Oud 22-08-2007, 11:54
sten-vvv
sten-vvv is offline
Hallo, kan iemand me helpen met de vertaling van de vetgedrukte woordjes? Bedankt !!

1. Hispanics have overtaken....

2. Millions of Hispanics, enraged by this attempt to criminalise their kinsfolk, took to the streets....

3. ...and the lifeblood of the US economy.

4. ...a report by the Texas comptroller which said....

5. Far from being unpatriotic , he adds....

6. ....America's sulphurous immigration debate are laid bare .
Oud 22-08-2007, 12:29
Southtown
Southtown is offline
1. Hispanic: slaat op mensen van Spaanse/Latijns-Amerikaanse afkomst (het Iberische schiereiland heette in de Romeinse tijd "Hispania").
2. Kinsfolk: verwanten, wat zo nauw kan zijn als je familie of zo breed als je volledige volk (in dit geval is dat de laatste).
3. The lifeblood of something: uitdrukking die wil zeggen dat iets van levensbelang is voor iets, of er de drijfveer van is.
4. Comptroller: iemand die de geldstroom binnen een organisatie in de gaten houdt.
5. Unpatriotic: het tegenovergestelde van "patriotic", patriottisme in het Nederlands.
6. Lay bare: uitdrukking die slaat op het "openbaren" of figuurlijk "bloot leggen" van iets.

Laatst gewijzigd op 22-08-2007 om 12:42.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2007, 13:10
Verwijderd
Ik vind het prima dat je dit vraagt, maar dit soort dingen staan heel duidelijk in woordenboeken... misschien daar in het vervolg eerst zelf in zoeken en dan bij onduidelijkheid vragen of je het wel goed hebt?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2007, 13:35
Verwijderd
Hij zal wel een toets Engels achter de computer hebben ofzo.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2007, 19:21
sten-vvv
sten-vvv is offline
Ik kan deze woorden niet vinden in het woordenboek hoor.
Maja.. Bedankt voor jullie reacties!!
Oud 22-08-2007, 19:40
Verwijderd
Citaat:
sten-vvv schreef op 22-08-2007 @ 20:21 :
Koop dan een beter woordenboek, want deze woorden horen er gewoon in te staan

En dit is ook wel handig; http://en.wiktionary.org/wiki/Wiktionary:Main_Page
Wel engels-engels, maar daar kan je van leren
Met citaat reageren
Oud 22-08-2007, 20:31
Southtown
Southtown is offline
Ik vraag me wel af hoe het komt dat je "sulphurous" wél begreep... komop, "the lifeblood of something" is toch niet zo moeilijk te begrijpen als je het in z'n context bekijkt?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 08:13
Verwijderd
Probeer om een beetje inzicht in de structuur van de woorden te krijgen .
Unpatriotic staat niet in het woordenboek, maar je weet vast wel dat het voorvoegsel 'un-' hetzelfde betekent als het nederlandse 'on-', en patriotic staat wél in het woordenboek. Bovendien ken je vast wel de film 'The Patriot', en als je weet wat 'patriot' betekent kun je zelf bedenken wat 'patriotic' betekent.

'Hispanics' staat er misschien ook niet in, maar het enkelvoud 'hispanic' waarschijnlijk wel. Aan de structuur van de zin kun je zien dat het om een zelfstandig naamwoord gaat, en dat die -s dus betekent dat het een meervoudsvorm is.

Kinsfolk is een samenvoeging van kin en folk. Kin staat in het woordenboek en betekent 'verwanten'. Folk staat er in en betekent 'volk'. Als je dat weet kun je ongeveer raden dat 'kinsfolk' je verwante volk is.

Lifeblood zelfde: samenstelling van life en blood. Dat zijn allebei woorden die je vast wel kent.

En ook bij laid bare: bare staat wel in het woordenboek. Laid niet, want het is een werkwoordsvervoeging, maar 'to lay', het hele werkwoord, wel.

En dat je comptroller hier vraagt vind ik weer niet zo gek, mijn kleine woordenboekje kent die ook niet .
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 23:24
Al Murphy
Al Murphy is offline
Daar moet je ook niet voor in een vertaalwoordenboek gaan kijken.
Beter in een verklarend woordenboek.
dictionary.cambridge.org bijvoorbeeld
Oud 01-09-2007, 10:56
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Daar moet je ook niet voor in een vertaalwoordenboek gaan kijken.
Beter in een verklarend woordenboek.
dictionary.cambridge.org bijvoorbeeld
Op zich is er niets op tegen om een gewoon woordenboek te gebruiken, mits je maar voldoende aandacht besteedt aan gebruikte werkwoordsvervoegingen en woordstructuren, zoals Sarah al opmerkte. Ik denk dat daar bij sten-vvv vooral het probleem ligt. Hij probeert waarschijnlijk in eerste instantie de begrippen die hij zoekt letterlijk terug te vinden, zonder eerst te kijken of er sprake is van samengestelde woorden of vervoegde werkwoordsvormen.

@sten-vvv: Wat je in feite moet doen is het volgende: ga na of het begrip dat je tegenkomt misschien een samengesteld woord of een vervoegde werkwoordsvorm is. Zo ja, ga dan bij een samengesteld woord de betekenis van de afzonderlijke delen na en probeer zo de juiste vertaling van het samengestelde woord te vinden. Bij een vervoegde werkwoordsvorm kijk je van welk werkwoord dit is afgeleid, zodat je aan de hand daarvan de juiste vertaling kunt vinden. Ik maak zelf altijd gebruik van het Standaard Woordenboek Engels-Nederlands/Nederlands Engels, dat van een gegeven werkwoord ook de verleden tijd en het voltooid deelwoord vermeldt.
Oud 03-09-2007, 02:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Onzin, het staat er gewoon in.

Okay, je moet even die drie hersencellen optrommelen die nodig zijn om te begrijpen dat je un- voor een woord weg moet halen om het woord op te zoeken, en werkwoorden te herleiden op hun stam, maar daarna kun je alles netjes vinden.

Voor de rest interglot.com en geen gezeik van ik wist het niet.
Oud 03-09-2007, 10:42
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Wat voor woordenboek heb je dan?
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten