 19:01
Verwijderd
Volgens mij helpen medicijnen tegen migraine niet altijd en niet bij alle mensen... Hopen dat het mee valt en dat ze iets vinden wat te verhelpen is. Sterkte. Wanneer moet je? Laat je de uitslag weten?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 11:52
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Volgens mij helpen medicijnen tegen migraine niet altijd en niet bij alle mensen... Hopen dat het mee valt en dat ze iets vinden wat te verhelpen is. Sterkte. Wanneer moet je? Laat je de uitslag weten?
twee oktober, acht uur 's morgens. ik laat zeker iets weten...

xxx
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 23:51
Mephisto
Mephisto is offline
Wat ze dan doen is gewoon je hoofd opensnijden, je hersens eruithalen, onderzoeken, en dan weer terugstoppen. Een hele pijnlijke behandeling.
Oud 29-09-2002, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Mephisto schreef:
Wat ze dan doen is gewoon je hoofd opensnijden, je hersens eruithalen, onderzoeken, en dan weer terugstoppen. Een hele pijnlijke behandeling.
vind je jezelf nu grappig?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 18:55
Verwijderd
Citaat:
Mephisto schreef:
wat ben jij triest.. je mag hopen dat dàt je echt niet overkomt, maar ik zou het zo'n triest mannetje als jij bijna toewensen..
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 08:10
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
En bij een skelet onderzoek (scintigrafie) gebeurt er dan hetzelfde? Weet iemand hoe dat gaat?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 15:28
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Milk schreef:
wat ben jij triest.. je mag hopen dat dàt je echt niet overkomt, maar ik zou het zo'n triest mannetje als jij bijna toewensen..
Ok, het was inderdaad een trieste opmerking; ik was nogal cynisch die dag. Als ik een mes in jouw hersenpan zet voel je daar niets van; je hersens zijn gevoelloos.

Zo'n CATscan die 'snijdt' je hersens in plakjes; op de computer. Zo kan je dus al die slides stuk voor stuk bekijken. Het duurt een tijdje, maar dan zie je wel wat er aan de hand is (tumoren etc)
Oud 01-10-2002, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Mephisto schreef:
maar dan zie je wel wat er aan de hand is (tumoren etc)
bedankt voor de goede hoop

't is trouwens niet erg hoor, je flauw mopje, normaal gezien zou ik er best mee kunnen lachen, maar de laatste twee weken zit ik best in de prak...
Met citaat reageren
Oud 01-10-2002, 18:04
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
*blue angel* schreef:
bedankt voor de goede hoop
Is een keer een bouwvakker geweest die een week lang met een spijker van 7 cm in z'n kop rondliep; spijkerpistool viel op z'n hoofd. Dus hij had'n beetje hoofdpijn (hoofdhuid en schedel is wél gevoelig) en na'n week viel 'ie bewusteloos neer waarna de medici in het ziekenhuis met grote verbazing dus die spijker vonden.
Oud 01-10-2002, 18:15
Verwijderd
boeiende info ( ), maar zeker NIET als je nog een scan moet ondergaan..gelukkig geef je de triestheid zelf toe.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2002, 12:02
Verwijderd
de binnenkant van m'n elleboog doet nog wat pijn (drie spuiten van drie cm diameter en twaalf cm lang ingespoten gekregen! ), maar voorts voel ik me prima
die scan was echt niet eng, was fijn!
morgen weet ik de uitslag...

m'n vriend was bijna van zijne sus gegaan
't was daar vrij warm binnen, en bij het naar buiten gaan loopt dieje gewoon *boem-knots* met zijne appel tegen de deur, dieje ziet keibleek, ik pak dieje bij zijn armen, vraag of het gaat en hij zegt dat hij helemaal niks kon zien

gelukkig was er een dokter in de zaal

xxx
Met citaat reageren
Oud 03-10-2002, 21:10
Verwijderd
buiten een flink stel hersens was er op de foto's niks te zien

xxx
Met citaat reageren
Oud 03-10-2002, 21:34
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
*blue angel* schreef:
buiten een flink stel hersens was er op de foto's niks te zien

xxx
Hahaha; ik neem aan dat je dat 'flink stel hersens' figuurlijk bedoeld of heb je een waterhoofd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten