![]() |
|
![]() |
Klacht apartheidsslachtoffers ontvankelijk verklaard
Uitgegeven: 12 oktober 2007 23:03 Laatst gewijzigd: 12 oktober 2007 23:05 NEW YORK - Een Amerikaans hof van appel heeft vrijdag een klacht van meer dan 32.700 apartheidsslachtoffers tegen tientallen bedrijven als BP, Ford, IBM en Deutsche Bank ontvankelijk verklaard. Eerder had een lagere rechtbank de eis om een schadevergoeding niet in behandeling willen nemen. De eisers verwijten de bedrijven dat zij door hun steun aan het Zuid-Afrikaanse apartheidsbewind ook medeverantwoordelijk waren voor moorden en marteling door de regering. De klacht is gebaseerd op de Alien Tort Claims Act (ATCA) uit 1789, een van de eerste wetten die na de onafhankelijkheid van de Verenigde Staten van Amerika werden aangenomen. De ATCA geeft Amerikaanse rechtbanken bevoegdheid voor klachten van slachtoffers van schendingen van het volkenrecht, ook als die buiten de VS zijn gepleegd en de slachtoffers buitenlanders zijn. De wet is oorspronkelijk aangenomen om de Europese landen ervan te overtuigen dat de net onafhankelijk geworden VS geen vrijplaats voor piraten zouden worden. Later werd de ATCA ook gebruikt door slachtoffers van schendingen van de mensenrechten buiten de VS. Zo dienden Bosnische moslimvrouwen die in een verkrachtingskamp hadden gezeten, een klacht in tegen de Bosnisch-Servische ex-president Radovan Karadzic. De apartheid, een beleid van rassenscheiding en onderdrukking van de zwarten, eindigde in 1994 met de verkiezing van Nelson Mandela tot eerste zwarte president van Zuid-Afrika. http://www.nu.nl/news/1272043/22/Kla...verklaard.html Natuurlijk is dit nog maar het topje van de ijsberg. Stel je eens voor dat alle slachtoffers uit heel Afrika naar de rechter konden stappen wegens leed dat hun berokkend werd mede dankzij de Westerse multinationals... Dat zou me een hoop rechtszaken geven... en veroordelingen, als deze bedrijven niet zo kapitaalkrachtig waren dat ze alle klagers toch wel kunnen vernietigen. Maar die multinationals zijn natuurlijk heel onschuldig en brachten brood op de plank voor de arme zwartjes, en daarom is het asociaal en immoreel om hen aan te klagen wegens mensenrechtenschendingen, is het niet, T_ID? ... |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Wat Louis zegt, en dan hangt het ook nog af van een aantal factoren. Als jij doelbewust zaken doet met regeringspartij X die er louche zaken op nahoudt is dat nog wat anders dan wanneer je wijn van 1 of andere prive boer koopt (die misschien zelf anti-apartheid was).
(de bedrijven genoemd lijken me ingeschakeld te zijn door de overheid, zie ik)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar affijn, de vraag gaat er niet om of de slachtoffers recht hebben schadevergoeding te krijgen (ook omdat ze slecht behandeld werden), maar om de vraag in hoeverre multinational bedrijven hieraan schuldig zijn.
||
Citaat:
Verder geloof ik dat mijn familie een paar generaties tijdens het bevrijden van Graaf Floris V te kort is gedaan op een manier dat ik een schadevergoeding verdien. Soldaten van Gerard van Velsen vermoordden destijds enkele van mijn voorouders toen die met andere Erfgooiers op weg waren om hun graaf te bevrijden. Ik zou daarom graag het geldbedrag van € 15.000.000 euro van de gemeente Beverwijk ontvangen ter compensatie van deze gruwelijke misdaad door hun voormalig heerser. Goed plan, en heel terecht, niet?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik bedoelde ermee te zeggen dat ik het kinderachtig vind om in een openingspost een sneer naar een andere forummer te maken. En verder vind ik dit geen nieuws om over te discussieren.
|
Verwijderd
|
Achja, IBM leverde ten tijde van WOII ook computers aan Duitsland om gegevens in concentratiekampen bij te houden. En was het niet zo dat McDonalds land opkoopt in Afrika om daar goedkoop bioindustrie te kunnen neerplempen zodat ze makkelijk goedkoop vlees kunnen exporteren richting hun keten? (Waar de betrokken landen armer van worden en waar de honger van stijgt, want dan wordt de grond gebruikt voor voedselexport zonder dat het land er iets aan overhoudt.)
Dat coorperaties vaak zat over mensen(rechten) heen walsen is niets nieuws en dat er weinig tegen te doen valt is ook bekend. Het zal dus praktisch gezien weinig uitmaken, denk ik. Maar wel tof dat het ontvankelijk is verklaard, symboliek heeft ook zo haar kracht. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als het dat was wat je bedoelde, dan ben ik het met je eens. Ookal ben ik wel van mening dat het wel mogelijk moet zijn om met de schade veroorzakers bepaalde deals te sluiten om bepaalde schade op te kunnen vangen, bijvoorbeeld door het oprichten van fondsen en dergelijke instellingen. Dat lijkt mij niet meer dan gezamelijk iets goed te doen voor een compleet fout gelopen verleden, en de erkenning van het feit dat het compleet fout was speelt daarbij ook een rol die zeker voor de slachtoffers belangrijk is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Eeeeeeeeen... wéér een k.u.t.-vergelijking. Heb jij soms een handig boekje waar ze allemaal in opgesomd staan, T_ID? Kan ik die ook bestellen op Amazon? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Gerelateerd aan dit topic, en doorbouwende op hetgeen Paranoide, Gauloises en ik zojuist bespraken:
Interview met Naomi Klein over haar nieuwe boek 'The Shock Doctrine: The Rise of Disaster Capitalism'. Het gaat onder andere over hoe grote bedrijven wachten op grote rampen (zoals 9/11 en Katrina) om ervan te profiteren, en dat de (Amerikaanse) overheid ze actief ondersteunt en helpt dit te realiseren, zodat zij winst kunnen maken over de ruggen van de slachtoffers van deze rampen. In plaats van communisme, waarin de staat de bedrijven overneemt, hebben we hier te maken met bedrijven die de overheid overnemen, ook wel facisme genoemd. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ook heel interessant in hetzelfde kader: The Corporation.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Heb je ook 'The Big One' gezien, van Michael Moore? Gaat daar ook over. |
![]() |
||
Citaat:
Facisme is een extreem-nationalistisch regime waarin geweld, onderdrukking en propaganda geëigende middelen zijn om enige en alle oppositie te onderdrukken, waar geen plaats is voor individuele vrijheid of belangen.
|
![]() |
||
Citaat:
Verder zie ik niet in waarom een vonnis symbolisch zou moeten zijn. De rechter kan Amerikaanse firma's toch aanpakken? |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Leuk voor wie interesse heeft in samenzweringstheoriën, maar je kunt en mag het geen wetenschap noemen om patronen te constateren, en dan een aantal wilde aannames over de redenen en gevolgen van die fenomenen. De manier waarop Klein schrijft is te typeren aan de hand van een een artikel uit de Agora. Daarin werden patronen (ruimtelijk en sociaal) van vrouwen van Turkse achtergrond onderzocht. Beperkte afstanden werden er maar afgelegd als je het vergeleek met hun autochtone collega's. Tevens kon de conclusies getrokken worden dat door samenscholing met de eigen groep, integratie teniet gedaan kon worden. Wetenschap is dat. Als we daar de methode van Klein op toepassen, dan moeten we diezelfde ruimtelijke en sociale patronen constateren, maar daar vervolgens een conclusie aan verbinden als 'de beperkte ruimtelijke mobiliteit binnen de stad van Turkse vrouwen, is het gevolg van eigenaren van grote warenhuizen, die hen daar willen houden zodat ze blijven kopen'. Afijn, voor die laatste conclusie bestaat uiteraard geen bewijs, en elke zichzelf respecterende wetenschapper zal zich er niet aan wagen. Naomi Klein is dan ook (sensatie-)journaliste, if anything.
|
Mensenrechten zijn rechten voor personen die door staten gegarandeerd moeten worden - die hebben zich niet alleen daartoe gecommiteerd (itt bedrijven), maar zijn als machtsmonopolist op een bepaald territorium ook in staat ze af te dwingen. Daarnaast hebben mensen het universele recht om hun regering bij erge mensenrechtenschendigen af te zetten (moreel gezien dan).
In dit geval zu het dus betekenen dat landen die toelieten dat bedrijven het apartheidsregime in stand hielden gestrafd moeten worden (door een internationaal hof bij voorkeur), niet de bedrijven. Die opmerking over het fascisme was een stomme opmerking van Bill Maher, en Klei ncorrigeerde hem.
||
Citaat:
||
Citaat:
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Gerenommeerd journalist T_ID zal het weten... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Dat dat niet in haar boek staat betekend dat er conclusies in getrokken en/of geïnsinueerd worden die niet op feiten gebaseerd zijn.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
verder: topic aan T_ID richten = ![]()
||
Citaat:
Dat is dan weer waar de lijn tussen sensatiejournalist en wetenschapper zit. Los van de feitelijke onmogelijkheid en onwaarschijnlijkheid ervan hoort alles dat het predikaat wetenschappelijk wil verdienen zich verre te houden van dergelijke politiek getinte conclusies, tenzij ze echt een gietijzeren onderbouwing/rechtvaardiging bezitten. De typering van Eric Berger klopte van geen kanten. Gewoon nog een journaliste dus die even snel (kapitalistisch) wil incashen door het bij elkaar sprokkelen van wat dubieuze verschijnselen in de politiek en die in een naargeestig sfeertje plaatst om dan te roepen dat het een complot is. Van de Rosswell aliens tot het dynamiet in het WTC hebben we het allemaal al eens gezien.
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat ben jij een bevooroordeeld mannetje met een kollosaal bord voor je kop, zeg. Hoe kun jij nou zeggen dat je student bent, als je altijd dom loopt te brallen dat iedereen die het niet met je eens is, gek is? Hoe dom moet je zijn om met droge ogen alle research, alle onderbouwing en alle werk die in studies gaan zitten die een andere mening verkondigen, af te doen als complotdenken? Wat voor zielig, kleingeestig, beperkt wereldbeeld heb je dan? |
![]() |
||||||
Citaat:
De shockdoctrine bevat bijvoorbeeld passages die beweren dat New Orleans bewust ontvolkt werd van zwarten, om nieuw leeg land te krijgen [om met blanken te bevolken]. Dit is een onbewezen bewering dat er binnen de Amerikaanse regering een samenzwering tegen zwarten zou bestaan, en los daarvan gaat dit er van uit dat dit bewust racistisch getint is, en worden andere motieven, zoals stedelijke reorganisatie, gentryfication, uitgesloten. Dat is een grote fout in het werk van Klein die niet door feiten onderbouwd kan worden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe kun jij beweren dat je student bent als je omdat er een tiental pagina's stating the obvious in het boek staat, je alles dat er in staat voor zoete koek aanneemt? Van het voorbeeld dat ik eerder noemde zul jij ook moeten erkennen dat het niet bewezen is. Welnu, waarom geloof jij dan elk woord terwijl je weet dat delen ervan niet waar zijn?
||
Citaat:
artrologie is het schoolvoorbeeld: mensen worden overspoeld met geklets over banen van planeten en sterrenstanden, (doet wetenschappelijk aan) maar wat nu precies de link is tussen mercurius'gehuppel en mijn dagelijks leven staat nergens verteld (wetenschappelijke basis ontbreekt). Ook het voorbeeld dat T_ID gaf, is een voorbeeld (uiteraard ![]() wanneer iemand - in dit geval T_ID - signaleerd: "hee, ik heb het gedeelte waarin je je uitspraken onderbouwd even gemist, doe eens!" dan ligt de bewijslast bij de 'wetenschapper.' wat jij geitelijk van T_ID vraagt, is dat hij bewijst nergens een onderbouwing gezien te hebben... je snapt denk ik dat dat niet is zoals het werkt.
||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Ten tweede denk ik dat je voorbij gaat aan de harde realiteit en geschiedenis van de zwarte bevolking in de Verenigde Staten. Hoewel de rassenongelijkheid officieel al een paar decennia opgeheven is, is er nog steeds een diepgeworteld probleem met racisme in de Verenigde Staten. Je ziet het onder andere terug in New Orleans. Weet je dat het overgrote deel van de zwarte bevolking nog niet terug heeft kunnen keren, omdat er nog steeds geen woonruimte voor hen is? De trailers die voor hen besteld zijn als noodopvang, zijn vaak nog steeds niet aangekomen. Dit terwijl voor de blanke bevolking van de stad, waar het meeste geld aan valt te verdienen, voor het overgrote deel wél heeft kunnen terugkeren. Zij zijn wel geholpen. Ik geloof inderdaad dat New Orleans als succesvolle stad altijd al af heeft gewild van de arme zwarte bevolking. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |